REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy odsetki od kredytu przeznaczonego na zakup środka trwałego na raty należy wliczyć do wartości początkowej

REKLAMA

Przedsiębiorca X kupuje na kredyt od przedsiębiorcy Y środki trwałe. Zapłata za nie następuje w ratach kwartalnych wraz z odsetkami według załączonego do umowy harmonogramu, w którym określona jest wysokość odsetek. Czy w związku z tym przedsiębiorca X może zaksięgować w koszty uzyskania przychodu odsetki od tej umowy, czy też doliczyć je do wartości początkowej środka trwałego?
Odsetki naliczone do dnia przyjęcia środka trwałego do używania zwiększają wartość początkową. Odsetki naliczone po tym dniu zostaną po zapłaceniu bezpośrednio wpisane w koszty uzyskania przychodu.
 
W przypadku zakupu środka trwałego na raty przedsiębiorcy mają dwa podstawowe problemy. Pierwszy dotyczy ustalenia wartości początkowej. Podstawą, od której dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, jest bowiem cena nabycia środka trwałego. W przypadku kupna środka trwałego na raty powstaje różnica między ceną zapłaconą w momencie rozpoczęcia amortyzacji a ceną figurującą w umowie sprzedaży, która zostanie ostatecznie zapłacona w przyszłości. Drugim problemem jest kwalifikacja odsetek – czy odsetki zapłacone po dniu przyjęcia środka trwałego do używania są wliczane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu, czy też zwiększają wartość początkową środka trwałego.
Przykład
Spółka jawna X nabyła maszynę o wartości 24 000 zł w marcu 2005 r. W momencie podpisania umowy zakupu spółka jawna X zapłaciła 4000 zł. 20 000 zł zostanie zapłacone w 5 równych ratach po 4000 zł (płatne raz na trzy miesiące). Do każdej raty zostanie doliczone 300 zł z tytułu umownych odsetek na rzecz banku. Podpisując umowę zakupu na raty spółka jawna zapłaciła opłatę manipulacyjną 200 zł. Poniżej przestawiamy trzy błędne warianty amortyzacji maszyny zakupionej na raty, z jakimi można się spotkać w praktyce:
Wariant 1
Wartość początkowa przyjęta na potrzeby obliczania odpisów amortyzacji wynosi 4200 zł i jest zwiększana o 4000 zł (plus 300 zł odsetek) co trzy miesiące wraz z kolejnymi płatnościami zgodnie z harmonogramem spłat rat. Przy każdej płatności korygowana jest wartość początkowa oraz wysokość dokonanych odpisów amortyzacyjnych.
Wariant 2
Wartość początkowa wynosi 24 200 zł plus odsetki w wysokości 1500 zł, jakie zostaną zapłacone przy uiszczeniu rat. W przypadku zaprzestania w przyszłości przez spółkę jawną X płacenia rat albo zmiany ich wysokości następuje konieczność korekty wartości początkowej oraz odpisów amortyzacyjnych. Podobnie będzie w przypadku zmian w harmonogramie płatności odsetek.
Wariant 3
Wartość początkowa przyjęta na potrzeby obliczania odpisów amortyzacji wynosi 4200 zł. Co trzy miesiące rata 4000 zł (plus 300 zł odsetek) jest wpisywana bezpośrednio w koszty uzyskania przychodu.
Wszystkie warianty amortyzacji z przykładu zostaną zakwestionowane przy okazji kontroli przez fiskusa. W przypadku wariantu 2 wskazane zostanie zawyżenie kosztów uzyskania przychodu o odpisy amortyzacyjne od wartości odsetek, które zostaną zapłacone dopiero w przyszłości. W wariancie 3 wartość amortyzacji zostaje zaniżona (co oczywiście zwiększa zaliczkę na podatek dochodowy), ale po zapłaceniu drugiej raty zostaje zawyżona wartość kosztów uzyskania przychodów po bezpośrednim wpisaniu 4300 zł w koszty. Wariant 2 i 3 powodują więc uszczuplenie wartości podatku. Wariant 1 zaniża wielkość amortyzacji, nie powodując zaległości podatkowych, ale sprawia, że księgi podatkowe podatnika są prowadzone nieprawidłowo.
WAŻNE!
Przy nabyciu środka trwałego na raty wartość początkową stanowi cała wartość środka trwałego wynikająca z umowy. Odsetki naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania są również składnikiem wartości początkowej. Odsetki naliczone już po tym dniu zapłacone w związku z płatnościami kolejnych rat zostaną wpisane bezpośrednio w kosztyspółka jawna za wartość początkową w przykładzie przyjmie 24 200 zł. 300 zł odsetek zapłaconych raz na trzy miesiące zwiększy bezpośrednio koszty.
Za cenę nabycia uważa się bowiem kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji. Kwotą należną jest wartość maszyny zapisana w umowie. Sposób ani termin płatności tej kwoty nie mają znaczenia.
• art. 22g ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202
Marta Pietrucha
specjalista w zakresie podatków dochodowych


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA