REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obrót walutami wirtualnymi – opodatkowanie VAT

Obrót walutami wirtualnymi – opodatkowanie VAT
Obrót walutami wirtualnymi – opodatkowanie VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W zależności od tego, czy jednostki kryptowaluty zostały „wykopane” (nabycie pierwotne) czy zakupione na giełdzie internetowej (nabycie wtórne), ich obrót podlega opodatkowaniu lub zwolnieniu z VAT. Taką interpretację prezentuje zarówno polskie organy podatkowe (w tym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej), sądy administracyjne (np. WSA w Łodzi), jak i Trybunał Sprawiedliwości UE.

Waluty wirtualne, zwane też kryptowalutami (np. bitcoin, litecoin,ether i inne) niezmiennie zyskują na popularności, dlatego kwestie podatkowe związane z obrotem nimi stały się dla wielu osób istotną kwestią. Do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wpłynęły niedawno wnioski o wydanie interpretacji, czy handel różnymi walutami wirtualnymi za pośrednictwem giełd internetowych – jako transakcje dotyczące walut służących jako środek płatniczy – podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Autopromocja

W trzech wydanych 3 października 2017 r. indywidualnych interpretacjach podatkowych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że taki obrót korzysta ze zwolnienia z VAT.

Opodatkowanie transakcji dotyczących walut, banknotów i monet używanych jako środek płatniczy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Należy wskazać, że warunkiem opodatkowania jest odpłatność danej czynności. W przypadku obrotu kryptowalutami polegającym na wymianie walut tradycyjnych na jednostki walut wirtualnych zapłatę stanowi kwota równa marży wynikającej z różnicy między ceną nabycia waluty przez pośrednika, a ceną jej sprzedaży klientom.

Jednocześnie jednak art. 43 ust. 1 pkt 7 wspomnianej ustawy wskazuje, że transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, są zwolnione z podatku VAT. Pytania wnioskodawców dotyczyły więc tego, czy waluty wirtualne – nieuregulowane w przepisach prawa, nieemitowane ani nienadzorowane przez żaden organ państwowy – mogą zostać uznane za środek płatniczy w rozumieniu cytowanego przepisu. W rezultacie transakcje ich dotyczące podlegałyby zwolnieniu z podatku.

Trybunał Sprawiedliwości UE: handel kryptowalutami zwolniony z VAT

Kryptowaluty były już przedmiotem rozważań organów Unii Europejskiej. Wprowadzenie do polskiego systemu prawnego przepisu o zwolnieniu z VAT transakcji dotyczących walut będących środkami płatniczymi stanowiło implementację unijnej dyrektywy z 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 22 października 2015 r. w sprawie Hedqvist (sygn. C-264/14) orzekł, że bitcoin (…) nie może być uznany za rzecz, (…) ponieważ jego jedynym przeznaczeniem jest funkcja środka płatniczego. Trybunał stwierdził, że nieuprawnione byłoby zawężanie przepisu dyrektywy jedynie do transakcji dotyczących walut tradycyjnych, ponieważ częściowo pozbawiłoby go to skutków. Zatem działalność polegająca na odpłatnej wymianie walut tradycyjnych na jednostki bitcoina i odwrotnie jest zwolniona z podatku VAT w rozumieniu tej dyrektywy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Waluty wirtualne jako środek płatniczy w rozumieniu ustawy

W świetle przedstawionej we wniosku argumentacji i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał za prawidłowe stanowiska przyjęte przez wnioskodawców. W tym przypadku jedynym przeznaczeniem walut wirtualnych jest funkcja środka płatniczego, zatem działalność gospodarcza w zakresie obrotu kryptowalutami podlega zwolnieniu od podatku VAT – takie stanowisko pojawiło się w trzech interpretacjach podatkowych z 3 października 2017 r., dotyczących walut bitcoin, litecoin i ether. Jednostki walut wirtualnych mają charakter zbliżony do pieniądza bezgotówkowego, ponadto ich wartość jest determinowana tylko poprzez mechanizmy popytu i podaży w serwisach wymiany, na podstawie których ustala się ich kurs w stosunku do walut tradycyjnych. Jednocześnie kryptowaluty są coraz powszechniej używane do zapłaty za towary i usługi oraz akceptowane w sklepach. W związku z tym ich wymiana na waluty tradycyjne i odwrotnie, dokonywana za zapłatą marży odpowiadającej różnicy w cenie kupna i sprzedaży, będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Sprzedaż kryptowalut nabytych w wyniku miningu

Inaczej prezentują się kwestie podatkowe w przypadku nabycia pierwotnego kryptowalut, polegającego na tzw. miningu („wykopywaniu”). Jeśli nabyta w ten sposób waluta wirtualna zostanie następnie wprowadzona na rynek i sprzedana za określoną przez zbywcę cenę w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, to wedle wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi (sygn. I SA/Łd 54/16) taka działalność powinna być traktowana jako świadczenie usług i podlega opodatkowaniu VAT i nie jest zwolniona z tego podatku.

WSA stwierdził, że choć wprowadzenie na rynek jednostek wirtualnej waluty nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT, to jest ono usługą o charakterze odpłatnym, ponieważ zbywca otrzymuje od nabywcy określoną cenę. Podstawowa różnica pomiędzy tymi dwiema sytuacjami polega zatem na charakterze użytku uczynionego z kryptowaluty – w przypadku obrotu już istniejącymi jednostkami stosuje się art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, ponieważ w takich transakcjach pełnią one rolę nośnika pieniądza. Natomiast sytuacja, gdy nowo „wykopane” jednostki są dopiero wprowadzane do obrotu i sprzedawane, traktowana jest jako odpłatne świadczenie usług opodatkowane VAT i nie korzystające ze zwolnienia z tego podatku.

Opracowane na podstawie:

- Interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 października 2017 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.359.2017.1.ISZ, 0114-KDIP1-3.4012.357.2017.1.ISZ, 0114-KDIP1-3.4012.358.2017.1.ISZ,

- wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 23 marca 2016 r., sygn. I SA/Łd 54/16.

Ernestyna Pachała

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Minister finansów ma nadzieję, że handlowe niedziele zostaną uregulowane w tym roku. Będą wyższe wpływy z VAT

    Trwa dyskusja nad przywróceniem handlu w niedziele. W Sejmie znajduje się projekt ustawy, który przewiduje wprowadzenie dwóch handlowych niedziel w miesiącu. Jakie byłyby skutki wprowadzenia dwóch handlowych niedziel w miesiącu w zakresie podatku VAT?

    Zmiany w handlu internetowym 2024. Minister Finansów: urzędy skarbowe dowiedzą się gdy zrobisz 30 (i więcej) transakcji w roku

    Minister finansów, Andrzej Domański zapewnił 12 kwietnia 2024 r., że nowe przepisy nie sprawią, że urzędy skarbowe będą inwigilować osoby sprzedające w internecie. Wyjaśnił, że monitorowanie transakcji będzie się zaczynać od 30 transakcji w ciągu roku i wtedy zostaną one zaraportowane.

    Obowiązek informowania ZUS o umowie o dzieło. Więcej formularzy RUD, ale mniej zawieranych umów. Dlaczego?

    ZUS informuje, że w 2023 r. złożono do ZUS-u więcej formularzy RUD niż rok wcześniej, ale odnotowano nieznaczny spadek zawieranych umów o dzieło zarówno w stosunku do 2022 r. jak i 2021 r.

    Domański: chcemy podnieść limit przychodów zwalniających z VAT do 240 tys. zł od stycznia 2025 r.

    Szykuje się podwyższenie limitu przychodów uprawniających do zwolnienia z rozliczania VAT do 240 tys. zł z obecnych 200 tys. zł. Zmiana miałaby wejść w życie od 1 stycznia 2025 r.

    Domański: przywrócenie stawki VAT do poziomu 5 proc. miało niewielki wpływ na inflację; inflacja na koniec tego roku wyniesie 4-5 proc.

    Śledzimy co dzieje się na rynku handlu żywnością. Widzimy, że to przywrócenie stawki VAT do poziomu 5 proc. miało niewielki wpływ na inflację - powiedział minister finansów Andrzej Domański. Według niego inflacja na koniec 2024 roku wyniesie 4-5 proc.

    Prezes ZBP: WIRON nie musi zastąpić WIBOR-u, ale inne ustalenia reformy wskaźników referencyjnych bez zmian

    W dniu 3 kwietnia 2024 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej (NGR) ds. reformy wskaźników referencyjnych poinformował o rozpoczęciu procesu przeglądu i analizy wskaźników alternatywnych dla WIBOR. Przegląd będzie obejmował zarówno WIRON, jak i inne możliwe indeksy lub wskaźniki. Decyzja NGR sygnalizuje, że niekoniecznie zastąpi go WIRON, ale istotne jest, że wszystkie inne ustalenia reformy pozostają w mocy – poinformował następnego dnia prezes Związku Banków Polskich i Przewodniczący Komitetu Sterującego NGR ds. wskaźników Tadeusz Białek.

    Ulga dla samotnie wychowujących dzieci. Wykładnia przepisów "skarbówki" praktycznie całkowicie wyklucza jakikolwiek udział drugiego rodzica w wychowywaniu dziecka

    Wykładnia przepisów "skarbówki" praktycznie całkowicie wyklucza jakikolwiek udział drugiego rodzica w wychowywaniu dziecka dla skorzystania z preferencji podatkowej przez rodzica faktycznie samotnie zajmującego się dzieckiem. Wydaje się, że przeczy to polityce prorodzinnej państwa, której celem jest zapewnienie systemowego wsparcia dla rodziców, zwłaszcza samotnych. Rzecznik Praw Obywatelskich zwraca się do w tej sprawie do Ministra Finansów.

    Od lipca 2024 r. wejdą przepisy ws. rejestracji podmiotów zagranicznych wykonujących przewozy drogowe w SENT

    Na początku lipca 2024 r. mają wejść w życie przepisy zakładające obowiązek rejestracji w systemie SENT przewoźników zagranicznych, wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe - wynika z opublikowanego w czwartek 11 kwietnia projektu ustawy, który został skierowany do konsultacji publicznych.

    Tantiemy od internetu - nadchodzi nowy parapodatek! Przedsiębiorcy są zaniepokojeni

    Tantiemy od internetu to nowe rozwiązanie, które zostało zaproponowane w projekcie implementacji dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym do polskiego systemu prawnego. Nowe przepisy budzą obawy wśród przedsiębiorców.

    KSeF a klienci biura rachunkowego - bezpłatne spotkanie 16 kwietnia, w cyklu Kawa z INFORLEX

    KSeF a klienci biura rachunkowego. Serdecznie zapraszamy na bezpłatne spotkanie 16 kwietnia. W cyklu Kawa z INFORLEX.

    REKLAMA