REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy likwidując spółkę należy wykazać w bilansie zerowe należności i zobowiązania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy spółką jawną prowadzącą pełną rachunkowość. Czy likwidując spółkę należy wykazać w bilansie zerowe należności i zobowiązania? Jakie pozycje bilansu mogą być niezerowe? Kiedy należy wystąpić do sądu z wnioskiem o wykreślenie z KRS? Czy konta bankowe należy zlikwidować na moment bilansowy zamknięcia ksiąg?
RADA
Zobowiązania spółki w procesie likwidacji powinny zostać uregulowane, należności ściągnięte, a majątek spieniężony. Bilans zamknięcia likwidacji może jednak wykazywać zobowiązania niewymagalne, zobowiązania sporne i rezerwy na przyszłe zobowiązania. Inne pozycje niezerowe to środki pieniężne i kapitały wspólników. Wniosek o wykreślenie spółki z rejestru składany jest po zakończeniu likwidacji. Wtedy też jest to moment właściwy do likwidacji rachunków bankowych.
UZASADNIENIE
Likwidację spółki jawnej regulują przepisy Kodeksu spółek handlowych (art. 67–85). Na dzień rozpoczęcia i zakończenia likwidacji likwidatorzy sporządzają bilans otwarcia likwidacji i bilans zamknięcia likwidacji. Ponadto, gdy likwidacja trwa dłużej niż rok, sprawozdanie finansowe należy sporządzić na dzień kończący każdy rok obrotowy. Obowiązek sporządzania tych sprawozdań dotyczy także tych spółek, które ze względu na swą wielkość nie są zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych, w myśl art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy o rachunkowości, i prowadzą tylko księgi podatkowe przychodów i rozchodów. W tej sytuacji Kodeks spółek handlowych nakazuje wykonanie sprawozdania finansowego w oparciu o podsumowanie zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz innych ewidencji prowadzonych przez spółkę dla celów podatkowych, spis z natury, a także inne dokumenty (art. 101 k.s.h.).
Likwidatorzy spółki jawnej w likwidacji mają obowiązek w okresie likwidacji zakończyć bieżące interesy spółki, ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek spółki. Są to tak zwane czynności likwidacyjne. Nowe interesy mogą być podejmowane tylko w przypadku, gdy jest to niezbędne do ukończenia spraw w toku. Przywołane tu zasady są w swym zakresie takie same w przypadku likwidacji spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych.
Zakończenie bieżących interesów spółki oznacza w szczególności rozwiązanie zawartych w imieniu spółki umów o pracę, umów cywilnoprawnych zlecenia i o dzieło, umów związanych z działalnością gospodarczą, spłatę pożyczek i kredytów itp.
WAŻNE!
Majątek należy spieniężyć, a należności spółki powinny zostać ściągnięte. W stosunku do należności nieściągalnych trzeba sporządzić odpisy aktualizujące. Z majątku spółki przede wszystkim spłaca się zobowiązania spółki.
Ponadto pozostawia się odpowiednie kwoty na pokrycie zobowiązań niewymagalnych i spornych. Dotyczy to również kosztów likwidacji spółki i innych kosztów, które nastąpią w okresie po wystąpieniu z wnioskiem do sądu o wykreślenie spółki z rejestru sądowego, a są możliwe do określenia, co oznacza utworzenie rezerw.
WAŻNE!
Zobowiązania niewymagalne, zobowiązania sporne i rezerwy w pasywach oraz środki pieniężne odpowiadające im w aktywach będą niezerowymi pozycjami w bilansie zamknięcia likwidacji spółki.
Pozostały w procesie likwidacji majątek dzieli się pomiędzy wspólników. Spłata udziałów i pozostałej nadwyżki pieniężnej następuje zgodnie z umową spółki, a w przypadku braku postanowień umowy – w takim stosunku, w jakim wspólnicy uczestniczą w zysku. W sytuacji gdy majątek spółki nie wystarcza na spłatę udziałów i długów, niedobór dzieli się między wspólników stosownie do postanowień umowy, a w ich braku – w stosunku, w jakim wspólnicy uczestniczą w stracie.
Sprawozdanie likwidacyjne sporządza się na dzień poprzedzający podział pomiędzy wspólników majątku pozostałego po likwidacji. Tak więc w pasywach bilansu zamknięcia likwidacji widoczny będzie kapitał wspólników w kwocie odpowiadającej środkom pieniężnym przeznaczonym do podziału.
Proces likwidacji kończy się z chwilą podziału majątku między wspólników. Jest to moment właściwy do likwidacji rachunków bankowych. Może zdarzyć się jednak, że warto ograniczyć koszty utrzymywania rachunków bankowych i zlikwidować je już wcześniej, w szczególności gdy należności zostały ściągnięte, zobowiązania, w tym publicznoprawne, zapłacone, a dzielony majątek będzie wypłacany gotówką.
Likwidacja jest zakończona po podziale majątku i likwidatorzy składają wniosek o wykreślenie spółki z rejestru. Rozwiązanie spółki następuje jednak dopiero z chwilą wykreślenia jej z rejestru.
Kodeks spółek handlowych nie wymaga ogłoszeń wzywających wierzycieli do zgłoszenia wierzytelności w związku z otwarciem likwidacji w przypadku spółki jawnej. Nie wymaga również złożenia do depozytu sądowego (jak np. w spółkach kapitałowych) sum potrzebnych do zaspokojenia lub zabezpieczenia znanych spółce wierzycieli, którzy się nie zgłosili, których wierzytelności nie są wymagalne albo są sporne. Zabezpieczenie interesów wierzycieli wynika z postanowień art. 22 § 2 k.s.h., który mówi, że każdy wspólnik spółki jawnej odpowiada za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem solidarnie z pozostałymi wspólnikami oraz ze spółką.
•  art. 101, art. 22 § 2, art. 67–85 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
Ewa Szczepankiewicz
główny księgowy w spółce z o.o.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA