REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja księgowa rozliczeń VAT w biurach podróży

REKLAMA

Na czym polegają szczególne procedury rozliczania VAT-u z tytułu świadczenia usług turystycznych? W jaki sposób ująć w księgach rachunkowych operacje związane z takimi rozliczeniami?
Warunki świadczenia przez przedsiębiorców usług turystycznych na terytorium kraju, a także za granicą, jeżeli umowy z klientami o świadczenie tych usług są zawierane na terytorium kraju, określa ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz.U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268). Jednak specyficzne zasady opodatkowania usług turystycznych wynikają przede wszystkim z przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.). Powodują one konieczność odpowiedniego dostosowania ewidencji rachunkowej przedsiębiorstw działających w tej branży.
Usługi turystyczne w ustawie o VAT
Przepisy tej ustawy pośrednio wyodrębniają trzy przypadki, gdy przy świadczeniu usług turystyki podatnik:
1) nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty,
2) oprócz towarów i usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część usług wykonuje we własnym zakresie (usługi własne),
3) wszystkie czynności wykonuje we własnym zakresie.
W odniesieniu do usług turystycznych wykazanych w 2 pierwszych punktach przewidziano szczególne zasady opodatkowania. Natomiast w 3. przypadku zastosowanie mają ogólne zasady rozliczania VAT.
Szczególne zasady opodatkowania usług turystycznych zostały określone w art. 119 ustawy o VAT. W tym systemie opodatkowania podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Zaś marża w tym przypadku to różnica pomiędzy kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Należy podkreślić, że ustawodawca ograniczył podatnikom stosującym marżę, jako podstawę opodatkowania VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług. Oznacza to, że podatnikom tym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty.
Usługi dla bezpośredniej korzyści turysty to usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie. Takimi usługami mogą być również niewymienione w ustawie usługi przewodników czy też tłumaczy.
Podkreślenia wymaga fakt, że szczególne unormowania mają zastosowanie bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, w przypadku gdy podatnik:
• ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;
• działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;
• przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty;
• prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków uniemożliwia stosowanie szczególnych procedur.
Jak więc wynika z powyższego, ze szczególnych procedur w zakresie opodatkowania usług turystycznych mogą korzystać przede wszystkim biura podróży, które wykonują usługi turystyczne we własnym imieniu i na własny rachunek.
Oprócz szczególnych zasad opodatkowania usług turystycznych, ustawodawca przewidział ich opodatkowanie również na zasadach ogólnych. I tak, gdy przy świadczeniu usługi turystyki podatnik, oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie, odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla tych usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Taka sytuacja wystąpi u stosunkowo licznej grupy podmiotów świadczących usługi turystyczne.
Może się zdarzyć również tak, że podatnik będzie wszystkie czynności wykonywał we własnym zakresie. Przypadek taki jednak można zaobserwować w sytuacji niewielkiej liczby podatników. W szczególności będzie to dotyczyło dużych biur podróży, niezależnych od usługodawców zewnętrznych, czyli posiadających własne środki transportu, hotele lub ośrodki wypoczynkowe.
W celu określenia podstawy opodatkowania dla usług własnych stosuje się odpowiednio przepisy odnoszące się do ogólnych zasad, które wynikają z art. 29 ustawy o VAT. Zgodnie z tym unormowaniem podstawą opodatkowania w powyższych przypadkach będzie obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.
Należy jednak podkreślić, że jeśli podatnik będzie jednocześnie rozliczał się na zasadach marży i na zasadach ogólnych, to w części, gdzie będzie stosował rozliczenie marżą (dotyczące usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty), nie będzie mógł dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług. Natomiast w odniesieniu do podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami własnymi takie ograniczenie nie obowiązuje.
W odniesieniu do usług turystyki ustawodawca określił nie tylko inny od ogólnego termin powstania obowiązku podatkowego (który w przypadku świadczenia usług turystyki opodatkowanych według szczególnej procedury powstaje z chwilą ustalenia marży, nie później niż 15 dnia od dnia wykonania usługi), ale również szczególne wymogi, które powinna spełniać faktura dokumentująca usługi turystyki objęte szczególną procedurą. Związane jest to z tym, że podatnik w wystawionych przez siebie fakturach nie wykazuje kwot podatku.
Zróżnicowane są również stawki stosowane przy opodatkowywaniu tych usług. Usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0 proc., jeżeli usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone poza terytorium Wspólnoty. Jeżeli zaś usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone zarówno na terytorium Wspólnoty, jak i poza nim, to usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0 proc. tylko w części, która dotyczy usług świadczonych poza terytorium Wspólnoty. Powyższe unormowanie stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentów potwierdzających świadczenie tych usług poza terytorium Wspólnoty.
Stosowanie przez przedsiębiorstwa turystyczne procedury szczególnej opodatkowania usług turystycznych czy też stosowanie zasad ogólnych będzie zależne jedynie od rodzaju świadczonych usług, a nie od własnych chęci stosowania określonych zasad rozliczeń.
Ewidencja księgowa rozliczeń z tytułu świadczenia usług turystycznych
W związku z tak zróżnicowanymi zasadami opodatkowania usług turystycznych, różnie też będą wyglądać księgowania tych usług. Podkreślenia wymaga przede wszystkim fakt, że istotną sprawą w turystyce jest powiązanie zasad rachunkowości z dokumentacją merytoryczną, taką jak program imprezy, kalkulacje ceny oraz rejestr imprez, a w nim numer imprezy, którego nie wolno zmieniać. Oznacza to, że konieczne jest, aby każdy dokument związany z procesem gospodarczym był oznaczony tym numerem imprezy, który powinien mieć dalej powiązanie z zespołem kont kosztów.
Ewidencja księgowa usług turystycznych w podmiotach stosujących szczególną procedurę opodatkowania przebiega następująco:
1. Księgowanie zakupu usług obcych (np. kolacji, obiadu, obiadokolacji) lub towarów udokumentowanych fakturą VAT, która została wystawiona dla podmiotu prowadzącego działalność turystyczną:
a) wartość w cenie zakupu (wartość brutto):
Wn konto „Rozliczenie zakupu”
Ma konto „Rozrachunki z dostawcami”,
b) zarachowanie usług w koszty – w wartości wynikającej z faktury, równej wartości brutto (wraz z VAT niepodlegającym odliczeniu):
Wn konto „Koszty według rodzajów” lub konto zespołu 5
Ma konto „Rozliczenie zakupu”.
2. Księgowanie sprzedaży usługi turystycznej – faktura VAT marża:
Wn konto „Rozrachunki z odbiorcami” (wartość według faktury)
Ma konto „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego” (VAT obliczony zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy o VAT)
Ma konto „Sprzedaż usług” (wartość netto sprzedaży).
Natomiast ewidencja księgowa usług turystycznych w podmiotach stosujących ogólne zasady opodatkowania podatkiem VAT będzie wyglądać następująco:
1. Księgowanie zakupu usług obcych (np. obiadu, kolacji) lub towarów udokumentowanych fakturą VAT wystawioną dla podmiotu prowadzącego działalność turystyczną:
Wn konto „Rozliczenie zakupu” (wartość w cenie zakupu bez VAT)
Wn konto „VAT naliczony i jego rozliczenie” (VAT naliczony podlegający odliczeniu)
Ma konto „Rozrachunki z dostawcami” (kwota brutto do zapłaty)
oraz równolegle zarachowanie w koszty wartości netto zakupu:
Wn konto „Koszty według rodzajów” lub konto zespołu 5
Ma konto „Rozliczenie zakupu”.
2. Księgowanie faktu pobrania od klienta zaliczki na poczet przyszłej usługi turystycznej:
Wn konto „Rachunek bankowy” lub „Kasa”
Ma konto „Rozrachunki z odbiorcami”.
3. Księgowanie faktury VAT dokumentującej wpłaconą zaliczkę:
a) kwota wpłaconej zaliczki:
Wn konto „Rozrachunki z odbiorcami”
Ma konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”,
b) VAT należny:
Wn konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”
Ma konto „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego”.
4. Przeksięgowanie rozliczeń międzyokresowych przychodów w okresie wykonania usługi turystycznej:
Wn konto „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”
Ma konto „Sprzedaż usług”.
5. Księgowanie faktury VAT za usługi turystyczne (jeżeli pobrano zaliczkę, to wartość na fakturze pomniejsza się o tę zaliczkę):
Wn konto „Rozrachunki z odbiorcami” (wartość do zapłaty przez klienta kupującego usługę turystyczną)
Ma konto „Sprzedaż usług” (wartość netto)
Ma konto „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego” (VAT należny).
Podmioty zaś, które świadczą jednocześnie usługi własne, jak też usługi nabywane od innych podmiotów dla bezpośredniej korzyści turysty, będą księgować usługi mając na uwadze oba powyżej wskazane systemy księgowania, w zależności od ich rodzaju.
Joanna Jesionowska
Podstawa prawna:
ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.),
ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA