REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklaracja VAT-7 – kto i kiedy musi składać

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Deklaracja VAT-7 – kto i kiedy musi składać
Deklaracja VAT-7 – kto i kiedy musi składać
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Formularz VAT-7, czyli podstawowe narzędzie służące rozliczeniu podatków od towarów i usług. Kto powinien go złożyć, gdzie i w jakim terminie? Już dziś VAT-7 w pigułce.

Kto powinien złożyć formularz VAT-7?

REKLAMA

Autopromocja

Deklarację na formularzu VAT-7 mają obowiązek złożyć podatnicy, o których mowa  w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, którzy obowiązani są do składania deklaracji za okresy miesięczne (zgodnie z art. 99 ust. 1).

Z założenia obowiązane są zatem: jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, a także osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, jeżeli podlegają VAT. Tutaj należy zauważyć, że za działalność gospodarczą uznaje się przede wszystkim działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym pozyskujących zasoby naturalne (i rolników) oraz działalność osób wykonujących wolne zawody, które są czynnymi podatnikami VAT z ustawowymi wyłączeniami. Wyjątki mogą dotyczyć między innymi drobnych przedsiębiorców, którzy nie mają obowiązku składania miesięcznych deklaracji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jakim terminie należy przesyłać dokumenty?

Formularz VAT-7 dotyczy okresu jednego miesiąca. Będzie on więc składany przez przedsiębiorców do 25 dnia każdego miesiąca, następującego po miesiącu, za który składa się deklaracje. Dla przykładu do 25 sierpnia, należy złożyć deklarację za miesiąc lipiec na formularzu VAT-7. Podmioty rozliczające się kwartalnie skorzystają natomiast z deklaracji zawartej w VAT-7K (tutaj: do 25 kwietnia, 25 lipca, 25 października i 25 stycznia). W przypadku gdy dzień złożenia dokumentów przypada w sobotę, niedzielę lub inny dzień ustawowo wolny od pracy, termin ulega przesunięciu na najbliższy dzień roboczy.

Jak złożyć dokumenty?

W związku z unowocześnianiem całego systemu administracji podatkowej wprowadzono możliwość wysyłania większości dokumentów do fiskusa w formie elektronicznej. Dla większości formularzy jest to na razie opcja, jednak docelowo przesyłanie dokumentów rozliczeniowych wyłącznie przez internet ma być jedynym sposobem kontaktu z urzędami skarbowymi. Z tego powodu dla części formularzy (w tym dla formularza VAT-7) już wprowadzono obowiązek korzystania wyłącznie z dokumentów w formie elektronicznej. W tym celu należy używać specjalnych dokumentów interaktywnych lub oprogramowania księgowego – przesłanie formularza w formie załącznika do wiadomości e-mail nie jest prawidłowe.

Gdzie należy przesłać formularz VAT-7?

Pomimo wprowadzenia wersji elektronicznej formularza, należy pamiętać o prawidłowym określeniu właściwego dla podatnika urzędu skarbowego. Na podstawie obecnie obowiązujących przepisów przedsiębiorcom zostało ułatwione zadanie, ponieważ usunięte zostały rozbieżności właściwości urzędów pomiędzy ordynacją podatkową, a zasadami VAT. Oznacza to, że formularz VAT-7 składamy do urzędu zgodnego z adresem zamieszkania podatnika – w przypadku osób fizycznych, lub urzędu właściwego zgodnie z siedzibą – dla innych podmiotów gospodarczych.

Uwaga! Nawet zerowa deklaracja VAT musi trafić do urzędu skarbowego.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA