REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działa program "Pierwszy biznes"

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zamierzam rozpocząć działalność gospodarczą i założyć firmę handlującą sprzętem komputerowym. Pozostaję bez pracy już rok od skończenia studiów. Z jakich programów pomocowych na założenie własnej firmy może skorzystać bezrobotny absolwent i na jakich warunkach?
W lipcu 2005 r. Ministerstwo Gospodarki i Pracy rozpoczęło realizację programu „Pierwszy biznes”, który ma na celu zaktywizować bezrobotnych absolwentów do zakładania własnych firm poprzez udzielenie im kompleksowego wsparcia szkoleniowego i finansowego. Młodzi ludzie będą mogli otrzymać m.in. bezzwrotną dotację w wysokości 12 000 zł oraz skorzystać z preferencyjnych kredytów Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach programu „Praca dla młodych”. Szczegóły w uzasadnieniu.
Głównym celem programu „Pierwszy biznes” jest udzielenie pomocy w podejmowaniu działalności gospodarczej i promocja postaw przedsiębiorczych wśród młodych ludzi. Realizatorami programu są m.in. powiatowe urzędy pracy, organizacje akademickie i związki pracodawców. W ramach programu absolwenci zarejestrowani w urzędach pracy będą mogli liczyć na pomoc merytoryczną i finansową przy zakładaniu własnej firmy. Program będzie kontynuowany również w przyszłym roku. Program „Pierwszy biznes” skierowany jest do bezrobotnej młodzieży do 25. roku życia oraz do absolwentów szkół wyższych do 27. roku życia.
Program składa się z trzech głównych elementów:
szkoleń teoretycznych,
szkoleń praktycznych (kilkumiesięczne szkolenia w funkcjonujących firmach),
dotacji i pożyczek na założenie własnego biznesu.
Program przewiduje również zapewnienie odpowiedniej sieci doradców i uruchomienie szerszego dostępu do środków finansowych oraz promocję instytucji poręczeniowych i parabankowych.
Na szkolenia w ramach programu kierować będą urzędy pracy. Nabór na pierwsze szkolenia rozpocznie się we wrześniu 2005 r. Osoba zarejestrowana w urzędzie pracy, spełniająca wymagane kryteria, objęta zostanie cyklem 80-godzinnych szkoleń teoretycznych omawiających: budowanie postaw kreatywnych, ocenę i wzmacnianie predyspozycji psychicznych, wiedzę prawną i finansową o procesach prowadzących do założenia firmy oraz o jej późniejszym prowadzeniu i uwarunkowaniu rozwoju. W ramach tej części programu będzie można otrzymać także publikacje i wzory dokumentów (w tym zestawy dokumentów niezbędne do rozpoczynania działalności gospodarczej w formie elektronicznej oraz program symulujący prowadzenie działalności i pomagający budować biznes plan), informacje o dobrych praktykach itd. Po odbyciu szkoleń teoretycznych przyszli przedsiębiorcy zostaną skierowani przez urząd pracy na kilkumiesięczne szkolenia praktyczne w firmach funkcjonujących w branżach i sektorach zbliżonych do tych, w jakich chcieliby podjąć działalność.
Po odbyciu szkoleń bezrobotny będzie mógł skorzystać z bezzwrotnej dotacji na założenie własnej działalności gospodarczej (maksymalna kwota to 12 077,25 zł) bądź z kredytu udzielanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach programu „Praca dla młodych” (maksymalnie na kwotę 40 000 zł) oraz z Funduszy Wspierania Przedsiębiorczości. Pożyczka może być udzielona na okres do 36 miesięcy z możliwością karencji spłaty do 6 miesięcy. Oprocentowanie pożyczki wynosi 0,75 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez NBP. Bank Gospodarstwa Krajowego oraz lokalne fundusze pożyczkowe pobierają jednorazową prowizję od kwoty udzielonej pożyczki w wysokości 1%. Spłata pożyczki odbywa się w ratach miesięcznych.
Przykład
Młody absolwent Jan K. po długich i bezowocnych poszukiwaniach pracy w PUP zdecydował się założyć firmę świadczącą usługi szklarskie. Na rozruch biznesu będzie potrzebował 50 000 zł. W związku z tym, że nie miał własnych środków finansowych, po odbyciu szkoleń teoretycznych i praktycznych zdecydował się skorzystać z dotacji oraz pożyczki BGK. Potrzebna kwota pożyczki to 38 000 zł. Prowizja wyniesie 380 zł, oprocentowanie pożyczki 4,125% (5,5% x 0,75).
Program „Pierwszy biznes” nie zastępuje programu „Pierwsza praca”, lecz go uzupełnia, wzmacniając segment związany z przedsiębiorczością i samozatrudnieniem.
Osoby bezrobotne, które mają już teraz pomysł na własną działalność gospodarczą i chciałyby od razu skorzystać z bezzwrotnych dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej czy też z pożyczek z BGK, mogą w każdej chwili zgłosić się w tej sprawie do powiatowych urzędów pracy (dotacje) czy oddziału BGK (pożyczki), bez konieczności odbywania wcześniej szkoleń teoretycznych i stażu.
Do końca 2005 r. na ten cel Ministerstwo Gospodarki i Pracy przewidziało kwotę 40 000 000 zł. W pierwszym roku funkcjonowania program finansowany będzie ze środków rezerwy Funduszu Pracy, a w kolejnych latach ze środków będących w dyspozycji samorządów powiatowych; możliwe jest również uruchomienie dodatkowych kwot z rezerwy ministra pracy. W finansowaniu programu przewiduje się także udział środków unijnych, w tym głównie z Europejskiego Funduszu Społecznego (szczególnie w ramach projektów w zakresie szkoleń, poradnictwa zawodowego i pośrednictwa).
Łukasz Kusak
specjalista w zakresie zarządzania funduszami strukturalnymi UE


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA