REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie VAT naliczonego przy utracie prawa do zwolnienia podmiotowego

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Odliczenie VAT naliczonego
Odliczenie VAT naliczonego

REKLAMA

REKLAMA

Każdy kto rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej nabywa status podatnika podatku od towarów i usług. Nie oznacza to jednak, że podatek VAT płacić będzie musiał. Można bowiem skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w tym podatku. Decydując się na zwolnienie podmiotowe w VAT podmiot prowadzący działalność gospodarczą nie może skorzystać z prawa odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z prowadzoną działalnością.

Czy w odniesieniu do towarów i usług nabytych w okresie zwolnienia w podatku prawo to traci bezpowrotnie?

REKLAMA

Autopromocja

Otóż nie, ale by skorzystać z tego prawa po pierwsze należy nabyć status czynnego podatnika VAT, a po drugie uzyskać zgodę naczelnika właściwego urzędu skarbowego.

Co istotne, nawet po spełnieniu tych warunków nie wszystkie dokonane zakupy podlegają odliczeniu.

Kto korzysta ze zwolnienia podmiotowego w podatku VAT?

Przewidziana przepisami ustawy o podatku od towarów i usług definicja podatnika i pojęcie działalności gospodarczej są bardzo obszerne. W konsekwencji każdy podmiot będący producentem, handlowcem lub usługodawcą nabywa status podatnika podatku VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozpoczęcie działalności nie oznacza jednak obowiązku zapłaty podatku VAT. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług zwalniają z VAT podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł (do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku).

Zwolnienie podmiotowe w podatku VAT ma charakter fakultatywny, podatnik z prawa tego skorzystać może, ale nie musi. Od jego decyzji będzie więc zależeć czy chce być czynnym podatnikiem podatku VAT, czy wybierze zwolnienie – do czasu przekroczenia kwoty limitu uprawniającego do zwolnienia.

Zwolnienie podmiotowe – brak prawa do odliczenia podatku naliczonego

W przypadku skorzystania przez podatnika ze zwolnienia w podatku VAT – nie przysługuje mu co oczywiste prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług.

Pamiętać jednak należy, że zwolnienie podmiotowe w podatku VAT nie ma wymiaru bezwzględnego – utrata prawa w tym zakresie łączy się z przekroczeniem kwoty limitu sprzedaży – jak wyżej była mowa kwoty 150.000 zł.

Przekroczenie wskazanego limitu ma ten skutek, że podmiot prowadzący działalność ma obowiązek zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny, obliczania i rozliczania podatku VAT.

REKLAMA

Z tą chwilą podatnikowi przysługuje prawo wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT – dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W zakresie określonego tu prawa ustawodawca przewidział możliwość dokonania odliczenia również od zakupów dokonanych w okresie, gdy podmiot nie był „vatowcem” i korzystał ze zwolnienia w tym podatku.

Zwolnienie podmiotowe w VAT 2012 - kiedy przedsiębiorca może znów skorzystać?


Od jakich zakupów dokonanych przed utratą zwolnienia można odliczyć VAT naliczony?

Podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy.

Skorzystanie z prawa jest możliwe po uzyskaniu zgody naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Zgoda taka jest udzielana pod warunkiem:

1.      sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty limitu uprawniającej do zwolnienia, oraz

2.      przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

Zwrócić należy uwagę na fakt, iż zakresem prawa do odliczenia podatku naliczonego objęte są towary posiadane przez podatnika w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty limitu. Tym samym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od towarów zakupionych i sprzedanych w okresie korzystania ze zwolnienia w VAT.

Czy naczelnik może odmówić zgody na skorzystanie z prawa do odliczenia?

Analiza przepisów prowadzi do wniosku, iż jedynie w sytuacji nie spełnienia przez podatnika wymienionych wyżej warunków naczelnik urzędu skarbowego może nie wyrazić zgody na odliczenie.

Tym samym na naczelniku spoczywa obowiązek ich sprawdzenia, a w sytuacji ich spełnienia zgoda stanowi w gruncie rzeczy potwierdzenie, że podatnik może z prawa skorzystać.

Rozstrzygnięcie w kwestii spełnienia warunków uprawniających do odliczenia wydawane jest w formie decyzji, od której przysługuje odwołanie.

Jakie zakupy (towary) podlegają odliczeniu?

Wydaje się, że treść regulacji dotyczących omawianej materii zawęża prawo do odliczenia podatku do zapasów towarów zakupionych do dalszej odsprzedaży.

Ma to na celu zapobieżenie podwójnemu opodatkowaniu towarów, które podatnik zakupił, jako zwolniony podmiotowo, natomiast sprzedał już po utracie prawa do zwolnienia.

Rezygnacja ze zwolnienia, a prawo do odliczenia podatku

Powyżej przedmiotem analizy była sytuacja, gdy podatnik korzysta z prawa do odliczenia podatku w związku z przekroczeniem kwoty limitu uprawniającej do zwolnienia z VAT.

Warte podkreślenia jest to, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują takie same skutki w przypadku, gdy podatnik sam zrezygnuje ze zwolnienia.

Różnica sprowadza się jedynie do tego, że w takiej sytuacji podatnik zobligowany jest do pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji ze zwolnienia przed początkiem miesiąca, w którym rezygnuje ze zwolnienia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA