REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostawa nieruchomości – zwolnienie z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Dostawa nieruchomości – zwolnienie z VAT
Dostawa nieruchomości – zwolnienie z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Spółka A nabyła od Spółki B nieruchomość (działkę wraz z posadowionym na niej budynkiem) w 2010 r. w ramach czynności opodatkowanej VAT. W 2011 r. zostały poniesione nakłady na remont budynku. W 2013 r. nieruchomość została w całości oddana w dzierżawę na rzecz Spółki C (umowa została zawarta na 3 lata). W 2015 r. została przeprowadzona modernizacja w ww. budynku (nakłady nie przekroczyły 30% wartości początkowej nieruchomości). Obecnie Spółka A planuje dokonać sprzedaży nieruchomości na rzecz osoby fizycznej. Kiedy doszło do pierwszego zasiedlenia nieruchomości? Jaka stawka (zwolnienie) powinna zostać zastosowana przy sprzedaży przedmiotowej nieruchomości?

Podstawa prawna zwolnienia z VAT

REKLAMA

Autopromocja

Stosownie do art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, dostawa towarów (w tym nieruchomości) co do zasady podlega opodatkowaniu stawką 23% VAT.

Istnieją jednak wyjątki, kiedy niektóre transakcje są zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT. Przykładowo, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od opodatkowania dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem nie może zostać zwolniona od opodatkowaniu dostawa budynków, budowli lub ich części, jeśli:

  • jest dokonywana w ramach  pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynęło więcej, niż 2 lata.

Przepis ten stanowi implementację art. 135 ust. 1 lit. j) Dyrektywy 112, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają dostawy budynków lub ich części oraz związanego z nimi gruntu, inne niż dostawy, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. a) ww. Dyrektywy. Przy czym, implementując przedmiotową regulację, polski ustawodawca nie posłużył się tylko kryterium pierwszego zasiedlenia (art. 12 ust. 1 ww. Dyrektywy), ale także odwołał się do jednego z okresów wymienionych w art. 12 ust. 2 Dyrektywy 112 – czyli do okresu upływającego między datą pierwszego zasiedlenia a datą następnej dostawy, pod warunkiem że okres ten nie przekracza dwóch lat.

Pierwsze zasiedlenie – problemy z rozumieniem pojęcia

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Przepis ten wymaga, by dla pierwszego zasiedlenia doszło do oddania nieruchomości do użytkowania w ramach czynności opodatkowanych. Dyrektywa 112 pozwala co prawda na określanie dodatkowych kryteriów pierwszego zasiedlenia, jednak tylko w odniesieniu do przebudowy budynków (co zresztą zostało potwierdzone w wyroku TSUE z 12.07.2012 r. w sprawie C-326/11). W związku z tym, na gruncie praktyki powstała wątpliwość, czy zastrzeżenie zawarte w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT jest zgodne z uregulowaniami unijnymi. Z pytaniem prejudycjalnym w tej sprawie wystąpił NSA (postanowienie z 23.03.2016 r. sygn. akt I FSK 1573/14). Do czasu rozstrzygnięcia tej kwestii przez TSUE nie jest zatem jasne, czy pierwsze zasiedlenie oznacza zajęcie budynku/budowli (w wykonaniu jakichkolwiek czynności) czy też polega zawsze na oddaniu nieruchomości do używania w ramach czynności opodatkowanych – tak jak wskazano w ustawie o VAT.


Sytuacja Spółki

W przedmiotowej sprawie brak jest jednak wątpliwości, że do pierwszego zasiedlenia doszło w 2010 r., kiedy to Spółka A kupiła nieruchomość od Spółki B (czynność ta była opodatkowana VAT). Co prawda 2011 r. dokonano remontu budynku, jednak wydatków na ten remont nie można uznać za ulepszenie w rozumieniu przepisów podatku dochodowym. Zatem wydzierżawienie nieruchomości Spółce C w 2013 r. nie może być również uznane za kolejne pierwsze zasiedlenie. Warto odnotować, że w 2015 r. Spółka A przeprowadziła modernizację budynku (ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym). Jednakże wartość tego ulepszenia nie przekroczyła 30% wartości początkowej nieruchomości. A zatem, zgodnie z tym co wskazano wyżej, pierwsze zasiedlenie budynku miało miejsce historycznie (wcześniej niż 2 lata przed planowaną dostawą). Przyszła sprzedaż na rzecz osoby fizycznej nie będzie wiązała się z kolejnym pierwszym zasiedleniem nieruchomości. Oznacza to, że w analizowanym przypadku zastosowanie znajdzie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Warto nadmienić, iż w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29a ust. 8 ustawy o VAT). Biorąc zatem pod uwagę wskazane wyżej okoliczności, należy stwierdzić, że sprzedaż budynku wraz gruntem osobie fizycznej w 2017 r. będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jednocześnie należy wspomnieć, że strony nie będą mogły zrezygnować z tego zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT. Warunkiem, który umożliwia skorzystanie z ww. opcji opodatkowania jest to, by dostawa budynków była dokonana między podatnikami VAT czynnymi. W tym przypadku nie ma możliwości rezygnacji ze zwolnienia, ponieważ nabywcą nieruchomości sprzedawanej przez Spółkę A ma być osoba fizyczna.

Monika Cieślak, Młodszy Konsultant Podatkowy

ECDDP Sp. z o.o.

Ewelina Kalita, Kierownik Zespołu ds. Podatków Pośrednich

ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

REKLAMA

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA