REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga prorodzinna w rozliczeniu rocznym PIT za 2013 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W rozliczeniu rocznym PIT za 2013 r. wzrasta ulga na dzieci. Ulga na pierwsze i drugie dziecko tak jak w poprzednich latach wynosi 92,67 zł miesięcznie (1112,04 zł rocznie). Wzrasta natomiast ulga na trzecie oraz czwarte i każde kolejne dziecko. I tak miesięczna kwota odliczenia wynosi obecnie: w 139,01 zł (1668,12 zł rocznie) – na trzecie dziecko; w 185,34 zł (2224,08 zł rocznie) – na czwarte i każde następne dziecko.

SPIS TREŚCI




Komu przysługuje ulga na dziecko


Do korzystania z ulgi są uprawnieni nie tylko naturalni rodzice, ale także podatnicy pełniący funkcję rodziny zastępczej oraz będący opiekunami prawnymi małoletniego. Wszystkie te osoby powinny posiadać dokument potwierdzający ich uprawnienia. W przypadku rodziców biologicznych wystarczy odpis aktu urodzenia. Opiekunowie prawni powinni posiadać orzeczenie sądu. Przechowywanie takich dokumentów jest konieczne w razie kontroli
Urzędu Skarbowego.

REKLAMA


Ulga na dzieci w rozliczeniu rocznym PIT za 2013 r.


Z ulgi na dziecko nie mogą skorzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą opodatkowaną według 19-procentowej stawki liniowej oraz na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego. Mogą one skorzystać z ulgi jedynie w przypadku, gdy uzyskują również dochody opodatkowane według skali podatkowej. Może być to na przykład renta lub emerytura.


Nie tylko dzieci niepełnoletnie


Z ulgi korzystać mogą osoby posiadające dzieci
niepełnoletnie oraz pełnoletnie do 25 roku życia, które wciąż się uczą. Uczący się syn lub córka mogą zarobić do 3089 zł rocznie, aby ich opiekunowie zachowali prawo do preferencji podatkowych.

Uprawnione do korzystania z ulgi są także osoby, których dzieci otrzymują rentę. To świadczenie nie ma wpływu na przyznanie ulgi na dziecko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawo do tej preferencji podatkowej odbierane jest opiekunom, których dzieci wstąpiły w związek małżeński, nawet jeśli spełniają pozostałe warunki.


Opiekunowie posiadający jedno dziecko


W rozliczeniu rocznym
PIT dokonywanym w 2014 r. osoby posiadające jedno dziecko stracą prawo do ulgi, jeśli ich dochody przekroczą próg określony w nowelizacji. Dla osób wspólnie wychowujących dziecko jest to próg 112 tysięcy złotych brutto rocznie dla obojga rodziców. W przypadku jednej osoby, jej dochód nie może przekroczyć 56 tysięcy.

Na jedno dziecko rodzice mogą odliczyć 92,67 zł miesięcznie, czyli po 1112,04 zł rocznie. Jeśli kwota zobowiązania podatkowego opiekunów wynosi mniej niż wyliczona suma, wówczas nie mogą oni skorzystać z ulgi w pełni. Według wyliczeń Ministerstwa Finansów, osoby o wynagrodzeniu o wartości średniej krajowej mają możliwość wykorzystania ulgi w całości.


Osoba samotnie wychowująca dziecko, czyli kto?


Przy ocenie dochodów podatnika chcącego skorzystać z ulgi na dziecko, będą brane pod uwagę dochody opodatkowane na zasadach ogólnych, z odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz z działalności gospodarczej opodatkowanej metodą liniową.



Opiekunowie posiadający dwójkę dzieci


Osoby posiadające dwójkę dzieci będą mogły odliczyć taką sama sumę co przy jednym dziecku, jednak pomnożoną przez dwa. Czyli w tym wypadku, jeśli wysokość kwoty zobowiązania podatkowego pozwoli rodzicom na skorzystanie z ulgi w pełni, będą oni mogli odliczyć od podatku kwotę 2224,08 zł rocznie.

W przypadku opiekunów dwójki dzieci, przyznanie ulgi nie zależy od wysokości wykazywanych dochodów.


Opiekunowie posiadający trójkę dzieci i więcej


Nowelizacja ustawy o ulgach na dzieci miała na celu poprawę sytuacji rodzin wielodzietnych, dlatego odliczenia za trzecie dziecko będą wyższe o 50% niż
odliczenia za pierwsze i drugie dziecko z osobna. Za trzecie dziecko podatnicy będą mogli odliczać kwotę 139 zł miesięcznie, a w stosunku rocznym - 1668,06 zł.

Ulga jest jeszcze korzystniejsza dla osób posiadający czwórkę lub więcej dzieci. Za czwarte i każde następne dziecko podatnik będzie mógł odliczyć 185,34 zł za miesiąc, czyli 2224,08 zł w stosunku rocznym. Oznacza to, że odliczenia te będą wyższe o 100% od odliczeń przysługujących za pierwsze i drugie dziecko z osobna.

W przypadku rodzin wielodzietnych także nie ma progu dochodów, który odbierałby im prawo do korzystania z ulgi.


Ulgi podatkowe w rozliczeniu PIT


Ulga na dziecko obliczana proporcjonalnie do czasu opieki

 

W przypadkach, gdy prawa opiekuńcze zostały przyznane osobie w trakcie roku podatkowego, wówczas z ulgi można skorzystać proporcjonalnie od czasu, kiedy uzyskano te prawa. Jeżeli przekazanie uprawnień następuje w trakcie miesiąca, każdemu z podatników opiekujących się dzieckiem przysługuje w tym miesiącu odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 miesięcznej kwoty odliczenia za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Proporcjonalne skorzystanie z ulgi dotyczy także osób, których dzieci po zdaniu matury nie podjęły dalszej nauki. W takiej sytuacji do okresu objętego ulgą wlicza się także miesiące wakacyjne.


Zapraszamy na forum o
podatku PIT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA