REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek o zwrot VAT i termin zwrotu podatku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak powinien wyglądać wniosek o zwrot VAT (chodzi mi o treść, tzn. co powinien zawierać)? Cała moja sprzedaż jest opodatkowana stawką 3 proc. W jakim terminie zostanie mi zwrócony VAT oraz czy będzie to tylko równowartość 22-proc. obrotu opodatkowanego stawką obniżoną?
Treść wniosku o zwrot VAT zależy od przyczyn, dla jakich jest składany. Jeżeli zwrot wynika z ogólnych przepisów dotyczących zwrotu, nie ma obowiązku składania odrębnego wniosku (kwota do zwrotu i termin zwrotu wynika z deklaracji VAT-7). Wniosek należy złożyć tylko wtedy, gdy wyraźnie wymagają tego przepisy o VAT (np. przyśpieszenie terminu zwrotu lub szczególne zasady – np. występowanie o zwrot VAT w formie zaliczki).
VAT zostanie zwrócony w dwóch terminach, tzn. częściowo w terminie 60 dni, a pozostała kwota w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej. Zasady dotyczące zwrotu VAT na rachunek bankowy podatnika określone są w art. 87 ustawy o VAT. Z treści pytania wynika, że cała sprzedaż jest opodatkowana według stawki 3 proc. Na podstawie art. 87 ust. 2 w zw. z ust. 3 zwrot w terminie 60 dni będzie dotyczył maksymalnie 22-proc. obrotu opodatkowanego stawką 3 proc., natomiast pozostała część podatku zostanie zwrócona w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.
Zgodnie bowiem z pierwszym z ww. przepisów zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium Polski wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika, z zastrzeżeniem ust. 3.
Ustęp 3 przewiduje z kolei zwrot w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej tej części VAT, która przewyższa:
1) kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług zaliczonych do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy;
2) kwoty stanowiące 22 proc. obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż stawka podstawowa, w tym również obrotu z tytułu otrzymania płatności zaliczkowych w eksporcie towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów;
3) kwoty stanowiące 22 proc. obrotu z tytułu wykonywania czynności (dostawa towarów/świadczenie usług), poza terytorium Polski w rozumieniu przepisów o VAT – art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy.
Kwoty VAT, które nie przekraczają ww. limitów określonych w pkt 1–3, podlegają zwrotowi w terminie 60 dni. Z powyższych przyczyn zasadne jest uznanie, że w Państwa przypadku część różnicy podatku zostanie zwrócona w terminie 60 dni, a pozostała w ciągu 180 dni.
Składając deklarację podatkową dla VAT z wykazaną w niej kwotą do zwrotu – na zasadach ogólnych, tj. 60/180 dni – nie mają Państwo obowiązku dołączać dodatkowego wniosku o zwrot podatku. Wystarczającym warunkiem jest samo złożenie deklaracji podatkowej VAT-7, a kwota podatku wykazana w poz. 53 zostanie zwrócona w terminie 60 dni, natomiast kwota z poz. 54 w ciągu 180 dni.
Jeżeli natomiast podatnik chce przyśpieszyć zwrot VAT lub podwyższyć kwotę zwrotu, składa wraz z deklaracją podatkową oddzielny „umotywowany wniosek” w tej sprawie (poz. 59 lub poz. 60). Przyśpieszenie zwrotu (z 60 do 25 dni od dnia złożenia deklaracji oraz odpowiednio ze 180 do 60 dni) dotyczy kwot podatku naliczonego wynikającego z:
1) faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury, przy uwzględnieniu przepisów o swobodzie gospodarczej;
2) dokumentów celnych oraz decyzji organów celnych, które zostały przez podatnika zapłacone;
3) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.
Natomiast podwyższenie kwoty do zwrotu w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej dotyczy sytuacji, gdy podwyższenie kwoty do zwrotu jest uzasadnione sezonowością produkcji lub sezonowością wykonywanych usług, lub sezonowością skupu produktów rolnych.
Przepisy o VAT posługują się terminem „umotywowany wniosek” podatnika, nie precyzując bliżej znaczenia tego pojęcia. W zakresie pojęcia „sezonowości” należy odwołać się do orzecznictwa NSA. Zgodnie z wyrokiem z 20 marca 1996 r. (sygn. akt SA/Wr 1546/95) sezonowością odznacza się działalność gospodarcza, której wyniki są zależne od warunków atmosferycznych albo takich, które charakteryzują się pewną regularnością, związaną z prawami przyrody. Dodatkowo podatnik we wniosku powinien wskazać, na czym dokładnie polega jego działalność, i wykazać organowi podatkowemu jej sezonowość. Natomiast w przypadku przyśpieszenia terminu zwrotu (do odpowiednio 25 oraz 60 dni) wymagane jest wykazanie przez podatnika, że kwoty VAT określone w ww. dokumentach są przez niego uregulowane.
Wniosek o przyspieszenie zwrotu VAT (względnie o podwyższenie kwoty podatku podlegającej zwrotowi) powinien zawierać: dokładne oznaczenie podatnika (wraz z numerem NIP wymaganym odrębnymi przepisami), oznaczenie urzędu skarbowego, do którego składany jest wniosek, określenie żądania będącego przedmiotem wniosku, umotywowanie wniosku (wskazanie warunków uprawniających do zwrotu lub wykazanie sezonowości działalności podatnika), podpis wnoszącego podanie. Przepisy o VAT nie wymagają spełnienia żadnych dodatkowych warunków w sprawie wniosków o dokonanie zwrotu VAT.
W tym miejscu należy zauważyć, że urząd skarbowy ma prawo przedłużyć termin dokonania zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu podatku wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć termin zwrotu (25- lub 60-dniowy) do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, o którym mowa powyżej, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia na raty.
Reasumując, jeżeli kwota do zwrotu VAT opiera się na ogólnych zasadach (60 lub 180 dni), nie muszą Państwo załączać odrębnego wniosku o zwrot (kwoty do zwrotu oraz terminy są zawarte już w deklaracji VAT-7). Tylko w sytuacji odrębnych przyczyn lub przyśpieszenia terminu zwrotu podatku należy złożyć stosowny wniosek o zwrot podatku.
Adam Czekalski
specjalista w Dziale Instruktażu i Nadzoru Podatkowego Dyrekcji Generalnej „Poczty Polskiej”
Podstawa prawna:
art. 87 ust. 1–6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),
art. 11 ust. 1 ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA