REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przenieść koszty spedycji

REKLAMA

Firma produkcyjna jest zarejestrowana do celów VAT w Polsce. Korzysta z usług spedycyjnych i otrzymuje fakturę VAT z 22% stawką VAT. Chcąc obciążyć kontrahenta zagranicznego, który podał swój numer identyfikacyjny VAT, jaką stawkę VAT mam zastosować przy wystawieniu faktury za wykonaną usługę? Jakie muszę posiadać dokumenty, aby móc zastosować art. 28 ust. 6 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatek płaci nabywca usługi? Jaki należy zastosować kurs waluty do przeliczenia, jeżeli faktura wystawiona przez spedytora jest z 25 maja 2005 r., a data otrzymania faktury 2 czerwca 2005 r.?
RADA
Refakturując na nabywcę koszty spedycji, należy wystawić fakturę bez stawki i kwoty podatku i wykazać na niej numer identyfikacyjny nabywcy wraz z informacją, że nabywca rozlicza VAT. Prawo do wystawienia refaktury powinno wynikać z umów z kontrahentami. Do przeliczenia kwot wykazanych na fakturze spedytora należy zastosować kurs waluty z dnia wystawienia faktury, jeżeli została ona wystawiona w określonym przepisami terminie.
UZASADNIENIE
Z pytania wynika, że występuje tutaj następujący schemat obrotu. Polski producent w celu wysłania swoich wyrobów kontrahentowi unijnemu korzysta z usług innego polskiego podmiotu – spedytora, który dla swojej usługi stosuje podstawową stawkę VAT i wystawia fakturę VAT producentowi. Następnie producent chce – co zrozumiałe – przerzucić koszty spedycji na kontrahenta unijnego. Mamy więc do czynienia z tzw. refakturowaniem, które nie znalazło uregulowania w normach podatkowych, jest natomiast szeroko stosowane w praktyce. Polega ona na obciążaniu poniesionymi kosztami innego podmiotu bez narzucania jakiejkolwiek marży ani stosowania innych form zarabiania na takiej operacji.
Ponieważ kontrahent zagraniczny podał świadczącemu usługę (refakturującemu polskiemu producentowi) numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby VAT w swoim kraju, znajdzie tu zastosowanie norma art. 28 ust. 6 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem miejscem świadczenia usługi (refakturowanej usługi spedycyjnej) jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy podany przez niego numer identyfikacyjny.
Ponieważ usługa taka jest świadczona poza terytorium Polski, nie będzie ona w ogóle obciążona podatkiem od towarów i usług jako wykonywana w innym państwie.
Jednak aby możliwy był do zastosowania przepis art. 28 ust. 6 ustawy o VAT, niezbędne jest podanie świadczącemu usługę numeru, pod którym kontrahent unijny jest zidentyfikowany na potrzeby VAT na terytorium państwa, które numer ten nabywcy wydało. Z pytania wynika, że warunek ten został spełniony. Wystawiacie zatem Państwo fakturę bez stawki i kwoty podatku, podając numer identyfikacyjny nabywcy oraz informację, że podatek rozliczy nabywca usługi.
Kwoty wyrażone w walucie obcej wykazane na fakturze przelicza się na złote według bieżącego kursu średniego wyliczonego na dzień wystawienia faktury i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski. Taki sposób przeliczania stosowany jest pod warunkiem, że faktura została wystawiona w terminie, w którym podatnik obowiązany był do jej wystawienia.
Gdy na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni obcej waluty nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony.
Jeżeli natomiast podatnik nie wystawił faktury w terminie, w którym był do tego zobligowany, kwoty wyrażone w obcej walucie należy przeliczyć na pieniądze polskie po kursie bieżącym średnim wyliczonym i ogłoszonym przez Narodowy Bank Polski na dzień powstania obowiązku podatkowego.
Jeżeli więc spedytor 25 maja 2005 r. był obowiązany wystawić fakturę, jej wartość powinna być przeliczona po kursie z tego dnia. Dzień otrzymania faktury przez nabywcę usługi nie jest istotny przy przeliczaniu jej wartości z waluty obcej na złote.
• art. 28 ust. 5 i 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• § 37 rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 95, poz. 797
Adam Okonkwo
konsultant podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA