REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Które pomocnicze usługi finansowe nie są zwolnione z VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Które pomocnicze usługi finansowe nie są zwolnione z VAT
Które pomocnicze usługi finansowe nie są zwolnione z VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W związku ze zmianami wprowadzonymi do ustawy o VAT z dniem 1 lipca 2017 r. Minister Rozwoju i Finansów wydał 30 czerwca 2017 r. interpretacje ogólną sygn. akt PT6.8101.5.2017 w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług finansowych. Interpretacja dotyczy określonych czynności wykonywanych przez organizacje płatnicze na rzecz agentów rozliczeniowych i wydawców kart płatniczych lub innych instrumentów płatniczych oraz agentów rozliczeniowych na rzecz akceptantów.

Z dniem 1 lipca 2017 r. uchylony został art. 43 ust. 13 i 14 ustawy o VAT, co spowodowało wyłączenie ze zwolnienia z VAT elementów usług finansowo-ubezpieczeniowych (np. usługi likwidacji szkód świadczone na rzecz zakładów ubezpieczeniowych). Przepis ust. 13 stanowił, że zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41 (w myśl art. 43 ust. 14 z wyłączeniem usług stanowiących element usług pośrednictwa).

REKLAMA

REKLAMA

Głównym celem wprowadzonych zmian jest uniknięcie rozbieżności między krajowymi a unijnymi regulacjami w stosowaniu systemu podatku VAT. W interpretacji ogólnej Ministra Rozwoju i Finansów wyjaśniono, że podstawę zwolnienia usług finansowych i ubezpieczeniowych należy od 1.07.2017 r. ustalać w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 7 i 38-41 ustawy o VAT, przy uwzględnieniu orzecznictwa TSUE.

W odniesieniu zaś do usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT (będącego odpowiednikiem 135 ust. 1 lit. d dyrektywy 2006/112/WE) TSUE wskazał w wyroku w sprawie C-2/95 SDC, że z transakcja przelewu zwolniona z VAT polega na dyspozycji przekazania określonej sumy pieniędzy z jednego rachunku na drugi. Taka operacja może się składać z różnych odrębnych usług, które stanowią „transakcje dotyczące” przelewów.

Czynności niebędące w rzeczywistości przelewami lub płatnościami, które pełnią specyficzne i istotne funkcje przelewu będą również spełniały warunki upoważniające do zastosowania zwolnienia. Zgodnie z orzecznictwem TSUE należy jednak odróżnić te usługi od zwykłych świadczeń rzeczowych lub technicznych, które (nawet jeśli inicjują samą transakcję finansową) są opodatkowane na zasadach ogólnych. Kluczowe jest zdiagnozowanie, czy dany element jest istotny dla całej transakcji, gdyż jedynie czynności powodujące zmianę sytuacji prawnej lub finansowej beneficjenta będą objęte zwolnieniem (np. wyrok w sprawie C-350/10 Nordea Pankki Suomi, wyrok w sprawie C-607/14 Bookit).

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

TSUE wskazał, że ze zwolnienia nie mogą korzystać odrębne świadczenia wspierające usługi finansowe. Mowa tu o czynnościach technicznych, do których należą usługi elektronicznego przesyłania wiadomości wykorzystywane w obrocie płatniczym (swift) czy usługi administracyjne. W celu zakwalifikowania konkretnych usług transakcji dotyczących płatności i przelewów jako zwolnionych od podatku VAT należy interpretować pojęcia użyte do opisania zwolnień w sposób ścisły, gdyż stanowią one wyjątek od zasady ogólnej, wg której podatkiem VAT objęta jest każda usługa świadczona odpłatnie na rzecz podatnika. Minister podkreślił jednak, że „zasada ścisłej wykładni nie oznacza zatem, że pojęcia użyte w celu opisania zwolnień powinny być interpretowane w sposób, który uniemożliwiałby osiągnięcie zakładanych przez nie skutków” (np. wyrok w sprawie C-334/14 De Fruytier, wyrok w sprawie C-607/14 Bookit).

W interpretacji ogólnej podkreślono, że rozważając skutki podatkowe czynności wykonywanych przez organizacje płatnicze na rzecz agentów rozliczeniowych i wydawców kart płatniczych oraz czynności agentów rozliczeniowych wykonywanych na rzecz akceptantów w ramach transakcji płatniczych dokonywanych przy pomocy kart należy wziąć pod uwagę stanowisko TSUE. Zauważono, że „zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem TSUE, każda czynność powinna być zwykle uznawana za odrębną i niezależną, a czynność złożona z jednego świadczenia w aspekcie gospodarczym nie powinna być sztucznie rozdzielana. Przypomniano również, że aby mieć do czynienia z jednym złożonym świadczeniem elementy składowe muszą być ze sobą ściśle i nierozerwalnie związane, a rozdzielenie ich miałoby sztuczny charakter.

Powyższe będzie miało odniesienie również do wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, których skutkiem jest spełnienie szczególnych i istotnych funkcji przelewu lub płatności. Ściśle ze sobą powiązanymi świadczeniami wykonywanymi przez organizacje płatnicze na rzecz agentów rozliczeniowych i wydawców kart płatniczych oraz agentów rozliczeniowych wykonywanych na rzecz akceptantów w przypadku transakcji płatniczych dokonywanych przy pomocy kart płatniczych są czynności autoryzacji transakcji (np. weryfikacja karty płatniczej), przekazania środków za pośrednictwem organizacji płatniczej lub agenta rozliczeniowego oraz rozliczenie transakcji obejmujące przetwarzanie, przesyłanie i udostępnianie danych niezbędnych do ustalenia właściwych kwot wynagrodzenia poszczególnych uczestników transakcji. Zbiór takich czynności doprowadzających ostatecznie do realizacji przekazania środków pomiędzy podmiotami (bez nich realizacja transferu nie byłaby możliwa) i spełniających przesłanki TSUE będą stanowić kompleksową usługę finansową i w konsekwencji będą korzystały ze zwolnienia z podatku VAT.


Z powyższego zbioru wykluczone zostały wszelkie czynności o charakterze administracyjnym i technicznym wykonywane przez organizacje płatnicze na rzecz agentów rozliczeniowych i wystawców kart oraz agentów rozliczeniowych na rzecz akceptantów. Zdaniem TSUE nie są one elementami spełniającymi szczególne oraz istotne funkcje transferu pieniężnego, ponieważ nie doprowadzają do zmiany sytuacji finansowej i prawnej stron tej transakcji i co następuje nie mogą one korzystać ze zwolnienia. W ocenie Ministra Rozwoju i Finansów należą do nich m.in. usługi sporządzania wszelkiego rodzaju raportów niezwiązanych ściśle i niewarunkujących realizacji transferów środków pieniężnych (tworzone np. w celach marketingowych lub biznesowych) oraz usługi szkoleniowe udostępniane przez organizacje płatnicze, niezwiązane ściśle z realizowanymi transferami (np. w zakresie promowania marki, oferowania i sprzedaży produktów bankowych w zakresie kart płatniczych).

Katarzyna Bartniak, Młodszy konsultant podatkowy
ECDDP Sp z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA