REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć nabycie towarów w ramach WNT

Jak rozliczyć nabycie towarów w ramach WNT /Fotolia
Jak rozliczyć nabycie towarów w ramach WNT /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakupujemy od kontrahenta z Niemiec olej napędowy, od którego płacimy akcyzę, opłatę paliwową. Transport dokonuje inna firma z Niemiec. Otrzymamy jeden rachunek od firmy za towar. Drugi rachunek otrzymamy za transport. Jak powinniśmy wykazać powyższe transakcje w deklaracji VAT 7?

Czy rachunek za towar wykazać jako WNT bez doliczonej akcyzy i opłaty paliwowej?

REKLAMA

REKLAMA

Rachunek za transport jako import usług?

W jaki sposób powinniśmy doliczyć do rachunku za towar zapłaconą akcyzę i opłatę paliwową?

Akcyza i opłata paliwowa będzie płacona i wykazywana w deklaracji akcyzowej w pln. a rachunek będzie księgowany w EUR.

REKLAMA

W związku z opisanym stanem faktycznym przyjmuję, że wspomniany w nim rachunek za transport jest rachunkiem za usługę transportową, co ma istotne znaczenie dla określenia podstawy opodatkowania VAT.
Przy tak uzupełnionym stanie faktycznym na podstawie wskazanych niżej przepisów ustawy VAT powiedzieć najpierw należy, że w naszym przypadku mamy do czynienia z dwoma zdarzeniami podatkowymi. Pierwszym z nich jest nabycie paliwa jako towaru w ramach WNT, drugim zaś jest import usługi transportowej, z tytułu której podatnikiem jest jej nabywca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak rozliczyć rozchód środków z rachunku walutowego

Przy nabyciu towarów w ramach WNT podstawę opodatkowania VAT stanowi kwota zapłaty należnej jego dostawcy towarów, powiększona o podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze. Stąd też w naszym przypadku do podstawy opodatkowania VAT wchodziła będzie kwota należna dostawcy paliwa, a także kwota podatku akcyzowego oraz kwota opłaty paliwowej. W przypadku importu usług podstawę opodatkowania VAT stanowiła będzie kwota należności za usługę transportową.

W kolejności powiedzieć trzeba, że jeżeli kwoty wchodzące do podstawy opodatkowania są wyrażone w walutach obcych (w naszym przypadku w euro), to do ich przeliczenia na złote stosuje się średni kurs waluty ogłoszony przez NBP w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym dzień powstania obowiązku podatkowego.

Polecamy: 500 pytań o VAT - PDF

Tenże zaś powstaje:

  • z tytułu WNT - z chwilą wystawienia faktury przez kontrahenta z innego państwa członkowskiego UE, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym na naszą rzecz dokonano dostawy towaru,
  • z tytułu importu usługi - z chwilą wykonania usługi.

Mając powyższe na uwadze powiedzieć trzeba, że podatek należny z tytułu WNT oraz z tytułu importu usługi jest jednocześnie podatkiem naliczonym. Z tego też względu interesujące nas transakcje należy ująć w deklaracji VAT-7 składanej za ten okres rozliczeniowy, w którym z ich tytułu powstał u nas obowiązek podatkowy. Po stronie podatku należnego interesujące nas transakcje ujmuje się w części C następująco:

  • WNT wiersz 9: pole 23 - kwota netto, pole 24 - kwota podatku,
  • import usług wiersz 11: pole 27 - kwota netto, pole 28 - kwota podatku, oraz powtórnie wiersz 11a: pole 29 - kwota netto, pole 30 - kwota podatku.

Po stronie rozliczenia podatku naliczonego kwoty podatku z tytułu WNT oraz z tytułu importu usługi wchodziły będą w skład całej kwoty podatku naliczonego rozliczanej w danym okresie rozliczeniowym.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Podstawa prawna:

- Art. 5 ust. 1 pkt 4; art. 7 ust. 1; art. 9 ust. 1 - 2; art. 15 ust. 1 - 2; art. 17 ust. 1 pkt 3, pkt 4; art. 20 ust. 5; art. 28a - 28b; art. 29a ust. 1, ust. 6; art. 31a; art. 86 ust. 1 - 2 pkt 4 lit. c, ust. 10, ust. 10b pkt 2 - 3 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.) - ustawa VAT.


Marian Szałucki, doradca podatkowy, prowadzi kancelarię w Toruniu

Źródło: INFOR LEX Księgowość i Kadry

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA