REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi na ruchomym majątku rzeczowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy firmą produkcyjną, która produkuje i obrabia części do silników okrętowych. W większości jest to sprzedaż eksportowa do Norwegii, stawka VAT wynosi 0 proc. W marcu Czesi sprzedali odlewy Norwegom, a przesłali je nam na zlecenie Norwegów. Norwegowie zlecili nam obróbkę tych odlewów. Po obróbce odlewy pojadą do Norwegii. Dokumenty, jakie posiadamy, to faksowa Proforma Invoice z Czech na odlewy (Norwegowie jako kupujący, my jako odbiorcy i CMR z Czech). Po zakończonej obróbce wyślemy odlewy do Norwegii. Za obróbkę wystawimy fakturę ze stawką VAT 22 proc. Jaki dokument należy wystawić na te odlewy w dniu odprawy celnej? Jak postąpić, gdy powierzone odlewy są od producenta krajowego? Za jaki miesiąc należy ująć podatek należny w rejestrze sprzedaży?
W zakresie wywozu towaru z Polski nie będziemy mieli do czynienia z eksportem towaru. Zgodnie z legalną definicją zawartą w ustawie o VAT przez eksport towarów rozumie się, potwierdzony przez urząd celny wyjścia, wywóz towarów z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty w wykonywaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1–4 ustawy (tzn. z tytułu dostawy towaru, a więc przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel), jeżeli wywóz jest dokonywany przez dostawcę lub w jego imieniu lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub w jego imieniu.
W państwa przypadku nie ma miejsca przeniesienie prawa do rozporządzania towarami, w związku z czym faktura VAT obejmuje wyłącznie kwotę za wykonaną usługę. Natomiast w odniesieniu do transportu odlewów należy odwołać się do przepisów dotyczących transportu międzynarodowego. W związku z tym powinni państwo posiadać list przewozowy lub dokument spedytorski, lub inny dokument, z którego będzie jednoznacznie wynikać, że w wyniku przewozu z miejsca nadania (Polska) do miejsca przeznaczenia (Norwegia) nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim.
Powstanie obowiązku podatkowego w zakresie usług na ruchomym majątku rzeczowym (art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) opiera się na zasadach ogólnych, tzn. powstaje on z chwilą wykonania usługi. W przypadku gdy wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wykonania usługi. Zakładając wykonanie usługi i wystawienie faktury w marcu, obowiązek podatkowy powstał również w marcu, a więc podatek należy ująć w rejestrze sprzedaży za marzec.
W sytuacji gdy towar do obróbki został dostarczony przez polskiego producenta, mają państwo prawo zastosować do wykonanej usługi stawkę VAT 0 proc. Uwzględniając przepisy o miejscu świadczenia usługi, należy wskazać, że miejscem świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym (np. odlewy) jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. W związku z tym obowiązek podatkowy powstanie w Polsce. Zgodnie z ustawą o VAT stawkę tę stosuje się m.in. do usług polegających na naprawie, uszlachetnianiu, przerobie lub przetwarzaniu towarów. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że usługami takimi są również usługi polegające na przerobie, uszlachetnianiu lub przetworzeniu, świadczone na zlecenie podmiotów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium państwa trzeciego (tj. Norwegii) niebędących podatnikami, w rozumieniu ustawy o VAT, w przypadku gdy:
• wykonywane przez podatnika usługi dotyczą towarów wytworzonych na terytorium Polski,
podatnik posiada dowód, że należność za usługę została zapłacona i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium Polski,
podatnik posiada dokument potwierdzający wywóz towaru z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty Europejskiej, którego usługa dotyczy,
• podatnik otrzyma dowód potwierdzający wywóz towaru z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty, nie później niż 40 dnia, licząc od daty wykonania usługi; otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz towaru z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym uprawnia państwa do dokonania korekty kwoty podatku należnego w złożonej deklaracji podatkowej, w której wykazano usługę.
Należy pamiętać, że mają państwo prawo do stawki 0 proc. tylko w przypadku spełnienia wszystkich ww. przesłanek. Brak jakiejkolwiek z nich powoduje, że obowiązkiem państwa będzie zastosowanie stawki właściwej dla świadczenia tych usług w Polsce, tzn. 22 proc.
To samo dotyczy sytuacji, gdy towar, który powstał w wyniku czynności, o których mowa powyżej (uszlachetnianie, przerób, przetworzenie), zostanie zbyty na terytorium Polski. Podatnicy, którzy dokonali tych czynności, są obowiązani do zapłaty podatku wedle stawki właściwej dla dostawy tego towaru, przy czym podatek ustala się od wartości towaru obliczonej na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, pomniejszonych o podatek.
W momencie wysyłki towaru do Norwegii (dla przypomnienia w tym przypadku nie wystąpi eksport towarów – nie zajdzie bowiem przesłanka wywozu towaru w związku z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) wystawiają państwo fakturę ze stawką 0 proc. z tytułu świadczonych usług (przy niespełnieniu przesłanek ustawowych – ze stawką podstawową 22 proc.).
Reasumując, jeżeli spełniają państwo ww. przesłanki, to stawka na usługę wynosi 0 proc. i tylko taką pozycję należy wykazać na fakturze.
Adam Czekalski
specjalista w Dziale Instruktażu i Nadzoru Podatkowego Dyrekcji Generalnej „Poczty Polskiej”
Podstawa prawna:
art. 2 pkt 8, art. 19 ust. 1 i 4, art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d, art. 83 ust. 1 pkt 24, ust. 9–11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA