REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy likwidując spółkę należy wykazać w bilansie zerowe należności i zobowiązania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy spółką jawną prowadzącą pełną rachunkowość. Czy likwidując spółkę należy wykazać w bilansie zerowe należności i zobowiązania? Jakie pozycje bilansu mogą być niezerowe? Kiedy należy wystąpić do sądu z wnioskiem o wykreślenie z KRS? Czy konta bankowe należy zlikwidować na moment bilansowy zamknięcia ksiąg?
RADA
Zobowiązania spółki w procesie likwidacji powinny zostać uregulowane, należności ściągnięte, a majątek spieniężony. Bilans zamknięcia likwidacji może jednak wykazywać zobowiązania niewymagalne, zobowiązania sporne i rezerwy na przyszłe zobowiązania. Inne pozycje niezerowe to środki pieniężne i kapitały wspólników. Wniosek o wykreślenie spółki z rejestru składany jest po zakończeniu likwidacji. Wtedy też jest to moment właściwy do likwidacji rachunków bankowych.
UZASADNIENIE
Likwidację spółki jawnej regulują przepisy Kodeksu spółek handlowych (art. 67–85). Na dzień rozpoczęcia i zakończenia likwidacji likwidatorzy sporządzają bilans otwarcia likwidacji i bilans zamknięcia likwidacji. Ponadto, gdy likwidacja trwa dłużej niż rok, sprawozdanie finansowe należy sporządzić na dzień kończący każdy rok obrotowy. Obowiązek sporządzania tych sprawozdań dotyczy także tych spółek, które ze względu na swą wielkość nie są zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych, w myśl art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy o rachunkowości, i prowadzą tylko księgi podatkowe przychodów i rozchodów. W tej sytuacji Kodeks spółek handlowych nakazuje wykonanie sprawozdania finansowego w oparciu o podsumowanie zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz innych ewidencji prowadzonych przez spółkę dla celów podatkowych, spis z natury, a także inne dokumenty (art. 101 k.s.h.).
Likwidatorzy spółki jawnej w likwidacji mają obowiązek w okresie likwidacji zakończyć bieżące interesy spółki, ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek spółki. Są to tak zwane czynności likwidacyjne. Nowe interesy mogą być podejmowane tylko w przypadku, gdy jest to niezbędne do ukończenia spraw w toku. Przywołane tu zasady są w swym zakresie takie same w przypadku likwidacji spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych.
Zakończenie bieżących interesów spółki oznacza w szczególności rozwiązanie zawartych w imieniu spółki umów o pracę, umów cywilnoprawnych zlecenia i o dzieło, umów związanych z działalnością gospodarczą, spłatę pożyczek i kredytów itp.
WAŻNE!
Majątek należy spieniężyć, a należności spółki powinny zostać ściągnięte. W stosunku do należności nieściągalnych trzeba sporządzić odpisy aktualizujące. Z majątku spółki przede wszystkim spłaca się zobowiązania spółki.
Ponadto pozostawia się odpowiednie kwoty na pokrycie zobowiązań niewymagalnych i spornych. Dotyczy to również kosztów likwidacji spółki i innych kosztów, które nastąpią w okresie po wystąpieniu z wnioskiem do sądu o wykreślenie spółki z rejestru sądowego, a są możliwe do określenia, co oznacza utworzenie rezerw.
WAŻNE!
Zobowiązania niewymagalne, zobowiązania sporne i rezerwy w pasywach oraz środki pieniężne odpowiadające im w aktywach będą niezerowymi pozycjami w bilansie zamknięcia likwidacji spółki.
Pozostały w procesie likwidacji majątek dzieli się pomiędzy wspólników. Spłata udziałów i pozostałej nadwyżki pieniężnej następuje zgodnie z umową spółki, a w przypadku braku postanowień umowy – w takim stosunku, w jakim wspólnicy uczestniczą w zysku. W sytuacji gdy majątek spółki nie wystarcza na spłatę udziałów i długów, niedobór dzieli się między wspólników stosownie do postanowień umowy, a w ich braku – w stosunku, w jakim wspólnicy uczestniczą w stracie.
Sprawozdanie likwidacyjne sporządza się na dzień poprzedzający podział pomiędzy wspólników majątku pozostałego po likwidacji. Tak więc w pasywach bilansu zamknięcia likwidacji widoczny będzie kapitał wspólników w kwocie odpowiadającej środkom pieniężnym przeznaczonym do podziału.
Proces likwidacji kończy się z chwilą podziału majątku między wspólników. Jest to moment właściwy do likwidacji rachunków bankowych. Może zdarzyć się jednak, że warto ograniczyć koszty utrzymywania rachunków bankowych i zlikwidować je już wcześniej, w szczególności gdy należności zostały ściągnięte, zobowiązania, w tym publicznoprawne, zapłacone, a dzielony majątek będzie wypłacany gotówką.
Likwidacja jest zakończona po podziale majątku i likwidatorzy składają wniosek o wykreślenie spółki z rejestru. Rozwiązanie spółki następuje jednak dopiero z chwilą wykreślenia jej z rejestru.
Kodeks spółek handlowych nie wymaga ogłoszeń wzywających wierzycieli do zgłoszenia wierzytelności w związku z otwarciem likwidacji w przypadku spółki jawnej. Nie wymaga również złożenia do depozytu sądowego (jak np. w spółkach kapitałowych) sum potrzebnych do zaspokojenia lub zabezpieczenia znanych spółce wierzycieli, którzy się nie zgłosili, których wierzytelności nie są wymagalne albo są sporne. Zabezpieczenie interesów wierzycieli wynika z postanowień art. 22 § 2 k.s.h., który mówi, że każdy wspólnik spółki jawnej odpowiada za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem solidarnie z pozostałymi wspólnikami oraz ze spółką.
•  art. 101, art. 22 § 2, art. 67–85 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
Ewa Szczepankiewicz
główny księgowy w spółce z o.o.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA