REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sfinansować inwestycję do czasu otrzymania dotacji unijnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracuję na stanowisku samodzielnej księgowej w małym przedsiębiorstwie produkcyjnym. Być może będziemy się ubiegać o dotację unijną. Wiemy już, że warunkiem jej uzyskania jest posiadanie dość znaczących środków własnych, które planujemy uzupełnić kredytem bankowym. Czy zazwyczaj dotacja jest wypłacana przed, czy też po realizacji inwestycji? Co to są koszty kwalifikowane i czy wlicza się w nie VAT? Co jest najczęściej wymaganym zabezpieczeniem kredytu pod dotację?
W jakim zakresie, oprócz oczywiście przyznania kredytu, może pomóc nam bank, jeśli chodzi o proces ubiegania się o dotację? Proszę również o jakieś praktyczne przykłady kredytów bankowych przeznaczonych pod przyszłą dotację (interesujemy się przedsięwzięciami, które zostaną dofinansowane ze środków SAPARD).
RADA
Koszty kwalifikowane są to te koszty, które mogą podlegać dofinansowaniu z funduszy unijnych. Możemy w nie wliczyć VAT, ale tylko wtedy, gdy przedsiębiorca nie jest uprawniony do ubiegania się o zwrot VAT. Wypłata unijnej dotacji jest dokonywana po realizacji inwestycji. Zabezpieczeniem kredytu pod dotację jest najczęściej cesja praw z umowy dotacji. Jednak banki dopuszczają także inne indywidualnie ustalone z kredytobiorcą zabezpieczenia. Przy ubieganiu się o kredyt pomostowy banki oferują swoim klientom różnego typu usługi dodatkowe. Najczęściej są to usługi doradcze towarzyszące kredytowi. Trzeba jednak pamiętać, iż są one zwykle dodatkowo płatne.
UZASADNIENIE
Jeśli przedsiębiorca jest uprawniony do ubiegania się o zwrot VAT, to nie może go zaliczyć do kosztów kwalifikowanych. Warto ponadto zaznaczyć, iż podlegające dofinansowaniu z funduszy unijnych koszty kwalifikowane muszą być niezbędne do realizacji projektu oraz uwzględnione w budżecie. Powinny również spełniać wymogi efektywnego zarządzania finansami. Dotacje realizowane w ramach różnych programów unijnych są udzielane na zasadzie refundacji poniesionych wydatków i po ich rozliczeniu. Dlatego większość przedsiębiorstw decyduje się na zaciągnięcie kredytów bankowych (w praktyce najczęściej nazywanych pomostowymi), które finansują część realizowanych projektów do czasu otrzymania dotacji (kredyty te są udzielane maksymalnie do wysokości dotacji). Przedsiębiorcy nie mogą spodziewać się bardzo szybkich wypłat dotacji, gdyż najczęściej są one uruchamiane nawet do kilku miesięcy po zakończeniu inwestycji.
Przy ubieganiu się o kredyt pomostowy banki najczęściej proponują swoim klientom:
• profesjonalne doradztwo ekspertów unijnych w wyborze właściwych źródeł dotacji,
• bazę informacyjną pozwalającą dobrać odpowiednią dotację dla danej inwestycji,
• możliwość złożenia kilku wniosków na różne projekty inwestycyjne w ramach tego samego działania/poddziałania unijnego przez jednego przedsiębiorcę.
Prezentujemy dwa różne przykłady kredytów przeznaczonych na przedsięwzięcia współfinansowane dotacją unijną.
Przykład 1
Bank X oferuje kredyt pomostowy przeznaczony na finansowanie przedsięwzięć, które zostaną dofinansowane ze środków SAPARD. Kredyt ten umożliwia sfinansowanie nakładów inwestycyjnych do czasu wypłaty dotacji. W zależności od rodzaju programu kwota dotacji może wynieść 25–65% kosztów kwalifikowanych (tj. wydatków netto poniesionych po dniu złożenia wniosku o dotację, niezbędnych do realizacji projektu). Zabezpieczenie kredytu pomostowego może być ograniczone do cesji praw z umowy dotacji.
Warunki kredytowania:
kredyt jest udzielany w PLN,
maksymalny okres kredytowania wynosi 3 lata,
maksymalna kwota kredytu nie może przekroczyć kwoty dofinansowania przyznanego przez ARiMR z funduszu SAPARD (do 50% kwalifikowanych kosztów realizacji inwestycji),
spłata rat kredytu następuje w okresach miesięcznych lub kwartalnych,
oprocentowanie kredytu jest zmienne i wynosi: WIBOR 3M + min. 2%,
prowizja przygotowawcza wynosi 2% kwoty kredytu i jest płatna w połowie przy podpisaniu umowy kredytowej, zaś druga połowa – bezpośrednio przed uruchomieniem środków,
karencja spłaty kapitału: do 12 miesięcy,
minimalny wkład własny kredytobiorcy: 25% całkowitych kosztów inwestycji.
Przykład 2
Bank Y oferuje kredyt inwestycyjny przeznaczony na finansowanie projektów realizowanych przez przedsiębiorcę wspieranych środkami z funduszy Unii Europejskiej. Kredyt ten obejmuje finansowanie:
kosztów kwalifikowanych projektu,
kosztów kwalifikowanych nieobjętych dotacją/dofinansowaniem,
kosztów niekwalifikowanych projektu (wymaganego udziału własnego projektu).
Wymagany jest udział środków własnych – 20% kosztów całego przedsięwzięcia. Istnieje możliwość obniżenia poziomu zaangażowania środków własnych kredytobiorcy do 10% kosztów całego przedsięwzięcia.
Okres kredytowania wynosi do 72 miesięcy, ale istnieje możliwość wydłużenia okresu kredytowania. Istnieje również możliwość uzyskania karencji w spłacie kredytu. Zabezpieczeniem kredytu może być m.in. cesja wierzytelności z umowy dotacji/dofinansowania lub inne zabezpieczenie uzgodnione z bankiem.
Kredyt może być udzielony:
w PLN,
w walutach wymienialnych (USD, EUR, CHF),
jako indeksowany kursem waluty obcej (USD, EUR, CHF).
Oprocentowanie kredytu bazuje na stawkach rynkowych i marży banku Y ustalanej indywidualnie.
Renata Woźniak
specjalista w dziedzinie finansów i zarządzania


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA