REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od bitcoinów pełen wątpliwości – interpretacji ogólnej póki co nie będzie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
VAT od bitcoinów pełen wątpliwości – interpretacji ogólnej póki co nie będzie
VAT od bitcoinów pełen wątpliwości – interpretacji ogólnej póki co nie będzie
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Minister Rozwoju i Finansów potwierdził we wrześniu 2017 r. w odpowiedzi na zapytanie poselskie, że wykorzystanie waluty bitcoin do nabywania towarów i usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast w kwestiach opodatkowania VAT usług świadczonych przez operatorów portfeli cyfrowych, w przypadku tzw. „wykopywania bitcoinów”, a także usług związanych z pośrednictwem świadczonym przez giełdy wymiany, stwierdził, że nie można tu zająć jednoznacznego stanowiska.

Niejasne opodatkowanie przeszkadza w rozwoju technologii blockchain

REKLAMA

REKLAMA

Poseł  Stanisław Tyszka w zapytaniu poselskim złożonym 3 września 2017 r. zauważył, że polscy przedsiębiorcy coraz częściej rozwijają i inwestują w technologię blockchain (której najbardziej znanym przedstawicielem jest waluta cyfrowa bitcoin).

Zdaniem posła warunkiem dynamicznego rozwoju technologii blockchain w Polsce jest istnienie przyjaznego środowiska prawnego dla tej technologii, a w szczególności jasnych i klarownych przepisów podatkowych.

Jednak zdaniem przedsiębiorców, obecnie inwestycje w technologie z zakresu kryptowalut oraz w aplikacje i oprogramowanie związane z bitcoinem, a nawet używanie samego bitcoina do rozliczeń, wiąże się w Polsce ze zbyt dużym ryzykiem (głównie natury podatkowej, a zwłaszcza w zakresie opodatkowania VAT). Dlatego też polskie startupy opracowujące projekty związane z kryptowalutami i bitcoinem najczęściej mają siedzibę w Wielkiej Brytanii.

REKLAMA

Obawy polskich przedsiębiorców wyrażone zostały m.in. w dokumencie przygotowanym pod auspicjami Ministerstwa Cyfryzacji pt. Stanowisko Strumienia w sprawie kierunków ewentualnych prac legislacyjnych oraz działań regulacyjnych instytucji publicznych z dnia 19 stycznia 2017 r. Eksperci zaangażowani w pracę nad tym dokumentem wyraźnie wskazali na szczególną niepewność polskich zasad opodatkowania VAT transakcji z udziałem bitcoina. Niepewność tę potęguje obowiązujący dysfunkcjonalny system interpretacji podatkowych, który wymaga od każdego przedsiębiorcy indywidualnego wystąpienia o własną interpretację podatkową, w celu potwierdzenia poprawności własnych rozliczeń podatkowych (w polskich warunków korzystanie z „cudzej” interpretacji nie daje podatnikowi żadnej ochrony).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Z tych powodów poseł zapytał Ministra Rozwoju i Finansów, czy rozważa wydanie interpretacji ogólnej przepisów prawa dla transakcji z udziałem bitcoinów, która wyjaśniłaby zasady opodatkowania VAT transakcji z udziałem bitcoina?

Poseł jednocześnie zwrócił uwagę, że wydając taką interpretację warto wziąć pod uwagę:

- wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-264/14 Hedqvist, w którym wyjaśnione zostały podstawowe zagadnienia VAT w kontekście używania bitcoinów jako środka płatności oraz świadczenia usług przez operatorów giełd wymiany bitcoinów oraz

- dokument roboczy nr taxud.c.1(2016)689595 unijnego Komitetu ds. VAT, w którym szczegółowej analizie zostały poddane wnioski z wyroku w sprawie Hedqvist dla pozostałych rodzajów aktywności z wykorzystaniem bitcoina.

Z tych dokumentów, zdaniem posła Tyszki, wynikają następujące konkluzje:

1) Nabywanie towarów i usług w zamian za bitcoiny

Transakcje te pozostają poza zakresem VAT. Wartość bitcoinów w ramach tego rodzaju transakcji nie powinna podlegać VAT (podobnie jak zapłata za towary i usługi w formie pieniądza tradycyjnego nie podlega opodatkowaniu VAT).

2) Dostawa towarów i świadczenie usług w zamian za wynagrodzenie w formie bitcoinów

Określenie wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usługi w formie bitcoinów nie powinno mieć wpływu na określenie zasad opodatkowania VAT dla takiej transakcji. Innymi słowy, w przypadku omawianej transakcji dochodzi do „klasycznej” dostawy towarów lub świadczenia usług za wynagrodzeniem, a nie np. transakcji barterowej. Rozliczenie za pomocą bitcoinów przez kontrahentów nie powinno być więc dyskryminowane na gruncie VAT.

3) Usługi świadczone przez operatorów portfeli cyfrowych (digital wallets)

Usługi świadczone za darmo przez operatorów portfeli cyfrowych nie powinny podlegać VAT (chyba, że zastosowanie miałyby przepisy szczególne dotyczące usług darmowych, które podlegają opodatkowaniu VAT).

Usługi świadczone przez operatorów portfeli cyfrowych w zamian za opłaty pobierane od użytkowników powinny podlegać zwolnieniu z VAT jako transakcje (w tym pośrednictwo) dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

4) "Wykopywanie" bitcoinów

Wydobywanie bitcoinów przez tzw. koparki (tj. użytkowników uwierzytelniających transakcje bitcoinami) powinna pozostać poza zakresem VAT, w związku z brakiem bezpośredniego związku między usługą koparki, a wynagrodzeniem otrzymywanym przez koparkę i automatycznie generowanym przez system bitcoin (patrz wyrok TSUE w sprawie C-16/93 Tolsma).

5) Usługi związane z pośrednictwem świadczone przez giełdy wymiany

Usługi te powinny być opodatkowane na zasadach ogólnych, jako że brak jest zwolnienia VAT mającego zastosowanie do tego rodzaju usług.

Odpowiedź Ministra Rozwoju i Finansów

Minister odpowiedział (27 września 2017 r.), że choć stale monitoruje kwestie opodatkowania VAT transakcji wykonywanych z wykorzystaniem walut wirtualnych, to jednak obecnie nie widzi potrzeby wydawania w tym zakresie interpretacji ogólnej.

Zdaniem Ministra nie ma obecnie przypadków niejednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania VAT transakcji dokonywanych z udziałem bitcoinów, które uzasadniałyby wydanie interpretacji ogólnej.

Powołując się na ww. wyrok TSUE z 22 października 2015 r. wyrok w sprawie C-264/14 Hedqvist i art. 43 ust. 1 pkt 7 polskiej ustawy o VAT Minister stwierdził, że wykorzystanie (jako środka płatniczego) waluty bitcoin do nabywania towarów i usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast opodatkowaniu VAT będzie podlegała dostawa towarów i świadczenie usług, których wartość wyrażona została w bitcoinach.

Jednak zdaniem Ministra Rozwoju i Finansów jednoznacznego stanowiska nie można zająć w kwestii m.in. usług świadczonych przez operatorów portfeli cyfrowych, w przypadku tzw. „wykopywania bitcoinów”, a także usług związanych z pośrednictwem świadczonym przez giełdy wymiany.

Sposób opodatkowania podatkiem VAT wskazanych powyżej usług będzie bowiem uzależniony od indywidualnego stanu faktycznego oraz zawieranych umów regulujących m.in. zakres wykonywanych świadczeń, sposób ich realizacji oraz kwestię wynagrodzenia.

Z upoważnienia Ministra Rozwoju i Finansów odpowiedzi udzielił Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Paweł Gruza.

Źródło: Zapytanie nr 4333 z 3 września 2017 r. w sprawie określenia jasnych zasad opodatkowania VAT dla transakcji z udziałem bitcoina (sejm.gov.pl)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA