REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie skutki podatkowe wywołuje sprzedaż nieruchomości w drodze przetargu

REKLAMA

Jakie podatki i w jakich terminach musi uiścić spółka, zbywając zabudowaną nieruchomość i prawo wieczystego użytkowania gruntu w drodze przetargu? Wycena została dokonana w następujący sposób: wartość rynkowa nieruchomości, w tym wartość prawa użytkowania wieczystego gruntu. Jeżeli w drodze przetargu spółka uzyska wyższą cenę niż na wycenie - czy zwiększa tylko wartość nieruchomości, czy również wartość prawa użytkowania wieczystego gruntu?
RADA
Jeżeli przedmiotowa nieruchomość, z prawem użytkowania wieczystego, nie spełnia definicji towaru używanego, wówczas nie może skorzystać z prawa do zwolnienia z VAT. Jednocześnie będzie podlegać opodatkowaniu i rozliczeniu w deklaracji podatkowej VAT-7. Przychód uzyskany z tytułu przedmiotowej sprzedaży stanowić będzie dla spółki (lub jej wspólników) przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Należy proporcjonalnie zwiększyć wartość nieruchomości i prawa wieczystego użytkowania.
UZASADNIENIE
Z treści pytania wynika, że spółka zamierza sprzedać grunt będący przedmiotem użytkowania wieczystego, wraz ze znajdującą się na nim nieruchomością. Transakcja taka podlegać będzie opodatkowaniu:
• podatkiem VAT, jeśli przedmiotowy budynek (budowla) nie posiada statusu towaru używanego, a w konsekwencji nie jest zwolniona od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (ewentualnym zwolnieniem objęte będzie również zbycie prawa użytkowania wieczystego – por. § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia wykonawczego), ewentualne rozliczenie podatku VAT z tego tytułu następuje w ramach ogólnych rozliczeń VAT, tj. w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po danym miesiącu,
• podatkiem od czynności cywilnoprawnych – jeżeli transakcja powyższa będzie zwolniona od podatku VAT jako dostawa towaru używanego (por. art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych); podatek zostanie pobrany przez notariusza w momencie zawarcia umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego.
Ponadto, przychód uzyskany z tytułu przedmiotowej sprzedaży stanowić będzie dla spółki (lub jej wspólników) przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Przychodem tym będzie uzyskana na przetargu cena, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (koszty organizacji przetargu, ewentualny podatek od czynności cywilnoprawnych). Przychód ten winien zostać wykazany w deklaracji CIT (w przypadku spółki cywilnej lub osobowej – w deklaracjach PIT lub CIT składanych przez wspólników).
ZAPAMIĘTAJ
Przychodem z tytułu sprzedaży nieruchomości będzie uzyskana w drodze przetargu cena, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.
Fakt przeprowadzenia wyceny przedmiotowej nieruchomości ma znaczenie głównie z punktu widzenia ewentualnego opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych (podstawą opodatkowania jest w przypadku tego podatku właśnie wartość rynkowa). Ewentualne uzyskanie ceny wyższej od ceny rynkowej nie skutkuje zwiększeniem podstawy opodatkowania tym podatkiem (konsekwencją takiej sytuacji mogą być jednak wątpliwości organu podatkowego, który może powołać własnego rzeczoznawcę).
Na gruncie VAT podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży, a przychodem na gruncie podatku dochodowego jest, jak zostało wskazane, uzyskana cena (pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia). W obu przypadkach wartość rynkowa przedmiotu sprzedaży nie jest brana, co do zasady, pod uwagę przy ustalaniu skutków podatkowych (tym niemniej w obu przypadkach przepisy przewidują pewne wyjątki).
Jeśli chodzi o przyporządkowanie wzrostu uzyskanej na przetargu ceny w stosunku do wyceny rzeczoznawcy, to – w mojej ocenie – najbezpieczniejsze jest proporcjonalne jego przyporządkowanie do ceny nieruchomości oraz prawa użytkowania wieczystego gruntu. Tym niemniej, przepisy nie zawierają w tej kwestii żadnych postanowień, a więc nie jest wykluczone przyjęcie odmiennego sposobu postępowania.
• art. 5, art. 29 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• ustawa z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych – Dz.U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA