REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT naliczonego przy utracie prawa do zwolnienia podmiotowego

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Odliczenie VAT naliczonego
Odliczenie VAT naliczonego

REKLAMA

REKLAMA

Każdy kto rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej nabywa status podatnika podatku od towarów i usług. Nie oznacza to jednak, że podatek VAT płacić będzie musiał. Można bowiem skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w tym podatku. Decydując się na zwolnienie podmiotowe w VAT podmiot prowadzący działalność gospodarczą nie może skorzystać z prawa odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z prowadzoną działalnością.

Czy w odniesieniu do towarów i usług nabytych w okresie zwolnienia w podatku prawo to traci bezpowrotnie?

REKLAMA

REKLAMA

Otóż nie, ale by skorzystać z tego prawa po pierwsze należy nabyć status czynnego podatnika VAT, a po drugie uzyskać zgodę naczelnika właściwego urzędu skarbowego.

Co istotne, nawet po spełnieniu tych warunków nie wszystkie dokonane zakupy podlegają odliczeniu.

REKLAMA

Kto korzysta ze zwolnienia podmiotowego w podatku VAT?

Przewidziana przepisami ustawy o podatku od towarów i usług definicja podatnika i pojęcie działalności gospodarczej są bardzo obszerne. W konsekwencji każdy podmiot będący producentem, handlowcem lub usługodawcą nabywa status podatnika podatku VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozpoczęcie działalności nie oznacza jednak obowiązku zapłaty podatku VAT. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług zwalniają z VAT podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł (do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku).

Zwolnienie podmiotowe w podatku VAT ma charakter fakultatywny, podatnik z prawa tego skorzystać może, ale nie musi. Od jego decyzji będzie więc zależeć czy chce być czynnym podatnikiem podatku VAT, czy wybierze zwolnienie – do czasu przekroczenia kwoty limitu uprawniającego do zwolnienia.

Zwolnienie podmiotowe – brak prawa do odliczenia podatku naliczonego

W przypadku skorzystania przez podatnika ze zwolnienia w podatku VAT – nie przysługuje mu co oczywiste prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług.

Pamiętać jednak należy, że zwolnienie podmiotowe w podatku VAT nie ma wymiaru bezwzględnego – utrata prawa w tym zakresie łączy się z przekroczeniem kwoty limitu sprzedaży – jak wyżej była mowa kwoty 150.000 zł.

Przekroczenie wskazanego limitu ma ten skutek, że podmiot prowadzący działalność ma obowiązek zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny, obliczania i rozliczania podatku VAT.

Z tą chwilą podatnikowi przysługuje prawo wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT – dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W zakresie określonego tu prawa ustawodawca przewidział możliwość dokonania odliczenia również od zakupów dokonanych w okresie, gdy podmiot nie był „vatowcem” i korzystał ze zwolnienia w tym podatku.

Zwolnienie podmiotowe w VAT 2012 - kiedy przedsiębiorca może znów skorzystać?


Od jakich zakupów dokonanych przed utratą zwolnienia można odliczyć VAT naliczony?

Podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy.

Skorzystanie z prawa jest możliwe po uzyskaniu zgody naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Zgoda taka jest udzielana pod warunkiem:

1.      sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty limitu uprawniającej do zwolnienia, oraz

2.      przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

Zwrócić należy uwagę na fakt, iż zakresem prawa do odliczenia podatku naliczonego objęte są towary posiadane przez podatnika w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty limitu. Tym samym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od towarów zakupionych i sprzedanych w okresie korzystania ze zwolnienia w VAT.

Czy naczelnik może odmówić zgody na skorzystanie z prawa do odliczenia?

Analiza przepisów prowadzi do wniosku, iż jedynie w sytuacji nie spełnienia przez podatnika wymienionych wyżej warunków naczelnik urzędu skarbowego może nie wyrazić zgody na odliczenie.

Tym samym na naczelniku spoczywa obowiązek ich sprawdzenia, a w sytuacji ich spełnienia zgoda stanowi w gruncie rzeczy potwierdzenie, że podatnik może z prawa skorzystać.

Rozstrzygnięcie w kwestii spełnienia warunków uprawniających do odliczenia wydawane jest w formie decyzji, od której przysługuje odwołanie.

Jakie zakupy (towary) podlegają odliczeniu?

Wydaje się, że treść regulacji dotyczących omawianej materii zawęża prawo do odliczenia podatku do zapasów towarów zakupionych do dalszej odsprzedaży.

Ma to na celu zapobieżenie podwójnemu opodatkowaniu towarów, które podatnik zakupił, jako zwolniony podmiotowo, natomiast sprzedał już po utracie prawa do zwolnienia.

Rezygnacja ze zwolnienia, a prawo do odliczenia podatku

Powyżej przedmiotem analizy była sytuacja, gdy podatnik korzysta z prawa do odliczenia podatku w związku z przekroczeniem kwoty limitu uprawniającej do zwolnienia z VAT.

Warte podkreślenia jest to, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują takie same skutki w przypadku, gdy podatnik sam zrezygnuje ze zwolnienia.

Różnica sprowadza się jedynie do tego, że w takiej sytuacji podatnik zobligowany jest do pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji ze zwolnienia przed początkiem miesiąca, w którym rezygnuje ze zwolnienia.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe od 2026 r. dla samochodów firmowych. MF: stosuje się je do umów leasingu i najmu zawartych wcześniej jeżeli auto nie zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki rosną po cichu. Od 2026 r. firmy zapłacą nawet dziesiątki tysięcy złotych więcej

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA