REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy firma zajmująca się pośrednictwem finansowym zwolnionym z VAT musi dokonać rejestracji przy nabyciu usług z Unii

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 2000 r. prowadzimy działalność w zakresie pośrednictwa finansowego - zwolnioną z VAT. Do maja 2004 r. składaliśmy deklaracje VAT-7, wykazując wyłącznie obrót - jako usługi zwolnione z VAT i w konsekwencji nie odliczaliśmy VAT-u naliczonego w zakupach towarów i usług będących kosztami (przed 2000 r. prowadziliśmy również działalność handlową objętą 22% VAT).
PROBLEM
Od 2000 r. prowadzimy działalność w zakresie pośrednictwa finansowego – zwolnioną z VAT. Do maja 2004 r. składaliśmy deklaracje VAT-7, wykazując wyłącznie obrót – jako usługi zwolnione z VAT i w konsekwencji nie odliczaliśmy VAT-u naliczonego w zakupach towarów i usług będących kosztami (przed 2000 r. prowadziliśmy również działalność handlową objętą 22% VAT). Jesteśmy usługobiorcą usług telekomunikacyjnych Reuters i w związku z tym, jako nabywca tych usług, musimy dokonać samoobliczenia i odprowadzenia VAT-u należnego (faktury otrzymujemy co kwartał). Czy musimy dokonać rejestracji do wykonywania tych transakcji wewnątrzwspólnotowych (jeżeli tak, to którą z opcji wymienionych w dziale B pkt 4 zgłoszenia VAT-R/UE należy wybrać w naszym przypadku) i czy świadcząc w Polsce wyłącznie usługi finansowe (zwolnione z podatku VAT) przysługuje nam prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (jak należy to przeprowadzić technicznie) od importu usług? Czy prawo do odliczenia jest uzależnione od złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAR-R/UE? Informuję, że firma Reuters z siedzibą w Londynie jest zarejestrowana dla potrzeb VAT w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii.
RADA
Państwo, jako polski usługobiorca, jesteście podatnikiem VAT zwolnionym, wykonującym czynności zwolnione przedmiotowo na podstawie art. 43 ust. 1, do których zaliczono usługi pośrednictwa finansowego. Nie jesteście zobligowani obowiązkiem rejestracji dla potrzeb podatku VAT ani też obowiązkiem składania deklaracji VAT-7 lub VAT-7K. Jednocześnie nie posiadacie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego.
Podatnicy, którzy nie muszą składać deklaracji VAT-7 lub VAT-7K dokonując importu usług, z tytułu którego powstaje obowiązek podatkowy, dokonują rozliczenia podatku należnego z tytułu wykonanej usługi w deklaracji VAT-9.
UZASADNIENIE
W opisanym przypadku, gdy polski podatnik zwolniony z VAT nabywa usługi telekomunikacyjne od podatnika spoza kraju, mamy do czynienia z importem usług, z tytułu którego do zapłaty podatku należnego zobowiązany jest polski usługobiorca. Wynika to z definicji importu usług zawartej w art. 2 pkt 9 oraz z brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r., który jako podatników określa również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej lub osoby fizyczne mające siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium Polski, będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.
Odstępstwem od tej reguły jest sytuacja, kiedy usługodawca spoza kraju dokonał w Polsce rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług i sam rozliczył podatek należny z tytułu wykonanej usługi lub gdy na podstawie odrębnych przepisów wartość usługi zwiększa wartość celną importowanego towaru. W omawianym przypadku nie mamy jednak do czynienia z takimi wyjątkami.
W przeciwieństwie do transakcji towarowych, dla których dokonano rozróżnienia na obrót pomiędzy państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej oraz z państwami trzecimi, w stosunku do usług takie rozróżnienie, co do zasady, nie funkcjonuje. Dlatego też, polski nabywca usług świadczonych przez podatnika spoza terytorium Polski, co do zasady, nie podlega obowiązkowi zawiadomienia naczelnika właściwego dla siebie urzędu skarbowego o zamiarze wykonywania tej czynności i nie dokonuje rejestracji jako podatnik VAT UE. Innymi słowy, numer VAT UE, co do zasady, nie jest potrzebny polskiemu usługobiorcy przy nabyciu usług od podatników z pozostałych państw członkowskich Wspólnoty oraz spoza jej terytorium. Wyjątek stanowią usługi wymienione w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy – są to usługi wewnątrzwspólnotowego transportu towarów oraz bezpośrednio z nimi związane usługi pomocnicze do usług transportowych i usługi pośrednictwa i spedycji, usługi wykonywane przez pośredników, usługi wyceny majątku rzeczowego ruchomego i usługi na ruchomym majątku rzeczowym.
Podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić usługodawcy. Od tej kwoty polski usługobiorca nalicza kwotę VAT należnego, która jednocześnie stanowi dla usługobiorcy kwotę VAT naliczonego. Jednak w omawianym przypadku polski usługobiorca jest podatnikiem VAT zwolnionym, wykonującym czynności zwolnione przedmiotowo na podstawie art. 43 ust. 1, do których zaliczono usługi pośrednictwa finansowego. Nie jest on objęty obowiązkiem rejestracji dla potrzeb podatku VAT ani też obowiązkiem składania deklaracji VAT-7 lub VAT-7K. Jednocześnie, w świetle uregulowań art. 88 ust. 4, nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego.
Podatnicy, którzy nie są zobligowani do składania deklaracji VAT-7 lub VAT- -7K dokonując importu usług, z tytułu którego powstaje u nich obowiązek podatkowy, dokonują rozliczenia podatku należnego z tytułu wykonanej usługi w deklaracji VAT-9. Deklarację VAT-9 należy złożyć w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek podatkowy w imporcie usług powstaje, co do zasady, z chwilą wystawienia faktury, w przypadku gdy wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi. Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. b obowiązek podatkowy z tytułu importu usług telekomunikacyjnych powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie zawartej pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą.
•  art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. b, art. 43 ust. 1, art. 88 ust. 4, art. 99 ust. 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Zuzanna Socha
ekonomista
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA