REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sfinansować inwestycję do czasu otrzymania dotacji unijnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracuję na stanowisku samodzielnej księgowej w małym przedsiębiorstwie produkcyjnym. Być może będziemy się ubiegać o dotację unijną. Wiemy już, że warunkiem jej uzyskania jest posiadanie dość znaczących środków własnych, które planujemy uzupełnić kredytem bankowym. Czy zazwyczaj dotacja jest wypłacana przed, czy też po realizacji inwestycji? Co to są koszty kwalifikowane i czy wlicza się w nie VAT? Co jest najczęściej wymaganym zabezpieczeniem kredytu pod dotację?
W jakim zakresie, oprócz oczywiście przyznania kredytu, może pomóc nam bank, jeśli chodzi o proces ubiegania się o dotację? Proszę również o jakieś praktyczne przykłady kredytów bankowych przeznaczonych pod przyszłą dotację (interesujemy się przedsięwzięciami, które zostaną dofinansowane ze środków SAPARD).
RADA
Koszty kwalifikowane są to te koszty, które mogą podlegać dofinansowaniu z funduszy unijnych. Możemy w nie wliczyć VAT, ale tylko wtedy, gdy przedsiębiorca nie jest uprawniony do ubiegania się o zwrot VAT. Wypłata unijnej dotacji jest dokonywana po realizacji inwestycji. Zabezpieczeniem kredytu pod dotację jest najczęściej cesja praw z umowy dotacji. Jednak banki dopuszczają także inne indywidualnie ustalone z kredytobiorcą zabezpieczenia. Przy ubieganiu się o kredyt pomostowy banki oferują swoim klientom różnego typu usługi dodatkowe. Najczęściej są to usługi doradcze towarzyszące kredytowi. Trzeba jednak pamiętać, iż są one zwykle dodatkowo płatne.
UZASADNIENIE
Jeśli przedsiębiorca jest uprawniony do ubiegania się o zwrot VAT, to nie może go zaliczyć do kosztów kwalifikowanych. Warto ponadto zaznaczyć, iż podlegające dofinansowaniu z funduszy unijnych koszty kwalifikowane muszą być niezbędne do realizacji projektu oraz uwzględnione w budżecie. Powinny również spełniać wymogi efektywnego zarządzania finansami. Dotacje realizowane w ramach różnych programów unijnych są udzielane na zasadzie refundacji poniesionych wydatków i po ich rozliczeniu. Dlatego większość przedsiębiorstw decyduje się na zaciągnięcie kredytów bankowych (w praktyce najczęściej nazywanych pomostowymi), które finansują część realizowanych projektów do czasu otrzymania dotacji (kredyty te są udzielane maksymalnie do wysokości dotacji). Przedsiębiorcy nie mogą spodziewać się bardzo szybkich wypłat dotacji, gdyż najczęściej są one uruchamiane nawet do kilku miesięcy po zakończeniu inwestycji.
Przy ubieganiu się o kredyt pomostowy banki najczęściej proponują swoim klientom:
• profesjonalne doradztwo ekspertów unijnych w wyborze właściwych źródeł dotacji,
• bazę informacyjną pozwalającą dobrać odpowiednią dotację dla danej inwestycji,
• możliwość złożenia kilku wniosków na różne projekty inwestycyjne w ramach tego samego działania/poddziałania unijnego przez jednego przedsiębiorcę.
Prezentujemy dwa różne przykłady kredytów przeznaczonych na przedsięwzięcia współfinansowane dotacją unijną.
Przykład 1
Bank X oferuje kredyt pomostowy przeznaczony na finansowanie przedsięwzięć, które zostaną dofinansowane ze środków SAPARD. Kredyt ten umożliwia sfinansowanie nakładów inwestycyjnych do czasu wypłaty dotacji. W zależności od rodzaju programu kwota dotacji może wynieść 25–65% kosztów kwalifikowanych (tj. wydatków netto poniesionych po dniu złożenia wniosku o dotację, niezbędnych do realizacji projektu). Zabezpieczenie kredytu pomostowego może być ograniczone do cesji praw z umowy dotacji.
Warunki kredytowania:
kredyt jest udzielany w PLN,
maksymalny okres kredytowania wynosi 3 lata,
maksymalna kwota kredytu nie może przekroczyć kwoty dofinansowania przyznanego przez ARiMR z funduszu SAPARD (do 50% kwalifikowanych kosztów realizacji inwestycji),
spłata rat kredytu następuje w okresach miesięcznych lub kwartalnych,
oprocentowanie kredytu jest zmienne i wynosi: WIBOR 3M + min. 2%,
prowizja przygotowawcza wynosi 2% kwoty kredytu i jest płatna w połowie przy podpisaniu umowy kredytowej, zaś druga połowa – bezpośrednio przed uruchomieniem środków,
karencja spłaty kapitału: do 12 miesięcy,
minimalny wkład własny kredytobiorcy: 25% całkowitych kosztów inwestycji.
Przykład 2
Bank Y oferuje kredyt inwestycyjny przeznaczony na finansowanie projektów realizowanych przez przedsiębiorcę wspieranych środkami z funduszy Unii Europejskiej. Kredyt ten obejmuje finansowanie:
kosztów kwalifikowanych projektu,
kosztów kwalifikowanych nieobjętych dotacją/dofinansowaniem,
kosztów niekwalifikowanych projektu (wymaganego udziału własnego projektu).
Wymagany jest udział środków własnych – 20% kosztów całego przedsięwzięcia. Istnieje możliwość obniżenia poziomu zaangażowania środków własnych kredytobiorcy do 10% kosztów całego przedsięwzięcia.
Okres kredytowania wynosi do 72 miesięcy, ale istnieje możliwość wydłużenia okresu kredytowania. Istnieje również możliwość uzyskania karencji w spłacie kredytu. Zabezpieczeniem kredytu może być m.in. cesja wierzytelności z umowy dotacji/dofinansowania lub inne zabezpieczenie uzgodnione z bankiem.
Kredyt może być udzielony:
w PLN,
w walutach wymienialnych (USD, EUR, CHF),
jako indeksowany kursem waluty obcej (USD, EUR, CHF).
Oprocentowanie kredytu bazuje na stawkach rynkowych i marży banku Y ustalanej indywidualnie.
Renata Woźniak
specjalista w dziedzinie finansów i zarządzania


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA