REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w zakresie kas rejestrujących od 1 kwietnia 2013 r.

REKLAMA

W poradniku przedstawiamy najważniejsze zmiany w zakresie kas rejestrujących, które obowiązują od 1 kwietnia 2013 r.

SPIS TREŚCI

PORADY PRAWNE





Rozpoczęcie ewidencji przy zastosowaniu kas
 

W tym zakresie regulacje prawne zawarte w rozporządzeniu stanowią przeniesienie dotychczasowych uregulowań.
Przed terminem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej
podatnik składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie, że będzie przez niego prowadzona ewidencja przy zastosowaniu kasy. Wzór zawiadomienia stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia (nowy wzór). W przypadku podatnika, który zamierza stosować do prowadzenia ewidencji jedną kasę, zawiadomienie może być dokonane na formularzu zgłoszenia przez podatnika danych dotyczących kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia (zmieniony formularz). Zawiadomienie jest jednym z warunków odliczenia lub zwrotu kwoty wydatkowanej przez podatnika na zakup kasy.
Przed terminem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji powinna nastąpić również fiskalizacja kasy. Fiskalizacja potwierdzona jest wykonaniem raportu fiskalnego dobowego i wydrukiem raportu fiskalnego dobowego, który jest dołączany do książki kasy.

W terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy podatnik składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenie danych dotyczących kasy, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego.
Wzór zgłoszenia stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
(Podstawa prawna: § 13 rozporządzenia)
 

Warunki używania kas
 

Rozporządzenie określa, jakie warunki musi spełniać
podatnik stosujący kasy i w tym zakresie doprecyzowuje dotychczas obowiązujące przepisy lub stanowi ich uszczegółowienie.

Zmianie uległy m.in. regulacje dotyczące terminu sporządzenia raportu okresowego (miesięcznego). Podatnicy sporządzają raport fiskalny okresowy (miesięczny) po zakończeniu sprzedaży za dany miesiąc, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po danym miesiącu.
(Podstawa prawna: § 6 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia)

Doprecyzowano regulacje dotyczące:
- przyporządkowania wartości 0% dowolnej litery, z wyjątkiem litery „A”, w przypadku sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 119 ust. 1 lub art. 120 ust. 4 ustawy;
- czynności podejmowanych przez podatnika w związku ze zmianą właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
Podatnik w terminie 7 dni od dnia wystąpienia okoliczności skutkujących ww. zmianą składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o zarejestrowanie w prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego ewidencji kasy, pod dotychczasowym numerem ewidencyjnym kasy, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia. Do wniosku podatnik dołącza informację o dotychczas właściwym naczelniku urzędu skarbowego.
- czynności podejmowanych przez podatnika w związku ze zmianą miejsca używania kasy;
Podatnik w terminie 7 dni od dnia zmiany miejsca używania kasy informuje o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego, składając zgłoszenie aktualizacyjne danych dotyczących kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Czy do końca września trzeba kupić nowe kasy rejestrujące

Jednocześnie podatnik zapewnia dokonanie zmiany w książce kasy oraz zapewnia dokonanie zmiany danych zapisanych w pamięci kasy dotyczących adresu punktu sprzedaży, w którym po dokonanej zmianie kasa będzie używana.
Zmiana miejsca używania kasy nie wymaga odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy.
(Podstawa prawna: § 14 rozporządzenia),
- procedury postępowania w sytuacji zakończenia pracy w trybie fiskalnym, przy wymianie pamięci fiskalnej, utracie kasy w wyniku kradzieży lub działania siły wyższej (oraz jej odzyskania);
(Podstawa prawna: § 15 – 17 rozporządzenia) 
 


Sposób powadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas
 

W tym zakresie doprecyzowano zapisy rozporządzenia 2008, a także szczegółowo uregulowano, dotychczas nieznajdujące odzwierciedlenia w przepisach podatkowych, zagadnienia, które w znacznej mierze potwierdzają (ujednolicają) stosowaną w tym zakresie praktykę.

Szczegółowo uregulowano m.in. następujące zagadnienia:
- ewidencji podlega każda sprzedaż, w tym sprzedaż zwolniona; 
- ewidencji zaliczek (przedpłat);

Otrzymanie przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty) podlega ewidencjonowaniu z chwilą jej otrzymania.
(Podstawa prawna:§ 3 ust. 2 rozporządzenia)
- prowadzenia odrębnej ewidencji;

Rozporządzenie zawiera szczegółową regulację dotyczącą odrębnej ewidencji, na podstawie której podatnik koryguje obrót zaewidencjonowany na kasie rejestrującej. W przypadku wystąpienia uznanych reklamacji towarów lub usług, zwrotów towarów lub oczywistych pomyłek, podatnik powinien je ująć w odpowiednich wartościach w odrębnej ewidencji, a następnie – w celu określenia wysokości podatku należnego z tytułu zaewidencjonowanej przy pomocy kasy sprzedaży - skorygować o te wartości informacje pochodzące z raportu fiskalnego okresowego (miesięcznego). Należy zwrócić uwagę, że w przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki podatnik dołącza, do odrębnej ewidencji, oryginał paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, przy której nastąpiła oczywista pomyłka. W przypadku zwrotu towarów i uznanych reklamacji towarów i usług w odrębnej ewidencji ujmuje się dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, np.
paragon fiskalny czy wydruk z terminala (w przypadku płatności bezgotówkowych itp.).
(Podstawa prawna: § 3 ust. 3 – 6 rozporządzenia)
- ewidencji czynności wykonywanych w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze;

Przepis ten porządkuje zasady ewidencjonowania
przez podmioty działające w ramach ww. umów, rozróżniając przypadek, gdy do ewidencjonowania wykorzystywana jest kasa powierzona oraz kasa własna. Przepis ten koreluje z art. 111 ust. 3a pkt 7 oraz ust. 3b ustawy i ma na celu wyeliminowanie dotychczasowych problemów interpretacyjnych.
Podatnik, który jest zobowiązany do stosowania kasy do ewidencji własnej sprzedaży, w związku z zawarciem ww. umów może powierzyć kasę (kasę powierzoną) do prowadzenia ewidencji w jego imieniu przez inny podmiot lub zobowiązać inny podmiot do prowadzenia jego ewidencji (w jego imieniu lub na jego rzecz) na kasie własnej innego podmiotu. W przypadku gdy inny podmiot zobowiąże się do prowadzenia ewidencji na rzecz lub w imieniu podatnika zlecającego wykonywanie czynności w ramach ww. umów na kasie własnej będzie ewidencjonowana cała wartość sprzedaży własnej i prowadzonej na rzecz lub w imieniu tego podatnika. Przekazanie kasy powierzonej w celu prowadzenia ewidencji lub zobowiązanie innego podmiotu do prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kasy własnej wymaga zawarcia umowy w formie pisemnej.
(Podstawa prawna:§ 5 rozporządzenia)
- obowiązek zamknięcia wszystkich transakcji w ciągu doby przed wykonaniem raportu fiskalnego dobowego za dany dzień przez podatników, którzy rozliczają więcej niż jedną transakcję w jednym czasie, dotyczy to m.in. branży gastronomicznej;
(Podstawa prawna:§ 6 ust. 2 rozporządzenia)

Jak po zmianach ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej

W pozostałym zakresie rozporządzenie przenosi regulacje zawarte w rozporządzeniu 2008.

Ponadto rozporządzenie zawiera regulacje wskazujące, jakie elementy powinny zawierać dokumenty fiskalne tj. paragon fiskalny i raport fiskalny dobowy. W porównaniu z rozporządzeniem 2008 konstrukcja paragonu fiskalnego oraz paragonu fiskalnego (taxi) została poszerzona o następujące elementy:
- oznaczenie „PARAGON FISKALNY”;
- wartość rabatów lub narzutów, o ile występują;
- numer identyfikacji podatkowej (NIP nabywcy) – na żądanie nabywcy. Regulacja ta ma umożliwić podatnikom wystawienie za pomocą kasy paragonu, który pełniłby rolę tzw. faktury uproszczonej (w przypadku, gdy kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo 100 euro).

Ponadto uległa doprecyzowaniu regulacja dotycząca nazwy towaru lub usługi na paragonie. Wskazano bowiem, że paragon fiskalny zawiera m. in. „nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację”.

Podatnik powinien zatem zadbać o takie zaprogramowanie kasy rejestrującej, aby konsument otrzymywał paragony z nazwami towarów lub usług, pozwalającymi na ich jednoznaczną identyfikację. To od podatnika zależy, w jaki sposób dobiera on nazwę towaru lub usługi, aby jednoznacznie je identyfikować.

Podkreślić należy, że sposób „jednoznacznego” identyfikowania towarów i usług jest ściśle związany z asortymentem towarów i usług, jakie podatnik oferuje. Jeżeli przykładowo podatnik ma w sprzedaży 5 gatunków jabłek i wszystkie są w jednakowej cenie, podatnik może zaprogramować nazwę „jabłka”. Jeżeli jednak podatnik ma w sprzedaży np. ziemniaki i młode ziemniaki, przy czym oba towary mają różną cenę za kilogram, powinien oddzielnie je identyfikować. Sposób prowadzenia jednoznacznej identyfikacji ma zatem ścisły związek z asortymentem oferowanym przez podatnika.
(Podstawa prawna: § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia)

Wprowadzono regulacje dotyczące konstrukcji paragonu fiskalnego przy świadczeniu usług transportu pasażerskiego oraz raportu fiskalnego dobowego.
(Podstawa prawna: § 10 i § 11 rozporządzenia)

W pozostałym zakresie dotyczącym dokumentów fiskalnych rozporządzenie powiela regulacje zawarte w rozporządzeniu 2008.
 


Regulacje przejściowe
 

Podatnicy użytkujący kasy nabyte w okresie ważności decyzji i postanowień wydanych przez Ministra Finansów oraz postanowień wydanych przez Prezesa Głównego Urzędu Miar, mogą je nadal stosować po upływie tego okresu, gdy kasy zapewniają prawidłowość rozliczeń podatnika. Podatnicy użytkują kasy, które nie posiadają możliwości technicznych spełniania wymagań dotyczących np. umieszczania na paragonie NIP-u nabywcy – na żądanie nabywcy lub wartości rabatów mogą nadal stosować te kasy po 31 marca 2013 r. W rezultacie paragon fiskalny drukowany przez taką kasę nie będzie zawierać np. NIP-u nabywcy lub wartości rabatów.
(Podstawa prawna: § 35 i 36 rozporządzenia)

Przez pół roku od dnia wejścia w życie rozporządzenia, tj. do dnia 30 września 2013 r. podatnicy mogą prowadzić ewidencję oraz zapewnić spełnienie warunków używania kas zgodnie z dotychczasowymi przepisami. Oznacza to, że np. podatnicy będą mieli obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji zgodnie z wymogami rozporządzenia dopiero od 1 października 2013 r. Od tej bowiem daty podatnicy są ostatecznie obowiązani prowadzić ewidencję oraz zapewnić spełnienie warunków używania kas zgodnie z rozporządzeniem, z uwzględnieniem modyfikacji wynikających z omówionych wyżej § 35 i § 36 rozporządzenia. W szczególności oznacza to, że podatnicy użytkują kasy, które nie posiadają możliwości technicznych spełnienia wymagań dotyczących np. umieszczania na paragonie fiskalnym NIP’u nabywcy (na żądanie nabywcy) lub wartości rabatów będą mogli je stosować także po 30 września 2013 r. W rezultacie, także po tej dacie paragon fiskalny drukowany przez taką kasę będzie mógł nie zawierać np. NIP-u nabywcy – na żądanie nabywcy lub wartości rabatów.
(Podstawa prawna: § 37 rozporządzenia)

Do dnia 1 października 2013 r. przedłużono termin na zawarcie umowy w formie pisemnej, dotyczącej przekazania innemu podmiotowi kasy powierzonej (w ramach umowy agencyjnej zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze) w celu prowadzenia ewidencji lub zobowiązania innego podmiotu do prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kasy własnej.
(Podstawa prawna: § 38 rozporządzenia)


Serwis główny
 

Serwis główny organizuje i prowadzi producent danego typu kasy, podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu danego typu kasy a także podmiot, któremu serwis główny, w drodze pisemnej umowy, przekazał prowadzenie serwisu głównego. W przypadku zaprzestania prowadzenia serwisu przez serwis główny, podmiot ten jest zobowiązany do przekazania jego prowadzenia innemu podmiotowi w formie pisemnej umowy. Kopię umowy powierzającej prowadzenie serwisu głównego należy, w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia, przekazać do właściwego dla podmiotu przekazującego naczelnika urzędu skarbowego oraz do Ministerstwa Finansów.
(Podstawa prawna: § 18 i 29 rozporządzenia)
 
Serwis główny informuje Ministerstwo Finansów w zakresie zorganizowania serwisu kas (schemat organizacyjny i jego rozmieszczenie w kraju), w terminie 30 dni od dnia otrzymania potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar o spełnieniu przez kasę kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy.
(Podstawa prawna: § 18 ust. 2 rozporządzenia)

Zobacz:
Zmiany w VAT 2013

Do uprawnień i obowiązków serwisu głównego należy, w szczególności:
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej serwisu wprowadzonych na rynek egzemplarzy kas ( § 22 ust. 1 rozporządzenia);
- wydawanie i cofanie upoważnień, których potwierdzeniem jest identyfikator serwisanta kas, do serwisowania danych typów kas (§ 23 ust. 2, 3 i 5 rozporządzenia);
- wymiana pamięci fiskalnej, lub jej odczyt w przypadkach, gdy serwisant kasy stwierdzi brak możliwości takiego odczytu (§ 24 ust. 1 rozporządzenia);
- sporządzanie protokołu z odczytu pamięci fiskalnej (w przypadku, gdy serwisant kas stwierdzi brak możliwości odczytu pamięci) i przekazanie go w terminie 7 dni od dnia jego sporządzenia do naczelnika właściwego dla podatnika oraz samego podatnika, a także do Prezesa Głównego Urzędu Miar w przypadkach, gdy taki odczyt jest niemożliwy (§ 27 ust. 1 – 5 rozporządzenia);
- wydawanie, na wniosek podatnika, duplikatu książki kasy (§ 28 rozporządzenia);
- wydawanie opinii (uzupełnianie protokołu), w przypadkach wystąpienia awarii związanych z konstrukcją kasy (awarii pamięci podręcznej w kasach z elektronicznym zapisem kopii) (§26 ust. 2  rozporządzenia);
- prowadzenie i aktualizowanie na bieżąco listy serwisantów kas, upoważnionych do prowadzenia serwisu danych typów kas oraz przesyłania jej, w terminie 7 dni od dnia dokonania zmiany, do właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego. Forma i sposób przesyłania ww. listy nie został dookreślony, dopuszcza się również formę elektroniczną (§ 30 rozporządzenia).

Jak po zmianach ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej
 


Serwis autoryzowany
 

Serwis autoryzowany może prowadzić
przedsiębiorca, któremu serwis główny, w drodze umowy, zlecił wykonywanie serwisu kas.
(Podstawa prawna: § 20 rozporządzenia)
 
Do uprawnień i obowiązków serwisu autoryzowanego należy, w szczególności:
- w przypadku dokonania fiskalizacji kasy złożenie, w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika, zgłoszenia danych dotyczących kasy wg wzoru zawartego w załączniku nr 5 do rozporządzenia (zmiana formularza) (§ 21 rozporządzenia);
- podejmowanie serwisu kasy w ciągu 48 godzin od chwili zgłoszenia awarii przez podatnika (§ 31 ust. 1  rozporządzenia);
- przekazywanie serwisowi głównemu (w okresach kwartalnych) dokumentacji związanej z prowadzonym serwisem danej kasy (§ 22 ust. 2 rozporządzenia);
- informowanie serwisu głównego o serwisantach, którzy naruszają warunki prowadzenia serwisu kas lub wykonując taki serwis umożliwiają podatnikowi nierzetelne ewidencjonowanie transakcji przy zastosowaniu kasy (§ 23 ust. 4 rozporządzenia);
- współpraca ze wskazanymi przez naczelnika urzędu skarbowego pracownikami urzędu w zakresie udzielania wyjaśnień dotyczących sposobu używania danej kasy oraz procedur pracy kasy, w szczególności w sprawdzaniu prawidłowości jej pracy (§ 31 ust. 3 rozporządzenia).

Czy do końca września trzeba kupić nowe kasy rejestrujące
 


Serwisanci kas
 

Serwis kas wykonują upoważnieni serwisanci kas.
Serwisant kas musi posiadać ważny identyfikator serwisanta, którego wzór stanowi załącznik nr 6 (nowy wzór do rozporządzenia).
(Podstawa prawna: § 23 rozporządzenia)
 
Do obowiązków serwisanta należy, w szczególności:
- dokonywanie odczytów pamięci fiskalnej (§ 15, 16 rozporządzenia);
- dokonywanie wpisów swoich danych identyfikacyjnych do książek kas (§ 25 rozporządzenia);
- wykonywanie obowiązkowych przeglądów technicznych kas (w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia przez podatnika) (§ 31 ust. 4 rozporządzenia);
- dokonywanie czytelnych, chronologicznych wpisów do książki kasy i przechowywanie kopii tych informacji w dokumentacji serwisu kasy (§ 25 ust. 1 i 2 rozporządzenia);
- sporządzanie protokołu, wg procedury określonej w instrukcji serwisowej kasy, w przypadkach zgłoszenia przez podatnika sytuacji awaryjnej dotyczącej pamięci podręcznej w kasach z elektronicznym zapisem kopii (§ 26 ust. 1 rozporządzenia);
- udzielaniewyjaśnień dotyczących sposobu używania kasy lub dokonywanie czynności z zakresu serwisu kasy, na żądanie właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego (§ 31 ust. 2 rozporządzenia).
 
Serwisant kasy, posiadanej przez podatnika, nie może być przez niego zatrudniony na podstawie stosunku pracy, umowy zlecenia, o dzieło, agencyjnej lub innej umowy o podobnym charakterze.
(Podstawa prawna: § 23 ust. 8 rozporządzenia)

Kasy rejestrujące od 1 kwietnia 2013 r.
 


Termin i zakres obowiązkowych przeglądów technicznych
 

Zgodnie z rozporządzeniem obowiązkowego przeglądu technicznego kas dokonuje się nie rzadziej niż co 2 lata. Natomiast w przypadku kas o zastosowaniu specjalnym, przeznaczonych do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ich bagażu podręcznego taksówkami, obowiązkowego przeglądu dokonuje się w terminach wymaganych do kolejnej legalizacji określonych w odrębnych przepisach o prawnej kontroli metrologicznej dla taksometru używanego do współpracy z kasą przez podatnika, jednak nie rzadziej niż co 25 miesięcy.
Doprecyzowano zapis dotyczący sposobu liczenia terminu wykonania obowiązkowego przeglądu technicznego kas (zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej).
(Podstawa prawna: § 33 rozporządzenia)
 
Uszczegółowiono również regulacje dotyczące zakresu obowiązkowego przeglądu technicznego. Obowiązkowy przegląd techniczny kasy obejmuje sprawdzenie:
- stanu plomb na obudowie kasy, a w przypadku kas bez programu aplikacyjnego (drukarek fiskalnych) – również stanu plomb na module fiskalnym kasy, oraz zgodności ich z zapisem w książce kasy i dokumentacją związaną z wykonywanym serwisem kasy;
- stanu obudowy kasy;
- czytelności dokumentów fiskalnych drukowanych przez kasę;
- programu pracy kasy i programu archiwizującego, jego wersji co do zgodności z zapisami w książce kasy i dokumentacją związaną z wykonywanym serwisem kasy;
- poprawności działania kasy, w szczególności w zakresie emisji dokumentów fiskalnych;
- poprawności działania wyświetlacza klienta;
- stanu pamięci fiskalnej i modułu fiskalnego kasy co do zgodności z dokumentacją związaną z wykonywanym serwisem kasy;
- stanu technicznego akumulatorów lub baterii wewnętrznego zasilania kasy.

Dodatkowo wprowadzono warunek wpisu przeglądu technicznego kasy do książki kasy i dołączenia do książki kasy zaleceń pokontrolnych oraz kopii dokumentu potwierdzającego wykonanie przeglądu technicznego, w szczególności kopii faktury.(Podstawa prawna: § 34 rozporządzenia)
 

Regulacje przejściowe
 

Serwis główny, który zlecił wykonywanie serwisu kas przed wejściem w życie rozporządzenia, ale zlecenie to zostało dokonane bez zawarcia umowy w formie pisemnej, jest zobowiązany do jej zawarcia w odpowiedniej formie do dnia 30 września 2013 r.
(Podstawa prawna: § 39 rozporządzenia)
 
Ponadto w rozporządzeniu przewidziano zachowanie ważności identyfikatorów serwisantów, wydanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, przez rok od dnia ich wydania, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2013 r.
(Podstawa prawna: § 40 rozporządzenia)
 
Dodatkowozobowiązano serwisy autoryzowane do przekazania do serwisu głównego dokumentacji związanej z wykonywanym serwisem za pierwszy kwartał 2013 r. w terminie przewidzianym do przekazania dokumentacji za drugi kwartał 2013 r.
(Podstawa prawna: § 41 rozporządzenia)

Źródło: Ministerstwo Finansów

REKLAMA


Jeżeli nie ma możliwości technicznych, aby kasa została dostosowana do warunków określonych w nowym rozporządzeniu, podatnik może być zmuszony do zakupu nowej kasy.

W rozporządzeniu w sprawie kas obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r. został wprowadzony zapis:
§ 37. Do dnia 30 września 2013 r. podatnicy mogą prowadzić ewidencję oraz zapewnić spełnienie warunków używania kas zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy obowiązującymi na dzień 31 marca 2013 r.

Z przepisu tego można wnioskować, że tylko do 30 września 2013 r. podatnicy mogą używać kas, które nie spełniają warunków określonych w przepisach obowiązujących od 1 kwietnia 2013 r.

Posłuchaj także audycji RADIA INFOR PL - "Nowe przepisy o kasach fiskalnych" na www.inforfk.pl

Należy więc rozważyć, jakie nowe warunki zostały wskazane w rozporządzeniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., których nie było w poprzednich przepisach.

Podatnicy zobowiązani do stosowania kas rejestrujących powinni sprawdzić, czy używane przez nich kasy umożliwiają wystawianie paragonów z nowymi (lub zmodyfikowanymi elementami). O ile w większości przypadków nie powinno być problemu z dostosowaniem, o tyle wystawienie paragonu z NIP-em nabywcy może sprawić podatnikom kłopot. Dotychczas wyprodukowane kasy nie zawierają bowiem możliwości wystawienia paragonu z NIP-em nabywcy, a obowiązek wystawienia takiego paragonu na żądanie nabywcy przewiduje nowe rozporządzenie.

Podatnik jest odpowiedzialny za to, aby kasa spełniała wszystkie warunki wymienione w przepisach. Skoro kasa takich warunków nie spełnia, to podatnik powinien nabyć nową kasę.

Taki obowiązek można też wywnioskować z przytoczonego wyżej § 37 rozporządzenia w sprawie kas, który określił również termin, w jakim podatnik powinien dopełnić nowych obowiązków (do 30 września).
Takie rozumienie przepisu powoduje dość drastyczne skutki ekonomiczne dla podatników, ponieważ zobowiązuje ich do kupna nowych kas, nie wspominając już o konsekwencjach zaprzestania ewidencjonowania sprzedaży w "starej" kasie, gdy nie upłynęły jeszcze trzy lata od zakupu kasy, a podatnik skorzystał z ulgi na zakup kas.

Zapraszamy na forum Księgowość

Należy się zatem zastanowić, czy istotnie na podatników został nałożony obowiązek zakupu nowych kas rejestrujących. Z § 35 rozporządzenia w sprawie kas wynika bowiem, że (mówiąc w uproszczeniu) podatnicy użytkujący kasy nabyte przed 1 kwietnia 2013 r. mogą je nadal stosować, pod warunkiem że kasy te zapewniają prawidłowość rozliczeń podatnika. Z kolei z § 36 rozporządzenia wynika, że podatnicy użytkujący ww. kasy nieposiadające możliwości technicznych spełnienia wymagań określonych w rozdziale 2 rozporządzenia w sprawie kas obowiązującego od 1 kwietnia "stosują te przepisy odpowiednio".

Zostały też uregulowane zasady ewidencjonowania sprzedaży przez pośredników i agentów, zgłaszania kasy do urzędu, aktualizacji danych czy zakończenia pracy kasy.
Nowe rozporządzenie w większości powiela zasady ewidencjowania określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, ale wprowadza również nowe obowiązki i zasady ewidencjonowania, które do tej pory nie były określone w rozporządzeniu.
Mimo wcześniejszych zapowiedzi zasad tych nie regulują cztery odrębne rozporządzenia, tylko jedno w sprawie kas rejestrujących.

Zwroty towarów, reklamacje, pomyłki

Do tej pory zasady postępowania w przypadku stwierdzonych pomyłek, zwrotów, reklamacji nie były uregulowane. W celu ich rozliczenia podatnicy prowadzili ewidencje korekt. Od 1 kwietnia 2013 r. zasady postępowania w tym przypadku określa § 3 ust. 3-6 nowego rozporządzenia. W przypadku zwrotów towarów i reklamacji została wprost wyrażona zasada, że nie ewidencjonujemy tych zdarzeń na kasie rejestrującej. W tym celu należy prowadzić specjalną ewidencję. Inaczej niż dotychczas ustawodawca określił, jakie elementy powinna zawierać taka ewidencja.
Zapraszamy na forum Księgowość


Ewidencja zwrotów towarów i uznanych reklamacji za okres .............................
....................................................................
Imię i nazwisko lub nazwa firmy
....................................................................
Adres
....................................................................
NIP
....................................................................
Numer ewidencyjny kasy rejestrującej
Lp.
Data sprzedaży
Nazwa towaru/
/usługi
Numer paragonu
Termin zwrotu/
/reklamacji
Zwrot całości należności
Zwrot części należności
Wartość brutto towaru/
/usługi
Podatek należny
Zwracana kwota brutto
Podatek należny
Podsumowanie okresu rozliczeniowego


Do ewidencji należy dołączyć:
• dokument potwierdzający sprzedaż oraz
• protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru albo usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Po zmianie przepisów sprzedawcy mogą mieć problemy z korektą obrotu, gdy kupujący nie zwróci paragonu, ponieważ do ewidencji musi być dołączony dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, czyli paragon albo faktura. Do tej pory organy podatkowe dopuszczały prawo do korekty, gdy na podstawie innych dowodów, np. protokołu zwrotu towarów, sprzedawca był w stanie wykazać, że doszło do zwrotu.

Należy zauważyć, że podatnicy nie będą mieli dowolności. Muszą posiadać dokument potwierdzający sprzedaż i protokół przyjęcia towaru lub uznania reklamacji. Oznacza to obowiązek sporządzania każdorazowo protokołu potwierdzającego zwrot towaru lub uznanie reklamacji.


Nie będzie dalszych ulg na zakup kas fiskalnych

Ministerstwo Finansów o fakturach pro-forma

Dalszy ciąg materiału pod wideo


W inny sposób została uregulowana zasada dokonywania korekty w razie pomyłek w ewidencjonowaniu. W tym celu podatnik musi prowadzić odrębną ewidencję. W takim przypadku sprzedawca powinien jeszcze raz zaewidencjonować sprzedaż, ale tym razem w prawidłowej wysokości. Korekty trzeba będzie dokonać przy użyciu prowadzonej w tym celu ewidencji pomyłek. Na podstawie tej ewidencji będzie obniżony VAT wynikający z raportu kasowego.


Więcej na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule:

Jak po zmianach ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej >>


Wskazał, że o możliwości stosowania odliczeń i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas decydują bezpośrednio zapisy art. 111 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z regulacjami ustawowymi, w celu tworzenia odpowiednich warunków dla rozpoczynających działalność gospodarczą, objętych obowiązkiem rejestracji za pomocą kas rejestrujących, z odliczania lub zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas mogą korzystać jedynie podatnicy dokonujący zakupu kas na pierwsze wyposażenie.
W myśl art. 111 ust. 4 ww. ustawy podatnikom, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, przysługuje prawo do odliczenia od tego podatku kwoty wydatkowanej na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej niż 700 zł. W przypadku podatników, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub są podatnikami zwolnionymi od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy na rachunek bankowy podatnika (art. 111 ust. 5 ww. ustawy). Unormowania powyższe dotyczą zarówno kas z nośnikiem papierowym archiwizowania kopii paragonów, jak i kas z elektronicznym zapisem kopii.
Przedstawiciel resortu finansów wyjaśnił też, że przy obecnym stanie finansów budżetu państwa nie jest przewidziane wprowadzenie kolejnych ulg na zakup nowych kas rejestrujących z elektronicznym zapisem kopii dokumentów fiskalnych. Jego zdaniem, rozwiązanie przyjęte w art. 111 ust. 4 ustawy jest wyjątkową preferencją stosowaną w krajowym systemie podatkowym, gdzie budżet państwa dofinansowuje działalność gospodarczą (zwraca de facto koszty jej prowadzenia).

A.J.
Zespół Doradców Podatkowych Jacek Czernecki Spółka z o. o.
ul. Zagrody 20a, 30-318 Kraków
tel.: 12 260 98 10, e-mail: doradcy@doradcy.pl, www.doradcy.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Filmowi księgowi – znasz te historie? QUZI o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

REKLAMA

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Kwota wolna od podatku od darowizn w 2025 r. Jest już pewne ile będzie wynosiła dla poszczególnych grup podatkowych

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA