REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć import towarów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zawarliśmy umowę z firmą niemiecką (NIP DE) na zakup towaru. Dotrze on do nas ze Szwajcarii. W jaki sposób mamy rozliczyć tę transakcję? Czy będzie to import towarów czy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów?
RADA
Transakcja ta jest importem towarów. Szczegóły rozliczeń z tego tytułu zostały przedstawione w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Wymieniona transakcja nie będzie stanowiła nabycia wewnątrzwspólnotowego. Towar do Polski trafia bowiem z terytorium państwa nienależącego do Wspólnoty Europejskiej. Będzie tu zatem następował import. Za import towarów należy uznać ich przywóz z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju (art. 2 pkt 7 ustawy o VAT). Terytorium państwa trzeciego jest to terytorium państwa nienależącego do Wspólnoty Europejskiej (art. 2 pkt 5 ustawy o VAT).
Dla zaistnienia importu towarów musi nastąpić przywóz, a więc przekroczenie przez towar polskiej granicy państwowej. Bez znaczenia jest charakter przedmiotowy czynności, w wyniku której następuje przemieszczenie towaru z jednego terytorium na drugie.
Zasadą jest, że obowiązek podatkowy w imporcie towarów rodzi się z chwilą powstania długu celnego (art. 19 ust. 7 ustawy o VAT), z wyjątkiem sytuacji określonych w art. 19 ust. 8 i 9 ustawy o VAT, które nie mają w tym przypadku zastosowania.
Podatnikami z tytułu importu towarów są, co do zasady, podmioty, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło zostało zawieszone w części lub całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną stawkę celną (art. 17 ust. 1 ustawy o VAT).
Podstawą opodatkowania jest, co do zasady, wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy (art. 29 ust. 13 ustawy o VAT).
Podatnicy podatku z tytułu importu towarów obowiązani są do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty podatku (samoobliczenie podatku) – art. 33 ust. 1 ustawy o VAT. Zgłoszenie podlega sprawdzeniu przez organ celny i jeżeli w jego wyniku zostanie stwierdzone, że kwota podatku została wykazana nieprawidłowo, naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję określającą podatek w wysokości prawidłowej – art. 33 ust. 2 ustawy. Podatnikowi również służy prawo do poddania weryfikacji zgłoszenia celnego – art. 33 ust. 3 ustawy. Podatnik po przyjęciu zgłoszenia celnego może bowiem wystąpić do naczelnika urzędu celnego o wydanie decyzji określającej podatek w wysokości prawidłowej. Jeżeli w wyniku postępowania wszczętego na żądanie podatnika okaże się, że w zgłoszeniu celnym podatek wykazany został w wysokości nieprawidłowej, prawidłowego określenia podatku dokonuje naczelnik urzędu celnego. Jeżeli podatnik określił podatek w prawidłowej wysokości, naczelnik urzędu celnego umarza postępowanie jako bezprzedmiotowe.
Od decyzji wydanej przez naczelnika urzędu celnego w przedmiocie wymiaru podatku należnego w imporcie towarów, zarówno gdy została wydana z urzędu, jak i na wniosek podatnika – w następstwie złożenia przez niego zgłoszenia celnego, jak również gdy tego nie uczynił, podatnikowi służy odwołanie do dyrektora izby celnej – art. 34 ust. 3 ustawy o VAT. Jest ono składane za pośrednictwem naczelnika urzędu celnego, który decyzję wydał.
Kopie wszystkich decyzji oraz innych orzeczeń wydanych w sprawie podatku z tytułu importu towarów naczelnik urzędu celnego i dyrektor izby celnej są obowiązani przesłać w terminie 5 dni do urzędu skarbowego właściwego dla podatnika w sprawie rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług (art. 35 ustawy o VAT). Wpłata podatku z tytułu importu towarów powinna zostać dokonana w ciągu 10 dni, licząc od dnia jego powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych – art. 33 ust. 4 ustawy o VAT. Gdy organ celny do takiego powiadomienia nie jest zobowiązany, podatnik obowiązany jest do zapłaty podatku w terminie i na warunkach określonych dla uiszczenia cła, również gdy towary zostały zwolnione od cła lub stawki celne zostały zawieszone albo obniżone do wysokości 0% – art. 33 ust. 5 ustawy.
Podatek należny z tytułu importu towarów należy wpłacić na rachunek urzędu celnego. Istnieje jednak możliwość odzyskania tej kwoty poprzez ujęcie jej w deklaracji VAT jako podatku naliczonego do odliczenia, jeśli jego kwota wykazana jest w dokumencie celnym – art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.
• art. 33–35 i 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
Adam Okonkwo
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA