REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi na ruchomym majątku rzeczowym

REKLAMA

Jesteśmy firmą produkcyjną, która produkuje i obrabia części do silników okrętowych. W większości jest to sprzedaż eksportowa do Norwegii, stawka VAT wynosi 0 proc. W marcu Czesi sprzedali odlewy Norwegom, a przesłali je nam na zlecenie Norwegów. Norwegowie zlecili nam obróbkę tych odlewów. Po obróbce odlewy pojadą do Norwegii. Dokumenty, jakie posiadamy, to faksowa Proforma Invoice z Czech na odlewy (Norwegowie jako kupujący, my jako odbiorcy i CMR z Czech). Po zakończonej obróbce wyślemy odlewy do Norwegii. Za obróbkę wystawimy fakturę ze stawką VAT 22 proc. Jaki dokument należy wystawić na te odlewy w dniu odprawy celnej? Jak postąpić, gdy powierzone odlewy są od producenta krajowego? Za jaki miesiąc należy ująć podatek należny w rejestrze sprzedaży?
W zakresie wywozu towaru z Polski nie będziemy mieli do czynienia z eksportem towaru. Zgodnie z legalną definicją zawartą w ustawie o VAT przez eksport towarów rozumie się, potwierdzony przez urząd celny wyjścia, wywóz towarów z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty w wykonywaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1–4 ustawy (tzn. z tytułu dostawy towaru, a więc przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel), jeżeli wywóz jest dokonywany przez dostawcę lub w jego imieniu lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub w jego imieniu.
W państwa przypadku nie ma miejsca przeniesienie prawa do rozporządzania towarami, w związku z czym faktura VAT obejmuje wyłącznie kwotę za wykonaną usługę. Natomiast w odniesieniu do transportu odlewów należy odwołać się do przepisów dotyczących transportu międzynarodowego. W związku z tym powinni państwo posiadać list przewozowy lub dokument spedytorski, lub inny dokument, z którego będzie jednoznacznie wynikać, że w wyniku przewozu z miejsca nadania (Polska) do miejsca przeznaczenia (Norwegia) nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim.
Powstanie obowiązku podatkowego w zakresie usług na ruchomym majątku rzeczowym (art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) opiera się na zasadach ogólnych, tzn. powstaje on z chwilą wykonania usługi. W przypadku gdy wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wykonania usługi. Zakładając wykonanie usługi i wystawienie faktury w marcu, obowiązek podatkowy powstał również w marcu, a więc podatek należy ująć w rejestrze sprzedaży za marzec.
W sytuacji gdy towar do obróbki został dostarczony przez polskiego producenta, mają państwo prawo zastosować do wykonanej usługi stawkę VAT 0 proc. Uwzględniając przepisy o miejscu świadczenia usługi, należy wskazać, że miejscem świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym (np. odlewy) jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. W związku z tym obowiązek podatkowy powstanie w Polsce. Zgodnie z ustawą o VAT stawkę tę stosuje się m.in. do usług polegających na naprawie, uszlachetnianiu, przerobie lub przetwarzaniu towarów. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że usługami takimi są również usługi polegające na przerobie, uszlachetnianiu lub przetworzeniu, świadczone na zlecenie podmiotów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium państwa trzeciego (tj. Norwegii) niebędących podatnikami, w rozumieniu ustawy o VAT, w przypadku gdy:
• wykonywane przez podatnika usługi dotyczą towarów wytworzonych na terytorium Polski,
podatnik posiada dowód, że należność za usługę została zapłacona i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium Polski,
podatnik posiada dokument potwierdzający wywóz towaru z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty Europejskiej, którego usługa dotyczy,
• podatnik otrzyma dowód potwierdzający wywóz towaru z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty, nie później niż 40 dnia, licząc od daty wykonania usługi; otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz towaru z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym uprawnia państwa do dokonania korekty kwoty podatku należnego w złożonej deklaracji podatkowej, w której wykazano usługę.
Należy pamiętać, że mają państwo prawo do stawki 0 proc. tylko w przypadku spełnienia wszystkich ww. przesłanek. Brak jakiejkolwiek z nich powoduje, że obowiązkiem państwa będzie zastosowanie stawki właściwej dla świadczenia tych usług w Polsce, tzn. 22 proc.
To samo dotyczy sytuacji, gdy towar, który powstał w wyniku czynności, o których mowa powyżej (uszlachetnianie, przerób, przetworzenie), zostanie zbyty na terytorium Polski. Podatnicy, którzy dokonali tych czynności, są obowiązani do zapłaty podatku wedle stawki właściwej dla dostawy tego towaru, przy czym podatek ustala się od wartości towaru obliczonej na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, pomniejszonych o podatek.
W momencie wysyłki towaru do Norwegii (dla przypomnienia w tym przypadku nie wystąpi eksport towarów – nie zajdzie bowiem przesłanka wywozu towaru w związku z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) wystawiają państwo fakturę ze stawką 0 proc. z tytułu świadczonych usług (przy niespełnieniu przesłanek ustawowych – ze stawką podstawową 22 proc.).
Reasumując, jeżeli spełniają państwo ww. przesłanki, to stawka na usługę wynosi 0 proc. i tylko taką pozycję należy wykazać na fakturze.
Adam Czekalski
specjalista w Dziale Instruktażu i Nadzoru Podatkowego Dyrekcji Generalnej „Poczty Polskiej”
Podstawa prawna:
art. 2 pkt 8, art. 19 ust. 1 i 4, art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d, art. 83 ust. 1 pkt 24, ust. 9–11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA