REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować odszkodowanie za naprawę samochodu

REKLAMA

Jak zaksięgować odszkodowanie z PZU za naprawę samochodu, gdy zakład płaci tylko VAT? Jak ująć w rejestrze VAT naliczony, jeżeli nie mamy podstawy naliczenia?
RADA
Podstawą do ustalenia podatku naliczonego jest dla Państwa faktura VAT, którą firma dokonująca naprawy samochodu powinna wystawić w całości na Waszą firmę.
UZASADNIENIE
Odszkodowania otrzymane za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią przychód podatkowy (art. 12 ust. 1 pkt 1 updop oraz art. 14 ust. 1 pkt 12 updof). Datą powstania przychodu podatkowego będzie dzień faktycznego otrzymania odszkodowania, a więc dzień, w którym pieniądze zostały przekazane do kasy firmy lub wpłynęły na rachunek bankowy przedsiębiorcy.
Natomiast szkody poniesione w składnikach majątku objętych ubezpieczeniem stanowią generalnie koszt uzyskania przychodu. Wyjątkiem są szkody dotyczące samochodów nieobjętych ubezpieczeniem dobrowolnym. Za koszty uzyskania przychodów nie uważa się bowiem (art. 16 ust. 1 pkt 50 updop oraz art. 23 ust. 1 pkt 48 updof) strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym.
Należy zwrócić uwagę na uregulowania ustawy o VAT, w których wskazuje się (art. 88 ust. 1 pkt 2), że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w myśl przepisów o podatku dochodowym.
WAŻNE!
Nie podlega odliczeniu VAT naliczony w związku z naprawą samochodu nieobjętego ubezpieczeniem dobrowolnym. Natomiast gdy szkoda powstała w samochodzie objętym ubezpieczeniem dobrowolnym, wydatki na jej usunięcie stanowią koszt uzyskania przychodu, a VAT naliczony w związku z naprawą samochodu podlega odliczeniu (przy założeniu, że zakupy mają związek ze sprzedażą opodatkowaną).
Jeżeli ubezpieczony jest podatnikiem VAT, ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie w kwocie netto wynikającej z faktury za naprawę. W kwestii, czy zakład ubezpieczeń powinien wypłacić odszkodowanie w kwocie netto (bez VAT), czy też brutto, wypowiedział się Sąd Najwyższy w uchwale z 22 kwietnia 1997 r., sygn. akt III CZP 14/97, w której orzekł:
Odszkodowanie za szkodę poniesioną przez podatnika podatku VAT na skutek zniszczenia rzeczy, ustalone według ceny rzeczy, nie obejmuje podatku VAT mieszczącego się w tej cenie, w zakresie, w jakim poszkodowany może obniżyć należny od niego podatek o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu rzeczy.
Jeżeli więc w umowie ubezpieczeniowej brak jest w tym zakresie odrębnych uregulowań – w sytuacji gdy poszkodowanym jest podatnik VAT korzystający z odliczeń podatku naliczonego – odszkodowanie wypłacane jest w kwocie netto (bez podatku). Jeżeli natomiast poszkodowanym jest podatnik korzystający ze zwolnienia od VAT, a więc nieodliczający podatku naliczonego przy zakupie – odszkodowanie wypłacane jest w kwocie brutto.
Często stosowaną praktyką przez ubezpieczycieli jest przekazywanie kwoty ubezpieczenia bezpośrednio do zakładu dokonującego naprawy.
Jeżeli więc jesteście Państwo podatnikami VAT, firma dokonująca naprawy wystawia na Was fakturę VAT. Ubezpieczyciel przelewa kwotę netto wynikającą z faktury na rachunek warsztatu dokonującego naprawy, a Państwo płacicie tylko VAT wynikający z faktury, który następnie ujmujecie w rejestrze zakupów i dokonujecie jego odliczenia od VAT należnego. Może to nastąpić oczywiście pod warunkiem, że samochód był objęty dobrowolnym ubezpieczeniem AC. W przeciwnym razie koszt naprawy powypadkowej nie stanowi kosztu uzyskania przychodów, a VAT nie podlega odliczeniu.
Księgowania związane z odszkodowaniem za naprawę samochodu powinny przebiegać następująco:
1. Faktura VAT za naprawę samochodu:
a) wartość w cenie zakupu (bez VAT)
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu”,
b) VAT naliczony według stawki 22%
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego”,
c) łączna kwota zobowiązania
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”.
2. PK – zarachowanie kosztu w kwocie netto wynikającej z faktury:
Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne”,
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu”.
3. PK – decyzja ubezpieczyciela o przyznaniu odszkodowania (zgodnie z umową w wysokości kwoty netto):
Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce „Rozrachunki z ubezpieczycielem”),
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”.
4. PK – zarachowanie wierzytelności od ubezpieczyciela na zaspokojenie zobowiązania wobec warsztatu naprawczego – w kwocie netto:
Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”,
Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce „Rozrachunki z ubezpieczycielem”).
5. WB – zapłata pozostałej części zobowiązania (podatek VAT) wobec warsztatu naprawczego:
Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”,
Ma konto 130 „Bieżący rachunek bankowy”.
• •art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• •art. 14 ust. 1 pkt 12, art. 23 ust. 1 pkt 48 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• •art. 12 ust. 1 pkt 1, art. 16 ust. 1 pkt 50 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
Halina Kędziora
doradca podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA