REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przenieść koszty spedycji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma produkcyjna jest zarejestrowana do celów VAT w Polsce. Korzysta z usług spedycyjnych i otrzymuje fakturę VAT z 22% stawką VAT. Chcąc obciążyć kontrahenta zagranicznego, który podał swój numer identyfikacyjny VAT, jaką stawkę VAT mam zastosować przy wystawieniu faktury za wykonaną usługę? Jakie muszę posiadać dokumenty, aby móc zastosować art. 28 ust. 6 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatek płaci nabywca usługi? Jaki należy zastosować kurs waluty do przeliczenia, jeżeli faktura wystawiona przez spedytora jest z 25 maja 2005 r., a data otrzymania faktury 2 czerwca 2005 r.?
RADA
Refakturując na nabywcę koszty spedycji, należy wystawić fakturę bez stawki i kwoty podatku i wykazać na niej numer identyfikacyjny nabywcy wraz z informacją, że nabywca rozlicza VAT. Prawo do wystawienia refaktury powinno wynikać z umów z kontrahentami. Do przeliczenia kwot wykazanych na fakturze spedytora należy zastosować kurs waluty z dnia wystawienia faktury, jeżeli została ona wystawiona w określonym przepisami terminie.
UZASADNIENIE
Z pytania wynika, że występuje tutaj następujący schemat obrotu. Polski producent w celu wysłania swoich wyrobów kontrahentowi unijnemu korzysta z usług innego polskiego podmiotu – spedytora, który dla swojej usługi stosuje podstawową stawkę VAT i wystawia fakturę VAT producentowi. Następnie producent chce – co zrozumiałe – przerzucić koszty spedycji na kontrahenta unijnego. Mamy więc do czynienia z tzw. refakturowaniem, które nie znalazło uregulowania w normach podatkowych, jest natomiast szeroko stosowane w praktyce. Polega ona na obciążaniu poniesionymi kosztami innego podmiotu bez narzucania jakiejkolwiek marży ani stosowania innych form zarabiania na takiej operacji.
Ponieważ kontrahent zagraniczny podał świadczącemu usługę (refakturującemu polskiemu producentowi) numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby VAT w swoim kraju, znajdzie tu zastosowanie norma art. 28 ust. 6 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem miejscem świadczenia usługi (refakturowanej usługi spedycyjnej) jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy podany przez niego numer identyfikacyjny.
Ponieważ usługa taka jest świadczona poza terytorium Polski, nie będzie ona w ogóle obciążona podatkiem od towarów i usług jako wykonywana w innym państwie.
Jednak aby możliwy był do zastosowania przepis art. 28 ust. 6 ustawy o VAT, niezbędne jest podanie świadczącemu usługę numeru, pod którym kontrahent unijny jest zidentyfikowany na potrzeby VAT na terytorium państwa, które numer ten nabywcy wydało. Z pytania wynika, że warunek ten został spełniony. Wystawiacie zatem Państwo fakturę bez stawki i kwoty podatku, podając numer identyfikacyjny nabywcy oraz informację, że podatek rozliczy nabywca usługi.
Kwoty wyrażone w walucie obcej wykazane na fakturze przelicza się na złote według bieżącego kursu średniego wyliczonego na dzień wystawienia faktury i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski. Taki sposób przeliczania stosowany jest pod warunkiem, że faktura została wystawiona w terminie, w którym podatnik obowiązany był do jej wystawienia.
Gdy na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni obcej waluty nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony.
Jeżeli natomiast podatnik nie wystawił faktury w terminie, w którym był do tego zobligowany, kwoty wyrażone w obcej walucie należy przeliczyć na pieniądze polskie po kursie bieżącym średnim wyliczonym i ogłoszonym przez Narodowy Bank Polski na dzień powstania obowiązku podatkowego.
Jeżeli więc spedytor 25 maja 2005 r. był obowiązany wystawić fakturę, jej wartość powinna być przeliczona po kursie z tego dnia. Dzień otrzymania faktury przez nabywcę usługi nie jest istotny przy przeliczaniu jej wartości z waluty obcej na złote.
• art. 28 ust. 5 i 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• § 37 rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 95, poz. 797
Adam Okonkwo
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA