REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ujęcie w księgach rachunkowych posezonowej obniżki cen towarów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza jednostka na skutek utraty przydatności użytkowej towarów (zmiana mody, brak zbytu) dokonała posezonowej obniżki cen towarów. Ceny części towarów ustalono poniżej ceny ich zakupu, a obniżki cen pozostałych towarów mają wpływ jedynie na zmniejszenie marży handlowej. Jak zaksięgować takie operacje?
Odpisy aktualizujące: W przypadku zmniejszenia ceny towaru na skutek utraty jego wartości, kwotę obniżki księguje się po stronie Ct konta „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów”, w korespondencji z kontem „Pozostałe koszty operacyjne”.
 
Towary przy ich sprzedaży w detalu objęte są ceną ewidencyjną. Za cenę ewidencyjną towarów uważa się ich cenę detaliczną. W detalu cena detaliczna (sprzedaży) towaru obejmuje:
1) wartość towaru w cenie zakupu,
2) marżę detaliczną,
3) podatek VAT należny od sumy wielkości poz. 1 i 2 (różny dla poszczególnych grup towarów).
W ewidencji księgowej na koncie „Towary” ujmuje się:
• zakupione towary handlowe,
• wyroby gotowe pochodzące z włas-nej produkcji przeznaczone do sprzedaży,
• zwroty sprzedanych wcześniej towarów.
Po stronie Dt tego konta wykazana jest cena zakupu towaru, marża detaliczna i zarachowany należny podatek VAT, natomiast po stronie Ct ewidencjonuje się: skutki sprzedaży towarów, zużycie na potrzeby działalności jednostki, wniesienie towarów jako aport, niedobory i szkody.
Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów w detalu, ujmowane zazwyczaj na koncie o tej samej nazwie, obejmują:
• odchylenia od cen ewidencyjnych z tytułu marży,
• odchylenia od cen ewidencyjnych z tytułu podatku VAT,
• odpis aktualizujący wycenę towarów.
W przypadku obniżki cen wpływającej jedynie na poziom marży i podatek VAT (przy cenie zakupu towarów pozostającej bez zmian) dokonywane są tylko korekty marży i podatku VAT. Natomiast w przypadku zmniejszenia ceny towaru na skutek utraty jego wartości kwotę obniżki księguje się po stronie Ct konta „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów” w korespondencji z kontem „Pozostałe koszty operacyjne” (w przypadkach losowych – z kontem „Straty nadzwyczajne”). Wartość sprzedanych towarów w detalu ujmuje się na koncie „Wartość sprzedanych towarów”.
W związku z tym, że ewidencję sprzedawanych towarów w detalu prowadzi się w cenach sprzedaży brutto, łącznie z podatkiem VAT i marżą, to po stronie Dt konta „Wartość sprzedanych towarów” wykazuje się wartość sprzedanych towarów w cenie sprzedaży brutto w korespondencji z kontem „Towary”.
Natomiast po stronie Ct konta „Wartość sprzedanych towarów” wykazuje się obniżenie ceny zakupu towarów oraz odchylenia od ceny ewidencyjnej z tytułu marży handlowej i podatku VAT, w korespondencji z kontem „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów”.
Sprzedaż towarów ewidencjonujemy na koncie „Sprzedaż towarów”. Konto to służy do ewidencji sprzedaży detalicznej i hurtowej. Po stronie Dt konta „Sprzedaż towarów” wykazuje się uznane reklamacje odbiorców.
Odpis aktualizujący cenę towaru jest tworzony wtedy, gdy obniżka ceny towaru następuje poniżej ceny jego zakupu.
Przykład
W jednostce handlowej prowadzona jest ewidencja towarów w cenie sprzedaży brutto obejmująca: cenę zakupu, marżę handlową i podatek VAT.
Założenia:
1) wartość towaru A (w cenie zakupu) 400 zł,
2) marża handlowa (20%) 80 zł,
3) podatek VAT (22%) 105,60 zł.
Cena sprzedaży brutto towaru A wyniosła więc 585,60 zł.
Po sezonie jednostka obniżyła:
4) cenę zakupu towaru o 30% – z 400 zł do 280 zł,
5) marżę handlową o 30% – z 80 zł do 56 zł,
6) należny podatek VAT – ze 105,6 zł do 73,92 zł.
Po korekcie nowa skorygowana cena towaru A wyniosła 409,92 zł.
7) sprzedaż towaru A za 409,92 zł.
Ustalenie wartości sprzedanego towaru A według obniżonej po sezonie ceny zakupu:
8) przeniesienie rozchodu sprzedanego towaru A według cen zakupu 529,92 zł,
9) wyksięgowanie odchyleń od ceny ewidencyjnej z tytułu marzy 56 zł,
10) wyksięgowanie odchyleń od ceny ewidencyjnej z tytułu podatku VAT 73,92, zł,
11) wyksięgowanie odpisu aktualizującego wartość towaru A 120 zł.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marian Borkowski
biegły rewident
Podstawa prawna
•  ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – Dz.U. Nr 121, poz. 591; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA