REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sfinansować inwestycję do czasu otrzymania dotacji unijnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracuję na stanowisku samodzielnej księgowej w małym przedsiębiorstwie produkcyjnym. Być może będziemy się ubiegać o dotację unijną. Wiemy już, że warunkiem jej uzyskania jest posiadanie dość znaczących środków własnych, które planujemy uzupełnić kredytem bankowym. Czy zazwyczaj dotacja jest wypłacana przed, czy też po realizacji inwestycji? Co to są koszty kwalifikowane i czy wlicza się w nie VAT? Co jest najczęściej wymaganym zabezpieczeniem kredytu pod dotację?
W jakim zakresie, oprócz oczywiście przyznania kredytu, może pomóc nam bank, jeśli chodzi o proces ubiegania się o dotację? Proszę również o jakieś praktyczne przykłady kredytów bankowych przeznaczonych pod przyszłą dotację (interesujemy się przedsięwzięciami, które zostaną dofinansowane ze środków SAPARD).
RADA
Koszty kwalifikowane są to te koszty, które mogą podlegać dofinansowaniu z funduszy unijnych. Możemy w nie wliczyć VAT, ale tylko wtedy, gdy przedsiębiorca nie jest uprawniony do ubiegania się o zwrot VAT. Wypłata unijnej dotacji jest dokonywana po realizacji inwestycji. Zabezpieczeniem kredytu pod dotację jest najczęściej cesja praw z umowy dotacji. Jednak banki dopuszczają także inne indywidualnie ustalone z kredytobiorcą zabezpieczenia. Przy ubieganiu się o kredyt pomostowy banki oferują swoim klientom różnego typu usługi dodatkowe. Najczęściej są to usługi doradcze towarzyszące kredytowi. Trzeba jednak pamiętać, iż są one zwykle dodatkowo płatne.
UZASADNIENIE
Jeśli przedsiębiorca jest uprawniony do ubiegania się o zwrot VAT, to nie może go zaliczyć do kosztów kwalifikowanych. Warto ponadto zaznaczyć, iż podlegające dofinansowaniu z funduszy unijnych koszty kwalifikowane muszą być niezbędne do realizacji projektu oraz uwzględnione w budżecie. Powinny również spełniać wymogi efektywnego zarządzania finansami. Dotacje realizowane w ramach różnych programów unijnych są udzielane na zasadzie refundacji poniesionych wydatków i po ich rozliczeniu. Dlatego większość przedsiębiorstw decyduje się na zaciągnięcie kredytów bankowych (w praktyce najczęściej nazywanych pomostowymi), które finansują część realizowanych projektów do czasu otrzymania dotacji (kredyty te są udzielane maksymalnie do wysokości dotacji). Przedsiębiorcy nie mogą spodziewać się bardzo szybkich wypłat dotacji, gdyż najczęściej są one uruchamiane nawet do kilku miesięcy po zakończeniu inwestycji.
Przy ubieganiu się o kredyt pomostowy banki najczęściej proponują swoim klientom:
• profesjonalne doradztwo ekspertów unijnych w wyborze właściwych źródeł dotacji,
• bazę informacyjną pozwalającą dobrać odpowiednią dotację dla danej inwestycji,
• możliwość złożenia kilku wniosków na różne projekty inwestycyjne w ramach tego samego działania/poddziałania unijnego przez jednego przedsiębiorcę.
Prezentujemy dwa różne przykłady kredytów przeznaczonych na przedsięwzięcia współfinansowane dotacją unijną.
Przykład 1
Bank X oferuje kredyt pomostowy przeznaczony na finansowanie przedsięwzięć, które zostaną dofinansowane ze środków SAPARD. Kredyt ten umożliwia sfinansowanie nakładów inwestycyjnych do czasu wypłaty dotacji. W zależności od rodzaju programu kwota dotacji może wynieść 25–65% kosztów kwalifikowanych (tj. wydatków netto poniesionych po dniu złożenia wniosku o dotację, niezbędnych do realizacji projektu). Zabezpieczenie kredytu pomostowego może być ograniczone do cesji praw z umowy dotacji.
Warunki kredytowania:
kredyt jest udzielany w PLN,
maksymalny okres kredytowania wynosi 3 lata,
maksymalna kwota kredytu nie może przekroczyć kwoty dofinansowania przyznanego przez ARiMR z funduszu SAPARD (do 50% kwalifikowanych kosztów realizacji inwestycji),
spłata rat kredytu następuje w okresach miesięcznych lub kwartalnych,
oprocentowanie kredytu jest zmienne i wynosi: WIBOR 3M + min. 2%,
prowizja przygotowawcza wynosi 2% kwoty kredytu i jest płatna w połowie przy podpisaniu umowy kredytowej, zaś druga połowa – bezpośrednio przed uruchomieniem środków,
karencja spłaty kapitału: do 12 miesięcy,
minimalny wkład własny kredytobiorcy: 25% całkowitych kosztów inwestycji.
Przykład 2
Bank Y oferuje kredyt inwestycyjny przeznaczony na finansowanie projektów realizowanych przez przedsiębiorcę wspieranych środkami z funduszy Unii Europejskiej. Kredyt ten obejmuje finansowanie:
kosztów kwalifikowanych projektu,
kosztów kwalifikowanych nieobjętych dotacją/dofinansowaniem,
kosztów niekwalifikowanych projektu (wymaganego udziału własnego projektu).
Wymagany jest udział środków własnych – 20% kosztów całego przedsięwzięcia. Istnieje możliwość obniżenia poziomu zaangażowania środków własnych kredytobiorcy do 10% kosztów całego przedsięwzięcia.
Okres kredytowania wynosi do 72 miesięcy, ale istnieje możliwość wydłużenia okresu kredytowania. Istnieje również możliwość uzyskania karencji w spłacie kredytu. Zabezpieczeniem kredytu może być m.in. cesja wierzytelności z umowy dotacji/dofinansowania lub inne zabezpieczenie uzgodnione z bankiem.
Kredyt może być udzielony:
w PLN,
w walutach wymienialnych (USD, EUR, CHF),
jako indeksowany kursem waluty obcej (USD, EUR, CHF).
Oprocentowanie kredytu bazuje na stawkach rynkowych i marży banku Y ustalanej indywidualnie.
Renata Woźniak
specjalista w dziedzinie finansów i zarządzania


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA