REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim terminie przysługuje zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym

REKLAMA

W firmie zajmującej się sprzedażą usług na terenie Wspólnoty pojawiła się wątpliwość, czy na wysokość zwrotu mają wpływ faktury, stanowiące podatek naliczony z przeniesienia niezapłacone na moment złożenia deklaracji z wnioskiem o dokonanie zwrotu w terminie przyspieszonym?
RADA
Jeżeli Czytelnik wykonuje wyłącznie usługi poza terytorium kraju, zwrot przysługuje mu na umotywowany wniosek w terminie 60-dniowym, bez względu na zapłatę faktur. Jeśli Czytelnik niezależnie od świadczenia usług poza terytorium kraju dokonuje również sprzedaży opodatkowanej, obowiązują go wszystkie reguły zwrotów wynikające z art. 87 ustawy. W takim przypadku dla dokonania zwrotu w skróconym terminie niezbędna jest zapłata w całości wszystkich wykazanych w deklaracji faktur.
UZASADNIENIE
W przypadku firmy świadczącej usługi na terenie Wspólnoty możemy mieć do czynienia z usługami, których miejsce świadczenia wyznaczone jest według przepisów ustawy na terenie kraju, lub z takimi, które są opodatkowane poza Polską. Istotny jest tu rodzaj świadczonych przez firmę usług. W pytaniu brak jest niestety informacji na ten temat. Ponadto istotne jest, czy firma będzie ubiegała się o zwrot jedynie przy sprzedaży nieopodatkowanej wykonywanej poza krajem, czy też obok tej sprzedaży dokonuje ona także sprzedaży opodatkowanej na terytorium Polski. Mogą więc zaistnieć różne zasady dokonywania zwrotu, w zależności od struktury sprzedaży firmy.
Zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, urząd skarbowy wypłaci podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.
Różnica podatku podlega zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej w kwocie przekraczającej:
• wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy,
• 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż 22%,
• 22% obrotu z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług opdatkowanych poza terytorium kraju, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 8 pkt 1).
WAŻNE!
Od rozliczenia za wrzesień 2005 r. dostawę towarów lub świadczenie usług poza terytorium kraju należy wykazywać w deklaracji VAT-7 w części C, poz. 21. W tym celu należy korzystać z nowego wzoru deklaracji załączonego do rozporządzenia Ministra Finansów z 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 185, poz. 1545).
Do ustalenia kwoty zwrotu wlicza się także obrót z tytułu otrzymania należności, dla którego obowiązek podatkowy powstaje w związku z otrzymaniem zaliczki na eksport towarów (art. 19 ust. 12) lub zaliczki na wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 20 ust. 3). Warunkiem zaliczenia tej części obrotu jest jednak konieczność przedstawienia w urzędzie skarbowym zabezpieczenia majątkowego w kwocie odpowiadającej kwocie podatku, jaka byłaby należna, gdyby obrót ten dotyczył dostawy towarów na terytorium kraju, do czasu przedstawienia dokumentów potwierdzających eksport towarów albo wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, objętych tą należnością.
Przykład
Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym 140 000 zł, w tym podatek naliczony służący czynnościom wykonanym poza terytorium kraju.
Wartość sprzedaży ze stawką 22% 120 000 zł.
Wartość sprzedaży ze stawką 7% 1000 zł.
Obrót z tytułu czynności wykonanych poza terytorium kraju 20 000 zł.
Wysokość podatku naliczonego zwią- zanego z nabyciem środków trwałych 15 000 zł.
Limit zwrotu 60-dniowego: 21 000 zł × × 22% + 15 000 zł = 4620 + 15 000 = = 19 620 zł.
Limit zwrotu 180-dniowego: 140 000 – – 19 620 zł = 120 380 zł.
Podstawowe terminy zwrotów mogą być na wniosek podatnika skracane, jeśli kwoty podatku naliczonego wykazane w deklaracji podatkowej wynikają z:
• faktur zapłaconych w całości bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury, z uwzględnieniem obowiązku korzystania z rachunku bankowego, zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej,
• zapłaconych decyzji i dokumentów celnych,
• wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu usług lub dostawy towarów, dla których podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.
Na pytanie, czy niezapłacone faktury z przeniesienia z poprzedniej deklaracji mają wpływ na przyspieszony (odpowiednio 25 i 60 dni) zwrot VAT, trzeba niestety udzielić odpowiedzi twierdzącej. Kwota ta jest tak samo podatkiem naliczonym wykazanym w deklaracji. Tak więc tylko w sytuacji gdy podatnik zapłaci wszystkie ujęte w deklaracji faktury, z których wynika podatek naliczony, może wystąpić o zwrot w skróconym terminie. Warto więc się przyjrzeć posiadanym fakturom i płatnościom, rozważyć możliwości płatnicze jeszcze przed złożeniem deklaracji lub podjąć decyzję o nieujmowaniu niezapłaconych faktur w deklaracji, z którą będzie składany wniosek o szybszy zwrot.
W przypadku gdy podatnik wykonuje dostawy towarów lub świadczy usługi poza terytorium kraju i nie dokonuje sprzedaży opodatkowanej, przysługuje mu zwrot w terminie 60-dniowym. Zwrot ten przysługuje podatnikowi, pod warunkiem że wraz z deklaracją złoży wniosek o zwrot podatku naliczonego. We wniosku powinna być wykazana podstawa prawna żądania zwrotu z uzasadnieniem żądanej wysokości zwrotu. W tym przypadku nie stosuje się skróconych terminów zwrotu.
Przykład
Podatnik wykonuje wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu poza terytorium kraju. W związku z tym dokonał zakupów, z których wynika podatek naliczony w wysokości 10 000 zł.
Podatek należny wynosi 0 zł. Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym do zwrotu wynosi 10 000 zł. Podatnik wykazuje tę kwotę w deklaracji do zwrotu i składa wraz z deklaracją wniosek o zwrot na podstawie art. 87 ust. 5 ustawy o VAT. Podatnikowi przysługuje zwrot tej kwoty w terminie 60 dni. Termin ten przysługuje niezależnie od tego, czy podatnik zapłacił za zakupione towary, czy też nie.

• art. 86 ust. 8 pkt 1, art. 87 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 1 pkt 1, § 2 pkt 1, § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 185, poz. 1545

Iwona Skrok
ekspert w zakresie VAT, prawnik


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA