REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na prowadzenie sprawy są kosztem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jakość usług oferowanych przez naszą spółkę została zakwestionowana przez jednego z kontrahentów. Sprawa została skierowana do sądu. Wyrok okazał się dla nas niekorzystny. Czy wydatki poniesione na pomoc prawną dotyczącą tego procesu słusznie zaliczyliśmy do kosztów uzyskania przychodów?
Tak. Wydatek na obsługę prawną można w tym przypadku uznać za racjonalnie i gospodarczo uzasadniony, gdyż celem jego poniesienia było zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodu. Wydatki poniesione na pomoc prawną dotyczącą tego procesu można zaliczyć więc do kosztów uzyskania przychodów.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT), podobnie jak ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zawiera katalogu wydatków, które można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. W obu ustawach mamy natomiast enumeratywnie wymienione kategorie wydatków, które nie są kosztami podatkowymi. Zamknięty katalog wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodu stanowi uzupełnienie generalnej zasady wyrażonej w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, zgodnie z którą kosztami uzyskania przychodu są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu z wyłączeniem kosztów zakazanych.
W toku prowadzenia działalności gospodarczej firmy ponoszą wiele wydatków, a co za tym idzie pojawiają się problemy czy dany wydatek może zostać uznany za koszt uzyskania przychodu. Ponadto, co jest równie istotne, to na podatniku ciąży obowiązek uprawdopodobnienia, że dany wydatek został prawidłowo zakwalifikowany.
Po pierwsze, aby dany wydatek uznać za koszt uzyskania przychodu, musi on zostać rzeczywiście poniesiony, tj. nie może wynikać jedynie np. z przeszacowania zapasów. Dla celów dowodowych poniesienie danego wydatku powinno zostać uprawdopodobnione posiadanym przez podatnika dokumentem, np. fakturą.
Po drugie, jak stanowi ustawa o CIT, koszt musi zostać poniesiony w celu uzyskania przychodu. W doktrynie prawa podatkowego oraz w orzecznictwie zarysowały się dwa stanowiska w tej kwestii. Zgodnie z pierwszym poglądem (dominującym w orzecznictwie) związek pomiędzy poniesionym kosztem a przychodem powinien mieć charakter bezpośredni. Innymi słowy poniesienie konkretnego kosztu musi mieć bezpośredni skutek w postaci uzyskania konkretnego przychodu. Zgodnie z drugim stanowiskiem, z którym się zgadzam, koszty poniesione przez podatnika należy rozpatrywać pod kątem szeroko rozumianej celowości, tj. dążenia do uzyskania przychodu, a nie samego rezultatu w postaci konkretnego przychodu.
A zatem, aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione dwa warunki: wydatek musi spełniać powyższe kryteria, a ponadto nie może znajdować się na liście wydatków zakazanych.
Odnosząc powyższe uwagi do omawianego przypadku, stoję na stanowisku, że wydatki poniesione na obsługę prawną podczas postępowania sądowego mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w analizowanym stanie faktycznym. Koszty te dotyczą bowiem pomocy prawnej udzielonej spółce w związku z zakwestionowaniem przez jej kontrahenta jakości usług świadczonych przez spółkę. Wydatek na obsługę prawną można w tym przypadku uznać za racjonalnie i gospodarczo uzasadniony, gdyż celem jego poniesienia było zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodu.

Michał Zdyb,
Tax Consultant, Moore Stephens Smoczyński i Partnerzy Sp. z o.o.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA