REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie skutki podatkowe wywołuje sprzedaż nieruchomości w drodze przetargu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jakie podatki i w jakich terminach musi uiścić spółka, zbywając zabudowaną nieruchomość i prawo wieczystego użytkowania gruntu w drodze przetargu? Wycena została dokonana w następujący sposób: wartość rynkowa nieruchomości, w tym wartość prawa użytkowania wieczystego gruntu. Jeżeli w drodze przetargu spółka uzyska wyższą cenę niż na wycenie - czy zwiększa tylko wartość nieruchomości, czy również wartość prawa użytkowania wieczystego gruntu?
RADA
Jeżeli przedmiotowa nieruchomość, z prawem użytkowania wieczystego, nie spełnia definicji towaru używanego, wówczas nie może skorzystać z prawa do zwolnienia z VAT. Jednocześnie będzie podlegać opodatkowaniu i rozliczeniu w deklaracji podatkowej VAT-7. Przychód uzyskany z tytułu przedmiotowej sprzedaży stanowić będzie dla spółki (lub jej wspólników) przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Należy proporcjonalnie zwiększyć wartość nieruchomości i prawa wieczystego użytkowania.
UZASADNIENIE
Z treści pytania wynika, że spółka zamierza sprzedać grunt będący przedmiotem użytkowania wieczystego, wraz ze znajdującą się na nim nieruchomością. Transakcja taka podlegać będzie opodatkowaniu:
• podatkiem VAT, jeśli przedmiotowy budynek (budowla) nie posiada statusu towaru używanego, a w konsekwencji nie jest zwolniona od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (ewentualnym zwolnieniem objęte będzie również zbycie prawa użytkowania wieczystego – por. § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia wykonawczego), ewentualne rozliczenie podatku VAT z tego tytułu następuje w ramach ogólnych rozliczeń VAT, tj. w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po danym miesiącu,
• podatkiem od czynności cywilnoprawnych – jeżeli transakcja powyższa będzie zwolniona od podatku VAT jako dostawa towaru używanego (por. art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych); podatek zostanie pobrany przez notariusza w momencie zawarcia umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego.
Ponadto, przychód uzyskany z tytułu przedmiotowej sprzedaży stanowić będzie dla spółki (lub jej wspólników) przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Przychodem tym będzie uzyskana na przetargu cena, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (koszty organizacji przetargu, ewentualny podatek od czynności cywilnoprawnych). Przychód ten winien zostać wykazany w deklaracji CIT (w przypadku spółki cywilnej lub osobowej – w deklaracjach PIT lub CIT składanych przez wspólników).
ZAPAMIĘTAJ
Przychodem z tytułu sprzedaży nieruchomości będzie uzyskana w drodze przetargu cena, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.
Fakt przeprowadzenia wyceny przedmiotowej nieruchomości ma znaczenie głównie z punktu widzenia ewentualnego opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych (podstawą opodatkowania jest w przypadku tego podatku właśnie wartość rynkowa). Ewentualne uzyskanie ceny wyższej od ceny rynkowej nie skutkuje zwiększeniem podstawy opodatkowania tym podatkiem (konsekwencją takiej sytuacji mogą być jednak wątpliwości organu podatkowego, który może powołać własnego rzeczoznawcę).
Na gruncie VAT podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży, a przychodem na gruncie podatku dochodowego jest, jak zostało wskazane, uzyskana cena (pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia). W obu przypadkach wartość rynkowa przedmiotu sprzedaży nie jest brana, co do zasady, pod uwagę przy ustalaniu skutków podatkowych (tym niemniej w obu przypadkach przepisy przewidują pewne wyjątki).
Jeśli chodzi o przyporządkowanie wzrostu uzyskanej na przetargu ceny w stosunku do wyceny rzeczoznawcy, to – w mojej ocenie – najbezpieczniejsze jest proporcjonalne jego przyporządkowanie do ceny nieruchomości oraz prawa użytkowania wieczystego gruntu. Tym niemniej, przepisy nie zawierają w tej kwestii żadnych postanowień, a więc nie jest wykluczone przyjęcie odmiennego sposobu postępowania.
• art. 5, art. 29 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• ustawa z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych – Dz.U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA