REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć nabycie towarów w ramach WNT

Subskrybuj nas na Youtube
Jak rozliczyć nabycie towarów w ramach WNT /Fotolia
Jak rozliczyć nabycie towarów w ramach WNT /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakupujemy od kontrahenta z Niemiec olej napędowy, od którego płacimy akcyzę, opłatę paliwową. Transport dokonuje inna firma z Niemiec. Otrzymamy jeden rachunek od firmy za towar. Drugi rachunek otrzymamy za transport. Jak powinniśmy wykazać powyższe transakcje w deklaracji VAT 7?

Czy rachunek za towar wykazać jako WNT bez doliczonej akcyzy i opłaty paliwowej?

REKLAMA

Autopromocja

Rachunek za transport jako import usług?

W jaki sposób powinniśmy doliczyć do rachunku za towar zapłaconą akcyzę i opłatę paliwową?

Akcyza i opłata paliwowa będzie płacona i wykazywana w deklaracji akcyzowej w pln. a rachunek będzie księgowany w EUR.

W związku z opisanym stanem faktycznym przyjmuję, że wspomniany w nim rachunek za transport jest rachunkiem za usługę transportową, co ma istotne znaczenie dla określenia podstawy opodatkowania VAT.
Przy tak uzupełnionym stanie faktycznym na podstawie wskazanych niżej przepisów ustawy VAT powiedzieć najpierw należy, że w naszym przypadku mamy do czynienia z dwoma zdarzeniami podatkowymi. Pierwszym z nich jest nabycie paliwa jako towaru w ramach WNT, drugim zaś jest import usługi transportowej, z tytułu której podatnikiem jest jej nabywca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak rozliczyć rozchód środków z rachunku walutowego

REKLAMA

Przy nabyciu towarów w ramach WNT podstawę opodatkowania VAT stanowi kwota zapłaty należnej jego dostawcy towarów, powiększona o podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze. Stąd też w naszym przypadku do podstawy opodatkowania VAT wchodziła będzie kwota należna dostawcy paliwa, a także kwota podatku akcyzowego oraz kwota opłaty paliwowej. W przypadku importu usług podstawę opodatkowania VAT stanowiła będzie kwota należności za usługę transportową.

W kolejności powiedzieć trzeba, że jeżeli kwoty wchodzące do podstawy opodatkowania są wyrażone w walutach obcych (w naszym przypadku w euro), to do ich przeliczenia na złote stosuje się średni kurs waluty ogłoszony przez NBP w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym dzień powstania obowiązku podatkowego.

Polecamy: 500 pytań o VAT - PDF

Tenże zaś powstaje:

  • z tytułu WNT - z chwilą wystawienia faktury przez kontrahenta z innego państwa członkowskiego UE, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym na naszą rzecz dokonano dostawy towaru,
  • z tytułu importu usługi - z chwilą wykonania usługi.

Mając powyższe na uwadze powiedzieć trzeba, że podatek należny z tytułu WNT oraz z tytułu importu usługi jest jednocześnie podatkiem naliczonym. Z tego też względu interesujące nas transakcje należy ująć w deklaracji VAT-7 składanej za ten okres rozliczeniowy, w którym z ich tytułu powstał u nas obowiązek podatkowy. Po stronie podatku należnego interesujące nas transakcje ujmuje się w części C następująco:

  • WNT wiersz 9: pole 23 - kwota netto, pole 24 - kwota podatku,
  • import usług wiersz 11: pole 27 - kwota netto, pole 28 - kwota podatku, oraz powtórnie wiersz 11a: pole 29 - kwota netto, pole 30 - kwota podatku.

Po stronie rozliczenia podatku naliczonego kwoty podatku z tytułu WNT oraz z tytułu importu usługi wchodziły będą w skład całej kwoty podatku naliczonego rozliczanej w danym okresie rozliczeniowym.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Podstawa prawna:

- Art. 5 ust. 1 pkt 4; art. 7 ust. 1; art. 9 ust. 1 - 2; art. 15 ust. 1 - 2; art. 17 ust. 1 pkt 3, pkt 4; art. 20 ust. 5; art. 28a - 28b; art. 29a ust. 1, ust. 6; art. 31a; art. 86 ust. 1 - 2 pkt 4 lit. c, ust. 10, ust. 10b pkt 2 - 3 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.) - ustawa VAT.


Marian Szałucki, doradca podatkowy, prowadzi kancelarię w Toruniu

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR LEX Księgowość i Kadry

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczanie kilometrówek od aut elektrycznych: jest stanowisko Ministra Finansów i zapowiedź zmian w przepisach

Pieniądze, jakie pracodawca przekazuje pracownikowi tytułem zwrotu kosztów używania samochodu elektrycznego do celów służbowych, stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wydatki takie nie są też kosztem przedsiębiorcy (pracodawcy). Takie jest stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w odpowiedzi wiceministra finansów Jarosława Nenemana na interpelację poselską. Jednocześnie w interpelacji poinformowano, że Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w rozporządzeniu w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiany te mają pozwolić na wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

TSUE: Urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT za zaległości

Przełomowy wyrok TSUE potwierdza, że wykreślenie firmy z rejestru VAT za brak zapłaty podatku nie może odbywać się automatycznie. Fiskus musi najpierw zbadać przyczyny zaległości i zachowanie przedsiębiorcy. Orzeczenie może uchronić tysiące firm przed nieproporcjonalnymi sankcjami i nieodwracalnymi stratami.

REKLAMA

Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

REKLAMA