REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować przychody z najmu nieruchomości stanowiącej składnik majątku firmy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jestem podatnikiem VAT niekorzystającym ze zwolnienia, prowadzącym podatkową księgę przychodów i rozchodów. Czy przychody z najmu składników majątku firmy podlegających amortyzacji (art. 14 ust. 1e updof) należy ewidencjonować w kolumnie 7 czy 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów? Czy w tym wypadku ma znaczenie zgłoszenie lub nie najmu do zakresu prowadzonej działalności gospodarczej? Czy w opisanym przypadku można stosować zasadę określoną w art. 14 ust. 1f wymienionej ustawy (przychód wykazywać w dacie wystawienia faktury), czy tylko i wyłącznie stosować ust. 1e (dzień, na który stają się wymagalne)? Co, jeśli w umowie lub na fakturze nie określono terminu płatności?
RADA
Zakładając, iż świadczona usługa najmu nie jest przedmiotem działalności podatnika, powinien on uzyskiwane przychody z najmu składników majątku związanych z działalnością gospodarczą księgować do kolumny 8 księgi przychodów i rozchodów. Nie musi zgłaszać tego we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Natomiast przychód z tego tytułu powinien zarachować w chwili, kiedy należność za świadczony najem stanie się wymagalna, czyli w terminie zapłaty, wynikającym z zawartej umowy najmu.
UZASADNIENIE
Najem składników majątku związanych z działalnością podlega wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli jest podstawowym lub jednym z podstawowych przedmiotów działalności gospodarczej podatnika. Jeśli jest źródłem dodatkowych przychodów (często jest to wynajem okresowy), nie ma obowiązku zgłaszania go w tej ewidencji. Z powyższego wynika odpowiedź na pytanie, do której kolumny należy księgować przychody z tytułu najmu posiadanych składników majątku. Mianowicie to kolumna 7 księgi przeznaczona jest do ewidencjonowania osiąganych przychodów ze sprzedaży towarów i usług z podstawowego przedmiotu działalności gospodarczej. Pozostałe (dodatkowe) przychody osiągane w wykonywanej działalności podlegają wpisaniu do kolumny 8 księgi.
Czytelnik pyta, czy może datę powstania przychodu określić na podstawie art. 14 ust. 1f updof. Przepis ten pozwala podatnikom podatku od towarów i usług prowadzącym podatkową księgę przychodów i rozchodów na ewidencjonowanie osiąganych przychodów w dacie wystawienia faktury (oczywiście jeśli została wystawiona w terminie określonym przez przepisy). Nie ma on jednak zastosowania do osiąganych przychodów z tytułu najmu. Dla tych przychodów (również z tytułu dzierżawy, leasingu i innych o podobnym charakterze) moment ten określono inaczej. Mianowicie, należności z tytułu tych umów stają się przychodami należnymi w momencie, kiedy stają się wymagalne. Inaczej mówiąc, jest to dzień ustalony przez strony jako termin zapłaty czynszu. W przypadku jeśli umowa najmu nie przewidywałaby terminu zapłaty, należałoby się posiłkować zasadami wynikającymi z Kodeksu cywilnego. Ogólna zasada brzmi, iż strony mogą dowolnie ustalić termin zapłaty za czynsz. Jeśli zaś tego nie uczynią, czynsz powinien być płacony z góry do 10. dnia każdego miesiąca dla umowy trwającej dłużej niż 1 miesiąc (również zawartej na czas nieokreślony) oraz jednorazowo za cały okres najmu, jeśli umowa została zawarta na jeden miesiąc.
Przykład
Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą (w zakresie handlu materiałami budowlanymi) wynajmuje część budynku, który jest środkiem trwałym firmy, na okres 1 roku. Kwota comiesięcznego czynszu zgodnie z umową wynosi 600 zł netto.
1) Umowa przewiduje opłatę z góry za każdy miesiąc do 5. dnia miesiąca, więc termin zapłaty za fakturę będzie np. 5 czerwca 2005 r. Podatnik zaksięguje kwotę 600 zł do przychodów do kolumny 8 księgi przychodów i rozchodów w czerwcu 2005 r., gdyż moment wymagalności czynszu za najem powstał 5 czerwca 2005 r.
2) Umowa nie przewiduje terminu zapłaty czynszu. Podatnik zaksięguje kwotę 600 zł do przychodów (kolumna 8) 10 czerwca 2005 r. zgodnie z ogólnymi zasadami.
• art. 14 ust. 1e i 1f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 852
• art. 669 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2783
Katarzyna Okuniewska
specjalista w zakresie księgowości, ekonomista


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA