REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować odszkodowanie za naprawę samochodu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak zaksięgować odszkodowanie z PZU za naprawę samochodu, gdy zakład płaci tylko VAT? Jak ująć w rejestrze VAT naliczony, jeżeli nie mamy podstawy naliczenia?
RADA
Podstawą do ustalenia podatku naliczonego jest dla Państwa faktura VAT, którą firma dokonująca naprawy samochodu powinna wystawić w całości na Waszą firmę.
UZASADNIENIE
Odszkodowania otrzymane za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią przychód podatkowy (art. 12 ust. 1 pkt 1 updop oraz art. 14 ust. 1 pkt 12 updof). Datą powstania przychodu podatkowego będzie dzień faktycznego otrzymania odszkodowania, a więc dzień, w którym pieniądze zostały przekazane do kasy firmy lub wpłynęły na rachunek bankowy przedsiębiorcy.
Natomiast szkody poniesione w składnikach majątku objętych ubezpieczeniem stanowią generalnie koszt uzyskania przychodu. Wyjątkiem są szkody dotyczące samochodów nieobjętych ubezpieczeniem dobrowolnym. Za koszty uzyskania przychodów nie uważa się bowiem (art. 16 ust. 1 pkt 50 updop oraz art. 23 ust. 1 pkt 48 updof) strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym.
Należy zwrócić uwagę na uregulowania ustawy o VAT, w których wskazuje się (art. 88 ust. 1 pkt 2), że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w myśl przepisów o podatku dochodowym.
WAŻNE!
Nie podlega odliczeniu VAT naliczony w związku z naprawą samochodu nieobjętego ubezpieczeniem dobrowolnym. Natomiast gdy szkoda powstała w samochodzie objętym ubezpieczeniem dobrowolnym, wydatki na jej usunięcie stanowią koszt uzyskania przychodu, a VAT naliczony w związku z naprawą samochodu podlega odliczeniu (przy założeniu, że zakupy mają związek ze sprzedażą opodatkowaną).
Jeżeli ubezpieczony jest podatnikiem VAT, ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie w kwocie netto wynikającej z faktury za naprawę. W kwestii, czy zakład ubezpieczeń powinien wypłacić odszkodowanie w kwocie netto (bez VAT), czy też brutto, wypowiedział się Sąd Najwyższy w uchwale z 22 kwietnia 1997 r., sygn. akt III CZP 14/97, w której orzekł:
Odszkodowanie za szkodę poniesioną przez podatnika podatku VAT na skutek zniszczenia rzeczy, ustalone według ceny rzeczy, nie obejmuje podatku VAT mieszczącego się w tej cenie, w zakresie, w jakim poszkodowany może obniżyć należny od niego podatek o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu rzeczy.
Jeżeli więc w umowie ubezpieczeniowej brak jest w tym zakresie odrębnych uregulowań – w sytuacji gdy poszkodowanym jest podatnik VAT korzystający z odliczeń podatku naliczonego – odszkodowanie wypłacane jest w kwocie netto (bez podatku). Jeżeli natomiast poszkodowanym jest podatnik korzystający ze zwolnienia od VAT, a więc nieodliczający podatku naliczonego przy zakupie – odszkodowanie wypłacane jest w kwocie brutto.
Często stosowaną praktyką przez ubezpieczycieli jest przekazywanie kwoty ubezpieczenia bezpośrednio do zakładu dokonującego naprawy.
Jeżeli więc jesteście Państwo podatnikami VAT, firma dokonująca naprawy wystawia na Was fakturę VAT. Ubezpieczyciel przelewa kwotę netto wynikającą z faktury na rachunek warsztatu dokonującego naprawy, a Państwo płacicie tylko VAT wynikający z faktury, który następnie ujmujecie w rejestrze zakupów i dokonujecie jego odliczenia od VAT należnego. Może to nastąpić oczywiście pod warunkiem, że samochód był objęty dobrowolnym ubezpieczeniem AC. W przeciwnym razie koszt naprawy powypadkowej nie stanowi kosztu uzyskania przychodów, a VAT nie podlega odliczeniu.
Księgowania związane z odszkodowaniem za naprawę samochodu powinny przebiegać następująco:
1. Faktura VAT za naprawę samochodu:
a) wartość w cenie zakupu (bez VAT)
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu”,
b) VAT naliczony według stawki 22%
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego”,
c) łączna kwota zobowiązania
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”.
2. PK – zarachowanie kosztu w kwocie netto wynikającej z faktury:
Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne”,
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu”.
3. PK – decyzja ubezpieczyciela o przyznaniu odszkodowania (zgodnie z umową w wysokości kwoty netto):
Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce „Rozrachunki z ubezpieczycielem”),
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”.
4. PK – zarachowanie wierzytelności od ubezpieczyciela na zaspokojenie zobowiązania wobec warsztatu naprawczego – w kwocie netto:
Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”,
Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce „Rozrachunki z ubezpieczycielem”).
5. WB – zapłata pozostałej części zobowiązania (podatek VAT) wobec warsztatu naprawczego:
Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”,
Ma konto 130 „Bieżący rachunek bankowy”.
• •art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• •art. 14 ust. 1 pkt 12, art. 23 ust. 1 pkt 48 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• •art. 12 ust. 1 pkt 1, art. 16 ust. 1 pkt 50 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
Halina Kędziora
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA