REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować przychody z najmu nieruchomości stanowiącej składnik majątku firmy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jestem podatnikiem VAT niekorzystającym ze zwolnienia, prowadzącym podatkową księgę przychodów i rozchodów. Czy przychody z najmu składników majątku firmy podlegających amortyzacji (art. 14 ust. 1e updof) należy ewidencjonować w kolumnie 7 czy 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów? Czy w tym wypadku ma znaczenie zgłoszenie lub nie najmu do zakresu prowadzonej działalności gospodarczej? Czy w opisanym przypadku można stosować zasadę określoną w art. 14 ust. 1f wymienionej ustawy (przychód wykazywać w dacie wystawienia faktury), czy tylko i wyłącznie stosować ust. 1e (dzień, na który stają się wymagalne)? Co, jeśli w umowie lub na fakturze nie określono terminu płatności?
RADA
Zakładając, iż świadczona usługa najmu nie jest przedmiotem działalności podatnika, powinien on uzyskiwane przychody z najmu składników majątku związanych z działalnością gospodarczą księgować do kolumny 8 księgi przychodów i rozchodów. Nie musi zgłaszać tego we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Natomiast przychód z tego tytułu powinien zarachować w chwili, kiedy należność za świadczony najem stanie się wymagalna, czyli w terminie zapłaty, wynikającym z zawartej umowy najmu.
UZASADNIENIE
Najem składników majątku związanych z działalnością podlega wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli jest podstawowym lub jednym z podstawowych przedmiotów działalności gospodarczej podatnika. Jeśli jest źródłem dodatkowych przychodów (często jest to wynajem okresowy), nie ma obowiązku zgłaszania go w tej ewidencji. Z powyższego wynika odpowiedź na pytanie, do której kolumny należy księgować przychody z tytułu najmu posiadanych składników majątku. Mianowicie to kolumna 7 księgi przeznaczona jest do ewidencjonowania osiąganych przychodów ze sprzedaży towarów i usług z podstawowego przedmiotu działalności gospodarczej. Pozostałe (dodatkowe) przychody osiągane w wykonywanej działalności podlegają wpisaniu do kolumny 8 księgi.
Czytelnik pyta, czy może datę powstania przychodu określić na podstawie art. 14 ust. 1f updof. Przepis ten pozwala podatnikom podatku od towarów i usług prowadzącym podatkową księgę przychodów i rozchodów na ewidencjonowanie osiąganych przychodów w dacie wystawienia faktury (oczywiście jeśli została wystawiona w terminie określonym przez przepisy). Nie ma on jednak zastosowania do osiąganych przychodów z tytułu najmu. Dla tych przychodów (również z tytułu dzierżawy, leasingu i innych o podobnym charakterze) moment ten określono inaczej. Mianowicie, należności z tytułu tych umów stają się przychodami należnymi w momencie, kiedy stają się wymagalne. Inaczej mówiąc, jest to dzień ustalony przez strony jako termin zapłaty czynszu. W przypadku jeśli umowa najmu nie przewidywałaby terminu zapłaty, należałoby się posiłkować zasadami wynikającymi z Kodeksu cywilnego. Ogólna zasada brzmi, iż strony mogą dowolnie ustalić termin zapłaty za czynsz. Jeśli zaś tego nie uczynią, czynsz powinien być płacony z góry do 10. dnia każdego miesiąca dla umowy trwającej dłużej niż 1 miesiąc (również zawartej na czas nieokreślony) oraz jednorazowo za cały okres najmu, jeśli umowa została zawarta na jeden miesiąc.
Przykład
Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą (w zakresie handlu materiałami budowlanymi) wynajmuje część budynku, który jest środkiem trwałym firmy, na okres 1 roku. Kwota comiesięcznego czynszu zgodnie z umową wynosi 600 zł netto.
1) Umowa przewiduje opłatę z góry za każdy miesiąc do 5. dnia miesiąca, więc termin zapłaty za fakturę będzie np. 5 czerwca 2005 r. Podatnik zaksięguje kwotę 600 zł do przychodów do kolumny 8 księgi przychodów i rozchodów w czerwcu 2005 r., gdyż moment wymagalności czynszu za najem powstał 5 czerwca 2005 r.
2) Umowa nie przewiduje terminu zapłaty czynszu. Podatnik zaksięguje kwotę 600 zł do przychodów (kolumna 8) 10 czerwca 2005 r. zgodnie z ogólnymi zasadami.
• art. 14 ust. 1e i 1f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 852
• art. 669 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2783
Katarzyna Okuniewska
specjalista w zakresie księgowości, ekonomista


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA