REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sfinansować inwestycję do czasu otrzymania dotacji unijnej

REKLAMA

Pracuję na stanowisku samodzielnej księgowej w małym przedsiębiorstwie produkcyjnym. Być może będziemy się ubiegać o dotację unijną. Wiemy już, że warunkiem jej uzyskania jest posiadanie dość znaczących środków własnych, które planujemy uzupełnić kredytem bankowym. Czy zazwyczaj dotacja jest wypłacana przed, czy też po realizacji inwestycji? Co to są koszty kwalifikowane i czy wlicza się w nie VAT? Co jest najczęściej wymaganym zabezpieczeniem kredytu pod dotację?
W jakim zakresie, oprócz oczywiście przyznania kredytu, może pomóc nam bank, jeśli chodzi o proces ubiegania się o dotację? Proszę również o jakieś praktyczne przykłady kredytów bankowych przeznaczonych pod przyszłą dotację (interesujemy się przedsięwzięciami, które zostaną dofinansowane ze środków SAPARD).
RADA
Koszty kwalifikowane są to te koszty, które mogą podlegać dofinansowaniu z funduszy unijnych. Możemy w nie wliczyć VAT, ale tylko wtedy, gdy przedsiębiorca nie jest uprawniony do ubiegania się o zwrot VAT. Wypłata unijnej dotacji jest dokonywana po realizacji inwestycji. Zabezpieczeniem kredytu pod dotację jest najczęściej cesja praw z umowy dotacji. Jednak banki dopuszczają także inne indywidualnie ustalone z kredytobiorcą zabezpieczenia. Przy ubieganiu się o kredyt pomostowy banki oferują swoim klientom różnego typu usługi dodatkowe. Najczęściej są to usługi doradcze towarzyszące kredytowi. Trzeba jednak pamiętać, iż są one zwykle dodatkowo płatne.
UZASADNIENIE
Jeśli przedsiębiorca jest uprawniony do ubiegania się o zwrot VAT, to nie może go zaliczyć do kosztów kwalifikowanych. Warto ponadto zaznaczyć, iż podlegające dofinansowaniu z funduszy unijnych koszty kwalifikowane muszą być niezbędne do realizacji projektu oraz uwzględnione w budżecie. Powinny również spełniać wymogi efektywnego zarządzania finansami. Dotacje realizowane w ramach różnych programów unijnych są udzielane na zasadzie refundacji poniesionych wydatków i po ich rozliczeniu. Dlatego większość przedsiębiorstw decyduje się na zaciągnięcie kredytów bankowych (w praktyce najczęściej nazywanych pomostowymi), które finansują część realizowanych projektów do czasu otrzymania dotacji (kredyty te są udzielane maksymalnie do wysokości dotacji). Przedsiębiorcy nie mogą spodziewać się bardzo szybkich wypłat dotacji, gdyż najczęściej są one uruchamiane nawet do kilku miesięcy po zakończeniu inwestycji.
Przy ubieganiu się o kredyt pomostowy banki najczęściej proponują swoim klientom:
• profesjonalne doradztwo ekspertów unijnych w wyborze właściwych źródeł dotacji,
• bazę informacyjną pozwalającą dobrać odpowiednią dotację dla danej inwestycji,
• możliwość złożenia kilku wniosków na różne projekty inwestycyjne w ramach tego samego działania/poddziałania unijnego przez jednego przedsiębiorcę.
Prezentujemy dwa różne przykłady kredytów przeznaczonych na przedsięwzięcia współfinansowane dotacją unijną.
Przykład 1
Bank X oferuje kredyt pomostowy przeznaczony na finansowanie przedsięwzięć, które zostaną dofinansowane ze środków SAPARD. Kredyt ten umożliwia sfinansowanie nakładów inwestycyjnych do czasu wypłaty dotacji. W zależności od rodzaju programu kwota dotacji może wynieść 25–65% kosztów kwalifikowanych (tj. wydatków netto poniesionych po dniu złożenia wniosku o dotację, niezbędnych do realizacji projektu). Zabezpieczenie kredytu pomostowego może być ograniczone do cesji praw z umowy dotacji.
Warunki kredytowania:
kredyt jest udzielany w PLN,
maksymalny okres kredytowania wynosi 3 lata,
maksymalna kwota kredytu nie może przekroczyć kwoty dofinansowania przyznanego przez ARiMR z funduszu SAPARD (do 50% kwalifikowanych kosztów realizacji inwestycji),
spłata rat kredytu następuje w okresach miesięcznych lub kwartalnych,
oprocentowanie kredytu jest zmienne i wynosi: WIBOR 3M + min. 2%,
prowizja przygotowawcza wynosi 2% kwoty kredytu i jest płatna w połowie przy podpisaniu umowy kredytowej, zaś druga połowa – bezpośrednio przed uruchomieniem środków,
karencja spłaty kapitału: do 12 miesięcy,
minimalny wkład własny kredytobiorcy: 25% całkowitych kosztów inwestycji.
Przykład 2
Bank Y oferuje kredyt inwestycyjny przeznaczony na finansowanie projektów realizowanych przez przedsiębiorcę wspieranych środkami z funduszy Unii Europejskiej. Kredyt ten obejmuje finansowanie:
kosztów kwalifikowanych projektu,
kosztów kwalifikowanych nieobjętych dotacją/dofinansowaniem,
kosztów niekwalifikowanych projektu (wymaganego udziału własnego projektu).
Wymagany jest udział środków własnych – 20% kosztów całego przedsięwzięcia. Istnieje możliwość obniżenia poziomu zaangażowania środków własnych kredytobiorcy do 10% kosztów całego przedsięwzięcia.
Okres kredytowania wynosi do 72 miesięcy, ale istnieje możliwość wydłużenia okresu kredytowania. Istnieje również możliwość uzyskania karencji w spłacie kredytu. Zabezpieczeniem kredytu może być m.in. cesja wierzytelności z umowy dotacji/dofinansowania lub inne zabezpieczenie uzgodnione z bankiem.
Kredyt może być udzielony:
w PLN,
w walutach wymienialnych (USD, EUR, CHF),
jako indeksowany kursem waluty obcej (USD, EUR, CHF).
Oprocentowanie kredytu bazuje na stawkach rynkowych i marży banku Y ustalanej indywidualnie.
Renata Woźniak
specjalista w dziedzinie finansów i zarządzania


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA