REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostawa nieruchomości – zwolnienie z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Dostawa nieruchomości – zwolnienie z VAT
Dostawa nieruchomości – zwolnienie z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Spółka A nabyła od Spółki B nieruchomość (działkę wraz z posadowionym na niej budynkiem) w 2010 r. w ramach czynności opodatkowanej VAT. W 2011 r. zostały poniesione nakłady na remont budynku. W 2013 r. nieruchomość została w całości oddana w dzierżawę na rzecz Spółki C (umowa została zawarta na 3 lata). W 2015 r. została przeprowadzona modernizacja w ww. budynku (nakłady nie przekroczyły 30% wartości początkowej nieruchomości). Obecnie Spółka A planuje dokonać sprzedaży nieruchomości na rzecz osoby fizycznej. Kiedy doszło do pierwszego zasiedlenia nieruchomości? Jaka stawka (zwolnienie) powinna zostać zastosowana przy sprzedaży przedmiotowej nieruchomości?

Podstawa prawna zwolnienia z VAT

REKLAMA

Stosownie do art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, dostawa towarów (w tym nieruchomości) co do zasady podlega opodatkowaniu stawką 23% VAT.

Istnieją jednak wyjątki, kiedy niektóre transakcje są zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT. Przykładowo, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od opodatkowania dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem nie może zostać zwolniona od opodatkowaniu dostawa budynków, budowli lub ich części, jeśli:

  • jest dokonywana w ramach  pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynęło więcej, niż 2 lata.

Przepis ten stanowi implementację art. 135 ust. 1 lit. j) Dyrektywy 112, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają dostawy budynków lub ich części oraz związanego z nimi gruntu, inne niż dostawy, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. a) ww. Dyrektywy. Przy czym, implementując przedmiotową regulację, polski ustawodawca nie posłużył się tylko kryterium pierwszego zasiedlenia (art. 12 ust. 1 ww. Dyrektywy), ale także odwołał się do jednego z okresów wymienionych w art. 12 ust. 2 Dyrektywy 112 – czyli do okresu upływającego między datą pierwszego zasiedlenia a datą następnej dostawy, pod warunkiem że okres ten nie przekracza dwóch lat.

Pierwsze zasiedlenie – problemy z rozumieniem pojęcia

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Przepis ten wymaga, by dla pierwszego zasiedlenia doszło do oddania nieruchomości do użytkowania w ramach czynności opodatkowanych. Dyrektywa 112 pozwala co prawda na określanie dodatkowych kryteriów pierwszego zasiedlenia, jednak tylko w odniesieniu do przebudowy budynków (co zresztą zostało potwierdzone w wyroku TSUE z 12.07.2012 r. w sprawie C-326/11). W związku z tym, na gruncie praktyki powstała wątpliwość, czy zastrzeżenie zawarte w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT jest zgodne z uregulowaniami unijnymi. Z pytaniem prejudycjalnym w tej sprawie wystąpił NSA (postanowienie z 23.03.2016 r. sygn. akt I FSK 1573/14). Do czasu rozstrzygnięcia tej kwestii przez TSUE nie jest zatem jasne, czy pierwsze zasiedlenie oznacza zajęcie budynku/budowli (w wykonaniu jakichkolwiek czynności) czy też polega zawsze na oddaniu nieruchomości do używania w ramach czynności opodatkowanych – tak jak wskazano w ustawie o VAT.


Sytuacja Spółki

W przedmiotowej sprawie brak jest jednak wątpliwości, że do pierwszego zasiedlenia doszło w 2010 r., kiedy to Spółka A kupiła nieruchomość od Spółki B (czynność ta była opodatkowana VAT). Co prawda 2011 r. dokonano remontu budynku, jednak wydatków na ten remont nie można uznać za ulepszenie w rozumieniu przepisów podatku dochodowym. Zatem wydzierżawienie nieruchomości Spółce C w 2013 r. nie może być również uznane za kolejne pierwsze zasiedlenie. Warto odnotować, że w 2015 r. Spółka A przeprowadziła modernizację budynku (ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym). Jednakże wartość tego ulepszenia nie przekroczyła 30% wartości początkowej nieruchomości. A zatem, zgodnie z tym co wskazano wyżej, pierwsze zasiedlenie budynku miało miejsce historycznie (wcześniej niż 2 lata przed planowaną dostawą). Przyszła sprzedaż na rzecz osoby fizycznej nie będzie wiązała się z kolejnym pierwszym zasiedleniem nieruchomości. Oznacza to, że w analizowanym przypadku zastosowanie znajdzie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Warto nadmienić, iż w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29a ust. 8 ustawy o VAT). Biorąc zatem pod uwagę wskazane wyżej okoliczności, należy stwierdzić, że sprzedaż budynku wraz gruntem osobie fizycznej w 2017 r. będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jednocześnie należy wspomnieć, że strony nie będą mogły zrezygnować z tego zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT. Warunkiem, który umożliwia skorzystanie z ww. opcji opodatkowania jest to, by dostawa budynków była dokonana między podatnikami VAT czynnymi. W tym przypadku nie ma możliwości rezygnacji ze zwolnienia, ponieważ nabywcą nieruchomości sprzedawanej przez Spółkę A ma być osoba fizyczna.

Monika Cieślak, Młodszy Konsultant Podatkowy

ECDDP Sp. z o.o.

Ewelina Kalita, Kierownik Zespołu ds. Podatków Pośrednich

ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA