REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstanie obowiązek podatkowy przy sprzedaży poprzez sklep internetowy

REKLAMA

Prowadzę sprzedaż poprzez sklep internetowy. Sprzedaż dokumentowana jest fakturami. W jaki sposób i w którym momencie ewidencjonować sprzedaż, w przypadku gdy zapłata następuje wcześniej niż dostawa towarów?
RADA
W przedstawionej sytuacji, jeżeli zapłata należności nastąpiła przed dostawą towaru, to obowiązek podatkowy powstał z chwilą otrzymania należności. Tak będzie również w przypadku, gdy sprzedaż będzie się odbywać za zaliczeniem pocztowym, tj. w chwili otrzymania zapłaty.
UZASADNIENIE
Z pytania jednoznacznie nie wynika podstawowa kwestia: w jaki sposób jest realizowana sprzedaż towarów za pośrednictwem internetu. Czy dostawa towarów ma charakter sprzedaży wysyłkowej (w transakcjach krajowych) i jest realizowana za pobraniem należności? Czy też nabywcy zamówionych towarów najpierw wpłacają należność za towar, a następnie, po jej otrzymaniu, za pośrednictwem poczty lub kuriera wysyłają go na wskazany adres odbiorcy? Jest to decydujące dla ustalenia, w którym momencie powstaje obowiązek podatkowy w VAT od tej sprzedaży. Obie formy sprzedaży wymagają odrębnego omówienia ze względu na fakt, że podlegają odrębnym regulacjom.
Ustawa nie reguluje pojęcia dostawy wysyłkowej w transakcjach krajowych za zaliczeniem pocztowym. Ze sprzedażą wysyłkową w obrocie krajowym mamy do czynienia wówczas, gdy umowy między kontrahentami zawierane są przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość. W szczególności dotyczy to formy złożenia zamówienia. Umowy zawierane na formularzach, np. wydrukowanych w reklamach prasowych, poczty elektronicznej czy internetu, telefonu, telefaksu, są umowami na odległość. Sprzedaż wysyłkowa występuje wówczas, gdy przedsiębiorca w taki właśnie sposób zorganizował własną działalność i w taki sposób ją realizuje oraz gdy zamieszcza informacje (np. na stronach internetowych) o typie prowadzonej sprzedaży.
Najczęściej dostawa towarów realizowana jest w takiej sytuacji za pośrednictwem poczty lub poczty kurierskiej, a nabywca uiszcza należność za towar przy dostarczeniu mu tego towaru przez pocztę lub kuriera. Przepisy ustawy określają szczególny moment powstania obowiązku podatkowego dla „sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym” (art. 19 ust. 13 pkt. 6 ustawy). Obowiązek podatkowy w tym przypadku powstaje z chwilą otrzymania zapłaty. Sam fakt wystawienia faktury przez sprzedawcę nie rodzi powstania obowiązku podatkowego. W przypadku gdy zamawiający nie odbierze towaru, wraca on do sprzedawcy i uznaje się, że transakcja nie miała miejsca. Wówczas sprzedawca może anulować wystawioną fakturę.
WAŻNE
Przy sprzedaży za zaliczeniem pocztowym fakturę wystawia się nie później niż 7 dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Zatem, wystawienie faktury w dniu dostawy towaru (wysyłki) jest jak najbardziej poprawne, ale mimo to obowiązek podatkowy i tak powstanie w dniu otrzymania zapłaty.
Oznacza to, że rozliczenie podatku, wynikającego z wystawionych faktur w deklaracji podatkowej musi nastąpić w rozliczeniu za miesiąc otrzymania zapłaty, a nie miesiąc wystawienia faktury. Dokumentowanie sprzedaży wysyłkowej fakturą VAT dotyczy wyłącznie sprzedaży na rzecz podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą. Przy sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie ma obowiązku (również w tym przypadku) wystawiania faktur VAT. Obowiązek ten jednak istnieje w przypadku żądania jej wystawienia.
Inna diametralnie jest sytuacja, gdy sprzedawca będzie realizował zamówienie, czyli dokona dostawy towaru, dopiero po otrzymaniu pełnej należności od nabywcy. Jak wynika z pytania, firma prawdopodobnie taką właśnie formę sprzedaży stosuje. W takiej sytuacji będą miały zastosowanie przepisy ogólne dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego.
Jeżeli zatem nabywca towaru wpłaca należność na poczet przyszłej dostawy, to w świetle przepisów o VAT jest to zaliczka na dostawę towaru. Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. W takiej sytuacji cała kwota wpłaconej zaliczki powoduje powstanie obowiązku podatkowego, niezależnie od tego, kiedy zostanie zrealizowana dostawa towaru. Jeżeli zaliczka wymaga potwierdzenia fakturą VAT, to należy ją wystawić nie później niż 7 dnia, licząc od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności (zaliczki, przedpłaty, raty, zadatku). Natomiast jeżeli wystawiona faktura na zaliczkę obejmuje całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru nie wystawia faktury VAT. Faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki stanowiącej 100% ceny towaru nie wymaga powtórnego potwierdzania dostawy towaru fakturą.
Przykład
Firma otrzymała 29 czerwca 2005 r. należność na przyszłą dostawę towaru, czyli zaliczkę, w kwocie 150 zł. Następnie nabywca zrezygnował z części towaru. Wobec czego dostarczono mu towar o wartości 100 zł (brutto) 15 lipca 2005 r., a na pozostałą kwotę 50 zł wysłano towar 25 lipca 2005 r. Wysłanie towaru w dwu różnych terminach nie podlega obowiązkowi fakturowania ani też ewidencjonowania w kasie fiskalnej.
• art. 19 ust. 11 i 13 pkt 6, art. 106 ust. 1–4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 13–14, § 16 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
Anna Potocka
specjalista w zakresie VAT


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Ministerstwo Finansów: nie ma nowego podatku od ogrodzeń. 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też o oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

REKLAMA

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

REKLAMA

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA