REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek o zwrot VAT i termin zwrotu podatku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak powinien wyglądać wniosek o zwrot VAT (chodzi mi o treść, tzn. co powinien zawierać)? Cała moja sprzedaż jest opodatkowana stawką 3 proc. W jakim terminie zostanie mi zwrócony VAT oraz czy będzie to tylko równowartość 22-proc. obrotu opodatkowanego stawką obniżoną?
Treść wniosku o zwrot VAT zależy od przyczyn, dla jakich jest składany. Jeżeli zwrot wynika z ogólnych przepisów dotyczących zwrotu, nie ma obowiązku składania odrębnego wniosku (kwota do zwrotu i termin zwrotu wynika z deklaracji VAT-7). Wniosek należy złożyć tylko wtedy, gdy wyraźnie wymagają tego przepisy o VAT (np. przyśpieszenie terminu zwrotu lub szczególne zasady – np. występowanie o zwrot VAT w formie zaliczki).
VAT zostanie zwrócony w dwóch terminach, tzn. częściowo w terminie 60 dni, a pozostała kwota w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej. Zasady dotyczące zwrotu VAT na rachunek bankowy podatnika określone są w art. 87 ustawy o VAT. Z treści pytania wynika, że cała sprzedaż jest opodatkowana według stawki 3 proc. Na podstawie art. 87 ust. 2 w zw. z ust. 3 zwrot w terminie 60 dni będzie dotyczył maksymalnie 22-proc. obrotu opodatkowanego stawką 3 proc., natomiast pozostała część podatku zostanie zwrócona w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.
Zgodnie bowiem z pierwszym z ww. przepisów zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium Polski wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika, z zastrzeżeniem ust. 3.
Ustęp 3 przewiduje z kolei zwrot w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej tej części VAT, która przewyższa:
1) kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług zaliczonych do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy;
2) kwoty stanowiące 22 proc. obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż stawka podstawowa, w tym również obrotu z tytułu otrzymania płatności zaliczkowych w eksporcie towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów;
3) kwoty stanowiące 22 proc. obrotu z tytułu wykonywania czynności (dostawa towarów/świadczenie usług), poza terytorium Polski w rozumieniu przepisów o VAT – art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy.
Kwoty VAT, które nie przekraczają ww. limitów określonych w pkt 1–3, podlegają zwrotowi w terminie 60 dni. Z powyższych przyczyn zasadne jest uznanie, że w Państwa przypadku część różnicy podatku zostanie zwrócona w terminie 60 dni, a pozostała w ciągu 180 dni.
Składając deklarację podatkową dla VAT z wykazaną w niej kwotą do zwrotu – na zasadach ogólnych, tj. 60/180 dni – nie mają Państwo obowiązku dołączać dodatkowego wniosku o zwrot podatku. Wystarczającym warunkiem jest samo złożenie deklaracji podatkowej VAT-7, a kwota podatku wykazana w poz. 53 zostanie zwrócona w terminie 60 dni, natomiast kwota z poz. 54 w ciągu 180 dni.
Jeżeli natomiast podatnik chce przyśpieszyć zwrot VAT lub podwyższyć kwotę zwrotu, składa wraz z deklaracją podatkową oddzielny „umotywowany wniosek” w tej sprawie (poz. 59 lub poz. 60). Przyśpieszenie zwrotu (z 60 do 25 dni od dnia złożenia deklaracji oraz odpowiednio ze 180 do 60 dni) dotyczy kwot podatku naliczonego wynikającego z:
1) faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury, przy uwzględnieniu przepisów o swobodzie gospodarczej;
2) dokumentów celnych oraz decyzji organów celnych, które zostały przez podatnika zapłacone;
3) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.
Natomiast podwyższenie kwoty do zwrotu w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej dotyczy sytuacji, gdy podwyższenie kwoty do zwrotu jest uzasadnione sezonowością produkcji lub sezonowością wykonywanych usług, lub sezonowością skupu produktów rolnych.
Przepisy o VAT posługują się terminem „umotywowany wniosek” podatnika, nie precyzując bliżej znaczenia tego pojęcia. W zakresie pojęcia „sezonowości” należy odwołać się do orzecznictwa NSA. Zgodnie z wyrokiem z 20 marca 1996 r. (sygn. akt SA/Wr 1546/95) sezonowością odznacza się działalność gospodarcza, której wyniki są zależne od warunków atmosferycznych albo takich, które charakteryzują się pewną regularnością, związaną z prawami przyrody. Dodatkowo podatnik we wniosku powinien wskazać, na czym dokładnie polega jego działalność, i wykazać organowi podatkowemu jej sezonowość. Natomiast w przypadku przyśpieszenia terminu zwrotu (do odpowiednio 25 oraz 60 dni) wymagane jest wykazanie przez podatnika, że kwoty VAT określone w ww. dokumentach są przez niego uregulowane.
Wniosek o przyspieszenie zwrotu VAT (względnie o podwyższenie kwoty podatku podlegającej zwrotowi) powinien zawierać: dokładne oznaczenie podatnika (wraz z numerem NIP wymaganym odrębnymi przepisami), oznaczenie urzędu skarbowego, do którego składany jest wniosek, określenie żądania będącego przedmiotem wniosku, umotywowanie wniosku (wskazanie warunków uprawniających do zwrotu lub wykazanie sezonowości działalności podatnika), podpis wnoszącego podanie. Przepisy o VAT nie wymagają spełnienia żadnych dodatkowych warunków w sprawie wniosków o dokonanie zwrotu VAT.
W tym miejscu należy zauważyć, że urząd skarbowy ma prawo przedłużyć termin dokonania zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu podatku wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć termin zwrotu (25- lub 60-dniowy) do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, o którym mowa powyżej, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia na raty.
Reasumując, jeżeli kwota do zwrotu VAT opiera się na ogólnych zasadach (60 lub 180 dni), nie muszą Państwo załączać odrębnego wniosku o zwrot (kwoty do zwrotu oraz terminy są zawarte już w deklaracji VAT-7). Tylko w sytuacji odrębnych przyczyn lub przyśpieszenia terminu zwrotu podatku należy złożyć stosowny wniosek o zwrot podatku.
Adam Czekalski
specjalista w Dziale Instruktażu i Nadzoru Podatkowego Dyrekcji Generalnej „Poczty Polskiej”
Podstawa prawna:
art. 87 ust. 1–6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),
art. 11 ust. 1 ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA