REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Różne źródła finansowania środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W jaki sposób samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej powinien amortyzować środek trwały nabyty ze środków otrzymanych od organu założycielskiego w wysokości 120 000 zł i zmodernizowany (chodzi o rozbudowę funkcjonalności) ze środków własnych za kwotę 60 000 zł? Czy różne źródła finansowania środka trwałego mają wpływ na sposób jego amortyzacji? Nadmieniam, że modernizacja środka trwałego nastąpiła w krótkim okresie po jego nabyciu, tj. przed całkowitym umorzeniem.
Odpowiedź
Różne źródła finansowania nie mają wpływu na sposób amortyzacji środka trwałego, natomiast sposób sfinansowania zakupu środka trwałego jest istotny z punktu widzenia przepisów prawa podatkowego.
Uzasadnienie
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych, dokonywanych zgodnie z art. 16a–16m updop, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 16 ust. 1 pkt 48 updop). Tym samym odpisy amortyzacyjne od środków trwałych w części pokrytej dopłatą nie stanowią kosztów uzyskania przychodów i w efekcie ewidencja księgowa odpisów amortyzacyjnych od takiego środka trwałego powinna uwzględniać ich podział na:
• odpisy stanowiące koszty uzyskania przychodów oraz
• odpisy, które zgodnie z powołanymi przepisami nie mogą obniżać podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Reasumując – niezależnie od tego, czy zakład najpierw otrzymał środki pieniężne na nabycie środka trwałego, o którym tutaj mowa, a następnie dokonał jego zakupu, czy też otrzymał środek trwały bezpośrednio od przekazującego (nieodpłatnie), odpisy amortyzacyjne nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów.
Jednocześnie należy pamiętać, że wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a–16m updop (zob. art. 1 ust. 1 pkt 21 updop).
W związku z powyższym środek trwały kupiony ze środków otrzymanych od organu założycielskiego należy wprowadzić do ewidencji księgowej, naliczyć amortyzację i dokonywać odpisów amortyzacyjnych, księgując w następujący sposób:
• otrzymane środki
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy”
Ma konto 844 „Otrzymane środki pieniężne na sfinansowanie nabycia środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz prac rozwojowych”
• zakup środka trwałego
Wn konto 010 „Środki trwałe”
Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy”
• amortyzacja miesięczna
Wn konto 408 „Amortyzacja”
Ma konto 060 „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”
I równolegle (w wysokości odpisu amortyzacyjnego):
Wn konto 844 „Otrzymane środki pieniężne na sfinansowanie nabycia środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz prac rozwojowych”
Ma konto 762 „Dotacje, subwencje i dopłaty”
Odpis amortyzacyjny nie stanowi kosztu uzyskania przychodów, a jednocześnie wartości raty dotacji nie zalicza się do przychodów podatkowych (jako saldo konta 762 „Dotacje, subwencje i dopłaty”).
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Inaczej będzie w przypadku, gdy zakład dokona modernizacji czy ulepszenia omawianego środka trwałego z własnych środków pieniężnych. Wówczas odpis amortyzacyjny od tej wartości będzie stanowić koszt uzyskania przychodów. W takiej sytuacji należy zaksięgować zwiększenie wartości środka trwałego w następujący sposób:
Wn konto 010 „Środki trwałe”
Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy”,
a następnie naliczyć amortyzację od wartości zmodernizowanego środka i zaliczyć odpis amortyzacyjny do kosztów uzyskania.
W powstałej sytuacji zakład będzie niejako podwójnie księgował amortyzację, tj. podatkowo (amortyzacja wartości sfinansowanej z własnych środków) oraz bilansowo – jako wartość pełnej amortyzacji (zarówno podatkowej, jak i niestanowiącej kosztów uzyskania przychodów). W takim przypadku można dokonywać odpisów amortyzacyjnych na koncie 408 „Amortyzacja” – w analityce podzielonej na amortyzację stanowiącą koszty uzyskania przychodów oraz odpowiednio – niestanowiącą kosztów uzyskania przychodów. Przy czym obie wartości amortyzacji mogą być księgowane na jednym koncie analitycznym 060 „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” (suma odpisów będzie wpływać na wartość bilansową środka trwałego, niezależnie od podatkowego aspektu amortyzacji).

Aleksandra Wojnicka

Podstawy prawne
• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA