REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozlicza VAT podwykonawca świadczący usługi na terenie UE

REKLAMA

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą wykonuje jako podwykonawca usługi budowlane na terytorium Słowacji. Nabywcą tych usług jest firma z Polski, zaś ostatecznym odbiorcą - firma słowacka. Jak podwykonawca fakturuje wykonane usługi? Czy w związku z tą sprzedażą przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT?
RADA
W przypadku wykonywania usług budowlanych miejscem świadczenia usługi będzie miejsce położenia nieruchomości, czyli Słowacja. Podwykonawca zobowiązany jest do rejestracji dla celów podatku VAT oraz rozliczenia tego podatku na terenie Słowacji. Podatek tam zapłacony nie stanowi podatku naliczonego podlegającego odliczeniu. Podatek od zakupów dokonanych na terytorium Polski przez podwykonawcę podlega odliczeniu, jeżeli takie prawo posiadałby, gdyby usługi były wykonywane na terenie Polski. Aby skorzystać z tego prawa, podatnik (podwykonawca) powinien posiadać dokumentację wskazującą na związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi na terenie Słowacji.
UZASADNIENIE
W przypadku świadczenia usług podstawowe znaczenie dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług ma określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od zasady regulującej miejsce powstania obowiązku podatkowego, określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, przewidziano regulacje szczególne w zależności od rodzaju wykonywanych usług.
I tak, w przypadku świadczenia usług związanych m.in. z nieruchomościami miejscem świadczenia jest miejsce położenia nieruchomości (art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT). Jeżeli zatem polska firma świadczy usługi budowlane na nieruchomości położonej na Słowacji, miejscem opodatkowania tych usług jest miejsce położenia nieruchomości. To miejsce opodatkowania ma znaczenie zarówno dla wykonawcy głównego, jak i podwykonawcy. Zatem zarówno usługi wykonawcy, jak i podwykonawcy nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Podatnik świadcząc usługi budowlane związane z nieruchomościami położonymi na Słowacji, powinien zapoznać się z przepisami podatkowymi, które tam regulują kwestię opodatkowania.
ZAPAMIĘTAJ!
Miejscem świadczenia, a jednocześnie opodatkowania usług budowlano-montażowych związanych z nieruchomościami, jest kraj, w którym jest położona dana nieruchomość.
W sytuacji opisanej w pytaniu, gdy podwykonawca świadczy usługę budowlaną na rzecz polskiego podatnika na terenie Słowacji, nie zachodzi import usług, bowiem usługa jest wykonywana na Słowacji, ale nie na rzecz podmiotu, który byłby tam zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej. Nie ma zatem możliwości rozliczenia podatku od tej usługi przez nabywcę (wykonawcę głównego – firmę polską) jako importu usług (por. art. 2 pkt 9 i art. 17 ust. 1 pkt 4). Usługa świadczona jest na Słowacji, ale nie na rzecz zleceniodawcy, który byłby tam zarejestrowanym podatnikiem VAT. Nie ma więc możliwości rozliczenia tego podatku przez nabywcę, czyli polskiego wykonawcę głównego. Polski podwykonawca zobowiązany jest zatem do rejestracji podatkowej na Słowacji.
Ponadto musi on wystawić fakturę i rozliczyć słowacki podatek VAT. Podatek zapłacony w Słowacji, nie podlega odliczeniu w Polsce, ponieważ nie jest podatkiem naliczonym w rozumieniu polskiej ustawy o VAT.
Podmiot świadczący usługi budowlane na terenie Słowacji, które podlegają tam opodatkowaniu, nie traci prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi usługami od zakupów dokonanych w Polsce. Podatnik (w tym przypadku podwykonawca) będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu mogłyby być odliczone na zasadach obowiązujących dla zakupów krajowych. Należy jednak posiadać dokumentację, z której wynika związek poniesionych wydatków z usługami świadczonymi na terytorium Słowacji (art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT).

• art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 27 ust. 1, art. 86 ust. 8 pkt 1, art. 106 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 27 rozporządzenia z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798

Anna Wyrzykowska
doradca podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA