REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim terminie przysługuje zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W firmie zajmującej się sprzedażą usług na terenie Wspólnoty pojawiła się wątpliwość, czy na wysokość zwrotu mają wpływ faktury, stanowiące podatek naliczony z przeniesienia niezapłacone na moment złożenia deklaracji z wnioskiem o dokonanie zwrotu w terminie przyspieszonym?
RADA
Jeżeli Czytelnik wykonuje wyłącznie usługi poza terytorium kraju, zwrot przysługuje mu na umotywowany wniosek w terminie 60-dniowym, bez względu na zapłatę faktur. Jeśli Czytelnik niezależnie od świadczenia usług poza terytorium kraju dokonuje również sprzedaży opodatkowanej, obowiązują go wszystkie reguły zwrotów wynikające z art. 87 ustawy. W takim przypadku dla dokonania zwrotu w skróconym terminie niezbędna jest zapłata w całości wszystkich wykazanych w deklaracji faktur.
UZASADNIENIE
W przypadku firmy świadczącej usługi na terenie Wspólnoty możemy mieć do czynienia z usługami, których miejsce świadczenia wyznaczone jest według przepisów ustawy na terenie kraju, lub z takimi, które są opodatkowane poza Polską. Istotny jest tu rodzaj świadczonych przez firmę usług. W pytaniu brak jest niestety informacji na ten temat. Ponadto istotne jest, czy firma będzie ubiegała się o zwrot jedynie przy sprzedaży nieopodatkowanej wykonywanej poza krajem, czy też obok tej sprzedaży dokonuje ona także sprzedaży opodatkowanej na terytorium Polski. Mogą więc zaistnieć różne zasady dokonywania zwrotu, w zależności od struktury sprzedaży firmy.
Zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, urząd skarbowy wypłaci podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.
Różnica podatku podlega zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej w kwocie przekraczającej:
• wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy,
• 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż 22%,
• 22% obrotu z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług opdatkowanych poza terytorium kraju, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 8 pkt 1).
WAŻNE!
Od rozliczenia za wrzesień 2005 r. dostawę towarów lub świadczenie usług poza terytorium kraju należy wykazywać w deklaracji VAT-7 w części C, poz. 21. W tym celu należy korzystać z nowego wzoru deklaracji załączonego do rozporządzenia Ministra Finansów z 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 185, poz. 1545).
Do ustalenia kwoty zwrotu wlicza się także obrót z tytułu otrzymania należności, dla którego obowiązek podatkowy powstaje w związku z otrzymaniem zaliczki na eksport towarów (art. 19 ust. 12) lub zaliczki na wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 20 ust. 3). Warunkiem zaliczenia tej części obrotu jest jednak konieczność przedstawienia w urzędzie skarbowym zabezpieczenia majątkowego w kwocie odpowiadającej kwocie podatku, jaka byłaby należna, gdyby obrót ten dotyczył dostawy towarów na terytorium kraju, do czasu przedstawienia dokumentów potwierdzających eksport towarów albo wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, objętych tą należnością.
Przykład
Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym 140 000 zł, w tym podatek naliczony służący czynnościom wykonanym poza terytorium kraju.
Wartość sprzedaży ze stawką 22% 120 000 zł.
Wartość sprzedaży ze stawką 7% 1000 zł.
Obrót z tytułu czynności wykonanych poza terytorium kraju 20 000 zł.
Wysokość podatku naliczonego zwią- zanego z nabyciem środków trwałych 15 000 zł.
Limit zwrotu 60-dniowego: 21 000 zł × × 22% + 15 000 zł = 4620 + 15 000 = = 19 620 zł.
Limit zwrotu 180-dniowego: 140 000 – – 19 620 zł = 120 380 zł.
Podstawowe terminy zwrotów mogą być na wniosek podatnika skracane, jeśli kwoty podatku naliczonego wykazane w deklaracji podatkowej wynikają z:
• faktur zapłaconych w całości bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury, z uwzględnieniem obowiązku korzystania z rachunku bankowego, zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej,
• zapłaconych decyzji i dokumentów celnych,
• wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu usług lub dostawy towarów, dla których podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.
Na pytanie, czy niezapłacone faktury z przeniesienia z poprzedniej deklaracji mają wpływ na przyspieszony (odpowiednio 25 i 60 dni) zwrot VAT, trzeba niestety udzielić odpowiedzi twierdzącej. Kwota ta jest tak samo podatkiem naliczonym wykazanym w deklaracji. Tak więc tylko w sytuacji gdy podatnik zapłaci wszystkie ujęte w deklaracji faktury, z których wynika podatek naliczony, może wystąpić o zwrot w skróconym terminie. Warto więc się przyjrzeć posiadanym fakturom i płatnościom, rozważyć możliwości płatnicze jeszcze przed złożeniem deklaracji lub podjąć decyzję o nieujmowaniu niezapłaconych faktur w deklaracji, z którą będzie składany wniosek o szybszy zwrot.
W przypadku gdy podatnik wykonuje dostawy towarów lub świadczy usługi poza terytorium kraju i nie dokonuje sprzedaży opodatkowanej, przysługuje mu zwrot w terminie 60-dniowym. Zwrot ten przysługuje podatnikowi, pod warunkiem że wraz z deklaracją złoży wniosek o zwrot podatku naliczonego. We wniosku powinna być wykazana podstawa prawna żądania zwrotu z uzasadnieniem żądanej wysokości zwrotu. W tym przypadku nie stosuje się skróconych terminów zwrotu.
Przykład
Podatnik wykonuje wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu poza terytorium kraju. W związku z tym dokonał zakupów, z których wynika podatek naliczony w wysokości 10 000 zł.
Podatek należny wynosi 0 zł. Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym do zwrotu wynosi 10 000 zł. Podatnik wykazuje tę kwotę w deklaracji do zwrotu i składa wraz z deklaracją wniosek o zwrot na podstawie art. 87 ust. 5 ustawy o VAT. Podatnikowi przysługuje zwrot tej kwoty w terminie 60 dni. Termin ten przysługuje niezależnie od tego, czy podatnik zapłacił za zakupione towary, czy też nie.

• art. 86 ust. 8 pkt 1, art. 87 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 1 pkt 1, § 2 pkt 1, § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 185, poz. 1545

Iwona Skrok
ekspert w zakresie VAT, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA