REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim terminie przysługuje zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W firmie zajmującej się sprzedażą usług na terenie Wspólnoty pojawiła się wątpliwość, czy na wysokość zwrotu mają wpływ faktury, stanowiące podatek naliczony z przeniesienia niezapłacone na moment złożenia deklaracji z wnioskiem o dokonanie zwrotu w terminie przyspieszonym?
RADA
Jeżeli Czytelnik wykonuje wyłącznie usługi poza terytorium kraju, zwrot przysługuje mu na umotywowany wniosek w terminie 60-dniowym, bez względu na zapłatę faktur. Jeśli Czytelnik niezależnie od świadczenia usług poza terytorium kraju dokonuje również sprzedaży opodatkowanej, obowiązują go wszystkie reguły zwrotów wynikające z art. 87 ustawy. W takim przypadku dla dokonania zwrotu w skróconym terminie niezbędna jest zapłata w całości wszystkich wykazanych w deklaracji faktur.
UZASADNIENIE
W przypadku firmy świadczącej usługi na terenie Wspólnoty możemy mieć do czynienia z usługami, których miejsce świadczenia wyznaczone jest według przepisów ustawy na terenie kraju, lub z takimi, które są opodatkowane poza Polską. Istotny jest tu rodzaj świadczonych przez firmę usług. W pytaniu brak jest niestety informacji na ten temat. Ponadto istotne jest, czy firma będzie ubiegała się o zwrot jedynie przy sprzedaży nieopodatkowanej wykonywanej poza krajem, czy też obok tej sprzedaży dokonuje ona także sprzedaży opodatkowanej na terytorium Polski. Mogą więc zaistnieć różne zasady dokonywania zwrotu, w zależności od struktury sprzedaży firmy.
Zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, urząd skarbowy wypłaci podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.
Różnica podatku podlega zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej w kwocie przekraczającej:
• wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy,
• 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż 22%,
• 22% obrotu z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług opdatkowanych poza terytorium kraju, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 8 pkt 1).
WAŻNE!
Od rozliczenia za wrzesień 2005 r. dostawę towarów lub świadczenie usług poza terytorium kraju należy wykazywać w deklaracji VAT-7 w części C, poz. 21. W tym celu należy korzystać z nowego wzoru deklaracji załączonego do rozporządzenia Ministra Finansów z 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 185, poz. 1545).
Do ustalenia kwoty zwrotu wlicza się także obrót z tytułu otrzymania należności, dla którego obowiązek podatkowy powstaje w związku z otrzymaniem zaliczki na eksport towarów (art. 19 ust. 12) lub zaliczki na wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 20 ust. 3). Warunkiem zaliczenia tej części obrotu jest jednak konieczność przedstawienia w urzędzie skarbowym zabezpieczenia majątkowego w kwocie odpowiadającej kwocie podatku, jaka byłaby należna, gdyby obrót ten dotyczył dostawy towarów na terytorium kraju, do czasu przedstawienia dokumentów potwierdzających eksport towarów albo wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, objętych tą należnością.
Przykład
Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym 140 000 zł, w tym podatek naliczony służący czynnościom wykonanym poza terytorium kraju.
Wartość sprzedaży ze stawką 22% 120 000 zł.
Wartość sprzedaży ze stawką 7% 1000 zł.
Obrót z tytułu czynności wykonanych poza terytorium kraju 20 000 zł.
Wysokość podatku naliczonego zwią- zanego z nabyciem środków trwałych 15 000 zł.
Limit zwrotu 60-dniowego: 21 000 zł × × 22% + 15 000 zł = 4620 + 15 000 = = 19 620 zł.
Limit zwrotu 180-dniowego: 140 000 – – 19 620 zł = 120 380 zł.
Podstawowe terminy zwrotów mogą być na wniosek podatnika skracane, jeśli kwoty podatku naliczonego wykazane w deklaracji podatkowej wynikają z:
• faktur zapłaconych w całości bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury, z uwzględnieniem obowiązku korzystania z rachunku bankowego, zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej,
• zapłaconych decyzji i dokumentów celnych,
• wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu usług lub dostawy towarów, dla których podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.
Na pytanie, czy niezapłacone faktury z przeniesienia z poprzedniej deklaracji mają wpływ na przyspieszony (odpowiednio 25 i 60 dni) zwrot VAT, trzeba niestety udzielić odpowiedzi twierdzącej. Kwota ta jest tak samo podatkiem naliczonym wykazanym w deklaracji. Tak więc tylko w sytuacji gdy podatnik zapłaci wszystkie ujęte w deklaracji faktury, z których wynika podatek naliczony, może wystąpić o zwrot w skróconym terminie. Warto więc się przyjrzeć posiadanym fakturom i płatnościom, rozważyć możliwości płatnicze jeszcze przed złożeniem deklaracji lub podjąć decyzję o nieujmowaniu niezapłaconych faktur w deklaracji, z którą będzie składany wniosek o szybszy zwrot.
W przypadku gdy podatnik wykonuje dostawy towarów lub świadczy usługi poza terytorium kraju i nie dokonuje sprzedaży opodatkowanej, przysługuje mu zwrot w terminie 60-dniowym. Zwrot ten przysługuje podatnikowi, pod warunkiem że wraz z deklaracją złoży wniosek o zwrot podatku naliczonego. We wniosku powinna być wykazana podstawa prawna żądania zwrotu z uzasadnieniem żądanej wysokości zwrotu. W tym przypadku nie stosuje się skróconych terminów zwrotu.
Przykład
Podatnik wykonuje wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu poza terytorium kraju. W związku z tym dokonał zakupów, z których wynika podatek naliczony w wysokości 10 000 zł.
Podatek należny wynosi 0 zł. Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym do zwrotu wynosi 10 000 zł. Podatnik wykazuje tę kwotę w deklaracji do zwrotu i składa wraz z deklaracją wniosek o zwrot na podstawie art. 87 ust. 5 ustawy o VAT. Podatnikowi przysługuje zwrot tej kwoty w terminie 60 dni. Termin ten przysługuje niezależnie od tego, czy podatnik zapłacił za zakupione towary, czy też nie.

• art. 86 ust. 8 pkt 1, art. 87 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 1 pkt 1, § 2 pkt 1, § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 185, poz. 1545

Iwona Skrok
ekspert w zakresie VAT, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA