Czy stanowią koszty uzyskania przychodów wydatki na organizację spotkań, konferencji i wyjazdów służbowych pracowników związane z połączeniem spółek oraz koszty usług doradczych (np. opracowania planów połączenia, wyceny spółki, badania planu połączenia)?
RADA
Tak,
koszty te będą stanowiły
koszty uzyskania przychodu, ale jedynie dla
spółki, która przejmie konsolidowane przedsiębiorstwa, a nie dla spółek przejmowanych.
UZASADNIENIE
Wyżej wymienione koszty są konieczne do poniesienia w celu przeprowadzenia i zakończenia planowanego procesu łączenia (konsolidacji). Dlatego wszystkie ponoszone koszty w związku z prowadzeniem procesu konsolidacyjnego powinny być uznane za koszt uzyskania przychodu. Przeprowadzany proces ma bowiem na celu osiągnięcie w przyszłości wyższych przychodów i większej stabilności ekonomicznej firmy, ale nie firmy przejmowanej. Dlatego koszty te należy zaliczyć do kosztów firmy przejmującej, a nie przejmowanej, ta bowiem w związku z połączeniem spółek zostanie rozwiązana – bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego – w dniu wykreślenia z rejestru. Proces konsolidacji ma na celu utworzenie wspólnej, silnej ekonomicznie
spółki, która będzie konkurencyjna na rynku.
Przykład
Skupienie w procesie konsolidacji kilku spółek producentów artykułów żywnościowych z różnych rejonów Polski oznacza możliwość obniżenia kosztów działalności, negocjowania korzystniejszych stawek cenowych, zdobywania nowych rynków zbytu, takich jak sieci handlowe. Tak więc proces konsolidacji niewątpliwie w przyszłości przyniesie zwiększenie przychodów finansowych przejmującej spółki w porównaniu do obecnych przychodów poszczególnych przejmowanych (konsolidowanych) zakładów.
• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 493 § 1 ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych – Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
Marek Żochowski
doradca podatkowy