REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie powinny być drukowane paragony fiskalne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma handlowa ma swoją siedzibę główną i prowadzi działalność gospodarczą w mieście X. Dodatkowo ma dwa punkty sprzedaży: w miastach A i B. Dla każdego klienta (dla firmy i osoby fizycznej) dokonującego zakupu wystawiana jest faktura VAT. Dodatkowo faktury VAT od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są ufiskalniane - rejestrowane na drukarce fiskalnej. Połączenie między oddziałami jest internetowe. Jest jedna baza w siedzibie głównej. Drukowanie poszczególnych faktur odbywa się w miejscu sprzedaży (w miastach X, A i B). Pytanie: czy drukarka fiskalna musi być fizycznie umiejscowiona w miejscu dokonywania sprzedaży (w miastach X, A i B), czy też mogą znajdować się 3 drukarki w siedzibie głównej w mieście X i tylko tam drukowane będą paragony fiskalne?
Drukarka fiskalna, za pomocą której drukowany jest paragon fiskalny, powinna być umieszczona w każdym miejscu prowadzenia sprzedaży, w którym dokonywana jest sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Tym samym spółka nie ma możliwości instalacji jednej drukarki w siedzibie firmy i tam drukowania paragonów fiskalnych dokumentujących sprzedaż z punktów A i B.
Za kasę rejestrującą należy uznać urządzenie zawierające co najmniej drukarkę paragonową, wyświetlacz przeznaczony do odczytu przez kupującego danych o wartości sprzedaży, odrębny dla każdej kasy moduł fiskalny. Ponadto, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych dotyczących kas fiskalnych, obudowa każdej kasy musi być zabezpieczona plombą ołowianą. Wynika stąd, iż wskazane elementy składowe każdej kasy są nierozłączne, traktowane jako całość.
UZASADNIENIE
Ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje, że sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych powinna zostać zarejestrowana w postaci obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej.
Sprzedawcy nie mają obowiązku wystawiania faktur VAT dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jednak na żądanie takiej osoby fizycznej są obowiązani wystawić fakturę VAT. Na własne potrzeby sprzedawca może przyjąć zasady ewidencji za pomocą faktur VAT w związku ze sprzedażą na rzecz osób fizycznych. Niemniej równolegle powinien prowadzić ewidencję za pomocą kas fiskalnych, gdyż nie może narzucić odbiorcy będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej sposobu dokumentacji potwierdzającej zakup. Jeśli więc odbiorca nie zażąda faktury VAT, sprzedawca jest obowiązany do wydania paragonu fiskalnego.
Podatnikom, którzy nie zastosują się do wskazanych zasad, odbiera się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę stanowiącą równowartość 30% podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Gdy z przyczyn niezależnych od sprzedawcy ewidencja za pomocą kasy jest niemożliwa, należy posłużyć się kasą rezerwową. Jeżeli również ta forma rejestracji nie ma zastosowania, sprzedaż nie może być dokonana.
Podatnicy są zobligowani do prowadzenia ewidencji we wszystkich miejscach sprzedaży i świadczenia usług na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Sprzedawca jest obowiązany przekazać nabywcy paragon fiskalny wydrukowany przez kasę rejestrującą, świadczący o dokonanej sprzedaży. Powinien on zawierać między innymi dane podatnika z adresem sprzedaży, wartości zrealizowanej sprzedaży oraz datę wraz z godziną i minutą sprzedaży.
Dlatego można wnioskować, że drukarka fiskalna, za pomocą której drukowany jest paragon fiskalny, powinna być umieszczona w każdym miejscu prowadzenia sprzedaży, w którym dokonywana jest sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Tym samym spółka nie ma możliwości instalacji jednej drukarki w siedzibie firmy i tam drukowania paragonów fiskalnych dokumentujących sprzedaż z punktów A i B.
•  § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników – Dz.U. Nr 108, poz. 948; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 85, poz. 798
Agnieszka Pajurek
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA