REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować przychody z najmu nieruchomości stanowiącej składnik majątku firmy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jestem podatnikiem VAT niekorzystającym ze zwolnienia, prowadzącym podatkową księgę przychodów i rozchodów. Czy przychody z najmu składników majątku firmy podlegających amortyzacji (art. 14 ust. 1e updof) należy ewidencjonować w kolumnie 7 czy 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów? Czy w tym wypadku ma znaczenie zgłoszenie lub nie najmu do zakresu prowadzonej działalności gospodarczej? Czy w opisanym przypadku można stosować zasadę określoną w art. 14 ust. 1f wymienionej ustawy (przychód wykazywać w dacie wystawienia faktury), czy tylko i wyłącznie stosować ust. 1e (dzień, na który stają się wymagalne)? Co, jeśli w umowie lub na fakturze nie określono terminu płatności?
RADA
Zakładając, iż świadczona usługa najmu nie jest przedmiotem działalności podatnika, powinien on uzyskiwane przychody z najmu składników majątku związanych z działalnością gospodarczą księgować do kolumny 8 księgi przychodów i rozchodów. Nie musi zgłaszać tego we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Natomiast przychód z tego tytułu powinien zarachować w chwili, kiedy należność za świadczony najem stanie się wymagalna, czyli w terminie zapłaty, wynikającym z zawartej umowy najmu.
UZASADNIENIE
Najem składników majątku związanych z działalnością podlega wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli jest podstawowym lub jednym z podstawowych przedmiotów działalności gospodarczej podatnika. Jeśli jest źródłem dodatkowych przychodów (często jest to wynajem okresowy), nie ma obowiązku zgłaszania go w tej ewidencji. Z powyższego wynika odpowiedź na pytanie, do której kolumny należy księgować przychody z tytułu najmu posiadanych składników majątku. Mianowicie to kolumna 7 księgi przeznaczona jest do ewidencjonowania osiąganych przychodów ze sprzedaży towarów i usług z podstawowego przedmiotu działalności gospodarczej. Pozostałe (dodatkowe) przychody osiągane w wykonywanej działalności podlegają wpisaniu do kolumny 8 księgi.
Czytelnik pyta, czy może datę powstania przychodu określić na podstawie art. 14 ust. 1f updof. Przepis ten pozwala podatnikom podatku od towarów i usług prowadzącym podatkową księgę przychodów i rozchodów na ewidencjonowanie osiąganych przychodów w dacie wystawienia faktury (oczywiście jeśli została wystawiona w terminie określonym przez przepisy). Nie ma on jednak zastosowania do osiąganych przychodów z tytułu najmu. Dla tych przychodów (również z tytułu dzierżawy, leasingu i innych o podobnym charakterze) moment ten określono inaczej. Mianowicie, należności z tytułu tych umów stają się przychodami należnymi w momencie, kiedy stają się wymagalne. Inaczej mówiąc, jest to dzień ustalony przez strony jako termin zapłaty czynszu. W przypadku jeśli umowa najmu nie przewidywałaby terminu zapłaty, należałoby się posiłkować zasadami wynikającymi z Kodeksu cywilnego. Ogólna zasada brzmi, iż strony mogą dowolnie ustalić termin zapłaty za czynsz. Jeśli zaś tego nie uczynią, czynsz powinien być płacony z góry do 10. dnia każdego miesiąca dla umowy trwającej dłużej niż 1 miesiąc (również zawartej na czas nieokreślony) oraz jednorazowo za cały okres najmu, jeśli umowa została zawarta na jeden miesiąc.
Przykład
Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą (w zakresie handlu materiałami budowlanymi) wynajmuje część budynku, który jest środkiem trwałym firmy, na okres 1 roku. Kwota comiesięcznego czynszu zgodnie z umową wynosi 600 zł netto.
1) Umowa przewiduje opłatę z góry za każdy miesiąc do 5. dnia miesiąca, więc termin zapłaty za fakturę będzie np. 5 czerwca 2005 r. Podatnik zaksięguje kwotę 600 zł do przychodów do kolumny 8 księgi przychodów i rozchodów w czerwcu 2005 r., gdyż moment wymagalności czynszu za najem powstał 5 czerwca 2005 r.
2) Umowa nie przewiduje terminu zapłaty czynszu. Podatnik zaksięguje kwotę 600 zł do przychodów (kolumna 8) 10 czerwca 2005 r. zgodnie z ogólnymi zasadami.
• art. 14 ust. 1e i 1f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 852
• art. 669 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2783
Katarzyna Okuniewska
specjalista w zakresie księgowości, ekonomista


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA