REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi informatyczne dotyczące obsługi płatności kartami kredytowymi nie są zwolnione z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Usługi informatyczne dotyczące obsługi płatności kartami kredytowymi nie są zwolnione z VAT
Usługi informatyczne dotyczące obsługi płatności kartami kredytowymi nie są zwolnione z VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Należy zgodzić się z poglądem, że prounijna wykładnia art. 43 ust. 13 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, że zwolnieniu od VAT podlegają transakcje tworzące odrębną całość, ocenianą w sposób ogólny oraz takie, które skutkują przeniesieniem środków pieniężnych i powodują zmiany prawne i finansowe. Zwolnienie takie nie ma natomiast zastosowania do zwykłego świadczenia rzeczowego lub technicznego. W konsekwencji, usługi informatyczne związane z obsługą kart płatniczych dla banku nie korzystają ze zwolnienia z VAT.

Tak wynika z wyroku NSA z 7 czerwca 2017 r., I FSK 932/16.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawa dotyczyła banku będącego polskim oddziałem podmiotu posiadającego siedzibę w Wielkiej Brytanii. Oddział ten stanowi stałe miejsce prowadzenia działalności w rozumieniu przepisów o VAT i jest zarejestrowany dla celów VAT w Polsce. Jego główną funkcją jest oferowanie kart kredytowych klientom z sektora kredytów niestandardowych. W celu skutecznego świadczenia usług, bank będzie nabywał od zewnętrznego wykonawcy kompleksowe usługi informatyczne, polegające na zarządzaniu systemem kart kredytowych i przetwarzaniu operacji realizowanych przy ich użyciu.

Nabywane świadczenia dzielą się na usługi kluczowe (związane z przetwarzaniem operacji dokonywanych za pomocą kart kredytowych) oraz na czynności wspierające, które umożliwiają efektywne zarządzanie kartami kredytowymi, czyli efektywną realizację usług kluczowych (takie jak dostarczenie odpowiedniej infrastruktury IT, czy wsparcie w zakresie użytkowania i utrzymania platformy).

Na tym tle bank zapytał organ podatkowy, czy czynności wspierające usługi kluczowe, świadczone przez podmiot zewnętrzny na rzecz banku, korzystają ze zwolnienia z podatku VAT w Polsce.

REKLAMA

Prezentując własne stanowisko bank wskazał, że czynności wspierające stanowią kompleksowe świadczenie wraz z usługami kluczowymi. Czynności wspierające mają charakter pomocniczy i komplementarny, a usługami głównymi są usługi kluczowe. Wobec tego, ponieważ świadczenie złożone powinno być opodatkowane VAT tak, jak wchodzące w jego skład świadczenie główne, całe świadczenie kompleksowe powinno korzystać ze zwolnienia z VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Organ uznał to stanowisko za nieprawidłowe. W uzasadnieniu wskazał, iż usługi opisane w stanie faktycznym są to wyłącznie czynności techniczne, bez cech charakterystycznych dla transakcji zwolnionych. Działania usługodawcy, w przypadku opisanych czynności pomocniczych, nie pociągają za sobą zmiany o charakterze prawnym lub finansowym, a tym samym nie obejmują charakterystycznych i istotnych cech usługi finansowej. Nie można uznać, iż obsługa informatyczna transakcji ma podstawowe znaczenie i jest specyficzna dla usług finansowych. Zdaniem organu, usługa ta mogłaby korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, gdyby była świadczona bezpośrednio na rzecz klientów, jako element usługi zasadniczej. W przedmiotowej sprawie jest ona jednak jedynie narzędziem do wytworzenia usługi finansowej, a nie produktem samym w sobie, którym zainteresowani są klienci i który jest im oferowany. W konsekwencji nabywane czynności wspierające nie mogą skorzystać ze zwolnienia z VAT.

WSA w Krakowie nie zgodził się jednak ze stanowiskiem organu. Wskazał przy tym, że literalne brzmienie art. 43 ust. 13 ustawy o VAT pozwala na całkowite pominięcie elementu podmiotowego w określeniu usług objętych takim zwolnieniem, a wymienione w tym przepisie "usługi stanowiące element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41" należy rozumieć jako usługi integralne, samoistne, a nie wchodzące wraz z innym zespołem usług podstawowych w skład kompleksowych usług objętych zwolnieniami. Nie muszą to być zatem usługi stricte finansowe. Tym samym, zdaniem WSA, usługi nabywane przez bank, o precyzyjnie określonym celu i zakresie, będą zwolnione z VAT.

Organ podatkowy wniósł skargę do NSA, który zawiesił postępowanie do czasu otrzymania odpowiedzi na pytanie prejudycjalne skierowane do TSUE.

Na podstawie wyroku TSUE, NSA przychylił się od stanowiska organu podatkowego i wskazał, że dokonując prounijnej wykładni polskich przepisów należy uznać, że zwolnieniu od VAT podlegają transakcje płatności lub przelewów, które tworzą odrębną całość, ocenianą w sposób ogólny oraz których skutkiem jest pełnienie szczególnych i istotnych funkcji przelewu lub płatności. Czynności te skutkują przeniesieniem środków pieniężnych i powodują zmiany prawne i finansowe. Zwolnienie takie nie ma natomiast zastosowania do zwykłego świadczenia rzeczowego lub technicznego związanego z zapewnieniem infrastruktury, która ma służyć tym celom kluczowym. Tym samym zwolnienie to nie ma zastosowania do usług nabywanych przez bank.

Katarzyna Dobosz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA