REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy odsetki od kredytu przeznaczonego na zakup środka trwałego na raty należy wliczyć do wartości początkowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorca X kupuje na kredyt od przedsiębiorcy Y środki trwałe. Zapłata za nie następuje w ratach kwartalnych wraz z odsetkami według załączonego do umowy harmonogramu, w którym określona jest wysokość odsetek. Czy w związku z tym przedsiębiorca X może zaksięgować w koszty uzyskania przychodu odsetki od tej umowy, czy też doliczyć je do wartości początkowej środka trwałego?
Odsetki naliczone do dnia przyjęcia środka trwałego do używania zwiększają wartość początkową. Odsetki naliczone po tym dniu zostaną po zapłaceniu bezpośrednio wpisane w koszty uzyskania przychodu.
 
W przypadku zakupu środka trwałego na raty przedsiębiorcy mają dwa podstawowe problemy. Pierwszy dotyczy ustalenia wartości początkowej. Podstawą, od której dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, jest bowiem cena nabycia środka trwałego. W przypadku kupna środka trwałego na raty powstaje różnica między ceną zapłaconą w momencie rozpoczęcia amortyzacji a ceną figurującą w umowie sprzedaży, która zostanie ostatecznie zapłacona w przyszłości. Drugim problemem jest kwalifikacja odsetek – czy odsetki zapłacone po dniu przyjęcia środka trwałego do używania są wliczane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu, czy też zwiększają wartość początkową środka trwałego.
Przykład
Spółka jawna X nabyła maszynę o wartości 24 000 zł w marcu 2005 r. W momencie podpisania umowy zakupu spółka jawna X zapłaciła 4000 zł. 20 000 zł zostanie zapłacone w 5 równych ratach po 4000 zł (płatne raz na trzy miesiące). Do każdej raty zostanie doliczone 300 zł z tytułu umownych odsetek na rzecz banku. Podpisując umowę zakupu na raty spółka jawna zapłaciła opłatę manipulacyjną 200 zł. Poniżej przestawiamy trzy błędne warianty amortyzacji maszyny zakupionej na raty, z jakimi można się spotkać w praktyce:
Wariant 1
Wartość początkowa przyjęta na potrzeby obliczania odpisów amortyzacji wynosi 4200 zł i jest zwiększana o 4000 zł (plus 300 zł odsetek) co trzy miesiące wraz z kolejnymi płatnościami zgodnie z harmonogramem spłat rat. Przy każdej płatności korygowana jest wartość początkowa oraz wysokość dokonanych odpisów amortyzacyjnych.
Wariant 2
Wartość początkowa wynosi 24 200 zł plus odsetki w wysokości 1500 zł, jakie zostaną zapłacone przy uiszczeniu rat. W przypadku zaprzestania w przyszłości przez spółkę jawną X płacenia rat albo zmiany ich wysokości następuje konieczność korekty wartości początkowej oraz odpisów amortyzacyjnych. Podobnie będzie w przypadku zmian w harmonogramie płatności odsetek.
Wariant 3
Wartość początkowa przyjęta na potrzeby obliczania odpisów amortyzacji wynosi 4200 zł. Co trzy miesiące rata 4000 zł (plus 300 zł odsetek) jest wpisywana bezpośrednio w koszty uzyskania przychodu.
Wszystkie warianty amortyzacji z przykładu zostaną zakwestionowane przy okazji kontroli przez fiskusa. W przypadku wariantu 2 wskazane zostanie zawyżenie kosztów uzyskania przychodu o odpisy amortyzacyjne od wartości odsetek, które zostaną zapłacone dopiero w przyszłości. W wariancie 3 wartość amortyzacji zostaje zaniżona (co oczywiście zwiększa zaliczkę na podatek dochodowy), ale po zapłaceniu drugiej raty zostaje zawyżona wartość kosztów uzyskania przychodów po bezpośrednim wpisaniu 4300 zł w koszty. Wariant 2 i 3 powodują więc uszczuplenie wartości podatku. Wariant 1 zaniża wielkość amortyzacji, nie powodując zaległości podatkowych, ale sprawia, że księgi podatkowe podatnika są prowadzone nieprawidłowo.
WAŻNE!
Przy nabyciu środka trwałego na raty wartość początkową stanowi cała wartość środka trwałego wynikająca z umowy. Odsetki naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania są również składnikiem wartości początkowej. Odsetki naliczone już po tym dniu zapłacone w związku z płatnościami kolejnych rat zostaną wpisane bezpośrednio w kosztyspółka jawna za wartość początkową w przykładzie przyjmie 24 200 zł. 300 zł odsetek zapłaconych raz na trzy miesiące zwiększy bezpośrednio koszty.
Za cenę nabycia uważa się bowiem kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji. Kwotą należną jest wartość maszyny zapisana w umowie. Sposób ani termin płatności tej kwoty nie mają znaczenia.
• art. 22g ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202
Marta Pietrucha
specjalista w zakresie podatków dochodowych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA