REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim terminie przysługuje zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym

REKLAMA

W firmie zajmującej się sprzedażą usług na terenie Wspólnoty pojawiła się wątpliwość, czy na wysokość zwrotu mają wpływ faktury, stanowiące podatek naliczony z przeniesienia niezapłacone na moment złożenia deklaracji z wnioskiem o dokonanie zwrotu w terminie przyspieszonym?
RADA
Jeżeli Czytelnik wykonuje wyłącznie usługi poza terytorium kraju, zwrot przysługuje mu na umotywowany wniosek w terminie 60-dniowym, bez względu na zapłatę faktur. Jeśli Czytelnik niezależnie od świadczenia usług poza terytorium kraju dokonuje również sprzedaży opodatkowanej, obowiązują go wszystkie reguły zwrotów wynikające z art. 87 ustawy. W takim przypadku dla dokonania zwrotu w skróconym terminie niezbędna jest zapłata w całości wszystkich wykazanych w deklaracji faktur.
UZASADNIENIE
W przypadku firmy świadczącej usługi na terenie Wspólnoty możemy mieć do czynienia z usługami, których miejsce świadczenia wyznaczone jest według przepisów ustawy na terenie kraju, lub z takimi, które są opodatkowane poza Polską. Istotny jest tu rodzaj świadczonych przez firmę usług. W pytaniu brak jest niestety informacji na ten temat. Ponadto istotne jest, czy firma będzie ubiegała się o zwrot jedynie przy sprzedaży nieopodatkowanej wykonywanej poza krajem, czy też obok tej sprzedaży dokonuje ona także sprzedaży opodatkowanej na terytorium Polski. Mogą więc zaistnieć różne zasady dokonywania zwrotu, w zależności od struktury sprzedaży firmy.
Zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, urząd skarbowy wypłaci podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.
Różnica podatku podlega zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej w kwocie przekraczającej:
• wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy,
• 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż 22%,
• 22% obrotu z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług opdatkowanych poza terytorium kraju, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 8 pkt 1).
WAŻNE!
Od rozliczenia za wrzesień 2005 r. dostawę towarów lub świadczenie usług poza terytorium kraju należy wykazywać w deklaracji VAT-7 w części C, poz. 21. W tym celu należy korzystać z nowego wzoru deklaracji załączonego do rozporządzenia Ministra Finansów z 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 185, poz. 1545).
Do ustalenia kwoty zwrotu wlicza się także obrót z tytułu otrzymania należności, dla którego obowiązek podatkowy powstaje w związku z otrzymaniem zaliczki na eksport towarów (art. 19 ust. 12) lub zaliczki na wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 20 ust. 3). Warunkiem zaliczenia tej części obrotu jest jednak konieczność przedstawienia w urzędzie skarbowym zabezpieczenia majątkowego w kwocie odpowiadającej kwocie podatku, jaka byłaby należna, gdyby obrót ten dotyczył dostawy towarów na terytorium kraju, do czasu przedstawienia dokumentów potwierdzających eksport towarów albo wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, objętych tą należnością.
Przykład
Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym 140 000 zł, w tym podatek naliczony służący czynnościom wykonanym poza terytorium kraju.
Wartość sprzedaży ze stawką 22% 120 000 zł.
Wartość sprzedaży ze stawką 7% 1000 zł.
Obrót z tytułu czynności wykonanych poza terytorium kraju 20 000 zł.
Wysokość podatku naliczonego zwią- zanego z nabyciem środków trwałych 15 000 zł.
Limit zwrotu 60-dniowego: 21 000 zł × × 22% + 15 000 zł = 4620 + 15 000 = = 19 620 zł.
Limit zwrotu 180-dniowego: 140 000 – – 19 620 zł = 120 380 zł.
Podstawowe terminy zwrotów mogą być na wniosek podatnika skracane, jeśli kwoty podatku naliczonego wykazane w deklaracji podatkowej wynikają z:
• faktur zapłaconych w całości bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury, z uwzględnieniem obowiązku korzystania z rachunku bankowego, zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej,
• zapłaconych decyzji i dokumentów celnych,
• wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu usług lub dostawy towarów, dla których podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.
Na pytanie, czy niezapłacone faktury z przeniesienia z poprzedniej deklaracji mają wpływ na przyspieszony (odpowiednio 25 i 60 dni) zwrot VAT, trzeba niestety udzielić odpowiedzi twierdzącej. Kwota ta jest tak samo podatkiem naliczonym wykazanym w deklaracji. Tak więc tylko w sytuacji gdy podatnik zapłaci wszystkie ujęte w deklaracji faktury, z których wynika podatek naliczony, może wystąpić o zwrot w skróconym terminie. Warto więc się przyjrzeć posiadanym fakturom i płatnościom, rozważyć możliwości płatnicze jeszcze przed złożeniem deklaracji lub podjąć decyzję o nieujmowaniu niezapłaconych faktur w deklaracji, z którą będzie składany wniosek o szybszy zwrot.
W przypadku gdy podatnik wykonuje dostawy towarów lub świadczy usługi poza terytorium kraju i nie dokonuje sprzedaży opodatkowanej, przysługuje mu zwrot w terminie 60-dniowym. Zwrot ten przysługuje podatnikowi, pod warunkiem że wraz z deklaracją złoży wniosek o zwrot podatku naliczonego. We wniosku powinna być wykazana podstawa prawna żądania zwrotu z uzasadnieniem żądanej wysokości zwrotu. W tym przypadku nie stosuje się skróconych terminów zwrotu.
Przykład
Podatnik wykonuje wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu poza terytorium kraju. W związku z tym dokonał zakupów, z których wynika podatek naliczony w wysokości 10 000 zł.
Podatek należny wynosi 0 zł. Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym do zwrotu wynosi 10 000 zł. Podatnik wykazuje tę kwotę w deklaracji do zwrotu i składa wraz z deklaracją wniosek o zwrot na podstawie art. 87 ust. 5 ustawy o VAT. Podatnikowi przysługuje zwrot tej kwoty w terminie 60 dni. Termin ten przysługuje niezależnie od tego, czy podatnik zapłacił za zakupione towary, czy też nie.

• art. 86 ust. 8 pkt 1, art. 87 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 1 pkt 1, § 2 pkt 1, § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 185, poz. 1545

Iwona Skrok
ekspert w zakresie VAT, prawnik


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA