REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy odsetki od kredytu przeznaczonego na zakup środka trwałego na raty należy wliczyć do wartości początkowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorca X kupuje na kredyt od przedsiębiorcy Y środki trwałe. Zapłata za nie następuje w ratach kwartalnych wraz z odsetkami według załączonego do umowy harmonogramu, w którym określona jest wysokość odsetek. Czy w związku z tym przedsiębiorca X może zaksięgować w koszty uzyskania przychodu odsetki od tej umowy, czy też doliczyć je do wartości początkowej środka trwałego?
Odsetki naliczone do dnia przyjęcia środka trwałego do używania zwiększają wartość początkową. Odsetki naliczone po tym dniu zostaną po zapłaceniu bezpośrednio wpisane w koszty uzyskania przychodu.
 
W przypadku zakupu środka trwałego na raty przedsiębiorcy mają dwa podstawowe problemy. Pierwszy dotyczy ustalenia wartości początkowej. Podstawą, od której dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, jest bowiem cena nabycia środka trwałego. W przypadku kupna środka trwałego na raty powstaje różnica między ceną zapłaconą w momencie rozpoczęcia amortyzacji a ceną figurującą w umowie sprzedaży, która zostanie ostatecznie zapłacona w przyszłości. Drugim problemem jest kwalifikacja odsetek – czy odsetki zapłacone po dniu przyjęcia środka trwałego do używania są wliczane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu, czy też zwiększają wartość początkową środka trwałego.
Przykład
Spółka jawna X nabyła maszynę o wartości 24 000 zł w marcu 2005 r. W momencie podpisania umowy zakupu spółka jawna X zapłaciła 4000 zł. 20 000 zł zostanie zapłacone w 5 równych ratach po 4000 zł (płatne raz na trzy miesiące). Do każdej raty zostanie doliczone 300 zł z tytułu umownych odsetek na rzecz banku. Podpisując umowę zakupu na raty spółka jawna zapłaciła opłatę manipulacyjną 200 zł. Poniżej przestawiamy trzy błędne warianty amortyzacji maszyny zakupionej na raty, z jakimi można się spotkać w praktyce:
Wariant 1
Wartość początkowa przyjęta na potrzeby obliczania odpisów amortyzacji wynosi 4200 zł i jest zwiększana o 4000 zł (plus 300 zł odsetek) co trzy miesiące wraz z kolejnymi płatnościami zgodnie z harmonogramem spłat rat. Przy każdej płatności korygowana jest wartość początkowa oraz wysokość dokonanych odpisów amortyzacyjnych.
Wariant 2
Wartość początkowa wynosi 24 200 zł plus odsetki w wysokości 1500 zł, jakie zostaną zapłacone przy uiszczeniu rat. W przypadku zaprzestania w przyszłości przez spółkę jawną X płacenia rat albo zmiany ich wysokości następuje konieczność korekty wartości początkowej oraz odpisów amortyzacyjnych. Podobnie będzie w przypadku zmian w harmonogramie płatności odsetek.
Wariant 3
Wartość początkowa przyjęta na potrzeby obliczania odpisów amortyzacji wynosi 4200 zł. Co trzy miesiące rata 4000 zł (plus 300 zł odsetek) jest wpisywana bezpośrednio w koszty uzyskania przychodu.
Wszystkie warianty amortyzacji z przykładu zostaną zakwestionowane przy okazji kontroli przez fiskusa. W przypadku wariantu 2 wskazane zostanie zawyżenie kosztów uzyskania przychodu o odpisy amortyzacyjne od wartości odsetek, które zostaną zapłacone dopiero w przyszłości. W wariancie 3 wartość amortyzacji zostaje zaniżona (co oczywiście zwiększa zaliczkę na podatek dochodowy), ale po zapłaceniu drugiej raty zostaje zawyżona wartość kosztów uzyskania przychodów po bezpośrednim wpisaniu 4300 zł w koszty. Wariant 2 i 3 powodują więc uszczuplenie wartości podatku. Wariant 1 zaniża wielkość amortyzacji, nie powodując zaległości podatkowych, ale sprawia, że księgi podatkowe podatnika są prowadzone nieprawidłowo.
WAŻNE!
Przy nabyciu środka trwałego na raty wartość początkową stanowi cała wartość środka trwałego wynikająca z umowy. Odsetki naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania są również składnikiem wartości początkowej. Odsetki naliczone już po tym dniu zapłacone w związku z płatnościami kolejnych rat zostaną wpisane bezpośrednio w kosztyspółka jawna za wartość początkową w przykładzie przyjmie 24 200 zł. 300 zł odsetek zapłaconych raz na trzy miesiące zwiększy bezpośrednio koszty.
Za cenę nabycia uważa się bowiem kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji. Kwotą należną jest wartość maszyny zapisana w umowie. Sposób ani termin płatności tej kwoty nie mają znaczenia.
• art. 22g ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202
Marta Pietrucha
specjalista w zakresie podatków dochodowych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA