REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie podmiotowe z VAT, a świadczenie usług remontowo-budowlanych na terytorium UE

Meritoros
Biura rachunkowe
VAT, usługi remontowo - budowlane, UE
VAT, usługi remontowo - budowlane, UE
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż opodatkowana VAT poza terytorium kraju, do rozliczenia której zobowiązany jest nabywca, nie powinna być ujmowana w limicie zwolnienia podmiotowego VAT.

Podatnik prowadzący działalność gospodarczą może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z ust. 1 powyższego artykułu zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł.

Zwolnienie podmiotowe w VAT 2012 - kiedy przedsiębiorca może znów skorzystać?

Zwolnienie podmiotowe od VAT w interpretacjach organów podatkowych

Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Ustęp 9 ww. artykułu dotyczy natomiast podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podmioty takie są zwolnione od podatku, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

W przypadku, gdy podmiot przekroczy powyższy limit, nadwyżkę sprzedaży ponad ten limit powinien opodatkować zgodnie ze stawką właściwą do danej usługi czy towaru.

Opodatkowaniu podlega tylko ta część nadwyżki sprzedaży, która nie mieści się w limicie ustawowym.

Jeżeli podatnik świadczy usługi jedynie na terytorium kraju, obroty uzyskanie przez niego będą wchodzić do limitu 150.000 zł.

Sytuacja zmieni się w momencie świadczenia usług na rzecz kontrahenta unijnego, co obecnie stało się bardzo powszechne. W takim przypadku obroty uzyskane ze świadczenia usług na rzecz tego typu kontrahentów nie będą wliczać się do limitu obrotów uprawniających do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT.

Wynika to właśnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, który do powyższego limitu nakazuje wliczać jedynie sprzedaż opodatkowaną. W związku z tym sprzedaż opodatkowana poza terytorium kraju, do rozliczenia której zobowiązany jest nabywca, nie będzie ujmowana w limicie.

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - biznesplan

Co powinieneś wiedzieć o umowach prowadząc firmę remontowo – budowlaną?

Ustalając limit do zwolnienia podmiotowego z VAT należy ujmować jedynie obroty ze sprzedaży podlegające opodatkowaniu.

W przypadku świadczenia przez podatnika usług remontowo-budowlanych na rzecz kontrahenta unijnego w kraju, w jakim ma on siedzibę, należy rozważyć obowiązek rejestracji jako podatnik VAT-UE.

W większości przypadków świadczenie usług na rzecz podatników podatku od wartości dodanej rodzić będzie obowiązek takiej rejestracji. Między innymi dotyczy to podatników świadczących usługi, w przypadku których miejsce opodatkowania ustalane jest na podstawie art. 28b ustawy o VAT.

Jednakże do świadczenia usług remontowo-budowlanych na nieruchomości ma zastosowanie art. 28e. Zgodnie z nim miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami (...) jest miejsce położenia nieruchomości.

Opodatkowanie VAT usług budowlanych świadczonych w innych państwach UE

Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

REKLAMA

Jeśli więc usługi świadczone będą na nieruchomości położonej w kraju, w której podatnik (kontrahent unijny) ma siedzibę, nie wystąpi obowiązek rejestracji jako podatnik VAT-UE, a tym samym obowiązek składania miesięcznych lub kwartalnych informacji podsumowujących.

Inaczej będzie kształtować się sytuacja w przypadku, gdy podatnik świadczy usługi oddelegowania pracowników. W mojej ocenie taką czynność ciężko powiązać z konkretną nieruchomością, dlatego też miejsce opodatkowania należy ustalić w oparciu o art. 28b ustawy o VAT.

Rodzić będzie to zatem obowiązek rejestracji w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT-UE. Wówczas należy złożyć aktualizacje danych na druku VAT-R i zaznaczyć odpowiednie pole w części C.3.

Skutkiem świadczenia tego rodzaju usług będzie także obowiązek składania informacji podsumowujących o wewnątrzwspólnotowym świadczeniu usług na deklaracji VAT-UE.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT od 2025 roku. Prof. Modzelewski: możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

REKLAMA

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA