REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie powinny być drukowane paragony fiskalne

REKLAMA

Firma handlowa ma swoją siedzibę główną i prowadzi działalność gospodarczą w mieście X. Dodatkowo ma dwa punkty sprzedaży: w miastach A i B. Dla każdego klienta (dla firmy i osoby fizycznej) dokonującego zakupu wystawiana jest faktura VAT. Dodatkowo faktury VAT od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są ufiskalniane - rejestrowane na drukarce fiskalnej. Połączenie między oddziałami jest internetowe. Jest jedna baza w siedzibie głównej. Drukowanie poszczególnych faktur odbywa się w miejscu sprzedaży (w miastach X, A i B). Pytanie: czy drukarka fiskalna musi być fizycznie umiejscowiona w miejscu dokonywania sprzedaży (w miastach X, A i B), czy też mogą znajdować się 3 drukarki w siedzibie głównej w mieście X i tylko tam drukowane będą paragony fiskalne?
Drukarka fiskalna, za pomocą której drukowany jest paragon fiskalny, powinna być umieszczona w każdym miejscu prowadzenia sprzedaży, w którym dokonywana jest sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Tym samym spółka nie ma możliwości instalacji jednej drukarki w siedzibie firmy i tam drukowania paragonów fiskalnych dokumentujących sprzedaż z punktów A i B.
Za kasę rejestrującą należy uznać urządzenie zawierające co najmniej drukarkę paragonową, wyświetlacz przeznaczony do odczytu przez kupującego danych o wartości sprzedaży, odrębny dla każdej kasy moduł fiskalny. Ponadto, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych dotyczących kas fiskalnych, obudowa każdej kasy musi być zabezpieczona plombą ołowianą. Wynika stąd, iż wskazane elementy składowe każdej kasy są nierozłączne, traktowane jako całość.
UZASADNIENIE
Ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje, że sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych powinna zostać zarejestrowana w postaci obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej.
Sprzedawcy nie mają obowiązku wystawiania faktur VAT dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jednak na żądanie takiej osoby fizycznej są obowiązani wystawić fakturę VAT. Na własne potrzeby sprzedawca może przyjąć zasady ewidencji za pomocą faktur VAT w związku ze sprzedażą na rzecz osób fizycznych. Niemniej równolegle powinien prowadzić ewidencję za pomocą kas fiskalnych, gdyż nie może narzucić odbiorcy będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej sposobu dokumentacji potwierdzającej zakup. Jeśli więc odbiorca nie zażąda faktury VAT, sprzedawca jest obowiązany do wydania paragonu fiskalnego.
Podatnikom, którzy nie zastosują się do wskazanych zasad, odbiera się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę stanowiącą równowartość 30% podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Gdy z przyczyn niezależnych od sprzedawcy ewidencja za pomocą kasy jest niemożliwa, należy posłużyć się kasą rezerwową. Jeżeli również ta forma rejestracji nie ma zastosowania, sprzedaż nie może być dokonana.
Podatnicy są zobligowani do prowadzenia ewidencji we wszystkich miejscach sprzedaży i świadczenia usług na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Sprzedawca jest obowiązany przekazać nabywcy paragon fiskalny wydrukowany przez kasę rejestrującą, świadczący o dokonanej sprzedaży. Powinien on zawierać między innymi dane podatnika z adresem sprzedaży, wartości zrealizowanej sprzedaży oraz datę wraz z godziną i minutą sprzedaży.
Dlatego można wnioskować, że drukarka fiskalna, za pomocą której drukowany jest paragon fiskalny, powinna być umieszczona w każdym miejscu prowadzenia sprzedaży, w którym dokonywana jest sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Tym samym spółka nie ma możliwości instalacji jednej drukarki w siedzibie firmy i tam drukowania paragonów fiskalnych dokumentujących sprzedaż z punktów A i B.
•  § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników – Dz.U. Nr 108, poz. 948; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 85, poz. 798
Agnieszka Pajurek
doradca podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA