REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstanie obowiązek podatkowy przy sprzedaży poprzez sklep internetowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę sprzedaż poprzez sklep internetowy. Sprzedaż dokumentowana jest fakturami. W jaki sposób i w którym momencie ewidencjonować sprzedaż, w przypadku gdy zapłata następuje wcześniej niż dostawa towarów?
RADA
W przedstawionej sytuacji, jeżeli zapłata należności nastąpiła przed dostawą towaru, to obowiązek podatkowy powstał z chwilą otrzymania należności. Tak będzie również w przypadku, gdy sprzedaż będzie się odbywać za zaliczeniem pocztowym, tj. w chwili otrzymania zapłaty.
UZASADNIENIE
Z pytania jednoznacznie nie wynika podstawowa kwestia: w jaki sposób jest realizowana sprzedaż towarów za pośrednictwem internetu. Czy dostawa towarów ma charakter sprzedaży wysyłkowej (w transakcjach krajowych) i jest realizowana za pobraniem należności? Czy też nabywcy zamówionych towarów najpierw wpłacają należność za towar, a następnie, po jej otrzymaniu, za pośrednictwem poczty lub kuriera wysyłają go na wskazany adres odbiorcy? Jest to decydujące dla ustalenia, w którym momencie powstaje obowiązek podatkowy w VAT od tej sprzedaży. Obie formy sprzedaży wymagają odrębnego omówienia ze względu na fakt, że podlegają odrębnym regulacjom.
Ustawa nie reguluje pojęcia dostawy wysyłkowej w transakcjach krajowych za zaliczeniem pocztowym. Ze sprzedażą wysyłkową w obrocie krajowym mamy do czynienia wówczas, gdy umowy między kontrahentami zawierane są przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość. W szczególności dotyczy to formy złożenia zamówienia. Umowy zawierane na formularzach, np. wydrukowanych w reklamach prasowych, poczty elektronicznej czy internetu, telefonu, telefaksu, są umowami na odległość. Sprzedaż wysyłkowa występuje wówczas, gdy przedsiębiorca w taki właśnie sposób zorganizował własną działalność i w taki sposób ją realizuje oraz gdy zamieszcza informacje (np. na stronach internetowych) o typie prowadzonej sprzedaży.
Najczęściej dostawa towarów realizowana jest w takiej sytuacji za pośrednictwem poczty lub poczty kurierskiej, a nabywca uiszcza należność za towar przy dostarczeniu mu tego towaru przez pocztę lub kuriera. Przepisy ustawy określają szczególny moment powstania obowiązku podatkowego dla „sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym” (art. 19 ust. 13 pkt. 6 ustawy). Obowiązek podatkowy w tym przypadku powstaje z chwilą otrzymania zapłaty. Sam fakt wystawienia faktury przez sprzedawcę nie rodzi powstania obowiązku podatkowego. W przypadku gdy zamawiający nie odbierze towaru, wraca on do sprzedawcy i uznaje się, że transakcja nie miała miejsca. Wówczas sprzedawca może anulować wystawioną fakturę.
WAŻNE
Przy sprzedaży za zaliczeniem pocztowym fakturę wystawia się nie później niż 7 dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Zatem, wystawienie faktury w dniu dostawy towaru (wysyłki) jest jak najbardziej poprawne, ale mimo to obowiązek podatkowy i tak powstanie w dniu otrzymania zapłaty.
Oznacza to, że rozliczenie podatku, wynikającego z wystawionych faktur w deklaracji podatkowej musi nastąpić w rozliczeniu za miesiąc otrzymania zapłaty, a nie miesiąc wystawienia faktury. Dokumentowanie sprzedaży wysyłkowej fakturą VAT dotyczy wyłącznie sprzedaży na rzecz podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą. Przy sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie ma obowiązku (również w tym przypadku) wystawiania faktur VAT. Obowiązek ten jednak istnieje w przypadku żądania jej wystawienia.
Inna diametralnie jest sytuacja, gdy sprzedawca będzie realizował zamówienie, czyli dokona dostawy towaru, dopiero po otrzymaniu pełnej należności od nabywcy. Jak wynika z pytania, firma prawdopodobnie taką właśnie formę sprzedaży stosuje. W takiej sytuacji będą miały zastosowanie przepisy ogólne dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego.
Jeżeli zatem nabywca towaru wpłaca należność na poczet przyszłej dostawy, to w świetle przepisów o VAT jest to zaliczka na dostawę towaru. Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. W takiej sytuacji cała kwota wpłaconej zaliczki powoduje powstanie obowiązku podatkowego, niezależnie od tego, kiedy zostanie zrealizowana dostawa towaru. Jeżeli zaliczka wymaga potwierdzenia fakturą VAT, to należy ją wystawić nie później niż 7 dnia, licząc od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności (zaliczki, przedpłaty, raty, zadatku). Natomiast jeżeli wystawiona faktura na zaliczkę obejmuje całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru nie wystawia faktury VAT. Faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki stanowiącej 100% ceny towaru nie wymaga powtórnego potwierdzania dostawy towaru fakturą.
Przykład
Firma otrzymała 29 czerwca 2005 r. należność na przyszłą dostawę towaru, czyli zaliczkę, w kwocie 150 zł. Następnie nabywca zrezygnował z części towaru. Wobec czego dostarczono mu towar o wartości 100 zł (brutto) 15 lipca 2005 r., a na pozostałą kwotę 50 zł wysłano towar 25 lipca 2005 r. Wysłanie towaru w dwu różnych terminach nie podlega obowiązkowi fakturowania ani też ewidencjonowania w kasie fiskalnej.
• art. 19 ust. 11 i 13 pkt 6, art. 106 ust. 1–4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 13–14, § 16 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
Anna Potocka
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uniknąć obowiązkowego KSeF? Jest kilka sposobów. Np. wystarczy zarejestrować się jako podatnik zagraniczny działający w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

REKLAMA

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

REKLAMA

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA