REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedaż samochodów używanych podlega zwolnieniu z opodatkowania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jaką stawkę VAT należy stosować do sprzedaży samochodów używanych? Samochody kupowane są na umowy sprzedaży. Do 31 grudnia 2004 r. stosowało się stawkę 0%. Jaką stawkę stosować od 1 stycznia 2005 r. - 0% czy zwolnienie?
RADA
Od 1 stycznia br. nie można stosować ani stawki 0%, ani zwolnienia w przypadku sprzedaży samochodów, które zostały nabyte przed 1 maja 2004 r. W stosunku do sprzedaży tych samochodów obowiązuje obecnie stawka 22%. Do 31 grudnia 2004 r. nie można było także stosować stawki 0% w stosunku do samochodów nabytych po 30 kwietnia 2004 r.
UZASADNIENIE
Od początku obowiązywania przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług na podstawie przepisu art. 120 ust. 4, w przypadku przedsiębiorców wykonujących czynności polegające na dostawie towarów używanych (w tym samochodów) możliwe było stosowanie szczególnej procedury opodatkowania. Polega ona na tym, że podstawą opodatkowania VAT jest marża, stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towarów, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku. Procedura ta może mieć zastosowanie wyłącznie do podatników prowadzących działalność polegającą na sprzedaży tych towarów. Nie może być natomiast stosowana do podatników sprzedających towary używane nabyte uprzednio w ramach prowadzonej przez nich działalności. W tym przypadku znajduje zastosowanie przepis art. 43 ustawy.
Opodatkowanie towarów używanych metodą marży, na podstawie regulacji przepisu art. 120, ma zastosowanie do podatników wykonujących czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, nabytych uprzednio przez nich dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu ich odsprzedaży. Dla potrzeb stosowania tej procedury opodatkowania przepisy określają specjalną definicję towarów używanych. Rozumie się przez nie ruchome dobra materialne, nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki, metale lub kamienie szlachetne. Do towarów używanych, określonych w art. 120 ustawy zaliczają się takie towary (w tym samochody osobowe), jeśli są one nabyte od następujących podatników:
• osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, niebędących podatnikami VAT (określonych w art. 15 ustawy);
• podatników VAT, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, tj. dostawa towarów używanych, gdy dokonującemu ich dostawy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu, lub nabytych od podatników zwolnionych podmiotowo z VAT;
• podatników VAT, którzy do dostawy tych towarów zastosowali szczególne procedury opodatkowania marży.
Przykład
Firma prowadząca działalność polegającą na odsprzedaży samochodów używanych nabyła samochód używany za kwotę 60 000 zł. Następnie sprzedała ten samochód za kwotę 70 000 zł. Podstawą opodatkowania będzie marża, pomniejszona o kwotę podatku należnego.
Marża wynosi 10 000 zł (70 000 – 60 000).
VAT należny wynosi (10 000 x 22) : 122 = 1 803,28 zł.
Podstawa opodatkowania – wynosi 8 196,72 zł.
WAŻNE
Przedstawione powyżej regulacje weszły w życie od 1 maja 2004 r. i miały zastosowanie do samochodów zakupionych po dniu wejścia w życie tych przepisów. Wyraźnie stanowił o tym przepis art. 174 ustawy. W jego myśl, procedura, polegająca na opodatkowaniu marży, ma zastosowanie do dostaw towarów nabytych lub uprzednio importowanych przez podatników po 30 kwietnia 2004 r. Oznaczało to, że nie mogła mieć ona zastosowania do samochodów używanych nabytych przed 30 kwietnia 2004 r., a będących przedmiotem sprzedaży po tym dniu.
Ze względu na brak przepisów przejściowych oznaczało to, że odsprzedaż samochodów używanych, nabytych przed dniem wejścia w życie przepisów nowej ustawy, powinna podlegać opodatkowaniu stawką podstawowa w wysokości 22%. Jednak w celu złagodzenia negatywnych skutków w zakresie odsprzedaży samochodów używanych, nabytych przed 1 maja 2004 r., a nie sprzedanych do tego dnia, Minister Finansów wprowadził od 25 czerwca 2004 r. przepis § 41a w rozporządzeniu z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Na podstawie tej regulacji, w okresie do 31 grudnia 2004 r. obniżona stawka VAT 0% miała zastosowanie również do tej części wartości dostawy na terytorium kraju używanych samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg, która jest równa cenie nabycia samochodu. Czyli faktycznie, tak samo, jak w przypadku samochodów nabytych po 1 maja 2004 r., opodatkowaniu stawką VAT 22% podlegała tylko różnica między ceną nabycia a ceną sprzedaży.
Zasada ta miała jednak zastosowanie tylko do tych samochodów używanych, które zostały nabyte od podatników niebędących podatnikami VAT czynnymi (zwolnionych z VAT) lub od podatników, którzy przy ich sprzedaży uprawnieni byli do zastosowania zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie przepisów ustawy o VAT obowiązującej do 30 kwietnia br.
De facto, przedstawiona w pytaniu sytuacja mogła być stosowana w stosunku do samochodów nabytych przed wejściem w życie przepisów nowej ustawy i sprzedawanych po tej dacie. W stosunku do samochodów nabytych po 1 maja 2004 r. zastosowanie miała i w dalszym ciągu ma zasada opodatkowania określona przepisem art. 120 ustawy. Z pytania nie wynika, czy firma w dalszym ciągu posiada do odsprzedaży samochody nabyte przed 1 maja 2004. Jeżeli tak, to ich sprzedaż podlega opodatkowaniu 22%. Nie można nadal stosować w stosunku do nich procedury marża.
Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT
• art. 120 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
• § 41a rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 95, poz. 797


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA