REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi na ruchomym majątku rzeczowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy firmą produkcyjną, która produkuje i obrabia części do silników okrętowych. W większości jest to sprzedaż eksportowa do Norwegii, stawka VAT wynosi 0 proc. W marcu Czesi sprzedali odlewy Norwegom, a przesłali je nam na zlecenie Norwegów. Norwegowie zlecili nam obróbkę tych odlewów. Po obróbce odlewy pojadą do Norwegii. Dokumenty, jakie posiadamy, to faksowa Proforma Invoice z Czech na odlewy (Norwegowie jako kupujący, my jako odbiorcy i CMR z Czech). Po zakończonej obróbce wyślemy odlewy do Norwegii. Za obróbkę wystawimy fakturę ze stawką VAT 22 proc. Jaki dokument należy wystawić na te odlewy w dniu odprawy celnej? Jak postąpić, gdy powierzone odlewy są od producenta krajowego? Za jaki miesiąc należy ująć podatek należny w rejestrze sprzedaży?
W zakresie wywozu towaru z Polski nie będziemy mieli do czynienia z eksportem towaru. Zgodnie z legalną definicją zawartą w ustawie o VAT przez eksport towarów rozumie się, potwierdzony przez urząd celny wyjścia, wywóz towarów z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty w wykonywaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1–4 ustawy (tzn. z tytułu dostawy towaru, a więc przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel), jeżeli wywóz jest dokonywany przez dostawcę lub w jego imieniu lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub w jego imieniu.
W państwa przypadku nie ma miejsca przeniesienie prawa do rozporządzania towarami, w związku z czym faktura VAT obejmuje wyłącznie kwotę za wykonaną usługę. Natomiast w odniesieniu do transportu odlewów należy odwołać się do przepisów dotyczących transportu międzynarodowego. W związku z tym powinni państwo posiadać list przewozowy lub dokument spedytorski, lub inny dokument, z którego będzie jednoznacznie wynikać, że w wyniku przewozu z miejsca nadania (Polska) do miejsca przeznaczenia (Norwegia) nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim.
Powstanie obowiązku podatkowego w zakresie usług na ruchomym majątku rzeczowym (art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) opiera się na zasadach ogólnych, tzn. powstaje on z chwilą wykonania usługi. W przypadku gdy wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wykonania usługi. Zakładając wykonanie usługi i wystawienie faktury w marcu, obowiązek podatkowy powstał również w marcu, a więc podatek należy ująć w rejestrze sprzedaży za marzec.
W sytuacji gdy towar do obróbki został dostarczony przez polskiego producenta, mają państwo prawo zastosować do wykonanej usługi stawkę VAT 0 proc. Uwzględniając przepisy o miejscu świadczenia usługi, należy wskazać, że miejscem świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym (np. odlewy) jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. W związku z tym obowiązek podatkowy powstanie w Polsce. Zgodnie z ustawą o VAT stawkę tę stosuje się m.in. do usług polegających na naprawie, uszlachetnianiu, przerobie lub przetwarzaniu towarów. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że usługami takimi są również usługi polegające na przerobie, uszlachetnianiu lub przetworzeniu, świadczone na zlecenie podmiotów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium państwa trzeciego (tj. Norwegii) niebędących podatnikami, w rozumieniu ustawy o VAT, w przypadku gdy:
• wykonywane przez podatnika usługi dotyczą towarów wytworzonych na terytorium Polski,
podatnik posiada dowód, że należność za usługę została zapłacona i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium Polski,
podatnik posiada dokument potwierdzający wywóz towaru z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty Europejskiej, którego usługa dotyczy,
• podatnik otrzyma dowód potwierdzający wywóz towaru z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty, nie później niż 40 dnia, licząc od daty wykonania usługi; otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz towaru z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym uprawnia państwa do dokonania korekty kwoty podatku należnego w złożonej deklaracji podatkowej, w której wykazano usługę.
Należy pamiętać, że mają państwo prawo do stawki 0 proc. tylko w przypadku spełnienia wszystkich ww. przesłanek. Brak jakiejkolwiek z nich powoduje, że obowiązkiem państwa będzie zastosowanie stawki właściwej dla świadczenia tych usług w Polsce, tzn. 22 proc.
To samo dotyczy sytuacji, gdy towar, który powstał w wyniku czynności, o których mowa powyżej (uszlachetnianie, przerób, przetworzenie), zostanie zbyty na terytorium Polski. Podatnicy, którzy dokonali tych czynności, są obowiązani do zapłaty podatku wedle stawki właściwej dla dostawy tego towaru, przy czym podatek ustala się od wartości towaru obliczonej na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, pomniejszonych o podatek.
W momencie wysyłki towaru do Norwegii (dla przypomnienia w tym przypadku nie wystąpi eksport towarów – nie zajdzie bowiem przesłanka wywozu towaru w związku z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) wystawiają państwo fakturę ze stawką 0 proc. z tytułu świadczonych usług (przy niespełnieniu przesłanek ustawowych – ze stawką podstawową 22 proc.).
Reasumując, jeżeli spełniają państwo ww. przesłanki, to stawka na usługę wynosi 0 proc. i tylko taką pozycję należy wykazać na fakturze.
Adam Czekalski
specjalista w Dziale Instruktażu i Nadzoru Podatkowego Dyrekcji Generalnej „Poczty Polskiej”
Podstawa prawna:
art. 2 pkt 8, art. 19 ust. 1 i 4, art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d, art. 83 ust. 1 pkt 24, ust. 9–11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA