REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Różne źródła finansowania środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W jaki sposób samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej powinien amortyzować środek trwały nabyty ze środków otrzymanych od organu założycielskiego w wysokości 120 000 zł i zmodernizowany (chodzi o rozbudowę funkcjonalności) ze środków własnych za kwotę 60 000 zł? Czy różne źródła finansowania środka trwałego mają wpływ na sposób jego amortyzacji? Nadmieniam, że modernizacja środka trwałego nastąpiła w krótkim okresie po jego nabyciu, tj. przed całkowitym umorzeniem.
Odpowiedź
Różne źródła finansowania nie mają wpływu na sposób amortyzacji środka trwałego, natomiast sposób sfinansowania zakupu środka trwałego jest istotny z punktu widzenia przepisów prawa podatkowego.
Uzasadnienie
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych, dokonywanych zgodnie z art. 16a–16m updop, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 16 ust. 1 pkt 48 updop). Tym samym odpisy amortyzacyjne od środków trwałych w części pokrytej dopłatą nie stanowią kosztów uzyskania przychodów i w efekcie ewidencja księgowa odpisów amortyzacyjnych od takiego środka trwałego powinna uwzględniać ich podział na:
• odpisy stanowiące koszty uzyskania przychodów oraz
• odpisy, które zgodnie z powołanymi przepisami nie mogą obniżać podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Reasumując – niezależnie od tego, czy zakład najpierw otrzymał środki pieniężne na nabycie środka trwałego, o którym tutaj mowa, a następnie dokonał jego zakupu, czy też otrzymał środek trwały bezpośrednio od przekazującego (nieodpłatnie), odpisy amortyzacyjne nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów.
Jednocześnie należy pamiętać, że wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a–16m updop (zob. art. 1 ust. 1 pkt 21 updop).
W związku z powyższym środek trwały kupiony ze środków otrzymanych od organu założycielskiego należy wprowadzić do ewidencji księgowej, naliczyć amortyzację i dokonywać odpisów amortyzacyjnych, księgując w następujący sposób:
• otrzymane środki
Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy”
Ma konto 844 „Otrzymane środki pieniężne na sfinansowanie nabycia środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz prac rozwojowych”
• zakup środka trwałego
Wn konto 010 „Środki trwałe”
Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy”
• amortyzacja miesięczna
Wn konto 408 „Amortyzacja”
Ma konto 060 „Odpisy umorzeniowe środków trwałych”
I równolegle (w wysokości odpisu amortyzacyjnego):
Wn konto 844 „Otrzymane środki pieniężne na sfinansowanie nabycia środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz prac rozwojowych”
Ma konto 762 „Dotacje, subwencje i dopłaty”
Odpis amortyzacyjny nie stanowi kosztu uzyskania przychodów, a jednocześnie wartości raty dotacji nie zalicza się do przychodów podatkowych (jako saldo konta 762 „Dotacje, subwencje i dopłaty”).
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Inaczej będzie w przypadku, gdy zakład dokona modernizacji czy ulepszenia omawianego środka trwałego z własnych środków pieniężnych. Wówczas odpis amortyzacyjny od tej wartości będzie stanowić koszt uzyskania przychodów. W takiej sytuacji należy zaksięgować zwiększenie wartości środka trwałego w następujący sposób:
Wn konto 010 „Środki trwałe”
Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy”,
a następnie naliczyć amortyzację od wartości zmodernizowanego środka i zaliczyć odpis amortyzacyjny do kosztów uzyskania.
W powstałej sytuacji zakład będzie niejako podwójnie księgował amortyzację, tj. podatkowo (amortyzacja wartości sfinansowanej z własnych środków) oraz bilansowo – jako wartość pełnej amortyzacji (zarówno podatkowej, jak i niestanowiącej kosztów uzyskania przychodów). W takim przypadku można dokonywać odpisów amortyzacyjnych na koncie 408 „Amortyzacja” – w analityce podzielonej na amortyzację stanowiącą koszty uzyskania przychodów oraz odpowiednio – niestanowiącą kosztów uzyskania przychodów. Przy czym obie wartości amortyzacji mogą być księgowane na jednym koncie analitycznym 060 „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” (suma odpisów będzie wpływać na wartość bilansową środka trwałego, niezależnie od podatkowego aspektu amortyzacji).

Aleksandra Wojnicka

Podstawy prawne
• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA