Handlujemy paliwem żeglugowym. Proszę o wyjaśnienie, czy za dzień powstania ubytku w paliwie, a jednocześnie dzień powstania obowiązku podatkowego w akcyzie uważa się dzień przeprowadzenia inwentaryzacji, czy też dzień podpisania protokołu z tej inwentaryzacji?
RADA
Obowiązek podatkowy w przypadku niedoborów wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstaje z dniem ich zaistnienia. Jeżeli tego dnia nie można ustalić, z dniem ich stwierdzenia przez uprawniony podmiot. Zatem, w przypadku Czytelnika będzie to dzień przeprowadzonej inwentaryzacji.
UZASADNIENIE
Akcyzie podlegają ubytki lub niedobory wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstałe w czasie produkcji, magazynowania, przerobu, zużycia lub przewozu.
Jednocześnie, zwalnia się od akcyzy ubytki lub niedobory powstające podczas wykonywania tych czynności, do wysokości ustalonej przez właściwego naczelnika urzędu celnego dla danego podatnika akcyzy. Wcześniej
podatnik musi wystąpić do naczelnika właściwego urzędu celnego ze stosownym wnioskiem o ustalenie dopuszczalnych norm ubytków wyrobów akcyzowych. Przy czym, naczelnik może również z urzędu ustalić dopuszczalne normy niedoborów.
WAŻNE
Podatkowi akcyzowemu podlegają ubytki i niedobory wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstałe podczas produkcji, magazynowania, przewozu, przerobu lub zużycia.
W przypadku ubytków i niedoborów wyrobów akcyzowych (a do takich należy paliwo żeglugowe) obowiązek podatkowy powstaje z dniem ich zaistnienia, a jeżeli dnia tego nie można ustalić – z dniem ich stwierdzenia przez uprawniony podmiot. Zatem, jeżeli
podatnik przeprowadza inwentaryzację w celu prawidłowego sprawdzenia, w jakich ilościach powstały niedobory w paliwie żeglugowym, za dzień powstania obowiązku podatkowego należy uznać dzień sporządzenia tej inwentaryzacji.
• art. 5, art. 6 ust. 4 ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym – Dz.U. Nr 29, poz. 257; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 160, poz. 1341
Ewa Michalak
specjalista w zakresie podatku akcyzowego