REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT usług budowlanych świadczonych w innych państwach UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Opodatkowanie VAT w państwach UE; VAT usług budowlanych
Opodatkowanie VAT w państwach UE; VAT usług budowlanych

REKLAMA

REKLAMA

Usługi budowlane świadczone w innych państwach członkowskich podlegają opodatkowaniu w miejscu położenia nieruchomości. Jeżeli podatnik posiada dokumenty, z których wynika, że zakupy dokonane na terytorium Polski pozostają w związku z działalnością opodatkowaną w innym państwie - przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w cenie tych zakupów.

Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w indywidualnej interpretacji podatkowej z 9 marca 2012 r. (nr IBPP3/443-1319/11/LG).

REKLAMA

REKLAMA

Usługi budowlane w Polsce i UE

Sprawa dotyczyła spółki, która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonywała usługi budowlane w kraju, oraz na terytorium innych państw Unii Europejskiej (Niemcy i Czechy).

Prace prowadzone były na rzecz podmiotów gospodarczych i dokumentowane fakturami VAT. Spółka wystawiała faktury ze stawką podstawową 23% w przypadku usług wykonywanych w Polsce, zaś w przypadku usług świadczonych w Czechach, czy w Niemczech wystawione faktury nie zawierały polskiego podatku VAT. W tym przypadku, spółka stała na stanowisku, że zgodnie z art. 28e ustawy o VAT miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami jest miejsce położenia nieruchomości, stąd też obowiązek podatkowy przenoszony był na nabywcę.

W stosunku do zleconych robót w krajach Unii Europejskiej część materiałów budowlanych nabywana była przez spółkę w Polsce i wykorzystywana do wykonywania robót na terenie innych niż Polska państw Unii Europejskiej. Dokonywane przez spółkę zakupy materiałów opodatkowane były podatkiem VAT, który zgodnie z art. 86 ust. 8 ustawy o VAT spółka wykazywała, jako VAT naliczony do odliczenia.

REKLAMA

Na tle powyższego spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretacje indywidualną. Spółka zapytała, czy przyjęty przez nią sposób dokumentowania wykonywanych robót budowlanych w związku z pracami prowadzonymi na nieruchomościach położonych w Czechach i Niemczech, jako transakcji niepodlegających opodatkowaniu Polsce i przenoszący obowiązek podatkowy na nabywcę jest prawidłowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto spółka zadała pytanie, czy przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT od materiałów budowlanych nabywanych w kraju, a zużywanych w innych krajach Unii Europejskiej.

Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

Zwrot VAT za materiały budowlane - limity zwrotu

Dla określenia miejsca świadczenia usług zwianych z nieruchomościami decydujące jest miejsce położenia nieruchomości

Zdaniem spółki biorąc pod uwagę przepisy ustawy o VAT, wszelkie roboty związane z nieruchomościami są opodatkowane w kraju położenia nieruchomości.

Natomiast w świetle art. 86 ust. 8 ustawy o VAT spółce przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego od materiałów budowlanych zakupionych w kraju a użytych poza granicami do realizacji robót budowlanych na nieruchomościach.

Organ podatkowy uznał stanowisko spółki za prawidłowe.


Wyjaśnił, przy tym, że w przypadku świadczenia usług zwianych z nieruchomością w przypadku określania miejsca świadczenia takich usług decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana. Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, dla jakiego podmiotu dana usługa jest wykonywana, oraz gdzie znajduje się siedziba usługodawcy.

Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia. Powyższe wynika bezpośrednio z brzmienia artykułu 28e ustawy o VAT.

Przepis ten stanowi wyjątek od ogólnej zasady określania miejsca świadczenia usług na rzecz podatnika, wyrażonej w artykule 28b ustawy o VAT. Przyjmuje, jako kryterium determinujące sposób opodatkowania, odniesienie się nie do podmiotów biorących udział w transakcji, lecz do przedmiotu, którym jest nieruchomość.

Stąd też w przypadku usług, które wprost dotyczą danej nieruchomości, miejscem opodatkowania usług związanych z daną nieruchomością jest miejsce położenia nieruchomości. Jednocześnie usługi te mogą mieć charakter nieograniczony, na co wskazuje katalog zamieszczony w tym przepisie, który ma charakter otwarty. Do zakresu tych usług ustawodawca zaliczył, bowiem nie tylko usługi stricte dotyczące prac wykonywanych w nieruchomościach i obrotu nieruchomościami, ale także usługi, których wykonanie oparte jest na wykorzystaniu, używaniu i użytkowaniu nieruchomości.

Ponadto, organ podatkowy stwierdził, iż z powodu braku definicji nieruchomości w ustawie o podatku od towarów i usług słuszne wydaje się stosowanie definicji nieruchomości zawartej w Kodeksie Cywilnym.

Tak, więc aby stwierdzić czy dana usług związana jest z nieruchomością kontekście analizy miejsca świadczenia usług za nieruchomości należy uznać części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Reasumując, w świetle przepisów dotyczących miejsca świadczenia usług, aby uznać dane usługi za związane z nieruchomością, wynik prac musi się wiązać z konkretną nieruchomością, np. działką, budynkiem, budowlą o określonych parametrach, numerach, będącą w posiadaniu określonych osób.


Dla prawa do odliczenia VAT naliczonego decydujący jest związek z prowadzoną działalnością

Odnośnie prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego organ podatkowy również podzielił stanowisko spółki. 

Zgodził się z poglądem, że na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, istnieje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikających z faktur VAT dotyczących zakupów wykorzystywanych do świadczenia usług budowlanych, związanych z nieruchomościami położonymi w innym krajach Unii Europejskiej niż Polska (w zakresie, w jakim nabyte towary dotyczą świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju), o ile spółka posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Zwrot VAT za materiały budowlane - nowy wykaz materiałów budowlanych od 2011 roku

Wątpliwości ostatecznie rozwiane?

Wydana interpretacja zarówno w kontekście miejsca opodatkowania usług związanych z nieruchomością położoną poza terytorium kraju jak i prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupów opodatkowanych na terytorium Polski, a wykorzystywanych przez podatnika do działalności opodatkowanej poza terytorium kraju, wpisuje się w pozytywną linię interpretacyjną zawartą choćby w interpretacjach wydawanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 7 kwietnia 2011 roku (sygn. ITPP2/443-98b/11/EK), czy Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 maja 2011 roku (sygn. IPPP3/443-331/11-2/KC).

Tym samym interpretacja potwierdza, wcześniejsze stanowisko organów, zgodnie z którym w świetle obowiązujących przepisów ustawy o VAT podatnicy świadczący usługi budowlane na nieruchomościach położonych poza krajem, przy określaniu miejsca opodatkowania świadczonych przez siebie usług, powinni kierować się miejscem położenia danej nieruchomośi.

Jednocześnie wydana interpretacja uznanie prawo podatników do odliczenia podatku VAT zapłaconego na terytorium Polski wynikającego z zakupów materiałów wykorzystywanych do działalności opodatkowanej w innym państwie członkowskim, przy spełnieniu określonych warunków.

Należy mieć nadzieje, że stanowisko wyrażone w wydanej interpretacji rozwieje nadal istniejące wątpliwości podatników świadczących usługi budowlane poza terytorium kraju oraz spowoduje utrwalenie pozytywnej linii interpretacyjnej.

Tomasz Kowalczyk jest konsultantem w Zespole ds. Podatków Pośrednich działu prawno-podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF 2.0 to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA