REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek o zwrot VAT i termin zwrotu podatku

REKLAMA

Jak powinien wyglądać wniosek o zwrot VAT (chodzi mi o treść, tzn. co powinien zawierać)? Cała moja sprzedaż jest opodatkowana stawką 3 proc. W jakim terminie zostanie mi zwrócony VAT oraz czy będzie to tylko równowartość 22-proc. obrotu opodatkowanego stawką obniżoną?
Treść wniosku o zwrot VAT zależy od przyczyn, dla jakich jest składany. Jeżeli zwrot wynika z ogólnych przepisów dotyczących zwrotu, nie ma obowiązku składania odrębnego wniosku (kwota do zwrotu i termin zwrotu wynika z deklaracji VAT-7). Wniosek należy złożyć tylko wtedy, gdy wyraźnie wymagają tego przepisy o VAT (np. przyśpieszenie terminu zwrotu lub szczególne zasady – np. występowanie o zwrot VAT w formie zaliczki).
VAT zostanie zwrócony w dwóch terminach, tzn. częściowo w terminie 60 dni, a pozostała kwota w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej. Zasady dotyczące zwrotu VAT na rachunek bankowy podatnika określone są w art. 87 ustawy o VAT. Z treści pytania wynika, że cała sprzedaż jest opodatkowana według stawki 3 proc. Na podstawie art. 87 ust. 2 w zw. z ust. 3 zwrot w terminie 60 dni będzie dotyczył maksymalnie 22-proc. obrotu opodatkowanego stawką 3 proc., natomiast pozostała część podatku zostanie zwrócona w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.
Zgodnie bowiem z pierwszym z ww. przepisów zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium Polski wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika, z zastrzeżeniem ust. 3.
Ustęp 3 przewiduje z kolei zwrot w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej tej części VAT, która przewyższa:
1) kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług zaliczonych do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy;
2) kwoty stanowiące 22 proc. obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż stawka podstawowa, w tym również obrotu z tytułu otrzymania płatności zaliczkowych w eksporcie towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów;
3) kwoty stanowiące 22 proc. obrotu z tytułu wykonywania czynności (dostawa towarów/świadczenie usług), poza terytorium Polski w rozumieniu przepisów o VAT – art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy.
Kwoty VAT, które nie przekraczają ww. limitów określonych w pkt 1–3, podlegają zwrotowi w terminie 60 dni. Z powyższych przyczyn zasadne jest uznanie, że w Państwa przypadku część różnicy podatku zostanie zwrócona w terminie 60 dni, a pozostała w ciągu 180 dni.
Składając deklarację podatkową dla VAT z wykazaną w niej kwotą do zwrotu – na zasadach ogólnych, tj. 60/180 dni – nie mają Państwo obowiązku dołączać dodatkowego wniosku o zwrot podatku. Wystarczającym warunkiem jest samo złożenie deklaracji podatkowej VAT-7, a kwota podatku wykazana w poz. 53 zostanie zwrócona w terminie 60 dni, natomiast kwota z poz. 54 w ciągu 180 dni.
Jeżeli natomiast podatnik chce przyśpieszyć zwrot VAT lub podwyższyć kwotę zwrotu, składa wraz z deklaracją podatkową oddzielny „umotywowany wniosek” w tej sprawie (poz. 59 lub poz. 60). Przyśpieszenie zwrotu (z 60 do 25 dni od dnia złożenia deklaracji oraz odpowiednio ze 180 do 60 dni) dotyczy kwot podatku naliczonego wynikającego z:
1) faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury, przy uwzględnieniu przepisów o swobodzie gospodarczej;
2) dokumentów celnych oraz decyzji organów celnych, które zostały przez podatnika zapłacone;
3) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.
Natomiast podwyższenie kwoty do zwrotu w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej dotyczy sytuacji, gdy podwyższenie kwoty do zwrotu jest uzasadnione sezonowością produkcji lub sezonowością wykonywanych usług, lub sezonowością skupu produktów rolnych.
Przepisy o VAT posługują się terminem „umotywowany wniosek” podatnika, nie precyzując bliżej znaczenia tego pojęcia. W zakresie pojęcia „sezonowości” należy odwołać się do orzecznictwa NSA. Zgodnie z wyrokiem z 20 marca 1996 r. (sygn. akt SA/Wr 1546/95) sezonowością odznacza się działalność gospodarcza, której wyniki są zależne od warunków atmosferycznych albo takich, które charakteryzują się pewną regularnością, związaną z prawami przyrody. Dodatkowo podatnik we wniosku powinien wskazać, na czym dokładnie polega jego działalność, i wykazać organowi podatkowemu jej sezonowość. Natomiast w przypadku przyśpieszenia terminu zwrotu (do odpowiednio 25 oraz 60 dni) wymagane jest wykazanie przez podatnika, że kwoty VAT określone w ww. dokumentach są przez niego uregulowane.
Wniosek o przyspieszenie zwrotu VAT (względnie o podwyższenie kwoty podatku podlegającej zwrotowi) powinien zawierać: dokładne oznaczenie podatnika (wraz z numerem NIP wymaganym odrębnymi przepisami), oznaczenie urzędu skarbowego, do którego składany jest wniosek, określenie żądania będącego przedmiotem wniosku, umotywowanie wniosku (wskazanie warunków uprawniających do zwrotu lub wykazanie sezonowości działalności podatnika), podpis wnoszącego podanie. Przepisy o VAT nie wymagają spełnienia żadnych dodatkowych warunków w sprawie wniosków o dokonanie zwrotu VAT.
W tym miejscu należy zauważyć, że urząd skarbowy ma prawo przedłużyć termin dokonania zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu podatku wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć termin zwrotu (25- lub 60-dniowy) do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, o którym mowa powyżej, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia na raty.
Reasumując, jeżeli kwota do zwrotu VAT opiera się na ogólnych zasadach (60 lub 180 dni), nie muszą Państwo załączać odrębnego wniosku o zwrot (kwoty do zwrotu oraz terminy są zawarte już w deklaracji VAT-7). Tylko w sytuacji odrębnych przyczyn lub przyśpieszenia terminu zwrotu podatku należy złożyć stosowny wniosek o zwrot podatku.
Adam Czekalski
specjalista w Dziale Instruktażu i Nadzoru Podatkowego Dyrekcji Generalnej „Poczty Polskiej”
Podstawa prawna:
art. 87 ust. 1–6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),
art. 11 ust. 1 ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn.zm.).


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA