REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć import towarów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zawarliśmy umowę z firmą niemiecką (NIP DE) na zakup towaru. Dotrze on do nas ze Szwajcarii. W jaki sposób mamy rozliczyć tę transakcję? Czy będzie to import towarów czy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?
RADA
Transakcja ta jest importem towarów. Szczegóły rozliczeń z tego tytułu zostały przedstawione w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Wymieniona transakcja nie będzie stanowiła nabycia wewnątrzwspólnotowego. Towar do Polski trafia bowiem z terytorium państwa nienależącego do Wspólnoty Europejskiej. Będzie tu zatem następował import. Za import towarów należy uznać ich przywóz z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju (art. 2 pkt 7 ustawy o VAT). Terytorium państwa trzeciego jest to terytorium państwa nienależącego do Wspólnoty Europejskiej (art. 2 pkt 5 ustawy o VAT).
Dla zaistnienia importu towarów musi nastąpić przywóz, a więc przekroczenie przez towar polskiej granicy państwowej. Bez znaczenia jest charakter przedmiotowy czynności, w wyniku której następuje przemieszczenie towaru z jednego terytorium na drugie.
Zasadą jest, że obowiązek podatkowy w imporcie towarów rodzi się z chwilą powstania długu celnego (art. 19 ust. 7 ustawy o VAT), z wyjątkiem sytuacji określonych w art. 19 ust. 8 i 9 ustawy o VAT, które nie mają w tym przypadku zastosowania.
Podatnikami z tytułu importu towarów są, co do zasady, podmioty, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło zostało zawieszone w części lub całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną stawkę celną (art. 17 ust. 1 ustawy o VAT).
Podstawą opodatkowania jest, co do zasady, wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy (art. 29 ust. 13 ustawy o VAT).
Podatnicy podatku z tytułu importu towarów obowiązani są do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty podatku (samoobliczenie podatku) – art. 33 ust. 1 ustawy o VAT. Zgłoszenie podlega sprawdzeniu przez organ celny i jeżeli w jego wyniku zostanie stwierdzone, że kwota podatku została wykazana nieprawidłowo, naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję określającą podatek w wysokości prawidłowej – art. 33 ust. 2 ustawy. Podatnikowi również służy prawo do poddania weryfikacji zgłoszenia celnego – art. 33 ust. 3 ustawy. Podatnik po przyjęciu zgłoszenia celnego może bowiem wystąpić do naczelnika urzędu celnego o wydanie decyzji określającej podatek w wysokości prawidłowej. Jeżeli w wyniku postępowania wszczętego na żądanie podatnika okaże się, że w zgłoszeniu celnym podatek wykazany został w wysokości nieprawidłowej, prawidłowego określenia podatku dokonuje naczelnik urzędu celnego. Jeżeli podatnik określił podatek w prawidłowej wysokości, naczelnik urzędu celnego umarza postępowanie jako bezprzedmiotowe.
Od decyzji wydanej przez naczelnika urzędu celnego w przedmiocie wymiaru podatku należnego w imporcie towarów, zarówno gdy została wydana z urzędu, jak i na wniosek podatnika – w następstwie złożenia przez niego zgłoszenia celnego, jak również gdy tego nie uczynił, podatnikowi służy odwołanie do dyrektora izby celnej – art. 34 ust. 3 ustawy o VAT. Jest ono składane za pośrednictwem naczelnika urzędu celnego, który decyzję wydał.
Kopie wszystkich decyzji oraz innych orzeczeń wydanych w sprawie podatku z tytułu importu towarów naczelnik urzędu celnego i dyrektor izby celnej są obowiązani przesłać w terminie 5 dni do urzędu skarbowego właściwego dla podatnika w sprawie rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług (art. 35 ustawy o VAT). Wpłata podatku z tytułu importu towarów powinna zostać dokonana w ciągu 10 dni, licząc od dnia jego powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych – art. 33 ust. 4 ustawy o VAT. Gdy organ celny do takiego powiadomienia nie jest zobowiązany, podatnik obowiązany jest do zapłaty podatku w terminie i na warunkach określonych dla uiszczenia cła, również gdy towary zostały zwolnione od cła lub stawki celne zostały zawieszone albo obniżone do wysokości 0% – art. 33 ust. 5 ustawy.
Podatek należny z tytułu importu towarów należy wpłacić na rachunek urzędu celnego. Istnieje jednak możliwość odzyskania tej kwoty poprzez ujęcie jej w deklaracji VAT jako podatku naliczonego do odliczenia, jeśli jego kwota wykazana jest w dokumencie celnym – art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.
• art. 33–35 i 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
Adam Okonkwo
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA