REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć nabycie towarów w ramach WNT

Jak rozliczyć nabycie towarów w ramach WNT /Fotolia
Jak rozliczyć nabycie towarów w ramach WNT /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakupujemy od kontrahenta z Niemiec olej napędowy, od którego płacimy akcyzę, opłatę paliwową. Transport dokonuje inna firma z Niemiec. Otrzymamy jeden rachunek od firmy za towar. Drugi rachunek otrzymamy za transport. Jak powinniśmy wykazać powyższe transakcje w deklaracji VAT 7?

Czy rachunek za towar wykazać jako WNT bez doliczonej akcyzy i opłaty paliwowej?

REKLAMA

Autopromocja

Rachunek za transport jako import usług?

W jaki sposób powinniśmy doliczyć do rachunku za towar zapłaconą akcyzę i opłatę paliwową?

Akcyza i opłata paliwowa będzie płacona i wykazywana w deklaracji akcyzowej w pln. a rachunek będzie księgowany w EUR.

W związku z opisanym stanem faktycznym przyjmuję, że wspomniany w nim rachunek za transport jest rachunkiem za usługę transportową, co ma istotne znaczenie dla określenia podstawy opodatkowania VAT.
Przy tak uzupełnionym stanie faktycznym na podstawie wskazanych niżej przepisów ustawy VAT powiedzieć najpierw należy, że w naszym przypadku mamy do czynienia z dwoma zdarzeniami podatkowymi. Pierwszym z nich jest nabycie paliwa jako towaru w ramach WNT, drugim zaś jest import usługi transportowej, z tytułu której podatnikiem jest jej nabywca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak rozliczyć rozchód środków z rachunku walutowego

Przy nabyciu towarów w ramach WNT podstawę opodatkowania VAT stanowi kwota zapłaty należnej jego dostawcy towarów, powiększona o podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze. Stąd też w naszym przypadku do podstawy opodatkowania VAT wchodziła będzie kwota należna dostawcy paliwa, a także kwota podatku akcyzowego oraz kwota opłaty paliwowej. W przypadku importu usług podstawę opodatkowania VAT stanowiła będzie kwota należności za usługę transportową.

W kolejności powiedzieć trzeba, że jeżeli kwoty wchodzące do podstawy opodatkowania są wyrażone w walutach obcych (w naszym przypadku w euro), to do ich przeliczenia na złote stosuje się średni kurs waluty ogłoszony przez NBP w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym dzień powstania obowiązku podatkowego.

Polecamy: 500 pytań o VAT - PDF

Tenże zaś powstaje:

  • z tytułu WNT - z chwilą wystawienia faktury przez kontrahenta z innego państwa członkowskiego UE, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym na naszą rzecz dokonano dostawy towaru,
  • z tytułu importu usługi - z chwilą wykonania usługi.

Mając powyższe na uwadze powiedzieć trzeba, że podatek należny z tytułu WNT oraz z tytułu importu usługi jest jednocześnie podatkiem naliczonym. Z tego też względu interesujące nas transakcje należy ująć w deklaracji VAT-7 składanej za ten okres rozliczeniowy, w którym z ich tytułu powstał u nas obowiązek podatkowy. Po stronie podatku należnego interesujące nas transakcje ujmuje się w części C następująco:

  • WNT wiersz 9: pole 23 - kwota netto, pole 24 - kwota podatku,
  • import usług wiersz 11: pole 27 - kwota netto, pole 28 - kwota podatku, oraz powtórnie wiersz 11a: pole 29 - kwota netto, pole 30 - kwota podatku.

Po stronie rozliczenia podatku naliczonego kwoty podatku z tytułu WNT oraz z tytułu importu usługi wchodziły będą w skład całej kwoty podatku naliczonego rozliczanej w danym okresie rozliczeniowym.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Podstawa prawna:

- Art. 5 ust. 1 pkt 4; art. 7 ust. 1; art. 9 ust. 1 - 2; art. 15 ust. 1 - 2; art. 17 ust. 1 pkt 3, pkt 4; art. 20 ust. 5; art. 28a - 28b; art. 29a ust. 1, ust. 6; art. 31a; art. 86 ust. 1 - 2 pkt 4 lit. c, ust. 10, ust. 10b pkt 2 - 3 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.) - ustawa VAT.


Marian Szałucki, doradca podatkowy, prowadzi kancelarię w Toruniu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR LEX Księgowość i Kadry

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA