REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT naliczonego przy utracie prawa do zwolnienia podmiotowego

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Odliczenie VAT naliczonego
Odliczenie VAT naliczonego

REKLAMA

REKLAMA

Każdy kto rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej nabywa status podatnika podatku od towarów i usług. Nie oznacza to jednak, że podatek VAT płacić będzie musiał. Można bowiem skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w tym podatku. Decydując się na zwolnienie podmiotowe w VAT podmiot prowadzący działalność gospodarczą nie może skorzystać z prawa odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z prowadzoną działalnością.

Czy w odniesieniu do towarów i usług nabytych w okresie zwolnienia w podatku prawo to traci bezpowrotnie?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Otóż nie, ale by skorzystać z tego prawa po pierwsze należy nabyć status czynnego podatnika VAT, a po drugie uzyskać zgodę naczelnika właściwego urzędu skarbowego.

Co istotne, nawet po spełnieniu tych warunków nie wszystkie dokonane zakupy podlegają odliczeniu.

REKLAMA

Kto korzysta ze zwolnienia podmiotowego w podatku VAT?

Przewidziana przepisami ustawy o podatku od towarów i usług definicja podatnika i pojęcie działalności gospodarczej są bardzo obszerne. W konsekwencji każdy podmiot będący producentem, handlowcem lub usługodawcą nabywa status podatnika podatku VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozpoczęcie działalności nie oznacza jednak obowiązku zapłaty podatku VAT. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług zwalniają z VAT podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł (do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku).

Zwolnienie podmiotowe w podatku VAT ma charakter fakultatywny, podatnik z prawa tego skorzystać może, ale nie musi. Od jego decyzji będzie więc zależeć czy chce być czynnym podatnikiem podatku VAT, czy wybierze zwolnienie – do czasu przekroczenia kwoty limitu uprawniającego do zwolnienia.

Zwolnienie podmiotowe – brak prawa do odliczenia podatku naliczonego

W przypadku skorzystania przez podatnika ze zwolnienia w podatku VAT – nie przysługuje mu co oczywiste prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług.

Pamiętać jednak należy, że zwolnienie podmiotowe w podatku VAT nie ma wymiaru bezwzględnego – utrata prawa w tym zakresie łączy się z przekroczeniem kwoty limitu sprzedaży – jak wyżej była mowa kwoty 150.000 zł.

Przekroczenie wskazanego limitu ma ten skutek, że podmiot prowadzący działalność ma obowiązek zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny, obliczania i rozliczania podatku VAT.

Z tą chwilą podatnikowi przysługuje prawo wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT – dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W zakresie określonego tu prawa ustawodawca przewidział możliwość dokonania odliczenia również od zakupów dokonanych w okresie, gdy podmiot nie był „vatowcem” i korzystał ze zwolnienia w tym podatku.

Zwolnienie podmiotowe w VAT 2012 - kiedy przedsiębiorca może znów skorzystać?


Od jakich zakupów dokonanych przed utratą zwolnienia można odliczyć VAT naliczony?

Podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy.

Skorzystanie z prawa jest możliwe po uzyskaniu zgody naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Zgoda taka jest udzielana pod warunkiem:

1.      sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty limitu uprawniającej do zwolnienia, oraz

2.      przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

Zwrócić należy uwagę na fakt, iż zakresem prawa do odliczenia podatku naliczonego objęte są towary posiadane przez podatnika w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty limitu. Tym samym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od towarów zakupionych i sprzedanych w okresie korzystania ze zwolnienia w VAT.

Czy naczelnik może odmówić zgody na skorzystanie z prawa do odliczenia?

Analiza przepisów prowadzi do wniosku, iż jedynie w sytuacji nie spełnienia przez podatnika wymienionych wyżej warunków naczelnik urzędu skarbowego może nie wyrazić zgody na odliczenie.

Tym samym na naczelniku spoczywa obowiązek ich sprawdzenia, a w sytuacji ich spełnienia zgoda stanowi w gruncie rzeczy potwierdzenie, że podatnik może z prawa skorzystać.

Rozstrzygnięcie w kwestii spełnienia warunków uprawniających do odliczenia wydawane jest w formie decyzji, od której przysługuje odwołanie.

Jakie zakupy (towary) podlegają odliczeniu?

Wydaje się, że treść regulacji dotyczących omawianej materii zawęża prawo do odliczenia podatku do zapasów towarów zakupionych do dalszej odsprzedaży.

Ma to na celu zapobieżenie podwójnemu opodatkowaniu towarów, które podatnik zakupił, jako zwolniony podmiotowo, natomiast sprzedał już po utracie prawa do zwolnienia.

Rezygnacja ze zwolnienia, a prawo do odliczenia podatku

Powyżej przedmiotem analizy była sytuacja, gdy podatnik korzysta z prawa do odliczenia podatku w związku z przekroczeniem kwoty limitu uprawniającej do zwolnienia z VAT.

Warte podkreślenia jest to, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują takie same skutki w przypadku, gdy podatnik sam zrezygnuje ze zwolnienia.

Różnica sprowadza się jedynie do tego, że w takiej sytuacji podatnik zobligowany jest do pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji ze zwolnienia przed początkiem miesiąca, w którym rezygnuje ze zwolnienia.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA