REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim terminie przysługuje zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W firmie zajmującej się sprzedażą usług na terenie Wspólnoty pojawiła się wątpliwość, czy na wysokość zwrotu mają wpływ faktury, stanowiące podatek naliczony z przeniesienia niezapłacone na moment złożenia deklaracji z wnioskiem o dokonanie zwrotu w terminie przyspieszonym?
RADA
Jeżeli Czytelnik wykonuje wyłącznie usługi poza terytorium kraju, zwrot przysługuje mu na umotywowany wniosek w terminie 60-dniowym, bez względu na zapłatę faktur. Jeśli Czytelnik niezależnie od świadczenia usług poza terytorium kraju dokonuje również sprzedaży opodatkowanej, obowiązują go wszystkie reguły zwrotów wynikające z art. 87 ustawy. W takim przypadku dla dokonania zwrotu w skróconym terminie niezbędna jest zapłata w całości wszystkich wykazanych w deklaracji faktur.
UZASADNIENIE
W przypadku firmy świadczącej usługi na terenie Wspólnoty możemy mieć do czynienia z usługami, których miejsce świadczenia wyznaczone jest według przepisów ustawy na terenie kraju, lub z takimi, które są opodatkowane poza Polską. Istotny jest tu rodzaj świadczonych przez firmę usług. W pytaniu brak jest niestety informacji na ten temat. Ponadto istotne jest, czy firma będzie ubiegała się o zwrot jedynie przy sprzedaży nieopodatkowanej wykonywanej poza krajem, czy też obok tej sprzedaży dokonuje ona także sprzedaży opodatkowanej na terytorium Polski. Mogą więc zaistnieć różne zasady dokonywania zwrotu, w zależności od struktury sprzedaży firmy.
Zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, urząd skarbowy wypłaci podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.
Różnica podatku podlega zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej w kwocie przekraczającej:
• wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy,
• 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż 22%,
• 22% obrotu z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług opdatkowanych poza terytorium kraju, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 8 pkt 1).
WAŻNE!
Od rozliczenia za wrzesień 2005 r. dostawę towarów lub świadczenie usług poza terytorium kraju należy wykazywać w deklaracji VAT-7 w części C, poz. 21. W tym celu należy korzystać z nowego wzoru deklaracji załączonego do rozporządzenia Ministra Finansów z 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 185, poz. 1545).
Do ustalenia kwoty zwrotu wlicza się także obrót z tytułu otrzymania należności, dla którego obowiązek podatkowy powstaje w związku z otrzymaniem zaliczki na eksport towarów (art. 19 ust. 12) lub zaliczki na wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 20 ust. 3). Warunkiem zaliczenia tej części obrotu jest jednak konieczność przedstawienia w urzędzie skarbowym zabezpieczenia majątkowego w kwocie odpowiadającej kwocie podatku, jaka byłaby należna, gdyby obrót ten dotyczył dostawy towarów na terytorium kraju, do czasu przedstawienia dokumentów potwierdzających eksport towarów albo wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, objętych tą należnością.
Przykład
Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym 140 000 zł, w tym podatek naliczony służący czynnościom wykonanym poza terytorium kraju.
Wartość sprzedaży ze stawką 22% 120 000 zł.
Wartość sprzedaży ze stawką 7% 1000 zł.
Obrót z tytułu czynności wykonanych poza terytorium kraju 20 000 zł.
Wysokość podatku naliczonego zwią- zanego z nabyciem środków trwałych 15 000 zł.
Limit zwrotu 60-dniowego: 21 000 zł × × 22% + 15 000 zł = 4620 + 15 000 = = 19 620 zł.
Limit zwrotu 180-dniowego: 140 000 – – 19 620 zł = 120 380 zł.
Podstawowe terminy zwrotów mogą być na wniosek podatnika skracane, jeśli kwoty podatku naliczonego wykazane w deklaracji podatkowej wynikają z:
• faktur zapłaconych w całości bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury, z uwzględnieniem obowiązku korzystania z rachunku bankowego, zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej,
• zapłaconych decyzji i dokumentów celnych,
• wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu usług lub dostawy towarów, dla których podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.
Na pytanie, czy niezapłacone faktury z przeniesienia z poprzedniej deklaracji mają wpływ na przyspieszony (odpowiednio 25 i 60 dni) zwrot VAT, trzeba niestety udzielić odpowiedzi twierdzącej. Kwota ta jest tak samo podatkiem naliczonym wykazanym w deklaracji. Tak więc tylko w sytuacji gdy podatnik zapłaci wszystkie ujęte w deklaracji faktury, z których wynika podatek naliczony, może wystąpić o zwrot w skróconym terminie. Warto więc się przyjrzeć posiadanym fakturom i płatnościom, rozważyć możliwości płatnicze jeszcze przed złożeniem deklaracji lub podjąć decyzję o nieujmowaniu niezapłaconych faktur w deklaracji, z którą będzie składany wniosek o szybszy zwrot.
W przypadku gdy podatnik wykonuje dostawy towarów lub świadczy usługi poza terytorium kraju i nie dokonuje sprzedaży opodatkowanej, przysługuje mu zwrot w terminie 60-dniowym. Zwrot ten przysługuje podatnikowi, pod warunkiem że wraz z deklaracją złoży wniosek o zwrot podatku naliczonego. We wniosku powinna być wykazana podstawa prawna żądania zwrotu z uzasadnieniem żądanej wysokości zwrotu. W tym przypadku nie stosuje się skróconych terminów zwrotu.
Przykład
Podatnik wykonuje wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu poza terytorium kraju. W związku z tym dokonał zakupów, z których wynika podatek naliczony w wysokości 10 000 zł.
Podatek należny wynosi 0 zł. Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym do zwrotu wynosi 10 000 zł. Podatnik wykazuje tę kwotę w deklaracji do zwrotu i składa wraz z deklaracją wniosek o zwrot na podstawie art. 87 ust. 5 ustawy o VAT. Podatnikowi przysługuje zwrot tej kwoty w terminie 60 dni. Termin ten przysługuje niezależnie od tego, czy podatnik zapłacił za zakupione towary, czy też nie.

• art. 86 ust. 8 pkt 1, art. 87 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 1 pkt 1, § 2 pkt 1, § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 185, poz. 1545

Iwona Skrok
ekspert w zakresie VAT, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF w 2026 roku? Sprawdź, czy jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA