REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja księgowa rozliczeń VAT w biurach podróży

REKLAMA

Na czym polegają szczególne procedury rozliczania VAT-u z tytułu świadczenia usług turystycznych? W jaki sposób ująć w księgach rachunkowych operacje związane z takimi rozliczeniami?
Warunki świadczenia przez przedsiębiorców usług turystycznych na terytorium kraju, a także za granicą, jeżeli umowy z klientami o świadczenie tych usług są zawierane na terytorium kraju, określa ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz.U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268). Jednak specyficzne zasady opodatkowania usług turystycznych wynikają przede wszystkim z przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.). Powodują one konieczność odpowiedniego dostosowania ewidencji rachunkowej przedsiębiorstw działających w tej branży.
Usługi turystyczne w ustawie o VAT
Przepisy tej ustawy pośrednio wyodrębniają trzy przypadki, gdy przy świadczeniu usług turystyki podatnik:
1) nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty,
2) oprócz towarów i usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część usług wykonuje we własnym zakresie (usługi własne),
3) wszystkie czynności wykonuje we własnym zakresie.
W odniesieniu do usług turystycznych wykazanych w 2 pierwszych punktach przewidziano szczególne zasady opodatkowania. Natomiast w 3. przypadku zastosowanie mają ogólne zasady rozliczania VAT.
Szczególne zasady opodatkowania usług turystycznych zostały określone w art. 119 ustawy o VAT. W tym systemie opodatkowania podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Zaś marża w tym przypadku to różnica pomiędzy kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Należy podkreślić, że ustawodawca ograniczył podatnikom stosującym marżę, jako podstawę opodatkowania VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług. Oznacza to, że podatnikom tym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty.
Usługi dla bezpośredniej korzyści turysty to usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie. Takimi usługami mogą być również niewymienione w ustawie usługi przewodników czy też tłumaczy.
Podkreślenia wymaga fakt, że szczególne unormowania mają zastosowanie bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, w przypadku gdy podatnik:
• ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;
• działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;
• przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty;
• prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków uniemożliwia stosowanie szczególnych procedur.
Jak więc wynika z powyższego, ze szczególnych procedur w zakresie opodatkowania usług turystycznych mogą korzystać przede wszystkim biura podróży, które wykonują usługi turystyczne we własnym imieniu i na własny rachunek.
Oprócz szczególnych zasad opodatkowania usług turystycznych, ustawodawca przewidział ich opodatkowanie również na zasadach ogólnych. I tak, gdy przy świadczeniu usługi turystyki podatnik, oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie, odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla tych usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Taka sytuacja wystąpi u stosunkowo licznej grupy podmiotów świadczących usługi turystyczne.
Może się zdarzyć również tak, że podatnik będzie wszystkie czynności wykonywał we własnym zakresie. Przypadek taki jednak można zaobserwować w sytuacji niewielkiej liczby podatników. W szczególności będzie to dotyczyło dużych biur podróży, niezależnych od usługodawców zewnętrznych, czyli posiadających własne środki transportu, hotele lub ośrodki wypoczynkowe.
W celu określenia podstawy opodatkowania dla usług własnych stosuje się odpowiednio przepisy odnoszące się do ogólnych zasad, które wynikają z art. 29 ustawy o VAT. Zgodnie z tym unormowaniem podstawą opodatkowania w powyższych przypadkach będzie obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.
Należy jednak podkreślić, że jeśli podatnik będzie jednocześnie rozliczał się na zasadach marży i na zasadach ogólnych, to w części, gdzie będzie stosował rozliczenie marżą (dotyczące usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty), nie będzie mógł dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług. Natomiast w odniesieniu do podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami własnymi takie ograniczenie nie obowiązuje.
W odniesieniu do usług turystyki ustawodawca określił nie tylko inny od ogólnego termin powstania obowiązku podatkowego (który w przypadku świadczenia usług turystyki opodatkowanych według szczególnej procedury powstaje z chwilą ustalenia marży, nie później niż 15 dnia od dnia wykonania usługi), ale również szczególne wymogi, które powinna spełniać faktura dokumentująca usługi turystyki objęte szczególną procedurą. Związane jest to z tym, że podatnik w wystawionych przez siebie fakturach nie wykazuje kwot podatku.
Zróżnicowane są również stawki stosowane przy opodatkowywaniu tych usług. Usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0 proc., jeżeli usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone poza terytorium Wspólnoty. Jeżeli zaś usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone zarówno na terytorium Wspólnoty, jak i poza nim, to usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0 proc. tylko w części, która dotyczy usług świadczonych poza terytorium Wspólnoty. Powyższe unormowanie stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentów potwierdzających świadczenie tych usług poza terytorium Wspólnoty.
Stosowanie przez przedsiębiorstwa turystyczne procedury szczególnej opodatkowania usług turystycznych czy też stosowanie zasad ogólnych będzie zależne jedynie od rodzaju świadczonych usług, a nie od własnych chęci stosowania określonych zasad rozliczeń.
Ewidencja księgowa rozliczeń z tytułu świadczenia usług turystycznych
W związku z tak zróżnicowanymi zasadami opodatkowania usług turystycznych, różnie też będą wyglądać księgowania tych usług. Podkreślenia wymaga przede wszystkim fakt, że istotną sprawą w turystyce jest powiązanie zasad rachunkowości z dokumentacją merytoryczną, taką jak program imprezy, kalkulacje ceny oraz rejestr imprez, a w nim numer imprezy, którego nie wolno zmieniać. Oznacza to, że konieczne jest, aby każdy dokument związany z procesem gospodarczym był oznaczony tym numerem imprezy, który powinien mieć dalej powiązanie z zespołem kont kosztów.
Ewidencja księgowa usług turystycznych w podmiotach stosujących szczególną procedurę opodatkowania przebiega następująco:
1. Księgowanie zakupu usług obcych (np. kolacji, obiadu, obiadokolacji) lub towarów udokumentowanych fakturą VAT, która została wystawiona dla podmiotu prowadzącego działalność turystyczną:
a) wartość w cenie zakupu (wartość brutto):
Wn konto „Rozliczenie zakupu”
Ma konto „Rozrachunki z dostawcami”,
b) zarachowanie usług w koszty – w wartości wynikającej z faktury, równej wartości brutto (wraz z VAT niepodlegającym odliczeniu):
Wn konto „Koszty według rodzajów” lub konto zespołu 5
Ma konto „Rozliczenie zakupu”.
2. Księgowanie sprzedaży usługi turystycznej – faktura VAT marża:
Wn konto „Rozrachunki z odbiorcami” (wartość według faktury)
Ma konto „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego” (VAT obliczony zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy o VAT)
Ma konto „Sprzedaż usług” (wartość netto sprzedaży).
Natomiast ewidencja księgowa usług turystycznych w podmiotach stosujących ogólne zasady opodatkowania podatkiem VAT będzie wyglądać następująco:
1. Księgowanie zakupu usług obcych (np. obiadu, kolacji) lub towarów udokumentowanych fakturą VAT wystawioną dla podmiotu prowadzącego działalność turystyczną:
Wn konto „Rozliczenie zakupu” (wartość w cenie zakupu bez VAT)
Wn konto „VAT naliczony i jego rozliczenie” (VAT naliczony podlegający odliczeniu)
Ma konto „Rozrachunki z dostawcami” (kwota brutto do zapłaty)
oraz równolegle zarachowanie w koszty wartości netto zakupu:
Wn konto „Koszty według rodzajów” lub konto zespołu 5
Ma konto „Rozliczenie zakupu”.
2. Księgowanie faktu pobrania od klienta zaliczki na poczet przyszłej usługi turystycznej:
Wn konto „Rachunek bankowy” lub „Kasa”
Ma konto „Rozrachunki z odbiorcami”.
3. Księgowanie faktury VAT dokumentującej wpłaconą zaliczkę:
a) kwota wpłaconej zaliczki:
Wn konto „Rozrachunki z odbiorcami”
Ma konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”,
b) VAT należny:
Wn konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”
Ma konto „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego”.
4. Przeksięgowanie rozliczeń międzyokresowych przychodów w okresie wykonania usługi turystycznej:
Wn konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”
Ma konto „Sprzedaż usług”.
5. Księgowanie faktury VAT za usługi turystyczne (jeżeli pobrano zaliczkę, to wartość na fakturze pomniejsza się o tę zaliczkę):
Wn konto „Rozrachunki z odbiorcami” (wartość do zapłaty przez klienta kupującego usługę turystyczną)
Ma konto „Sprzedaż usług” (wartość netto)
Ma konto „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego” (VAT należny).
Podmioty zaś, które świadczą jednocześnie usługi własne, jak też usługi nabywane od innych podmiotów dla bezpośredniej korzyści turysty, będą księgować usługi mając na uwadze oba powyżej wskazane systemy księgowania, w zależności od ich rodzaju.
Joanna Jesionowska
Podstawa prawna:
ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.),
ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA