REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie skutki podatkowe wywołuje sprzedaż nieruchomości w drodze przetargu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jakie podatki i w jakich terminach musi uiścić spółka, zbywając zabudowaną nieruchomość i prawo wieczystego użytkowania gruntu w drodze przetargu? Wycena została dokonana w następujący sposób: wartość rynkowa nieruchomości, w tym wartość prawa użytkowania wieczystego gruntu. Jeżeli w drodze przetargu spółka uzyska wyższą cenę niż na wycenie - czy zwiększa tylko wartość nieruchomości, czy również wartość prawa użytkowania wieczystego gruntu?
RADA
Jeżeli przedmiotowa nieruchomość, z prawem użytkowania wieczystego, nie spełnia definicji towaru używanego, wówczas nie może skorzystać z prawa do zwolnienia z VAT. Jednocześnie będzie podlegać opodatkowaniu i rozliczeniu w deklaracji podatkowej VAT-7. Przychód uzyskany z tytułu przedmiotowej sprzedaży stanowić będzie dla spółki (lub jej wspólników) przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Należy proporcjonalnie zwiększyć wartość nieruchomości i prawa wieczystego użytkowania.
UZASADNIENIE
Z treści pytania wynika, że spółka zamierza sprzedać grunt będący przedmiotem użytkowania wieczystego, wraz ze znajdującą się na nim nieruchomością. Transakcja taka podlegać będzie opodatkowaniu:
• podatkiem VAT, jeśli przedmiotowy budynek (budowla) nie posiada statusu towaru używanego, a w konsekwencji nie jest zwolniona od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (ewentualnym zwolnieniem objęte będzie również zbycie prawa użytkowania wieczystego – por. § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia wykonawczego), ewentualne rozliczenie podatku VAT z tego tytułu następuje w ramach ogólnych rozliczeń VAT, tj. w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po danym miesiącu,
• podatkiem od czynności cywilnoprawnych – jeżeli transakcja powyższa będzie zwolniona od podatku VAT jako dostawa towaru używanego (por. art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych); podatek zostanie pobrany przez notariusza w momencie zawarcia umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego.
Ponadto, przychód uzyskany z tytułu przedmiotowej sprzedaży stanowić będzie dla spółki (lub jej wspólników) przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Przychodem tym będzie uzyskana na przetargu cena, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (koszty organizacji przetargu, ewentualny podatek od czynności cywilnoprawnych). Przychód ten winien zostać wykazany w deklaracji CIT (w przypadku spółki cywilnej lub osobowej – w deklaracjach PIT lub CIT składanych przez wspólników).
ZAPAMIĘTAJ
Przychodem z tytułu sprzedaży nieruchomości będzie uzyskana w drodze przetargu cena, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.
Fakt przeprowadzenia wyceny przedmiotowej nieruchomości ma znaczenie głównie z punktu widzenia ewentualnego opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych (podstawą opodatkowania jest w przypadku tego podatku właśnie wartość rynkowa). Ewentualne uzyskanie ceny wyższej od ceny rynkowej nie skutkuje zwiększeniem podstawy opodatkowania tym podatkiem (konsekwencją takiej sytuacji mogą być jednak wątpliwości organu podatkowego, który może powołać własnego rzeczoznawcę).
Na gruncie VAT podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży, a przychodem na gruncie podatku dochodowego jest, jak zostało wskazane, uzyskana cena (pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia). W obu przypadkach wartość rynkowa przedmiotu sprzedaży nie jest brana, co do zasady, pod uwagę przy ustalaniu skutków podatkowych (tym niemniej w obu przypadkach przepisy przewidują pewne wyjątki).
Jeśli chodzi o przyporządkowanie wzrostu uzyskanej na przetargu ceny w stosunku do wyceny rzeczoznawcy, to – w mojej ocenie – najbezpieczniejsze jest proporcjonalne jego przyporządkowanie do ceny nieruchomości oraz prawa użytkowania wieczystego gruntu. Tym niemniej, przepisy nie zawierają w tej kwestii żadnych postanowień, a więc nie jest wykluczone przyjęcie odmiennego sposobu postępowania.
• art. 5, art. 29 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• ustawa z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych – Dz.U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA