REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działa program "Pierwszy biznes"

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zamierzam rozpocząć działalność gospodarczą i założyć firmę handlującą sprzętem komputerowym. Pozostaję bez pracy już rok od skończenia studiów. Z jakich programów pomocowych na założenie własnej firmy może skorzystać bezrobotny absolwent i na jakich warunkach?
W lipcu 2005 r. Ministerstwo Gospodarki i Pracy rozpoczęło realizację programu „Pierwszy biznes”, który ma na celu zaktywizować bezrobotnych absolwentów do zakładania własnych firm poprzez udzielenie im kompleksowego wsparcia szkoleniowego i finansowego. Młodzi ludzie będą mogli otrzymać m.in. bezzwrotną dotację w wysokości 12 000 zł oraz skorzystać z preferencyjnych kredytów Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach programu „Praca dla młodych”. Szczegóły w uzasadnieniu.
Głównym celem programu „Pierwszy biznes” jest udzielenie pomocy w podejmowaniu działalności gospodarczej i promocja postaw przedsiębiorczych wśród młodych ludzi. Realizatorami programu są m.in. powiatowe urzędy pracy, organizacje akademickie i związki pracodawców. W ramach programu absolwenci zarejestrowani w urzędach pracy będą mogli liczyć na pomoc merytoryczną i finansową przy zakładaniu własnej firmy. Program będzie kontynuowany również w przyszłym roku. Program „Pierwszy biznes” skierowany jest do bezrobotnej młodzieży do 25. roku życia oraz do absolwentów szkół wyższych do 27. roku życia.
Program składa się z trzech głównych elementów:
szkoleń teoretycznych,
szkoleń praktycznych (kilkumiesięczne szkolenia w funkcjonujących firmach),
dotacji i pożyczek na założenie własnego biznesu.
Program przewiduje również zapewnienie odpowiedniej sieci doradców i uruchomienie szerszego dostępu do środków finansowych oraz promocję instytucji poręczeniowych i parabankowych.
Na szkolenia w ramach programu kierować będą urzędy pracy. Nabór na pierwsze szkolenia rozpocznie się we wrześniu 2005 r. Osoba zarejestrowana w urzędzie pracy, spełniająca wymagane kryteria, objęta zostanie cyklem 80-godzinnych szkoleń teoretycznych omawiających: budowanie postaw kreatywnych, ocenę i wzmacnianie predyspozycji psychicznych, wiedzę prawną i finansową o procesach prowadzących do założenia firmy oraz o jej późniejszym prowadzeniu i uwarunkowaniu rozwoju. W ramach tej części programu będzie można otrzymać także publikacje i wzory dokumentów (w tym zestawy dokumentów niezbędne do rozpoczynania działalności gospodarczej w formie elektronicznej oraz program symulujący prowadzenie działalności i pomagający budować biznes plan), informacje o dobrych praktykach itd. Po odbyciu szkoleń teoretycznych przyszli przedsiębiorcy zostaną skierowani przez urząd pracy na kilkumiesięczne szkolenia praktyczne w firmach funkcjonujących w branżach i sektorach zbliżonych do tych, w jakich chcieliby podjąć działalność.
Po odbyciu szkoleń bezrobotny będzie mógł skorzystać z bezzwrotnej dotacji na założenie własnej działalności gospodarczej (maksymalna kwota to 12 077,25 zł) bądź z kredytu udzielanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach programu „Praca dla młodych” (maksymalnie na kwotę 40 000 zł) oraz z Funduszy Wspierania Przedsiębiorczości. Pożyczka może być udzielona na okres do 36 miesięcy z możliwością karencji spłaty do 6 miesięcy. Oprocentowanie pożyczki wynosi 0,75 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez NBP. Bank Gospodarstwa Krajowego oraz lokalne fundusze pożyczkowe pobierają jednorazową prowizję od kwoty udzielonej pożyczki w wysokości 1%. Spłata pożyczki odbywa się w ratach miesięcznych.
Przykład
Młody absolwent Jan K. po długich i bezowocnych poszukiwaniach pracy w PUP zdecydował się założyć firmę świadczącą usługi szklarskie. Na rozruch biznesu będzie potrzebował 50 000 zł. W związku z tym, że nie miał własnych środków finansowych, po odbyciu szkoleń teoretycznych i praktycznych zdecydował się skorzystać z dotacji oraz pożyczki BGK. Potrzebna kwota pożyczki to 38 000 zł. Prowizja wyniesie 380 zł, oprocentowanie pożyczki 4,125% (5,5% x 0,75).
Program „Pierwszy biznes” nie zastępuje programu „Pierwsza praca”, lecz go uzupełnia, wzmacniając segment związany z przedsiębiorczością i samozatrudnieniem.
Osoby bezrobotne, które mają już teraz pomysł na własną działalność gospodarczą i chciałyby od razu skorzystać z bezzwrotnych dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej czy też z pożyczek z BGK, mogą w każdej chwili zgłosić się w tej sprawie do powiatowych urzędów pracy (dotacje) czy oddziału BGK (pożyczki), bez konieczności odbywania wcześniej szkoleń teoretycznych i stażu.
Do końca 2005 r. na ten cel Ministerstwo Gospodarki i Pracy przewidziało kwotę 40 000 000 zł. W pierwszym roku funkcjonowania program finansowany będzie ze środków rezerwy Funduszu Pracy, a w kolejnych latach ze środków będących w dyspozycji samorządów powiatowych; możliwe jest również uruchomienie dodatkowych kwot z rezerwy ministra pracy. W finansowaniu programu przewiduje się także udział środków unijnych, w tym głównie z Europejskiego Funduszu Społecznego (szczególnie w ramach projektów w zakresie szkoleń, poradnictwa zawodowego i pośrednictwa).
Łukasz Kusak
specjalista w zakresie zarządzania funduszami strukturalnymi UE


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA