REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż udziałów spółki z o.o. ze stratą

REKLAMA

W 2002 r. nasza spółka z o.o. nabyła udziały w innej spółce kapitałowej za kwotę 500 000 zł. W tym roku zamierzamy sprzedać nabyte wcześniej udziały, jednakże nie uzyskamy za nie ceny, jaką zapłaciliśmy przy ich nabyciu, lecz znacznie niższą (350 000 zł). Na jakich warunkach kodeksu spółek handlowych powinna odbyć się ta sprzedaż, aby była prawnie skuteczna, i czy poniesiona strata związana z tą sprzedażą podlega podatkowemu rozliczeniu?
Udziały w spółce z o.o. są prawami majątkowymi, które mogą być przedmiotem obrotu.
Wolno jednak sprzedawać tylko udziały spółek już zarejestrowanych – rozporządzanie udziałem przed wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego jest nieważne.
Przy zbyciu udziałów należy zachować odpowiednie procedury wynikające z kodeksu spółek handlowych. Przykładowo, zgodnie z art. 180 kodeksu spółek handlowych zbycie udziałów, jego części lub ułamkowej części udziału oraz jego zastawienie wymaga formy pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi. W tym względzie aktualność nadal zachowuje orzeczenie Sądu Najwyższego z 26 maja 1989 r. (sygn. akt III CZP 55/89), zgodnie z którym w przypadku zbycia udziałów w spółce z o.o. nabywcy tych udziałów nie mają obowiązku składania notarialnego oświadczenia o przystąpieniu do spółki i objęciu udziałów – wystarczy zachowanie formy pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi.
O przejściu własności udziałów sprzedawca udziałów albo nabywca powinien zawiadomić spółkę, przekazując jej odpowiedni dowód.
Warto wiedzieć również, że przepisy kodeksu spółek handlowych dopuszczają różne formy ograniczenia zbycia udziałów. Szczegółową regulację w tej kwestii zawiera art. 182 k.s.h., który dotyczy przypadku zbycia udziałów uzależnionego od zgody spółki albo innego sposobu ograniczenia tej transakcji. Zgody na zbycie udziałów udziela zarząd w formie pisemnej. W razie odmowy zarządu, na zbycie udziałów może z ważnego powodu pozwolić sąd rejestrowy lub spółka może w terminie wyznaczonym przez sąd przedstawić innego ich nabywcę.
W razie braku porozumienia na linii wspólnik i spółka, sąd rejestrowy ustala cenę nabycia i termin jej zapłaty na wniosek wspólnika lub spółki, po zasięgnięciu w miarę potrzeby opinii biegłego. Jeżeli wskazana przez spółkę osoba nie uiściła ceny nabycia w wyznaczonym terminie, wspólnik może rozporządzać swobodnie swoim udziałem, jego częścią lub ułamkową częścią udziału, chyba że nie przyjął oferowanej zapłaty. Warto zapamiętać, że umowa zbycia udziałów zawarta bez zezwolenia spółki z o.o., jeżeli umowa spółki uzależniała to zbycie od zgody zgromadzenia wspólników co do nabywcy, stanowi czynność bezskuteczną (zawieszoną) i to zarówno wobec spółki, jak i w stosunkach między stronami, a to wyklucza bezwzględną nieważność takiej umowy. Umowa taka może stać się skuteczna dopiero wtedy, gdy stosowne zezwolenie zostanie udzielone. Tak więc zgoda udzielona ex post sanuje „ułomną” czynność prawną, którą do chwili udzielenia wymaganej zgody traktuje się jako bezskuteczną – z wyroku SN z 7 września 1993 r. (sygn. akt II CRN 60/93).
Naniesienie odpowiednich zmian w księdze udziałów i liście wspólników należy do zadań zarządu spółki, podobnie jak zgłoszenie nowej listy wspólników w sądzie rejestrowym.
Stosownie do postanowień art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów m.in. wydatków na nabycie udziałów w spółce z o.o. – wydatki takie stają się jednak kosztem uzyskania przychodów przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia tych udziałów.
Tak więc ten rodzaj wydatków nie stanowi kosztu podatkowego w momencie ich poniesienia.
Użycie przez ustawodawcę określenia „wydatki na nabycie” oznacza, że do kosztów uzyskania przychodów, ale dopiero z chwilą sprzedaży udziałów – zalicza się wszelkie koszty bezpośrednio warunkujące nabycie udziałów, tj. takie, bez których poniesienia skuteczne nabycie udziałów nie byłoby możliwe. Do typowych kosztów warunkujących nabycie udziałów należy zaliczyć, poza zapłaconą ceną udziałów, opłaty notarialne, prowizje biura maklerskiego itp.
Należy pamiętać, że w przypadku zaciągnięcia pożyczki lub kredytu na nabycie udziałów w spółce kapitałowej – prowizja i odsetki od pożyczki lub kredytu, czyli tzw. koszty obsługi tej transakcji jako pochodne środków wydatkowanych na zakup udziałów, nie są wydatkami na nabycie udziałów, lecz stanowią zapłatę za pożyczkę (kredyt) w dacie ich faktycznej zapłaty lub kapitalizacji (pismo Ministerstwa Finansów z 31 października 1996 r. nr PO 4/AK-722-662/96 i z 7 sierpnia 2002 r. nr PB4/AK-8214-6905-192/02). Identyczne stanowisko w tej sprawie zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 19 lutego 2003 r. (sygn. akt I SA/Gd 1658/00) oraz z 5 maja 1999 r. (sygn. akt III SA 1620/97).
Zdaniem ww. podmiotów należy rozdzielić pojęcie wydatków na nabycie udziałów od źródeł finansowania tego rodzaju wydatków. Dotyczy to w szczególności pożyczek i kredytów zaciągniętych na nabycie udziałów. Odsetki od takich pożyczek i kredytów nie stanowią wydatków na nabycie udziałów, niewątpliwie jednak pozostają w związku z przychodami podatnika. Dlatego też odsetki od tego rodzaju pożyczek i kredytów, zgodnie z przepisem art. 16 ust. 1 pkt 11 ustawy, są kosztem w momencie zapłaty lub kapitalizacji.
Również, o czym warto przypomnieć, wydatek poniesiony na poradę prawną związaną z nabyciem udziałów nie stanowi wydatku bezpośrednio warunkującego nabycie tych udziałów. Takie stanowisko w wyroku z 14 kwietnia 2004 r. (sygn. akt III SA 2893/02) zajął wojewódzki sąd administracyjny, który stwierdził, że opinii prawnej sporządzonej w związku z zamiarem nabycia udziałów nie można traktować jako wydatków na nabycie udziałów w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy – usługę prawną na etapie podejmowania decyzji o zakupie udziałów należy zakwalifikować jako koszty mające związek z prowadzoną przez spółkę działalnością oraz planowanymi przedsięwzięciami.
Dochód z tytułu zbycia udziałów należy ustalić na podstawie art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nadwyżka przychodów nad kosztami jest dochodem, w przypadku gdy koszty przewyższają przychód – mamy do czynienia ze stratą. Dochód osiągnięty ze sprzedaży udziałów łączy się z dochodem z innych źródeł, natomiast strata pomniejsza dochód z innych źródeł lub powiększa stratę ogólną podatnika.
Reasumując, dochód (strata) ze sprzedaży udziałów w spółce z o.o. podlega rozliczeniu na zasadach ogólnych, łącznie z innymi dochodami osiągniętymi przez podatnika przy zastosowaniu obowiązującej w roku podatkowym stawki podatku – pismo Ministerstwa Finansów z 22 maja 1997 r. (nr PO 4/AS-802-3538/333/97) i z 5 lutego 1998 r. (nr PO 4/BA-802- -4426/441/97).
Na zakończenie pozostaje obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych (1 proc. wartości rynkowej udziałów), który powstaje w chwili zawarcia umowy sprzedaży udziałów. Do jego zapłaty oraz do złożenia deklaracji w ciągu 14 dni od daty powstania obowiązku podatkowego są zobowiązane solidarnie strony umowy – dotychczasowy i nowy wspólnik.
Marcin Banasik
Podstawa prawna:
art. 7, art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),
ustawa z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn.zm.),
ustawa z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. Nr 86, poz. 959 z późn.zm.).


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA