REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedaż samochodów używanych podlega zwolnieniu z opodatkowania

REKLAMA

Jaką stawkę VAT należy stosować do sprzedaży samochodów używanych? Samochody kupowane są na umowy sprzedaży. Do 31 grudnia 2004 r. stosowało się stawkę 0%. Jaką stawkę stosować od 1 stycznia 2005 r. - 0% czy zwolnienie?
RADA
Od 1 stycznia br. nie można stosować ani stawki 0%, ani zwolnienia w przypadku sprzedaży samochodów, które zostały nabyte przed 1 maja 2004 r. W stosunku do sprzedaży tych samochodów obowiązuje obecnie stawka 22%. Do 31 grudnia 2004 r. nie można było także stosować stawki 0% w stosunku do samochodów nabytych po 30 kwietnia 2004 r.
UZASADNIENIE
Od początku obowiązywania przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług na podstawie przepisu art. 120 ust. 4, w przypadku przedsiębiorców wykonujących czynności polegające na dostawie towarów używanych (w tym samochodów) możliwe było stosowanie szczególnej procedury opodatkowania. Polega ona na tym, że podstawą opodatkowania VAT jest marża, stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towarów, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku. Procedura ta może mieć zastosowanie wyłącznie do podatników prowadzących działalność polegającą na sprzedaży tych towarów. Nie może być natomiast stosowana do podatników sprzedających towary używane nabyte uprzednio w ramach prowadzonej przez nich działalności. W tym przypadku znajduje zastosowanie przepis art. 43 ustawy.
Opodatkowanie towarów używanych metodą marży, na podstawie regulacji przepisu art. 120, ma zastosowanie do podatników wykonujących czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, nabytych uprzednio przez nich dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu ich odsprzedaży. Dla potrzeb stosowania tej procedury opodatkowania przepisy określają specjalną definicję towarów używanych. Rozumie się przez nie ruchome dobra materialne, nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki, metale lub kamienie szlachetne. Do towarów używanych, określonych w art. 120 ustawy zaliczają się takie towary (w tym samochody osobowe), jeśli są one nabyte od następujących podatników:
• osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, niebędących podatnikami VAT (określonych w art. 15 ustawy);
• podatników VAT, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, tj. dostawa towarów używanych, gdy dokonującemu ich dostawy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu, lub nabytych od podatników zwolnionych podmiotowo z VAT;
• podatników VAT, którzy do dostawy tych towarów zastosowali szczególne procedury opodatkowania marży.
Przykład
Firma prowadząca działalność polegającą na odsprzedaży samochodów używanych nabyła samochód używany za kwotę 60 000 zł. Następnie sprzedała ten samochód za kwotę 70 000 zł. Podstawą opodatkowania będzie marża, pomniejszona o kwotę podatku należnego.
Marża wynosi 10 000 zł (70 000 – 60 000).
VAT należny wynosi (10 000 x 22) : 122 = 1 803,28 zł.
Podstawa opodatkowania – wynosi 8 196,72 zł.
WAŻNE
Przedstawione powyżej regulacje weszły w życie od 1 maja 2004 r. i miały zastosowanie do samochodów zakupionych po dniu wejścia w życie tych przepisów. Wyraźnie stanowił o tym przepis art. 174 ustawy. W jego myśl, procedura, polegająca na opodatkowaniu marży, ma zastosowanie do dostaw towarów nabytych lub uprzednio importowanych przez podatników po 30 kwietnia 2004 r. Oznaczało to, że nie mogła mieć ona zastosowania do samochodów używanych nabytych przed 30 kwietnia 2004 r., a będących przedmiotem sprzedaży po tym dniu.
Ze względu na brak przepisów przejściowych oznaczało to, że odsprzedaż samochodów używanych, nabytych przed dniem wejścia w życie przepisów nowej ustawy, powinna podlegać opodatkowaniu stawką podstawowa w wysokości 22%. Jednak w celu złagodzenia negatywnych skutków w zakresie odsprzedaży samochodów używanych, nabytych przed 1 maja 2004 r., a nie sprzedanych do tego dnia, Minister Finansów wprowadził od 25 czerwca 2004 r. przepis § 41a w rozporządzeniu z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Na podstawie tej regulacji, w okresie do 31 grudnia 2004 r. obniżona stawka VAT 0% miała zastosowanie również do tej części wartości dostawy na terytorium kraju używanych samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg, która jest równa cenie nabycia samochodu. Czyli faktycznie, tak samo, jak w przypadku samochodów nabytych po 1 maja 2004 r., opodatkowaniu stawką VAT 22% podlegała tylko różnica między ceną nabycia a ceną sprzedaży.
Zasada ta miała jednak zastosowanie tylko do tych samochodów używanych, które zostały nabyte od podatników niebędących podatnikami VAT czynnymi (zwolnionych z VAT) lub od podatników, którzy przy ich sprzedaży uprawnieni byli do zastosowania zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie przepisów ustawy o VAT obowiązującej do 30 kwietnia br.
De facto, przedstawiona w pytaniu sytuacja mogła być stosowana w stosunku do samochodów nabytych przed wejściem w życie przepisów nowej ustawy i sprzedawanych po tej dacie. W stosunku do samochodów nabytych po 1 maja 2004 r. zastosowanie miała i w dalszym ciągu ma zasada opodatkowania określona przepisem art. 120 ustawy. Z pytania nie wynika, czy firma w dalszym ciągu posiada do odsprzedaży samochody nabyte przed 1 maja 2004. Jeżeli tak, to ich sprzedaż podlega opodatkowaniu 22%. Nie można nadal stosować w stosunku do nich procedury marża.
Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT
• art. 120 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
• § 41a rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 95, poz. 797


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA