REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie powinny być drukowane paragony fiskalne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma handlowa ma swoją siedzibę główną i prowadzi działalność gospodarczą w mieście X. Dodatkowo ma dwa punkty sprzedaży: w miastach A i B. Dla każdego klienta (dla firmy i osoby fizycznej) dokonującego zakupu wystawiana jest faktura VAT. Dodatkowo faktury VAT od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są ufiskalniane - rejestrowane na drukarce fiskalnej. Połączenie między oddziałami jest internetowe. Jest jedna baza w siedzibie głównej. Drukowanie poszczególnych faktur odbywa się w miejscu sprzedaży (w miastach X, A i B). Pytanie: czy drukarka fiskalna musi być fizycznie umiejscowiona w miejscu dokonywania sprzedaży (w miastach X, A i B), czy też mogą znajdować się 3 drukarki w siedzibie głównej w mieście X i tylko tam drukowane będą paragony fiskalne?
Drukarka fiskalna, za pomocą której drukowany jest paragon fiskalny, powinna być umieszczona w każdym miejscu prowadzenia sprzedaży, w którym dokonywana jest sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Tym samym spółka nie ma możliwości instalacji jednej drukarki w siedzibie firmy i tam drukowania paragonów fiskalnych dokumentujących sprzedaż z punktów A i B.
Za kasę rejestrującą należy uznać urządzenie zawierające co najmniej drukarkę paragonową, wyświetlacz przeznaczony do odczytu przez kupującego danych o wartości sprzedaży, odrębny dla każdej kasy moduł fiskalny. Ponadto, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych dotyczących kas fiskalnych, obudowa każdej kasy musi być zabezpieczona plombą ołowianą. Wynika stąd, iż wskazane elementy składowe każdej kasy są nierozłączne, traktowane jako całość.
UZASADNIENIE
Ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje, że sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych powinna zostać zarejestrowana w postaci obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej.
Sprzedawcy nie mają obowiązku wystawiania faktur VAT dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jednak na żądanie takiej osoby fizycznej są obowiązani wystawić fakturę VAT. Na własne potrzeby sprzedawca może przyjąć zasady ewidencji za pomocą faktur VAT w związku ze sprzedażą na rzecz osób fizycznych. Niemniej równolegle powinien prowadzić ewidencję za pomocą kas fiskalnych, gdyż nie może narzucić odbiorcy będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej sposobu dokumentacji potwierdzającej zakup. Jeśli więc odbiorca nie zażąda faktury VAT, sprzedawca jest obowiązany do wydania paragonu fiskalnego.
Podatnikom, którzy nie zastosują się do wskazanych zasad, odbiera się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę stanowiącą równowartość 30% podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Gdy z przyczyn niezależnych od sprzedawcy ewidencja za pomocą kasy jest niemożliwa, należy posłużyć się kasą rezerwową. Jeżeli również ta forma rejestracji nie ma zastosowania, sprzedaż nie może być dokonana.
Podatnicy są zobligowani do prowadzenia ewidencji we wszystkich miejscach sprzedaży i świadczenia usług na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Sprzedawca jest obowiązany przekazać nabywcy paragon fiskalny wydrukowany przez kasę rejestrującą, świadczący o dokonanej sprzedaży. Powinien on zawierać między innymi dane podatnika z adresem sprzedaży, wartości zrealizowanej sprzedaży oraz datę wraz z godziną i minutą sprzedaży.
Dlatego można wnioskować, że drukarka fiskalna, za pomocą której drukowany jest paragon fiskalny, powinna być umieszczona w każdym miejscu prowadzenia sprzedaży, w którym dokonywana jest sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Tym samym spółka nie ma możliwości instalacji jednej drukarki w siedzibie firmy i tam drukowania paragonów fiskalnych dokumentujących sprzedaż z punktów A i B.
•  § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników – Dz.U. Nr 108, poz. 948; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 85, poz. 798
Agnieszka Pajurek
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA