REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT usług budowlanych świadczonych w innych państwach UE

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Opodatkowanie VAT w państwach UE; VAT usług budowlanych
Opodatkowanie VAT w państwach UE; VAT usług budowlanych

REKLAMA

REKLAMA

Usługi budowlane świadczone w innych państwach członkowskich podlegają opodatkowaniu w miejscu położenia nieruchomości. Jeżeli podatnik posiada dokumenty, z których wynika, że zakupy dokonane na terytorium Polski pozostają w związku z działalnością opodatkowaną w innym państwie - przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w cenie tych zakupów.

Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w indywidualnej interpretacji podatkowej z 9 marca 2012 r. (nr IBPP3/443-1319/11/LG).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Usługi budowlane w Polsce i UE

Sprawa dotyczyła spółki, która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonywała usługi budowlane w kraju, oraz na terytorium innych państw Unii Europejskiej (Niemcy i Czechy).

Prace prowadzone były na rzecz podmiotów gospodarczych i dokumentowane fakturami VAT. Spółka wystawiała faktury ze stawką podstawową 23% w przypadku usług wykonywanych w Polsce, zaś w przypadku usług świadczonych w Czechach, czy w Niemczech wystawione faktury nie zawierały polskiego podatku VAT. W tym przypadku, spółka stała na stanowisku, że zgodnie z art. 28e ustawy o VAT miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami jest miejsce położenia nieruchomości, stąd też obowiązek podatkowy przenoszony był na nabywcę.

W stosunku do zleconych robót w krajach Unii Europejskiej część materiałów budowlanych nabywana była przez spółkę w Polsce i wykorzystywana do wykonywania robót na terenie innych niż Polska państw Unii Europejskiej. Dokonywane przez spółkę zakupy materiałów opodatkowane były podatkiem VAT, który zgodnie z art. 86 ust. 8 ustawy o VAT spółka wykazywała, jako VAT naliczony do odliczenia.

REKLAMA

Na tle powyższego spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretacje indywidualną. Spółka zapytała, czy przyjęty przez nią sposób dokumentowania wykonywanych robót budowlanych w związku z pracami prowadzonymi na nieruchomościach położonych w Czechach i Niemczech, jako transakcji niepodlegających opodatkowaniu Polsce i przenoszący obowiązek podatkowy na nabywcę jest prawidłowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto spółka zadała pytanie, czy przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT od materiałów budowlanych nabywanych w kraju, a zużywanych w innych krajach Unii Europejskiej.

Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

Zwrot VAT za materiały budowlane - limity zwrotu

Dla określenia miejsca świadczenia usług zwianych z nieruchomościami decydujące jest miejsce położenia nieruchomości

Zdaniem spółki biorąc pod uwagę przepisy ustawy o VAT, wszelkie roboty związane z nieruchomościami są opodatkowane w kraju położenia nieruchomości.

Natomiast w świetle art. 86 ust. 8 ustawy o VAT spółce przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego od materiałów budowlanych zakupionych w kraju a użytych poza granicami do realizacji robót budowlanych na nieruchomościach.

Organ podatkowy uznał stanowisko spółki za prawidłowe.


Wyjaśnił, przy tym, że w przypadku świadczenia usług zwianych z nieruchomością w przypadku określania miejsca świadczenia takich usług decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana. Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, dla jakiego podmiotu dana usługa jest wykonywana, oraz gdzie znajduje się siedziba usługodawcy.

Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia. Powyższe wynika bezpośrednio z brzmienia artykułu 28e ustawy o VAT.

Przepis ten stanowi wyjątek od ogólnej zasady określania miejsca świadczenia usług na rzecz podatnika, wyrażonej w artykule 28b ustawy o VAT. Przyjmuje, jako kryterium determinujące sposób opodatkowania, odniesienie się nie do podmiotów biorących udział w transakcji, lecz do przedmiotu, którym jest nieruchomość.

Stąd też w przypadku usług, które wprost dotyczą danej nieruchomości, miejscem opodatkowania usług związanych z daną nieruchomością jest miejsce położenia nieruchomości. Jednocześnie usługi te mogą mieć charakter nieograniczony, na co wskazuje katalog zamieszczony w tym przepisie, który ma charakter otwarty. Do zakresu tych usług ustawodawca zaliczył, bowiem nie tylko usługi stricte dotyczące prac wykonywanych w nieruchomościach i obrotu nieruchomościami, ale także usługi, których wykonanie oparte jest na wykorzystaniu, używaniu i użytkowaniu nieruchomości.

Ponadto, organ podatkowy stwierdził, iż z powodu braku definicji nieruchomości w ustawie o podatku od towarów i usług słuszne wydaje się stosowanie definicji nieruchomości zawartej w Kodeksie Cywilnym.

Tak, więc aby stwierdzić czy dana usług związana jest z nieruchomością kontekście analizy miejsca świadczenia usług za nieruchomości należy uznać części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Reasumując, w świetle przepisów dotyczących miejsca świadczenia usług, aby uznać dane usługi za związane z nieruchomością, wynik prac musi się wiązać z konkretną nieruchomością, np. działką, budynkiem, budowlą o określonych parametrach, numerach, będącą w posiadaniu określonych osób.


Dla prawa do odliczenia VAT naliczonego decydujący jest związek z prowadzoną działalnością

Odnośnie prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego organ podatkowy również podzielił stanowisko spółki. 

Zgodził się z poglądem, że na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, istnieje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikających z faktur VAT dotyczących zakupów wykorzystywanych do świadczenia usług budowlanych, związanych z nieruchomościami położonymi w innym krajach Unii Europejskiej niż Polska (w zakresie, w jakim nabyte towary dotyczą świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju), o ile spółka posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Zwrot VAT za materiały budowlane - nowy wykaz materiałów budowlanych od 2011 roku

Wątpliwości ostatecznie rozwiane?

Wydana interpretacja zarówno w kontekście miejsca opodatkowania usług związanych z nieruchomością położoną poza terytorium kraju jak i prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupów opodatkowanych na terytorium Polski, a wykorzystywanych przez podatnika do działalności opodatkowanej poza terytorium kraju, wpisuje się w pozytywną linię interpretacyjną zawartą choćby w interpretacjach wydawanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 7 kwietnia 2011 roku (sygn. ITPP2/443-98b/11/EK), czy Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 maja 2011 roku (sygn. IPPP3/443-331/11-2/KC).

Tym samym interpretacja potwierdza, wcześniejsze stanowisko organów, zgodnie z którym w świetle obowiązujących przepisów ustawy o VAT podatnicy świadczący usługi budowlane na nieruchomościach położonych poza krajem, przy określaniu miejsca opodatkowania świadczonych przez siebie usług, powinni kierować się miejscem położenia danej nieruchomośi.

Jednocześnie wydana interpretacja uznanie prawo podatników do odliczenia podatku VAT zapłaconego na terytorium Polski wynikającego z zakupów materiałów wykorzystywanych do działalności opodatkowanej w innym państwie członkowskim, przy spełnieniu określonych warunków.

Należy mieć nadzieje, że stanowisko wyrażone w wydanej interpretacji rozwieje nadal istniejące wątpliwości podatników świadczących usługi budowlane poza terytorium kraju oraz spowoduje utrwalenie pozytywnej linii interpretacyjnej.

Tomasz Kowalczyk jest konsultantem w Zespole ds. Podatków Pośrednich działu prawno-podatkowego PwC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA