REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obrót walutami wirtualnymi – opodatkowanie VAT

Obrót walutami wirtualnymi – opodatkowanie VAT
Obrót walutami wirtualnymi – opodatkowanie VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W zależności od tego, czy jednostki kryptowaluty zostały „wykopane” (nabycie pierwotne) czy zakupione na giełdzie internetowej (nabycie wtórne), ich obrót podlega opodatkowaniu lub zwolnieniu z VAT. Taką interpretację prezentuje zarówno polskie organy podatkowe (w tym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej), sądy administracyjne (np. WSA w Łodzi), jak i Trybunał Sprawiedliwości UE.

Waluty wirtualne, zwane też kryptowalutami (np. bitcoin, litecoin,ether i inne) niezmiennie zyskują na popularności, dlatego kwestie podatkowe związane z obrotem nimi stały się dla wielu osób istotną kwestią. Do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wpłynęły niedawno wnioski o wydanie interpretacji, czy handel różnymi walutami wirtualnymi za pośrednictwem giełd internetowych – jako transakcje dotyczące walut służących jako środek płatniczy – podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Autopromocja

W trzech wydanych 3 października 2017 r. indywidualnych interpretacjach podatkowych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że taki obrót korzysta ze zwolnienia z VAT.

Opodatkowanie transakcji dotyczących walut, banknotów i monet używanych jako środek płatniczy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Należy wskazać, że warunkiem opodatkowania jest odpłatność danej czynności. W przypadku obrotu kryptowalutami polegającym na wymianie walut tradycyjnych na jednostki walut wirtualnych zapłatę stanowi kwota równa marży wynikającej z różnicy między ceną nabycia waluty przez pośrednika, a ceną jej sprzedaży klientom.

Jednocześnie jednak art. 43 ust. 1 pkt 7 wspomnianej ustawy wskazuje, że transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, są zwolnione z podatku VAT. Pytania wnioskodawców dotyczyły więc tego, czy waluty wirtualne – nieuregulowane w przepisach prawa, nieemitowane ani nienadzorowane przez żaden organ państwowy – mogą zostać uznane za środek płatniczy w rozumieniu cytowanego przepisu. W rezultacie transakcje ich dotyczące podlegałyby zwolnieniu z podatku.

Trybunał Sprawiedliwości UE: handel kryptowalutami zwolniony z VAT

Kryptowaluty były już przedmiotem rozważań organów Unii Europejskiej. Wprowadzenie do polskiego systemu prawnego przepisu o zwolnieniu z VAT transakcji dotyczących walut będących środkami płatniczymi stanowiło implementację unijnej dyrektywy z 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 22 października 2015 r. w sprawie Hedqvist (sygn. C-264/14) orzekł, że bitcoin (…) nie może być uznany za rzecz, (…) ponieważ jego jedynym przeznaczeniem jest funkcja środka płatniczego. Trybunał stwierdził, że nieuprawnione byłoby zawężanie przepisu dyrektywy jedynie do transakcji dotyczących walut tradycyjnych, ponieważ częściowo pozbawiłoby go to skutków. Zatem działalność polegająca na odpłatnej wymianie walut tradycyjnych na jednostki bitcoina i odwrotnie jest zwolniona z podatku VAT w rozumieniu tej dyrektywy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Waluty wirtualne jako środek płatniczy w rozumieniu ustawy

W świetle przedstawionej we wniosku argumentacji i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał za prawidłowe stanowiska przyjęte przez wnioskodawców. W tym przypadku jedynym przeznaczeniem walut wirtualnych jest funkcja środka płatniczego, zatem działalność gospodarcza w zakresie obrotu kryptowalutami podlega zwolnieniu od podatku VAT – takie stanowisko pojawiło się w trzech interpretacjach podatkowych z 3 października 2017 r., dotyczących walut bitcoin, litecoin i ether. Jednostki walut wirtualnych mają charakter zbliżony do pieniądza bezgotówkowego, ponadto ich wartość jest determinowana tylko poprzez mechanizmy popytu i podaży w serwisach wymiany, na podstawie których ustala się ich kurs w stosunku do walut tradycyjnych. Jednocześnie kryptowaluty są coraz powszechniej używane do zapłaty za towary i usługi oraz akceptowane w sklepach. W związku z tym ich wymiana na waluty tradycyjne i odwrotnie, dokonywana za zapłatą marży odpowiadającej różnicy w cenie kupna i sprzedaży, będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Sprzedaż kryptowalut nabytych w wyniku miningu

Inaczej prezentują się kwestie podatkowe w przypadku nabycia pierwotnego kryptowalut, polegającego na tzw. miningu („wykopywaniu”). Jeśli nabyta w ten sposób waluta wirtualna zostanie następnie wprowadzona na rynek i sprzedana za określoną przez zbywcę cenę w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, to wedle wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi (sygn. I SA/Łd 54/16) taka działalność powinna być traktowana jako świadczenie usług i podlega opodatkowaniu VAT i nie jest zwolniona z tego podatku.

WSA stwierdził, że choć wprowadzenie na rynek jednostek wirtualnej waluty nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT, to jest ono usługą o charakterze odpłatnym, ponieważ zbywca otrzymuje od nabywcy określoną cenę. Podstawowa różnica pomiędzy tymi dwiema sytuacjami polega zatem na charakterze użytku uczynionego z kryptowaluty – w przypadku obrotu już istniejącymi jednostkami stosuje się art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, ponieważ w takich transakcjach pełnią one rolę nośnika pieniądza. Natomiast sytuacja, gdy nowo „wykopane” jednostki są dopiero wprowadzane do obrotu i sprzedawane, traktowana jest jako odpłatne świadczenie usług opodatkowane VAT i nie korzystające ze zwolnienia z tego podatku.

Opracowane na podstawie:

- Interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 października 2017 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.359.2017.1.ISZ, 0114-KDIP1-3.4012.357.2017.1.ISZ, 0114-KDIP1-3.4012.358.2017.1.ISZ,

- wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 23 marca 2016 r., sygn. I SA/Łd 54/16.

Ernestyna Pachała

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Projekt objaśnień podatku u źródła (WHT) wciąż wzbudza wątpliwości

    Obecny projekt objaśnień jest już kolejnym projektem, który ma definiować zagadnienia podatku WHT i obejmuje przepisy obowiązujące od początku 2022 r. Pierwszy projekt ujrzał światło dzienne w czerwcu 2019 r., jednak nigdy nie wszedł w życie. Nowy projekt objaśnień WHT budzi jednak nowe wątpliwości w zakresie interpretowania i stosowania przepisów w zakresie WHT, co przy jednoczesnym wzroście kontroli wśród podatników w zakresie tego podatku rodzi dodatkowe obawy. 

    Zerowy VAT na żywność w I kwartale 2024 r. Jest rozporządzenie!

    Rozporządzenie w sprawie zerowego VAT na żywność w I kwartale 2024 r. zostało dzisiaj po południu opublikowane w Dzienniku Ustaw.

    Na co płatnicy WHT muszą uważać składając oświadczenie WH-OSC? Jakie błędy są najczęściej popełniane?

    Ustawa o Polskim Ładzie 1 stycznia 2022 r.  wprowadziła mechanizm pay & refund w rozliczeniach z tytułu podatku u źródła (WHT). Mechanizmem objęte zostały należności z tytułu dywidend, odsetek i należności licencyjnych, wypłacanych na rzecz jednego podmiotu powiązanego, których łączna kwota przekracza 2 mln zł w roku podatkowym. Co istotne, w odniesieniu do nadwyżki ponad 2 mln zł nie przewidziano możliwości zastosowania zwolnienia z ustawy o CIT ani preferencji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. 

    Kiedy nie trzeba zgłaszać darowizny?

    Zastanawiasz się, czy musisz składać formularz SD-Z2, aby zgłosić otrzymaną od rodziny darowiznę. Wyjaśniamy, kiedy nie trzeba tego robić. A gdy zajdzie taka konieczność, podajemy informację, jak można dokonać tego przez internet, korzystając z usług rządowych.

    Akcyjny (opcyjny) program motywacyjny ESOP - projektowanie i wdrażanie

    Co to jest akcyjny (opcyjny) program motywacyjny (menedżerski) ESOP? - idea, korzyści, koszty oraz skutki

    Ile aktualnie wynosi wartość oficjalnych aktywów rezerwowych Polski?

    Oficjalne aktywa rezerwowe Polski to 170,9 mld euro, a w przeliczeniu na dolary amerykańskie 186,7 mld - poinformował dzisiaj Narodowy Bank Polski. Są to dane na koniec listopada 2023 r.

    Taryfa celna 2024 - opublikowano Wspólną Taryfę Celną i tablice korelacyjne na przyszły rok oraz listy nowych i usuniętych kodów CN

    Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej serii L z 31 października 2023 roku zostało opublikowane rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2364 z 26 września 2023 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. Rozporządzenie to stosuje się od 1 stycznia 2024 roku.

    Tabela kursów średnich NBP z 7 grudnia 2023 roku - nr 237/A/NBP/2023

    Tabela kursów średnich NBP waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 7 grudnia 2023 roku - nr 237/A/NBP/2023. Kurs euro w tym dniu to 4,3334 zł.

    Wnioski WIS, WIA i WIP wyłącznie elektronicznie od 1 stycznia 2024 roku

    Ministerstwo Finansów poinformowało, że od 1 stycznia 2024 r. będzie można składać elektronicznie wnioski o wydanie wiążących informacji stawkowych (WIS), wnioski o wydanie wiążących informacji akcyzowych (WIA) i wnioski o wydanie wiążących informacji o pochodzeniu (WIP). Wnioski o wydanie WIS będą składane w serwisie e-Urząd Skarbowy a wnioski o wydanie WIA i WIP na portalu PUESC.

    Księgowy w erze sztucznej inteligencji. Czy AI odbierze księgowym pracę?

    Sztuczna inteligencja budzi wiele emocji. Gorące dyskusje, także w księgowości, wywołuje zwłaszcza potencjalny wpływ AI na poziom zatrudnienia w firmach. Czy faktycznie księgowi powinni obawiać się utraty pracy z powodu postępującej automatyzacji i rosnącej roli sztucznej inteligencji?

    REKLAMA