REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować odszkodowanie za naprawę samochodu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak zaksięgować odszkodowanie z PZU za naprawę samochodu, gdy zakład płaci tylko VAT? Jak ująć w rejestrze VAT naliczony, jeżeli nie mamy podstawy naliczenia?
RADA
Podstawą do ustalenia podatku naliczonego jest dla Państwa faktura VAT, którą firma dokonująca naprawy samochodu powinna wystawić w całości na Waszą firmę.
UZASADNIENIE
Odszkodowania otrzymane za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią przychód podatkowy (art. 12 ust. 1 pkt 1 updop oraz art. 14 ust. 1 pkt 12 updof). Datą powstania przychodu podatkowego będzie dzień faktycznego otrzymania odszkodowania, a więc dzień, w którym pieniądze zostały przekazane do kasy firmy lub wpłynęły na rachunek bankowy przedsiębiorcy.
Natomiast szkody poniesione w składnikach majątku objętych ubezpieczeniem stanowią generalnie koszt uzyskania przychodu. Wyjątkiem są szkody dotyczące samochodów nieobjętych ubezpieczeniem dobrowolnym. Za koszty uzyskania przychodów nie uważa się bowiem (art. 16 ust. 1 pkt 50 updop oraz art. 23 ust. 1 pkt 48 updof) strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym.
Należy zwrócić uwagę na uregulowania ustawy o VAT, w których wskazuje się (art. 88 ust. 1 pkt 2), że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w myśl przepisów o podatku dochodowym.
WAŻNE!
Nie podlega odliczeniu VAT naliczony w związku z naprawą samochodu nieobjętego ubezpieczeniem dobrowolnym. Natomiast gdy szkoda powstała w samochodzie objętym ubezpieczeniem dobrowolnym, wydatki na jej usunięcie stanowią koszt uzyskania przychodu, a VAT naliczony w związku z naprawą samochodu podlega odliczeniu (przy założeniu, że zakupy mają związek ze sprzedażą opodatkowaną).
Jeżeli ubezpieczony jest podatnikiem VAT, ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie w kwocie netto wynikającej z faktury za naprawę. W kwestii, czy zakład ubezpieczeń powinien wypłacić odszkodowanie w kwocie netto (bez VAT), czy też brutto, wypowiedział się Sąd Najwyższy w uchwale z 22 kwietnia 1997 r., sygn. akt III CZP 14/97, w której orzekł:
Odszkodowanie za szkodę poniesioną przez podatnika podatku VAT na skutek zniszczenia rzeczy, ustalone według ceny rzeczy, nie obejmuje podatku VAT mieszczącego się w tej cenie, w zakresie, w jakim poszkodowany może obniżyć należny od niego podatek o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu rzeczy.
Jeżeli więc w umowie ubezpieczeniowej brak jest w tym zakresie odrębnych uregulowań – w sytuacji gdy poszkodowanym jest podatnik VAT korzystający z odliczeń podatku naliczonego – odszkodowanie wypłacane jest w kwocie netto (bez podatku). Jeżeli natomiast poszkodowanym jest podatnik korzystający ze zwolnienia od VAT, a więc nieodliczający podatku naliczonego przy zakupie – odszkodowanie wypłacane jest w kwocie brutto.
Często stosowaną praktyką przez ubezpieczycieli jest przekazywanie kwoty ubezpieczenia bezpośrednio do zakładu dokonującego naprawy.
Jeżeli więc jesteście Państwo podatnikami VAT, firma dokonująca naprawy wystawia na Was fakturę VAT. Ubezpieczyciel przelewa kwotę netto wynikającą z faktury na rachunek warsztatu dokonującego naprawy, a Państwo płacicie tylko VAT wynikający z faktury, który następnie ujmujecie w rejestrze zakupów i dokonujecie jego odliczenia od VAT należnego. Może to nastąpić oczywiście pod warunkiem, że samochód był objęty dobrowolnym ubezpieczeniem AC. W przeciwnym razie koszt naprawy powypadkowej nie stanowi kosztu uzyskania przychodów, a VAT nie podlega odliczeniu.
Księgowania związane z odszkodowaniem za naprawę samochodu powinny przebiegać następująco:
1. Faktura VAT za naprawę samochodu:
a) wartość w cenie zakupu (bez VAT)
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu”,
b) VAT naliczony według stawki 22%
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego”,
c) łączna kwota zobowiązania
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”.
2. PK – zarachowanie kosztu w kwocie netto wynikającej z faktury:
Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne”,
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu”.
3. PK – decyzja ubezpieczyciela o przyznaniu odszkodowania (zgodnie z umową w wysokości kwoty netto):
Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce „Rozrachunki z ubezpieczycielem”),
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”.
4. PK – zarachowanie wierzytelności od ubezpieczyciela na zaspokojenie zobowiązania wobec warsztatu naprawczego – w kwocie netto:
Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”,
Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce „Rozrachunki z ubezpieczycielem”).
5. WB – zapłata pozostałej części zobowiązania (podatek VAT) wobec warsztatu naprawczego:
Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”,
Ma konto 130 „Bieżący rachunek bankowy”.
• •art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• •art. 14 ust. 1 pkt 12, art. 23 ust. 1 pkt 48 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• •art. 12 ust. 1 pkt 1, art. 16 ust. 1 pkt 50 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
Halina Kędziora
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA