REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie elementy wchodzą w skład audytu inwentaryzacji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W naszej firmie, zgodnie z ustawą o rachunkowości, planujemy pod koniec roku przeprowadzić inwentaryzację. Po jej zakończeniu chcielibyśmy zlecić wykonanie audytu inwentaryzacji. Proszę o przybliżenie jakie elementy wchodzą w skład audytu inwentaryzacji?
Audyt przeprowadzonej inwentaryzacji obejmuje następujące zagadnienia:
• przygotowanie inwentaryzacji,
• metody inwentaryzacji,
• opracowanie wyników inwentaryzacji,
• rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych.
Za przeprowadzenie inwentaryzacji odpowiada kierownik jednostki. W celu przygotowania inwentaryzacji kierownik wydaje, w formie zarządzenia wewnętrznego, instrukcję inwentaryzacyjną.
Instrukcja inwentaryzacyjna powinna stanowić integralną część zasad rachunkowości jednostki. W instrukcji kierownik jednostki powinien określić podstawy prawne dokonywanej inwentaryzacji, cele inwentaryzacji, jej metody oraz terminy przeprowadzania, zadania głównej komisji inwentaryzacyjnej oraz poszczególnych zespołów spisowych, zasady inwentaryzacji w formie spisu z natury, zasady inwentaryzacji w drodze uzgodnienia sald oraz inwentaryzacji w drodze weryfikacji, zasady wyceny arkuszy inwentaryzacyjnych, zasady weryfikacji wyceny i rozliczania różnic inwentaryzacyjnych.
W trakcie wykonywania zadania audytowego należy sprawdzić zgodność powyższych przepisów dotyczących poszczególnych składników aktywów i pasywów z przepisami ustawy o rachunkowości.
Następnym etapem jest weryfikacja stosowanych metod inwentaryzacji dla potwierdzenia istnienia oraz realności wyceny poszczególnych składników aktywów i pasywów jednostki, która obejmuje:
• stosowanie zasady wyceny składników majątkowych na dzień ujęcia tych składników w ewidencji finansowo-księgowej oraz na dzień bilansowy,
• prawidłowość (pod względem rachunkowym i merytorycznym) dowodów księgowych przychodu i rozchodu składników majątkowych,
• terminowość wystawienia dowodów księgowych.
Wyniki inwentaryzacji powinny zostać odpowiednio udokumentowane i powiązane z danymi wynikającymi z ewidencji finansowo-księgowej. Udokumentowanie inwentaryzacji stanowią arkusze spisowe oraz załączniki uzasadniające wykazane w formularzach spisowych łączne ilości obmiarów i wykazy cząstkowych partii składnika majątkowego. Wycenione i podliczone w kolumnie „wartość” pozycje arkusza spisowego stanowią dowód, na podstawie którego wprowadza się do ksiąg na koniec okresu obrachunkowego np. wartość zapasów.
Stwierdzone w toku inwentaryzacji różnice inwentaryzacyjne powinny być udokumentowane, wyjaśnione oraz rozliczone według zasad stosowanych do rozliczania niedoborów i nadwyżek inwentaryzacyjnych. Weryfikacja przyjętych przez komisję inwentaryzacyjną wyjaśnień oraz zastosowanych zasad rozliczania różnic inwentaryzacyjnych, terminu ujęcia rozliczenia w księgach rachunkowych oraz prawidłowości ewidencji rozliczenia różnic jest niezbędnym warunkiem do stwierdzenia, że różnice inwentaryzacyjne odzwierciedlają stan rzeczywisty składników majątkowych jednostki, a nie są one pozorne.
Na zakończenie należy podkreślić, że oprócz wypełnienia obowiązku ustawowego, przeprowadzenie inwentaryzacji daje możliwość uporządkowania i realnej wyceny, z zachowaniem zasady ostrożności, wszystkich składników majątkowych jednostki.
Porady udzieliła:
Grażyna Rajchert
– praktyk, biegły rewident, członek Stowarzyszenia Audytorów Wewnętrznych;
Pytania: czytelnicy.rfa@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA