REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozlicza VAT podwykonawca świadczący usługi na terenie UE

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą wykonuje jako podwykonawca usługi budowlane na terytorium Słowacji. Nabywcą tych usług jest firma z Polski, zaś ostatecznym odbiorcą - firma słowacka. Jak podwykonawca fakturuje wykonane usługi? Czy w związku z tą sprzedażą przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT?
RADA
W przypadku wykonywania usług budowlanych miejscem świadczenia usługi będzie miejsce położenia nieruchomości, czyli Słowacja. Podwykonawca zobowiązany jest do rejestracji dla celów podatku VAT oraz rozliczenia tego podatku na terenie Słowacji. Podatek tam zapłacony nie stanowi podatku naliczonego podlegającego odliczeniu. Podatek od zakupów dokonanych na terytorium Polski przez podwykonawcę podlega odliczeniu, jeżeli takie prawo posiadałby, gdyby usługi były wykonywane na terenie Polski. Aby skorzystać z tego prawa, podatnik (podwykonawca) powinien posiadać dokumentację wskazującą na związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi na terenie Słowacji.
UZASADNIENIE
W przypadku świadczenia usług podstawowe znaczenie dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług ma określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od zasady regulującej miejsce powstania obowiązku podatkowego, określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, przewidziano regulacje szczególne w zależności od rodzaju wykonywanych usług.
I tak, w przypadku świadczenia usług związanych m.in. z nieruchomościami miejscem świadczenia jest miejsce położenia nieruchomości (art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT). Jeżeli zatem polska firma świadczy usługi budowlane na nieruchomości położonej na Słowacji, miejscem opodatkowania tych usług jest miejsce położenia nieruchomości. To miejsce opodatkowania ma znaczenie zarówno dla wykonawcy głównego, jak i podwykonawcy. Zatem zarówno usługi wykonawcy, jak i podwykonawcy nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Podatnik świadcząc usługi budowlane związane z nieruchomościami położonymi na Słowacji, powinien zapoznać się z przepisami podatkowymi, które tam regulują kwestię opodatkowania.
ZAPAMIĘTAJ!
Miejscem świadczenia, a jednocześnie opodatkowania usług budowlano-montażowych związanych z nieruchomościami, jest kraj, w którym jest położona dana nieruchomość.
W sytuacji opisanej w pytaniu, gdy podwykonawca świadczy usługę budowlaną na rzecz polskiego podatnika na terenie Słowacji, nie zachodzi import usług, bowiem usługa jest wykonywana na Słowacji, ale nie na rzecz podmiotu, który byłby tam zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej. Nie ma zatem możliwości rozliczenia podatku od tej usługi przez nabywcę (wykonawcę głównego – firmę polską) jako importu usług (por. art. 2 pkt 9 i art. 17 ust. 1 pkt 4). Usługa świadczona jest na Słowacji, ale nie na rzecz zleceniodawcy, który byłby tam zarejestrowanym podatnikiem VAT. Nie ma więc możliwości rozliczenia tego podatku przez nabywcę, czyli polskiego wykonawcę głównego. Polski podwykonawca zobowiązany jest zatem do rejestracji podatkowej na Słowacji.
Ponadto musi on wystawić fakturę i rozliczyć słowacki podatek VAT. Podatek zapłacony w Słowacji, nie podlega odliczeniu w Polsce, ponieważ nie jest podatkiem naliczonym w rozumieniu polskiej ustawy o VAT.
Podmiot świadczący usługi budowlane na terenie Słowacji, które podlegają tam opodatkowaniu, nie traci prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi usługami od zakupów dokonanych w Polsce. Podatnik (w tym przypadku podwykonawca) będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu mogłyby być odliczone na zasadach obowiązujących dla zakupów krajowych. Należy jednak posiadać dokumentację, z której wynika związek poniesionych wydatków z usługami świadczonymi na terytorium Słowacji (art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT).

• art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 27 ust. 1, art. 86 ust. 8 pkt 1, art. 106 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 27 rozporządzenia z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798

Anna Wyrzykowska
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA