REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy rozliczyć fakturę korygującą zwiększającą cenę sprzedaży

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka zamierza dokonać korekty sprzedaży, tj. podwyższenia ceny sprzedaży, a tym samym podwyższenia podatku należnego, wystawiając fakturę korygującą dotyczącą sprzedaży z poprzedniego miesiąca. Kiedy należy rozliczyć tę korektę - w deklaracji za miesiąc wystawienia faktury korygującej, czy też za miesiąc poprzedni, w którym wystąpiła sprzedaż?
RADA
Fakturę korygującą zwiększającą obrót i podatek należny należy ująć w miesiącu jej wystawienia. Bez znaczenia w takim przypadku jest potwierdzenie przez kontrahenta odbioru faktury.
UZASADNIENIE
Podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży (art. 29 ust. 1 ustawy o VAT). Ta należność może być modyfikowana, a jej wielkość zależy wyłącznie od woli stron transakcji, które uzgadniają cenę. Podstawa ta może być określona przez organ podatkowy jedynie w przypadku istnienia powiązań między stronami, o których mowa w art. 32 ustawy, jeżeli miały one wpływ na cenę. Ustalona cena może więc być zmieniana (zwiększana lub przez udzielenie rabatu – zmniejszana). Dokumentowanie tych zmian następuje przez wystawianie faktur korygujących.
W przypadku zmniejszenia ceny, po wystawieniu faktury dokumentującej sprzedaż wystawia się odpowiednio faktury zmniejszające obrót i podatek należny. W tej sytuacji, zgodnie z § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r., sprzedawca jest zobowiązany do posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Potwierdzenie odbioru stanowi bowiem podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc (w przypadku rozliczeń kwartalnych za kwartał), w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie.
Gdy natomiast dochodzi do podwyższenia ceny, jest to okoliczność, która powoduje obowiązek wystawienia stosownej faktury korygującej. Stanowi o tym § 17 rozporządzenia z 25 maja 2005 r. Przepisy w tym zakresie nie wskazują na obowiązek sprzedawcy, by posiadał on potwierdzenie odbioru faktury, co jest skorelowane z zasadą, iż generalnie faktury nie wymagają podpisu nabywcy. Mylące w tym zakresie może być odwołanie się w § 17 ust. 6 do odpowiedniego zastosowania § 16 ust. 4 nakazującego otrzymanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Należy jednak zauważyć, że potwierdzenie odbioru faktury korygującej, o którym mowa w § 16 ust. 4, dotyczy sytuacji obniżenia podatku należnego, a nie jego zwiększenia. Nie należy zatem tego przepisu stosować do sytuacji podwyższenia ceny i podwyższenia podatku należnego. Wynika z tego, że zadeklarowanie wyższej ceny powinno nastąpić w tym miesiącu, w którym dokonano zmiany ceny i wystawiono na tę okoliczność fakturę korygującą zwiększającą obrót i podatek należny. Rozliczenie poprzedniego miesiąca jest prawidłowe, bo pierwotna faktura dokumentowała taką należność, jaką ustaliły strony na moment zawarcia transakcji. Zmiana tej wartości nastąpiła dopiero po wystawieniu faktury korygującej, już w następnym miesiącu. Wtedy też faktura korygująca powinna być rozliczona.
Przykład
Podatnik sprzedał towar 29 lipca 2005 r. za kwotę 2000 zł netto + 440 zł VAT. Kwota należności została jednak omyłkowo podana w wysokości niższej od należnej. Prawidłowo powinna być wykazana kwota 2500 zł netto + 550 zł VAT. Podatnik skorygował pomyłkę w sierpniu, wystawiając fakturę korygującą. Kwotę podwyższającą cenę (500 zł) oraz zwiększenie kwoty podatku (110 zł) podatnik wykazuje w rozliczeniu za sierpień 2005 r.
• § 16 ust. 4, § 17 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
Iwona Skrok
ekspert w zakresie VAT, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA