REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić cenę wykupu leasingowanego lokalu biurowego

REKLAMA

Leasingujemy lokal biurowy. Jest to leasing operacyjny. Jak przy wykupie takiego lokalu ustalić cenę? Czy leasingobiorca będzie mógł ustalić dla tego lokalu indywidualne stawki amortyzacyjne?
RADA
Wykup leasingowanego lokalu może odbyć się po cenie ustalonej według jego hipotetycznej wartości netto, a zatem znacznie niższej od jego ceny rynkowej. Nabywający ten lokal leasingobiorca może zastosować indywidualne stawki amortyzacyjne.
UZASADNIENIE
Jeżeli przedmiotem leasingu są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości, m.in. lokal biurowy, to umowa leasingu operacyjnego powinna zostać zawarta na okres co najmniej 10 lat (art. 17b ust. 1 updop). Suma ustalonych w umowie opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, powinna odpowiadać co najmniej wartości początkowej lokalu. Wówczas opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania nieruchomości, stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego.
Jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność nieruchomości, będących przedmiotem tej umowy, to na podstawie art. 17c updop:
1) przychodem ze sprzedaży nieruchomości jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie sprzedaży; jeżeli jednak cena ta jest niższa od hipotetycznej wartości netto nieruchomości, przychód ten określa się w wysokości wartości rynkowej według zasad określonych w art. 14 updop,
2) kosztem uzyskania przychodów przy ustalaniu dochodu ze sprzedaży jest rzeczywista wartość netto.
Definicję hipotetycznej wartości netto środków trwałych ustawodawca zawarł w art. 17a pkt 6 lit. a) updop, według którego przez pojęcie to rozumie się wartość początkową określoną zgodnie z art. 16g updop, pomniejszoną o odpisy amortyzacyjne obliczone według zasad określonych w art. 16k ust. 1 updop, tj. według metody degresywnej, z uwzględnieniem współczynnika 3.
Hipotetyczną wartość netto środka trwałego należy zatem ustalić z uwzględnieniem hipotetycznych odpisów amortyzacyjnych w pierwszym podatkowym roku jego używania, z zastosowaniem stawek podanych w Wykazie stawek amortyzacyjnych podwyższonych o współczynnik 3, a w następnych latach podatkowych od jego wartości początkowej pomniejszonej o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne, ustalonej na początek kolejnych lat jego używania. Począwszy od roku podatkowego, w którym tak określono roczną kwotę amortyzacji, będzie ona niższa od rocznej kwoty amortyzacji obliczonej z zastosowaniem metody liniowej. Ten sposób obliczenia hipotetycznej wartości netto ma również zastosowanie m.in. do lokali, pomimo że nie podlegają one degresywnej metodzie amortyzacji.
Przykład 1
Spółka A z o.o. leasinguje lokal biurowy. Jego wartość początkowa ustalona według kosztu wytworzenia wynosiła 400 000 zł.
Spółka A z o.o. oddała w leasing ten lokal spółce B z o.o. Umowa została zawarta na 10 lat.
Suma opłat ustalona została w wysokości 410 000,00 zł.
Liniowa stawka amortyzacji dla lokalu wynosi 2,5%.
Hipotetyczne odpisy amortyzacyjne wynosiłyby:
w pierwszym roku 400 000 zł × 2,5% × 3 = 30 000,00 zł
w drugim roku (400 000 zł – 30 000 zł) × 2,5% × 3 = 27 750,00 zł
w trzecim roku (400 000 zł – 30 000 zł – 27 750 zł) × 2,5% × 3 = 25 668,75 zł
odpowiednio w następnych latach:
23 743,59 zł, 21 962,82 zł, 20 315,61 zł, 18 791,94 zł, 17 382,55 zł, 16 078,85 zł, 14 872,94 zł.
Razem hipotetyczne odpisy amortyzacyjne wynosiłyby 216 567,05 zł.
Hipotetyczna wartość netto lokalu po zakończeniu podstawowego dziesięcioletniego okresu umowy wynosić będzie zatem 400 000 zł – 216 567,05 zł =183 432,95 zł.
Tym samym za zgodne z prawem podatkowym należy uznać ustalenie ceny lokalu np. w wysokości 185 000,00 zł, bowiem będzie ona wyższa od jego wartości hipotetycznej, czyli 183 432,95 zł.
To, iż wartość rynkowa tego lokalu może np. wynosić 600 000,00 zł, w przypadku zakończenia umowy leasingu nie ma znaczenia, dopóki cena określona w umowie będzie wyższa od wartości hipotetycznej netto tego lokalu.
Dopiero w sytuacji gdyby cena ta była niższa od tej wartości, miałoby to znaczenie, bowiem wtedy przychód powinien być ustalony według wartości rynkowej.
Natomiast spółka B z o.o., która nabędzie ten lokal, będzie mogła przyjąć indywidualnie stawki amortyzacyjne dla tego używanego lokalu biurowego po raz pierwszy wprowadzonego do ewidencji tej spółki. Okres amortyzacji tego lokalu nie będzie jednak mógł być krótszy niż 10 lat (art. 16j ust. 1 pkt 3 updop).
Lokale uznaje się za używane, jeżeli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były wykorzystywane co najmniej przez okres 60 miesięcy (art. 16j ust. 3 pkt 1 updop).
A zatem spółka B z o.o. będzie mogła amortyzować ten lokal według stawki 10%, bowiem przed jego nabyciem spełniał kryterium uznania go za używany. Nie ma tu znaczenia to, że na podstawie leasingu operacyjnego był używany przez tę samą spółkę. Nie był wówczas jej własnością i nie był wprowadzony do jej ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Przykład 2
Po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego spółka B z o.o. nabyła lokal.
Wartość początkową tego lokalu ustalono według ceny nabycia w wysokości
185 000,00 zł.
W związku z tym, że lokal spełnia kryteria uznania go za używany, może być amortyzowany według stawki 10%.
Spółka B z o.o. może zatem dokonywać odpisów amortyzacyjnych w wysokości
185 000,00 zł × 10% = 18 500,00 zł.
Okres amortyzacji będzie wynosił 10 lat.
Zawarcie umowy leasingu operacyjnego na lokal na okres 10 lat, a następnie nabycie go przez korzystającego umożliwia zatem u korzystającego zarówno odpisanie w koszty opłat leasingowych, jak i zastosowanie indywidualnych stawek amortyzacyjnych po jego wykupie.
• art. 16j ust. 1 pkt 3, art. 16j ust. 3 pkt 1, art. 16k ust. 1, art. 17a pkt 6 lit. a), art. 17b ust. 1, art. 17c ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
Krzysztof Lis
konsultant podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA