REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie powinny być drukowane paragony fiskalne

REKLAMA

Firma handlowa ma swoją siedzibę główną i prowadzi działalność gospodarczą w mieście X. Dodatkowo ma dwa punkty sprzedaży: w miastach A i B. Dla każdego klienta (dla firmy i osoby fizycznej) dokonującego zakupu wystawiana jest faktura VAT. Dodatkowo faktury VAT od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są ufiskalniane - rejestrowane na drukarce fiskalnej. Połączenie między oddziałami jest internetowe. Jest jedna baza w siedzibie głównej. Drukowanie poszczególnych faktur odbywa się w miejscu sprzedaży (w miastach X, A i B). Pytanie: czy drukarka fiskalna musi być fizycznie umiejscowiona w miejscu dokonywania sprzedaży (w miastach X, A i B), czy też mogą znajdować się 3 drukarki w siedzibie głównej w mieście X i tylko tam drukowane będą paragony fiskalne?
Drukarka fiskalna, za pomocą której drukowany jest paragon fiskalny, powinna być umieszczona w każdym miejscu prowadzenia sprzedaży, w którym dokonywana jest sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Tym samym spółka nie ma możliwości instalacji jednej drukarki w siedzibie firmy i tam drukowania paragonów fiskalnych dokumentujących sprzedaż z punktów A i B.
Za kasę rejestrującą należy uznać urządzenie zawierające co najmniej drukarkę paragonową, wyświetlacz przeznaczony do odczytu przez kupującego danych o wartości sprzedaży, odrębny dla każdej kasy moduł fiskalny. Ponadto, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych dotyczących kas fiskalnych, obudowa każdej kasy musi być zabezpieczona plombą ołowianą. Wynika stąd, iż wskazane elementy składowe każdej kasy są nierozłączne, traktowane jako całość.
UZASADNIENIE
Ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje, że sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych powinna zostać zarejestrowana w postaci obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej.
Sprzedawcy nie mają obowiązku wystawiania faktur VAT dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jednak na żądanie takiej osoby fizycznej są obowiązani wystawić fakturę VAT. Na własne potrzeby sprzedawca może przyjąć zasady ewidencji za pomocą faktur VAT w związku ze sprzedażą na rzecz osób fizycznych. Niemniej równolegle powinien prowadzić ewidencję za pomocą kas fiskalnych, gdyż nie może narzucić odbiorcy będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej sposobu dokumentacji potwierdzającej zakup. Jeśli więc odbiorca nie zażąda faktury VAT, sprzedawca jest obowiązany do wydania paragonu fiskalnego.
Podatnikom, którzy nie zastosują się do wskazanych zasad, odbiera się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę stanowiącą równowartość 30% podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Gdy z przyczyn niezależnych od sprzedawcy ewidencja za pomocą kasy jest niemożliwa, należy posłużyć się kasą rezerwową. Jeżeli również ta forma rejestracji nie ma zastosowania, sprzedaż nie może być dokonana.
Podatnicy są zobligowani do prowadzenia ewidencji we wszystkich miejscach sprzedaży i świadczenia usług na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Sprzedawca jest obowiązany przekazać nabywcy paragon fiskalny wydrukowany przez kasę rejestrującą, świadczący o dokonanej sprzedaży. Powinien on zawierać między innymi dane podatnika z adresem sprzedaży, wartości zrealizowanej sprzedaży oraz datę wraz z godziną i minutą sprzedaży.
Dlatego można wnioskować, że drukarka fiskalna, za pomocą której drukowany jest paragon fiskalny, powinna być umieszczona w każdym miejscu prowadzenia sprzedaży, w którym dokonywana jest sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Tym samym spółka nie ma możliwości instalacji jednej drukarki w siedzibie firmy i tam drukowania paragonów fiskalnych dokumentujących sprzedaż z punktów A i B.
•  § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników – Dz.U. Nr 108, poz. 948; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 85, poz. 798
Agnieszka Pajurek
doradca podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA