REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy odsetki od kredytu przeznaczonego na zakup środka trwałego na raty należy wliczyć do wartości początkowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorca X kupuje na kredyt od przedsiębiorcy Y środki trwałe. Zapłata za nie następuje w ratach kwartalnych wraz z odsetkami według załączonego do umowy harmonogramu, w którym określona jest wysokość odsetek. Czy w związku z tym przedsiębiorca X może zaksięgować w koszty uzyskania przychodu odsetki od tej umowy, czy też doliczyć je do wartości początkowej środka trwałego?
Odsetki naliczone do dnia przyjęcia środka trwałego do używania zwiększają wartość początkową. Odsetki naliczone po tym dniu zostaną po zapłaceniu bezpośrednio wpisane w koszty uzyskania przychodu.
 
W przypadku zakupu środka trwałego na raty przedsiębiorcy mają dwa podstawowe problemy. Pierwszy dotyczy ustalenia wartości początkowej. Podstawą, od której dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, jest bowiem cena nabycia środka trwałego. W przypadku kupna środka trwałego na raty powstaje różnica między ceną zapłaconą w momencie rozpoczęcia amortyzacji a ceną figurującą w umowie sprzedaży, która zostanie ostatecznie zapłacona w przyszłości. Drugim problemem jest kwalifikacja odsetek – czy odsetki zapłacone po dniu przyjęcia środka trwałego do używania są wliczane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu, czy też zwiększają wartość początkową środka trwałego.
Przykład
Spółka jawna X nabyła maszynę o wartości 24 000 zł w marcu 2005 r. W momencie podpisania umowy zakupu spółka jawna X zapłaciła 4000 zł. 20 000 zł zostanie zapłacone w 5 równych ratach po 4000 zł (płatne raz na trzy miesiące). Do każdej raty zostanie doliczone 300 zł z tytułu umownych odsetek na rzecz banku. Podpisując umowę zakupu na raty spółka jawna zapłaciła opłatę manipulacyjną 200 zł. Poniżej przestawiamy trzy błędne warianty amortyzacji maszyny zakupionej na raty, z jakimi można się spotkać w praktyce:
Wariant 1
Wartość początkowa przyjęta na potrzeby obliczania odpisów amortyzacji wynosi 4200 zł i jest zwiększana o 4000 zł (plus 300 zł odsetek) co trzy miesiące wraz z kolejnymi płatnościami zgodnie z harmonogramem spłat rat. Przy każdej płatności korygowana jest wartość początkowa oraz wysokość dokonanych odpisów amortyzacyjnych.
Wariant 2
Wartość początkowa wynosi 24 200 zł plus odsetki w wysokości 1500 zł, jakie zostaną zapłacone przy uiszczeniu rat. W przypadku zaprzestania w przyszłości przez spółkę jawną X płacenia rat albo zmiany ich wysokości następuje konieczność korekty wartości początkowej oraz odpisów amortyzacyjnych. Podobnie będzie w przypadku zmian w harmonogramie płatności odsetek.
Wariant 3
Wartość początkowa przyjęta na potrzeby obliczania odpisów amortyzacji wynosi 4200 zł. Co trzy miesiące rata 4000 zł (plus 300 zł odsetek) jest wpisywana bezpośrednio w koszty uzyskania przychodu.
Wszystkie warianty amortyzacji z przykładu zostaną zakwestionowane przy okazji kontroli przez fiskusa. W przypadku wariantu 2 wskazane zostanie zawyżenie kosztów uzyskania przychodu o odpisy amortyzacyjne od wartości odsetek, które zostaną zapłacone dopiero w przyszłości. W wariancie 3 wartość amortyzacji zostaje zaniżona (co oczywiście zwiększa zaliczkę na podatek dochodowy), ale po zapłaceniu drugiej raty zostaje zawyżona wartość kosztów uzyskania przychodów po bezpośrednim wpisaniu 4300 zł w koszty. Wariant 2 i 3 powodują więc uszczuplenie wartości podatku. Wariant 1 zaniża wielkość amortyzacji, nie powodując zaległości podatkowych, ale sprawia, że księgi podatkowe podatnika są prowadzone nieprawidłowo.
WAŻNE!
Przy nabyciu środka trwałego na raty wartość początkową stanowi cała wartość środka trwałego wynikająca z umowy. Odsetki naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania są również składnikiem wartości początkowej. Odsetki naliczone już po tym dniu zapłacone w związku z płatnościami kolejnych rat zostaną wpisane bezpośrednio w kosztyspółka jawna za wartość początkową w przykładzie przyjmie 24 200 zł. 300 zł odsetek zapłaconych raz na trzy miesiące zwiększy bezpośrednio koszty.
Za cenę nabycia uważa się bowiem kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji. Kwotą należną jest wartość maszyny zapisana w umowie. Sposób ani termin płatności tej kwoty nie mają znaczenia.
• art. 22g ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 25, poz. 202
Marta Pietrucha
specjalista w zakresie podatków dochodowych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA