REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek o zwrot VAT i termin zwrotu podatku

REKLAMA

Jak powinien wyglądać wniosek o zwrot VAT (chodzi mi o treść, tzn. co powinien zawierać)? Cała moja sprzedaż jest opodatkowana stawką 3 proc. W jakim terminie zostanie mi zwrócony VAT oraz czy będzie to tylko równowartość 22-proc. obrotu opodatkowanego stawką obniżoną?
Treść wniosku o zwrot VAT zależy od przyczyn, dla jakich jest składany. Jeżeli zwrot wynika z ogólnych przepisów dotyczących zwrotu, nie ma obowiązku składania odrębnego wniosku (kwota do zwrotu i termin zwrotu wynika z deklaracji VAT-7). Wniosek należy złożyć tylko wtedy, gdy wyraźnie wymagają tego przepisy o VAT (np. przyśpieszenie terminu zwrotu lub szczególne zasady – np. występowanie o zwrot VAT w formie zaliczki).
VAT zostanie zwrócony w dwóch terminach, tzn. częściowo w terminie 60 dni, a pozostała kwota w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej. Zasady dotyczące zwrotu VAT na rachunek bankowy podatnika określone są w art. 87 ustawy o VAT. Z treści pytania wynika, że cała sprzedaż jest opodatkowana według stawki 3 proc. Na podstawie art. 87 ust. 2 w zw. z ust. 3 zwrot w terminie 60 dni będzie dotyczył maksymalnie 22-proc. obrotu opodatkowanego stawką 3 proc., natomiast pozostała część podatku zostanie zwrócona w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.
Zgodnie bowiem z pierwszym z ww. przepisów zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium Polski wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika, z zastrzeżeniem ust. 3.
Ustęp 3 przewiduje z kolei zwrot w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej tej części VAT, która przewyższa:
1) kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług zaliczonych do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy;
2) kwoty stanowiące 22 proc. obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż stawka podstawowa, w tym również obrotu z tytułu otrzymania płatności zaliczkowych w eksporcie towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów;
3) kwoty stanowiące 22 proc. obrotu z tytułu wykonywania czynności (dostawa towarów/świadczenie usług), poza terytorium Polski w rozumieniu przepisów o VAT – art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy.
Kwoty VAT, które nie przekraczają ww. limitów określonych w pkt 1–3, podlegają zwrotowi w terminie 60 dni. Z powyższych przyczyn zasadne jest uznanie, że w Państwa przypadku część różnicy podatku zostanie zwrócona w terminie 60 dni, a pozostała w ciągu 180 dni.
Składając deklarację podatkową dla VAT z wykazaną w niej kwotą do zwrotu – na zasadach ogólnych, tj. 60/180 dni – nie mają Państwo obowiązku dołączać dodatkowego wniosku o zwrot podatku. Wystarczającym warunkiem jest samo złożenie deklaracji podatkowej VAT-7, a kwota podatku wykazana w poz. 53 zostanie zwrócona w terminie 60 dni, natomiast kwota z poz. 54 w ciągu 180 dni.
Jeżeli natomiast podatnik chce przyśpieszyć zwrot VAT lub podwyższyć kwotę zwrotu, składa wraz z deklaracją podatkową oddzielny „umotywowany wniosek” w tej sprawie (poz. 59 lub poz. 60). Przyśpieszenie zwrotu (z 60 do 25 dni od dnia złożenia deklaracji oraz odpowiednio ze 180 do 60 dni) dotyczy kwot podatku naliczonego wynikającego z:
1) faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury, przy uwzględnieniu przepisów o swobodzie gospodarczej;
2) dokumentów celnych oraz decyzji organów celnych, które zostały przez podatnika zapłacone;
3) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.
Natomiast podwyższenie kwoty do zwrotu w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej dotyczy sytuacji, gdy podwyższenie kwoty do zwrotu jest uzasadnione sezonowością produkcji lub sezonowością wykonywanych usług, lub sezonowością skupu produktów rolnych.
Przepisy o VAT posługują się terminem „umotywowany wniosek” podatnika, nie precyzując bliżej znaczenia tego pojęcia. W zakresie pojęcia „sezonowości” należy odwołać się do orzecznictwa NSA. Zgodnie z wyrokiem z 20 marca 1996 r. (sygn. akt SA/Wr 1546/95) sezonowością odznacza się działalność gospodarcza, której wyniki są zależne od warunków atmosferycznych albo takich, które charakteryzują się pewną regularnością, związaną z prawami przyrody. Dodatkowo podatnik we wniosku powinien wskazać, na czym dokładnie polega jego działalność, i wykazać organowi podatkowemu jej sezonowość. Natomiast w przypadku przyśpieszenia terminu zwrotu (do odpowiednio 25 oraz 60 dni) wymagane jest wykazanie przez podatnika, że kwoty VAT określone w ww. dokumentach są przez niego uregulowane.
Wniosek o przyspieszenie zwrotu VAT (względnie o podwyższenie kwoty podatku podlegającej zwrotowi) powinien zawierać: dokładne oznaczenie podatnika (wraz z numerem NIP wymaganym odrębnymi przepisami), oznaczenie urzędu skarbowego, do którego składany jest wniosek, określenie żądania będącego przedmiotem wniosku, umotywowanie wniosku (wskazanie warunków uprawniających do zwrotu lub wykazanie sezonowości działalności podatnika), podpis wnoszącego podanie. Przepisy o VAT nie wymagają spełnienia żadnych dodatkowych warunków w sprawie wniosków o dokonanie zwrotu VAT.
W tym miejscu należy zauważyć, że urząd skarbowy ma prawo przedłużyć termin dokonania zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu podatku wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć termin zwrotu (25- lub 60-dniowy) do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, o którym mowa powyżej, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia na raty.
Reasumując, jeżeli kwota do zwrotu VAT opiera się na ogólnych zasadach (60 lub 180 dni), nie muszą Państwo załączać odrębnego wniosku o zwrot (kwoty do zwrotu oraz terminy są zawarte już w deklaracji VAT-7). Tylko w sytuacji odrębnych przyczyn lub przyśpieszenia terminu zwrotu podatku należy złożyć stosowny wniosek o zwrot podatku.
Adam Czekalski
specjalista w Dziale Instruktażu i Nadzoru Podatkowego Dyrekcji Generalnej „Poczty Polskiej”
Podstawa prawna:
art. 87 ust. 1–6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),
art. 11 ust. 1 ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn.zm.).


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA