REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie powinny być drukowane paragony fiskalne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma handlowa ma swoją siedzibę główną i prowadzi działalność gospodarczą w mieście X. Dodatkowo ma dwa punkty sprzedaży: w miastach A i B. Dla każdego klienta (dla firmy i osoby fizycznej) dokonującego zakupu wystawiana jest faktura VAT. Dodatkowo faktury VAT od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są ufiskalniane - rejestrowane na drukarce fiskalnej. Połączenie między oddziałami jest internetowe. Jest jedna baza w siedzibie głównej. Drukowanie poszczególnych faktur odbywa się w miejscu sprzedaży (w miastach X, A i B). Pytanie: czy drukarka fiskalna musi być fizycznie umiejscowiona w miejscu dokonywania sprzedaży (w miastach X, A i B), czy też mogą znajdować się 3 drukarki w siedzibie głównej w mieście X i tylko tam drukowane będą paragony fiskalne?
Drukarka fiskalna, za pomocą której drukowany jest paragon fiskalny, powinna być umieszczona w każdym miejscu prowadzenia sprzedaży, w którym dokonywana jest sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Tym samym spółka nie ma możliwości instalacji jednej drukarki w siedzibie firmy i tam drukowania paragonów fiskalnych dokumentujących sprzedaż z punktów A i B.
Za kasę rejestrującą należy uznać urządzenie zawierające co najmniej drukarkę paragonową, wyświetlacz przeznaczony do odczytu przez kupującego danych o wartości sprzedaży, odrębny dla każdej kasy moduł fiskalny. Ponadto, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych dotyczących kas fiskalnych, obudowa każdej kasy musi być zabezpieczona plombą ołowianą. Wynika stąd, iż wskazane elementy składowe każdej kasy są nierozłączne, traktowane jako całość.
UZASADNIENIE
Ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje, że sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych powinna zostać zarejestrowana w postaci obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej.
Sprzedawcy nie mają obowiązku wystawiania faktur VAT dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jednak na żądanie takiej osoby fizycznej są obowiązani wystawić fakturę VAT. Na własne potrzeby sprzedawca może przyjąć zasady ewidencji za pomocą faktur VAT w związku ze sprzedażą na rzecz osób fizycznych. Niemniej równolegle powinien prowadzić ewidencję za pomocą kas fiskalnych, gdyż nie może narzucić odbiorcy będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej sposobu dokumentacji potwierdzającej zakup. Jeśli więc odbiorca nie zażąda faktury VAT, sprzedawca jest obowiązany do wydania paragonu fiskalnego.
Podatnikom, którzy nie zastosują się do wskazanych zasad, odbiera się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę stanowiącą równowartość 30% podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Gdy z przyczyn niezależnych od sprzedawcy ewidencja za pomocą kasy jest niemożliwa, należy posłużyć się kasą rezerwową. Jeżeli również ta forma rejestracji nie ma zastosowania, sprzedaż nie może być dokonana.
Podatnicy są zobligowani do prowadzenia ewidencji we wszystkich miejscach sprzedaży i świadczenia usług na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Sprzedawca jest obowiązany przekazać nabywcy paragon fiskalny wydrukowany przez kasę rejestrującą, świadczący o dokonanej sprzedaży. Powinien on zawierać między innymi dane podatnika z adresem sprzedaży, wartości zrealizowanej sprzedaży oraz datę wraz z godziną i minutą sprzedaży.
Dlatego można wnioskować, że drukarka fiskalna, za pomocą której drukowany jest paragon fiskalny, powinna być umieszczona w każdym miejscu prowadzenia sprzedaży, w którym dokonywana jest sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Tym samym spółka nie ma możliwości instalacji jednej drukarki w siedzibie firmy i tam drukowania paragonów fiskalnych dokumentujących sprzedaż z punktów A i B.
•  § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników – Dz.U. Nr 108, poz. 948; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 85, poz. 798
Agnieszka Pajurek
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA