REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedaż samochodów używanych podlega zwolnieniu z opodatkowania

REKLAMA

Jaką stawkę VAT należy stosować do sprzedaży samochodów używanych? Samochody kupowane są na umowy sprzedaży. Do 31 grudnia 2004 r. stosowało się stawkę 0%. Jaką stawkę stosować od 1 stycznia 2005 r. - 0% czy zwolnienie?
RADA
Od 1 stycznia br. nie można stosować ani stawki 0%, ani zwolnienia w przypadku sprzedaży samochodów, które zostały nabyte przed 1 maja 2004 r. W stosunku do sprzedaży tych samochodów obowiązuje obecnie stawka 22%. Do 31 grudnia 2004 r. nie można było także stosować stawki 0% w stosunku do samochodów nabytych po 30 kwietnia 2004 r.
UZASADNIENIE
Od początku obowiązywania przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług na podstawie przepisu art. 120 ust. 4, w przypadku przedsiębiorców wykonujących czynności polegające na dostawie towarów używanych (w tym samochodów) możliwe było stosowanie szczególnej procedury opodatkowania. Polega ona na tym, że podstawą opodatkowania VAT jest marża, stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towarów, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku. Procedura ta może mieć zastosowanie wyłącznie do podatników prowadzących działalność polegającą na sprzedaży tych towarów. Nie może być natomiast stosowana do podatników sprzedających towary używane nabyte uprzednio w ramach prowadzonej przez nich działalności. W tym przypadku znajduje zastosowanie przepis art. 43 ustawy.
Opodatkowanie towarów używanych metodą marży, na podstawie regulacji przepisu art. 120, ma zastosowanie do podatników wykonujących czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, nabytych uprzednio przez nich dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu ich odsprzedaży. Dla potrzeb stosowania tej procedury opodatkowania przepisy określają specjalną definicję towarów używanych. Rozumie się przez nie ruchome dobra materialne, nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki, metale lub kamienie szlachetne. Do towarów używanych, określonych w art. 120 ustawy zaliczają się takie towary (w tym samochody osobowe), jeśli są one nabyte od następujących podatników:
• osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, niebędących podatnikami VAT (określonych w art. 15 ustawy);
• podatników VAT, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, tj. dostawa towarów używanych, gdy dokonującemu ich dostawy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu, lub nabytych od podatników zwolnionych podmiotowo z VAT;
• podatników VAT, którzy do dostawy tych towarów zastosowali szczególne procedury opodatkowania marży.
Przykład
Firma prowadząca działalność polegającą na odsprzedaży samochodów używanych nabyła samochód używany za kwotę 60 000 zł. Następnie sprzedała ten samochód za kwotę 70 000 zł. Podstawą opodatkowania będzie marża, pomniejszona o kwotę podatku należnego.
Marża wynosi 10 000 zł (70 000 – 60 000).
VAT należny wynosi (10 000 x 22) : 122 = 1 803,28 zł.
Podstawa opodatkowania – wynosi 8 196,72 zł.
WAŻNE
Przedstawione powyżej regulacje weszły w życie od 1 maja 2004 r. i miały zastosowanie do samochodów zakupionych po dniu wejścia w życie tych przepisów. Wyraźnie stanowił o tym przepis art. 174 ustawy. W jego myśl, procedura, polegająca na opodatkowaniu marży, ma zastosowanie do dostaw towarów nabytych lub uprzednio importowanych przez podatników po 30 kwietnia 2004 r. Oznaczało to, że nie mogła mieć ona zastosowania do samochodów używanych nabytych przed 30 kwietnia 2004 r., a będących przedmiotem sprzedaży po tym dniu.
Ze względu na brak przepisów przejściowych oznaczało to, że odsprzedaż samochodów używanych, nabytych przed dniem wejścia w życie przepisów nowej ustawy, powinna podlegać opodatkowaniu stawką podstawowa w wysokości 22%. Jednak w celu złagodzenia negatywnych skutków w zakresie odsprzedaży samochodów używanych, nabytych przed 1 maja 2004 r., a nie sprzedanych do tego dnia, Minister Finansów wprowadził od 25 czerwca 2004 r. przepis § 41a w rozporządzeniu z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Na podstawie tej regulacji, w okresie do 31 grudnia 2004 r. obniżona stawka VAT 0% miała zastosowanie również do tej części wartości dostawy na terytorium kraju używanych samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg, która jest równa cenie nabycia samochodu. Czyli faktycznie, tak samo, jak w przypadku samochodów nabytych po 1 maja 2004 r., opodatkowaniu stawką VAT 22% podlegała tylko różnica między ceną nabycia a ceną sprzedaży.
Zasada ta miała jednak zastosowanie tylko do tych samochodów używanych, które zostały nabyte od podatników niebędących podatnikami VAT czynnymi (zwolnionych z VAT) lub od podatników, którzy przy ich sprzedaży uprawnieni byli do zastosowania zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie przepisów ustawy o VAT obowiązującej do 30 kwietnia br.
De facto, przedstawiona w pytaniu sytuacja mogła być stosowana w stosunku do samochodów nabytych przed wejściem w życie przepisów nowej ustawy i sprzedawanych po tej dacie. W stosunku do samochodów nabytych po 1 maja 2004 r. zastosowanie miała i w dalszym ciągu ma zasada opodatkowania określona przepisem art. 120 ustawy. Z pytania nie wynika, czy firma w dalszym ciągu posiada do odsprzedaży samochody nabyte przed 1 maja 2004. Jeżeli tak, to ich sprzedaż podlega opodatkowaniu 22%. Nie można nadal stosować w stosunku do nich procedury marża.
Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT
• art. 120 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
• § 41a rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 95, poz. 797


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA