REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy firma zajmująca się pośrednictwem finansowym zwolnionym z VAT musi dokonać rejestracji przy nabyciu usług z Unii

REKLAMA

Od 2000 r. prowadzimy działalność w zakresie pośrednictwa finansowego - zwolnioną z VAT. Do maja 2004 r. składaliśmy deklaracje VAT-7, wykazując wyłącznie obrót - jako usługi zwolnione z VAT i w konsekwencji nie odliczaliśmy VAT-u naliczonego w zakupach towarów i usług będących kosztami (przed 2000 r. prowadziliśmy również działalność handlową objętą 22% VAT).
PROBLEM
Od 2000 r. prowadzimy działalność w zakresie pośrednictwa finansowego – zwolnioną z VAT. Do maja 2004 r. składaliśmy deklaracje VAT-7, wykazując wyłącznie obrót – jako usługi zwolnione z VAT i w konsekwencji nie odliczaliśmy VAT-u naliczonego w zakupach towarów i usług będących kosztami (przed 2000 r. prowadziliśmy również działalność handlową objętą 22% VAT). Jesteśmy usługobiorcą usług telekomunikacyjnych Reuters i w związku z tym, jako nabywca tych usług, musimy dokonać samoobliczenia i odprowadzenia VAT-u należnego (faktury otrzymujemy co kwartał). Czy musimy dokonać rejestracji do wykonywania tych transakcji wewnątrzwspólnotowych (jeżeli tak, to którą z opcji wymienionych w dziale B pkt 4 zgłoszenia VAT-R/UE należy wybrać w naszym przypadku) i czy świadcząc w Polsce wyłącznie usługi finansowe (zwolnione z podatku VAT) przysługuje nam prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (jak należy to przeprowadzić technicznie) od importu usług? Czy prawo do odliczenia jest uzależnione od złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAR-R/UE? Informuję, że firma Reuters z siedzibą w Londynie jest zarejestrowana dla potrzeb VAT w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii.
RADA
Państwo, jako polski usługobiorca, jesteście podatnikiem VAT zwolnionym, wykonującym czynności zwolnione przedmiotowo na podstawie art. 43 ust. 1, do których zaliczono usługi pośrednictwa finansowego. Nie jesteście zobligowani obowiązkiem rejestracji dla potrzeb podatku VAT ani też obowiązkiem składania deklaracji VAT-7 lub VAT-7K. Jednocześnie nie posiadacie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego.
Podatnicy, którzy nie muszą składać deklaracji VAT-7 lub VAT-7K dokonując importu usług, z tytułu którego powstaje obowiązek podatkowy, dokonują rozliczenia podatku należnego z tytułu wykonanej usługi w deklaracji VAT-9.
UZASADNIENIE
W opisanym przypadku, gdy polski podatnik zwolniony z VAT nabywa usługi telekomunikacyjne od podatnika spoza kraju, mamy do czynienia z importem usług, z tytułu którego do zapłaty podatku należnego zobowiązany jest polski usługobiorca. Wynika to z definicji importu usług zawartej w art. 2 pkt 9 oraz z brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r., który jako podatników określa również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej lub osoby fizyczne mające siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium Polski, będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.
Odstępstwem od tej reguły jest sytuacja, kiedy usługodawca spoza kraju dokonał w Polsce rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług i sam rozliczył podatek należny z tytułu wykonanej usługi lub gdy na podstawie odrębnych przepisów wartość usługi zwiększa wartość celną importowanego towaru. W omawianym przypadku nie mamy jednak do czynienia z takimi wyjątkami.
W przeciwieństwie do transakcji towarowych, dla których dokonano rozróżnienia na obrót pomiędzy państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej oraz z państwami trzecimi, w stosunku do usług takie rozróżnienie, co do zasady, nie funkcjonuje. Dlatego też, polski nabywca usług świadczonych przez podatnika spoza terytorium Polski, co do zasady, nie podlega obowiązkowi zawiadomienia naczelnika właściwego dla siebie urzędu skarbowego o zamiarze wykonywania tej czynności i nie dokonuje rejestracji jako podatnik VAT UE. Innymi słowy, numer VAT UE, co do zasady, nie jest potrzebny polskiemu usługobiorcy przy nabyciu usług od podatników z pozostałych państw członkowskich Wspólnoty oraz spoza jej terytorium. Wyjątek stanowią usługi wymienione w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy – są to usługi wewnątrzwspólnotowego transportu towarów oraz bezpośrednio z nimi związane usługi pomocnicze do usług transportowych i usługi pośrednictwa i spedycji, usługi wykonywane przez pośredników, usługi wyceny majątku rzeczowego ruchomego i usługi na ruchomym majątku rzeczowym.
Podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić usługodawcy. Od tej kwoty polski usługobiorca nalicza kwotę VAT należnego, która jednocześnie stanowi dla usługobiorcy kwotę VAT naliczonego. Jednak w omawianym przypadku polski usługobiorca jest podatnikiem VAT zwolnionym, wykonującym czynności zwolnione przedmiotowo na podstawie art. 43 ust. 1, do których zaliczono usługi pośrednictwa finansowego. Nie jest on objęty obowiązkiem rejestracji dla potrzeb podatku VAT ani też obowiązkiem składania deklaracji VAT-7 lub VAT-7K. Jednocześnie, w świetle uregulowań art. 88 ust. 4, nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego.
Podatnicy, którzy nie są zobligowani do składania deklaracji VAT-7 lub VAT- -7K dokonując importu usług, z tytułu którego powstaje u nich obowiązek podatkowy, dokonują rozliczenia podatku należnego z tytułu wykonanej usługi w deklaracji VAT-9. Deklarację VAT-9 należy złożyć w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek podatkowy w imporcie usług powstaje, co do zasady, z chwilą wystawienia faktury, w przypadku gdy wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi. Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. b obowiązek podatkowy z tytułu importu usług telekomunikacyjnych powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie zawartej pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą.
•  art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. b, art. 43 ust. 1, art. 88 ust. 4, art. 99 ust. 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Zuzanna Socha
ekonomista
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA