REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi informatyczne dotyczące obsługi płatności kartami kredytowymi nie są zwolnione z VAT

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Usługi informatyczne dotyczące obsługi płatności kartami kredytowymi nie są zwolnione z VAT
Usługi informatyczne dotyczące obsługi płatności kartami kredytowymi nie są zwolnione z VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Należy zgodzić się z poglądem, że prounijna wykładnia art. 43 ust. 13 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, że zwolnieniu od VAT podlegają transakcje tworzące odrębną całość, ocenianą w sposób ogólny oraz takie, które skutkują przeniesieniem środków pieniężnych i powodują zmiany prawne i finansowe. Zwolnienie takie nie ma natomiast zastosowania do zwykłego świadczenia rzeczowego lub technicznego. W konsekwencji, usługi informatyczne związane z obsługą kart płatniczych dla banku nie korzystają ze zwolnienia z VAT.

Tak wynika z wyroku NSA z 7 czerwca 2017 r., I FSK 932/16.

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła banku będącego polskim oddziałem podmiotu posiadającego siedzibę w Wielkiej Brytanii. Oddział ten stanowi stałe miejsce prowadzenia działalności w rozumieniu przepisów o VAT i jest zarejestrowany dla celów VAT w Polsce. Jego główną funkcją jest oferowanie kart kredytowych klientom z sektora kredytów niestandardowych. W celu skutecznego świadczenia usług, bank będzie nabywał od zewnętrznego wykonawcy kompleksowe usługi informatyczne, polegające na zarządzaniu systemem kart kredytowych i przetwarzaniu operacji realizowanych przy ich użyciu.

Nabywane świadczenia dzielą się na usługi kluczowe (związane z przetwarzaniem operacji dokonywanych za pomocą kart kredytowych) oraz na czynności wspierające, które umożliwiają efektywne zarządzanie kartami kredytowymi, czyli efektywną realizację usług kluczowych (takie jak dostarczenie odpowiedniej infrastruktury IT, czy wsparcie w zakresie użytkowania i utrzymania platformy).

Na tym tle bank zapytał organ podatkowy, czy czynności wspierające usługi kluczowe, świadczone przez podmiot zewnętrzny na rzecz banku, korzystają ze zwolnienia z podatku VAT w Polsce.

Prezentując własne stanowisko bank wskazał, że czynności wspierające stanowią kompleksowe świadczenie wraz z usługami kluczowymi. Czynności wspierające mają charakter pomocniczy i komplementarny, a usługami głównymi są usługi kluczowe. Wobec tego, ponieważ świadczenie złożone powinno być opodatkowane VAT tak, jak wchodzące w jego skład świadczenie główne, całe świadczenie kompleksowe powinno korzystać ze zwolnienia z VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Organ uznał to stanowisko za nieprawidłowe. W uzasadnieniu wskazał, iż usługi opisane w stanie faktycznym są to wyłącznie czynności techniczne, bez cech charakterystycznych dla transakcji zwolnionych. Działania usługodawcy, w przypadku opisanych czynności pomocniczych, nie pociągają za sobą zmiany o charakterze prawnym lub finansowym, a tym samym nie obejmują charakterystycznych i istotnych cech usługi finansowej. Nie można uznać, iż obsługa informatyczna transakcji ma podstawowe znaczenie i jest specyficzna dla usług finansowych. Zdaniem organu, usługa ta mogłaby korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, gdyby była świadczona bezpośrednio na rzecz klientów, jako element usługi zasadniczej. W przedmiotowej sprawie jest ona jednak jedynie narzędziem do wytworzenia usługi finansowej, a nie produktem samym w sobie, którym zainteresowani są klienci i który jest im oferowany. W konsekwencji nabywane czynności wspierające nie mogą skorzystać ze zwolnienia z VAT.

WSA w Krakowie nie zgodził się jednak ze stanowiskiem organu. Wskazał przy tym, że literalne brzmienie art. 43 ust. 13 ustawy o VAT pozwala na całkowite pominięcie elementu podmiotowego w określeniu usług objętych takim zwolnieniem, a wymienione w tym przepisie "usługi stanowiące element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41" należy rozumieć jako usługi integralne, samoistne, a nie wchodzące wraz z innym zespołem usług podstawowych w skład kompleksowych usług objętych zwolnieniami. Nie muszą to być zatem usługi stricte finansowe. Tym samym, zdaniem WSA, usługi nabywane przez bank, o precyzyjnie określonym celu i zakresie, będą zwolnione z VAT.

Organ podatkowy wniósł skargę do NSA, który zawiesił postępowanie do czasu otrzymania odpowiedzi na pytanie prejudycjalne skierowane do TSUE.

Na podstawie wyroku TSUE, NSA przychylił się od stanowiska organu podatkowego i wskazał, że dokonując prounijnej wykładni polskich przepisów należy uznać, że zwolnieniu od VAT podlegają transakcje płatności lub przelewów, które tworzą odrębną całość, ocenianą w sposób ogólny oraz których skutkiem jest pełnienie szczególnych i istotnych funkcji przelewu lub płatności. Czynności te skutkują przeniesieniem środków pieniężnych i powodują zmiany prawne i finansowe. Zwolnienie takie nie ma natomiast zastosowania do zwykłego świadczenia rzeczowego lub technicznego związanego z zapewnieniem infrastruktury, która ma służyć tym celom kluczowym. Tym samym zwolnienie to nie ma zastosowania do usług nabywanych przez bank.

Katarzyna Dobosz

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA