REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstanie obowiązek podatkowy przy sprzedaży poprzez sklep internetowy

REKLAMA

Prowadzę sprzedaż poprzez sklep internetowy. Sprzedaż dokumentowana jest fakturami. W jaki sposób i w którym momencie ewidencjonować sprzedaż, w przypadku gdy zapłata następuje wcześniej niż dostawa towarów?
RADA
W przedstawionej sytuacji, jeżeli zapłata należności nastąpiła przed dostawą towaru, to obowiązek podatkowy powstał z chwilą otrzymania należności. Tak będzie również w przypadku, gdy sprzedaż będzie się odbywać za zaliczeniem pocztowym, tj. w chwili otrzymania zapłaty.
UZASADNIENIE
Z pytania jednoznacznie nie wynika podstawowa kwestia: w jaki sposób jest realizowana sprzedaż towarów za pośrednictwem internetu. Czy dostawa towarów ma charakter sprzedaży wysyłkowej (w transakcjach krajowych) i jest realizowana za pobraniem należności? Czy też nabywcy zamówionych towarów najpierw wpłacają należność za towar, a następnie, po jej otrzymaniu, za pośrednictwem poczty lub kuriera wysyłają go na wskazany adres odbiorcy? Jest to decydujące dla ustalenia, w którym momencie powstaje obowiązek podatkowy w VAT od tej sprzedaży. Obie formy sprzedaży wymagają odrębnego omówienia ze względu na fakt, że podlegają odrębnym regulacjom.
Ustawa nie reguluje pojęcia dostawy wysyłkowej w transakcjach krajowych za zaliczeniem pocztowym. Ze sprzedażą wysyłkową w obrocie krajowym mamy do czynienia wówczas, gdy umowy między kontrahentami zawierane są przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość. W szczególności dotyczy to formy złożenia zamówienia. Umowy zawierane na formularzach, np. wydrukowanych w reklamach prasowych, poczty elektronicznej czy internetu, telefonu, telefaksu, są umowami na odległość. Sprzedaż wysyłkowa występuje wówczas, gdy przedsiębiorca w taki właśnie sposób zorganizował własną działalność i w taki sposób ją realizuje oraz gdy zamieszcza informacje (np. na stronach internetowych) o typie prowadzonej sprzedaży.
Najczęściej dostawa towarów realizowana jest w takiej sytuacji za pośrednictwem poczty lub poczty kurierskiej, a nabywca uiszcza należność za towar przy dostarczeniu mu tego towaru przez pocztę lub kuriera. Przepisy ustawy określają szczególny moment powstania obowiązku podatkowego dla „sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym” (art. 19 ust. 13 pkt. 6 ustawy). Obowiązek podatkowy w tym przypadku powstaje z chwilą otrzymania zapłaty. Sam fakt wystawienia faktury przez sprzedawcę nie rodzi powstania obowiązku podatkowego. W przypadku gdy zamawiający nie odbierze towaru, wraca on do sprzedawcy i uznaje się, że transakcja nie miała miejsca. Wówczas sprzedawca może anulować wystawioną fakturę.
WAŻNE
Przy sprzedaży za zaliczeniem pocztowym fakturę wystawia się nie później niż 7 dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Zatem, wystawienie faktury w dniu dostawy towaru (wysyłki) jest jak najbardziej poprawne, ale mimo to obowiązek podatkowy i tak powstanie w dniu otrzymania zapłaty.
Oznacza to, że rozliczenie podatku, wynikającego z wystawionych faktur w deklaracji podatkowej musi nastąpić w rozliczeniu za miesiąc otrzymania zapłaty, a nie miesiąc wystawienia faktury. Dokumentowanie sprzedaży wysyłkowej fakturą VAT dotyczy wyłącznie sprzedaży na rzecz podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą. Przy sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie ma obowiązku (również w tym przypadku) wystawiania faktur VAT. Obowiązek ten jednak istnieje w przypadku żądania jej wystawienia.
Inna diametralnie jest sytuacja, gdy sprzedawca będzie realizował zamówienie, czyli dokona dostawy towaru, dopiero po otrzymaniu pełnej należności od nabywcy. Jak wynika z pytania, firma prawdopodobnie taką właśnie formę sprzedaży stosuje. W takiej sytuacji będą miały zastosowanie przepisy ogólne dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego.
Jeżeli zatem nabywca towaru wpłaca należność na poczet przyszłej dostawy, to w świetle przepisów o VAT jest to zaliczka na dostawę towaru. Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. W takiej sytuacji cała kwota wpłaconej zaliczki powoduje powstanie obowiązku podatkowego, niezależnie od tego, kiedy zostanie zrealizowana dostawa towaru. Jeżeli zaliczka wymaga potwierdzenia fakturą VAT, to należy ją wystawić nie później niż 7 dnia, licząc od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności (zaliczki, przedpłaty, raty, zadatku). Natomiast jeżeli wystawiona faktura na zaliczkę obejmuje całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru nie wystawia faktury VAT. Faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki stanowiącej 100% ceny towaru nie wymaga powtórnego potwierdzania dostawy towaru fakturą.
Przykład
Firma otrzymała 29 czerwca 2005 r. należność na przyszłą dostawę towaru, czyli zaliczkę, w kwocie 150 zł. Następnie nabywca zrezygnował z części towaru. Wobec czego dostarczono mu towar o wartości 100 zł (brutto) 15 lipca 2005 r., a na pozostałą kwotę 50 zł wysłano towar 25 lipca 2005 r. Wysłanie towaru w dwu różnych terminach nie podlega obowiązkowi fakturowania ani też ewidencjonowania w kasie fiskalnej.
• art. 19 ust. 11 i 13 pkt 6, art. 106 ust. 1–4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 13–14, § 16 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
Anna Potocka
specjalista w zakresie VAT


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA