REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie podmiotowe z VAT, a świadczenie usług remontowo-budowlanych na terytorium UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Meritoros
Kompleksowe usługi oursourcingu księgowości oraz kadr i płac
VAT, usługi remontowo - budowlane, UE
VAT, usługi remontowo - budowlane, UE
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż opodatkowana VAT poza terytorium kraju, do rozliczenia której zobowiązany jest nabywca, nie powinna być ujmowana w limicie zwolnienia podmiotowego VAT.

Podatnik prowadzący działalność gospodarczą może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Zgodnie z ust. 1 powyższego artykułu zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł.

Zwolnienie podmiotowe w VAT 2012 - kiedy przedsiębiorca może znów skorzystać?

Zwolnienie podmiotowe od VAT w interpretacjach organów podatkowych

Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Ustęp 9 ww. artykułu dotyczy natomiast podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podmioty takie są zwolnione od podatku, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

W przypadku, gdy podmiot przekroczy powyższy limit, nadwyżkę sprzedaży ponad ten limit powinien opodatkować zgodnie ze stawką właściwą do danej usługi czy towaru.

Opodatkowaniu podlega tylko ta część nadwyżki sprzedaży, która nie mieści się w limicie ustawowym.

Jeżeli podatnik świadczy usługi jedynie na terytorium kraju, obroty uzyskanie przez niego będą wchodzić do limitu 150.000 zł.

REKLAMA

Sytuacja zmieni się w momencie świadczenia usług na rzecz kontrahenta unijnego, co obecnie stało się bardzo powszechne. W takim przypadku obroty uzyskane ze świadczenia usług na rzecz tego typu kontrahentów nie będą wliczać się do limitu obrotów uprawniających do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT.

Wynika to właśnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, który do powyższego limitu nakazuje wliczać jedynie sprzedaż opodatkowaną. W związku z tym sprzedaż opodatkowana poza terytorium kraju, do rozliczenia której zobowiązany jest nabywca, nie będzie ujmowana w limicie.

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - biznesplan

Co powinieneś wiedzieć o umowach prowadząc firmę remontowo – budowlaną?

Ustalając limit do zwolnienia podmiotowego z VAT należy ujmować jedynie obroty ze sprzedaży podlegające opodatkowaniu.

W przypadku świadczenia przez podatnika usług remontowo-budowlanych na rzecz kontrahenta unijnego w kraju, w jakim ma on siedzibę, należy rozważyć obowiązek rejestracji jako podatnik VAT-UE.

W większości przypadków świadczenie usług na rzecz podatników podatku od wartości dodanej rodzić będzie obowiązek takiej rejestracji. Między innymi dotyczy to podatników świadczących usługi, w przypadku których miejsce opodatkowania ustalane jest na podstawie art. 28b ustawy o VAT.

Jednakże do świadczenia usług remontowo-budowlanych na nieruchomości ma zastosowanie art. 28e. Zgodnie z nim miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami (...) jest miejsce położenia nieruchomości.

Opodatkowanie VAT usług budowlanych świadczonych w innych państwach UE

Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

REKLAMA

Jeśli więc usługi świadczone będą na nieruchomości położonej w kraju, w której podatnik (kontrahent unijny) ma siedzibę, nie wystąpi obowiązek rejestracji jako podatnik VAT-UE, a tym samym obowiązek składania miesięcznych lub kwartalnych informacji podsumowujących.

Inaczej będzie kształtować się sytuacja w przypadku, gdy podatnik świadczy usługi oddelegowania pracowników. W mojej ocenie taką czynność ciężko powiązać z konkretną nieruchomością, dlatego też miejsce opodatkowania należy ustalić w oparciu o art. 28b ustawy o VAT.

Rodzić będzie to zatem obowiązek rejestracji w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT-UE. Wówczas należy złożyć aktualizacje danych na druku VAT-R i zaznaczyć odpowiednie pole w części C.3.

Skutkiem świadczenia tego rodzaju usług będzie także obowiązek składania informacji podsumowujących o wewnątrzwspólnotowym świadczeniu usług na deklaracji VAT-UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA