REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obniżka cen towarów w księgach rachunkowych jednostki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzimy sprzedaż hurtową. Dokonaliśmy posezonowej obniżki cen towarów w naszym magazynie. Towary kontrolujemy ilościowo-wartościowo, a księgujemy je w cenach ewidencyjnych ustalonych na poziomie cen zakupu. Jak należy zaksięgować dokonaną przez naszą firmę obniżkę cen?
W praktyce gospodarczej posezonowe obniżki cen towarów są często stosowaną metodą umożliwiającą upłynnienie zalegających zapasów towarów. Stosuje się je przede wszystkim w przypadku zaistnienia obawy utraty przydatności użytkowej lub handlowej towarów.
Ewidencja obniżki cen jest przeprowadzana na podstawie treść art. 28 ust. 7 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, przewidującego prawdopodobieństwo braku korzyści ekonomicznych poprzez utraty wartości towarów. Taka sytuacja uzasadnia dokonanie odpisu aktualizującego doprowadzającego wartość składnika aktywów wynikającą z ksiąg rachunkowych do ceny sprzedaży netto, a w przypadku jej braku – do ustalonej w inny sposób wartości godziwej, tzn. takiej wartości, po której towary te mogłyby być sprzedane.
Odpisy aktualizujące wartość rzeczowych składników aktywów obrotowych dokonane w związku z utratą ich wartości zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych.
Obniżając ceny towarów muszą państwo pamiętać o sporządzeniu protokołu, w którym należy podać:
– wartość towarów przed obniżką i po obniżce cen oraz różnicę wynikającą z obniżenia cen (w cenach przyjętych do ewidencji zapasów),
– odchylenia od cen ewidencyjnych (zarówno z tytułu marży, jak i podatku od towarów i usług),
– wartość obniżki według cen zakupu.
Sporządzony protokół powinien spełniać wymagania dla dowodów księgowych, które zostały określone w art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości, gdyż będzie on stanowił podstawę dokonania zapisów w księgach rachunkowych. Do protokołu powinien być dołączony szczegółowy wykaz towarów objętych obniżką cen. Przykładowy wykaz sporządzony na okoliczność posezonowej obniżki cen towarów, stanowiący załącznik do protokołu, może wyglądać następująco (patrz tabela).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


W przypadku opisanym w pytaniu, posezonowa obniżka spowoduje zmniejszenie cen, które należy ująć jako utratę wartości handlowej. Związane jest to z tym, że każde obniżenie ceny ewidencyjnej spowoduje jednocześnie obniżenie wartości towarów w cenach zakupu.
Skutki obniżki cen towarów, które pozostają w dalszym ciągu w magazynie, księguje się: Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne”/Ma konto „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu aktualizacji wartości zapasów towarów” lub „Odpisy aktualizujące wartość towarów”.
Należy podkreślić, że kwota dokonanej obniżki cen, która została zaksięgowana na koncie „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu aktualizacji wartości zapasów towarów” lub „Odpisy aktualizujące wartość towarów”, pozostaje tam aż do momentu sprzedaży towarów znajdujących się w magazynie, które zostały objęte obniżką cen. W momencie sprzedaży tych towarów, odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu obniżenia wartości należy przeksięgować w ciężar konta „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)”. Można tego dokonać zapisem: Wn konto „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu aktualizacji wartości zapasów towarów” lub „Odpisy aktualizujące wartość towarów”/Ma konto „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)”.
W celu przybliżenia powyższego, sytuację opisaną w pytaniu można przedstawić w następujący sposób.
Przykład
Firma dokonująca sprzedaży hurtowej obniżyła posezonowo ceny towarów w magazynie (50 proc.), kontrolowanych ilościowo-wartościowo, księgowanych w cenach ewidencyjnych, które zostały ustalone na poziomie cen zakupu. Przed obniżką cen w magazynie znajdował się towar o wartości 5000 zł, natomiast wartość tych towarów po obniżce wynosiła 2500 zł.
Jednostka dokonała sprzedaży towarów objętych obniżką cen po cenach sprzedaży netto. Przy sprzedaży zastosowano marżę w wysokości 500 zł. Podatek należny z tytułu sprzedaży tych towarów według stawki 22 proc. wyniósł 660 zł.
Księgowanie:
1) skutki obniżki cen: Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne” 2500 zł/Ma konto „Odpisy aktualizujące wartość towarów” 2500 zł,
2) zaksięgowanie faktury dotyczącej sprzedaży towarów po obniżonej cenie: Wn konto „Rozrachunki z odbiorcami” 3660 zł (wartość brutto)/Ma konto „Sprzedaż towarów” 3000 zł (wartość według obniżonych cen sprzedaży netto) i Ma konto „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego” 660 zł (VAT należny),
3) rozchód sprzedanych towarów w cenach przyjętych do ewidencji zapasów – w cenach przed obniżką cen: Wn konto „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)” 5000 zł/ /Ma konto „Towary” 5000 zł,
4) wyksięgowanie odchyleń od cen ewidencyjnych z tytułu obniżki cen przypadających na towary sprzedane: Wn konto „Odpisy aktualizujące wartość towarów” 2500 zł/Ma konto „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)” 2500 zł.

Joanna Jesionowska

Podstawa prawna:
art. 21, art. 28 ust. 7, art. 34 ust. 5 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA