REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy likwidując spółkę należy wykazać w bilansie zerowe należności i zobowiązania

REKLAMA

Jesteśmy spółką jawną prowadzącą pełną rachunkowość. Czy likwidując spółkę należy wykazać w bilansie zerowe należności i zobowiązania? Jakie pozycje bilansu mogą być niezerowe? Kiedy należy wystąpić do sądu z wnioskiem o wykreślenie z KRS? Czy konta bankowe należy zlikwidować na moment bilansowy zamknięcia ksiąg?
RADA
Zobowiązania spółki w procesie likwidacji powinny zostać uregulowane, należności ściągnięte, a majątek spieniężony. Bilans zamknięcia likwidacji może jednak wykazywać zobowiązania niewymagalne, zobowiązania sporne i rezerwy na przyszłe zobowiązania. Inne pozycje niezerowe to środki pieniężne i kapitały wspólników. Wniosek o wykreślenie spółki z rejestru składany jest po zakończeniu likwidacji. Wtedy też jest to moment właściwy do likwidacji rachunków bankowych.
UZASADNIENIE
Likwidację spółki jawnej regulują przepisy Kodeksu spółek handlowych (art. 67–85). Na dzień rozpoczęcia i zakończenia likwidacji likwidatorzy sporządzają bilans otwarcia likwidacji i bilans zamknięcia likwidacji. Ponadto, gdy likwidacja trwa dłużej niż rok, sprawozdanie finansowe należy sporządzić na dzień kończący każdy rok obrotowy. Obowiązek sporządzania tych sprawozdań dotyczy także tych spółek, które ze względu na swą wielkość nie są zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych, w myśl art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy o rachunkowości, i prowadzą tylko księgi podatkowe przychodów i rozchodów. W tej sytuacji Kodeks spółek handlowych nakazuje wykonanie sprawozdania finansowego w oparciu o podsumowanie zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz innych ewidencji prowadzonych przez spółkę dla celów podatkowych, spis z natury, a także inne dokumenty (art. 101 k.s.h.).
Likwidatorzy spółki jawnej w likwidacji mają obowiązek w okresie likwidacji zakończyć bieżące interesy spółki, ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek spółki. Są to tak zwane czynności likwidacyjne. Nowe interesy mogą być podejmowane tylko w przypadku, gdy jest to niezbędne do ukończenia spraw w toku. Przywołane tu zasady są w swym zakresie takie same w przypadku likwidacji spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych.
Zakończenie bieżących interesów spółki oznacza w szczególności rozwiązanie zawartych w imieniu spółki umów o pracę, umów cywilnoprawnych zlecenia i o dzieło, umów związanych z działalnością gospodarczą, spłatę pożyczek i kredytów itp.
WAŻNE!
Majątek należy spieniężyć, a należności spółki powinny zostać ściągnięte. W stosunku do należności nieściągalnych trzeba sporządzić odpisy aktualizujące. Z majątku spółki przede wszystkim spłaca się zobowiązania spółki.
Ponadto pozostawia się odpowiednie kwoty na pokrycie zobowiązań niewymagalnych i spornych. Dotyczy to również kosztów likwidacji spółki i innych kosztów, które nastąpią w okresie po wystąpieniu z wnioskiem do sądu o wykreślenie spółki z rejestru sądowego, a są możliwe do określenia, co oznacza utworzenie rezerw.
WAŻNE!
Zobowiązania niewymagalne, zobowiązania sporne i rezerwy w pasywach oraz środki pieniężne odpowiadające im w aktywach będą niezerowymi pozycjami w bilansie zamknięcia likwidacji spółki.
Pozostały w procesie likwidacji majątek dzieli się pomiędzy wspólników. Spłata udziałów i pozostałej nadwyżki pieniężnej następuje zgodnie z umową spółki, a w przypadku braku postanowień umowy – w takim stosunku, w jakim wspólnicy uczestniczą w zysku. W sytuacji gdy majątek spółki nie wystarcza na spłatę udziałów i długów, niedobór dzieli się między wspólników stosownie do postanowień umowy, a w ich braku – w stosunku, w jakim wspólnicy uczestniczą w stracie.
Sprawozdanie likwidacyjne sporządza się na dzień poprzedzający podział pomiędzy wspólników majątku pozostałego po likwidacji. Tak więc w pasywach bilansu zamknięcia likwidacji widoczny będzie kapitał wspólników w kwocie odpowiadającej środkom pieniężnym przeznaczonym do podziału.
Proces likwidacji kończy się z chwilą podziału majątku między wspólników. Jest to moment właściwy do likwidacji rachunków bankowych. Może zdarzyć się jednak, że warto ograniczyć koszty utrzymywania rachunków bankowych i zlikwidować je już wcześniej, w szczególności gdy należności zostały ściągnięte, zobowiązania, w tym publicznoprawne, zapłacone, a dzielony majątek będzie wypłacany gotówką.
Likwidacja jest zakończona po podziale majątku i likwidatorzy składają wniosek o wykreślenie spółki z rejestru. Rozwiązanie spółki następuje jednak dopiero z chwilą wykreślenia jej z rejestru.
Kodeks spółek handlowych nie wymaga ogłoszeń wzywających wierzycieli do zgłoszenia wierzytelności w związku z otwarciem likwidacji w przypadku spółki jawnej. Nie wymaga również złożenia do depozytu sądowego (jak np. w spółkach kapitałowych) sum potrzebnych do zaspokojenia lub zabezpieczenia znanych spółce wierzycieli, którzy się nie zgłosili, których wierzytelności nie są wymagalne albo są sporne. Zabezpieczenie interesów wierzycieli wynika z postanowień art. 22 § 2 k.s.h., który mówi, że każdy wspólnik spółki jawnej odpowiada za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem solidarnie z pozostałymi wspólnikami oraz ze spółką.
•  art. 101, art. 22 § 2, art. 67–85 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
Ewa Szczepankiewicz
główny księgowy w spółce z o.o.


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA