REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obniżka cen towarów w księgach rachunkowych jednostki

REKLAMA

Prowadzimy sprzedaż hurtową. Dokonaliśmy posezonowej obniżki cen towarów w naszym magazynie. Towary kontrolujemy ilościowo-wartościowo, a księgujemy je w cenach ewidencyjnych ustalonych na poziomie cen zakupu. Jak należy zaksięgować dokonaną przez naszą firmę obniżkę cen?
W praktyce gospodarczej posezonowe obniżki cen towarów są często stosowaną metodą umożliwiającą upłynnienie zalegających zapasów towarów. Stosuje się je przede wszystkim w przypadku zaistnienia obawy utraty przydatności użytkowej lub handlowej towarów.
Ewidencja obniżki cen jest przeprowadzana na podstawie treść art. 28 ust. 7 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, przewidującego prawdopodobieństwo braku korzyści ekonomicznych poprzez utraty wartości towarów. Taka sytuacja uzasadnia dokonanie odpisu aktualizującego doprowadzającego wartość składnika aktywów wynikającą z ksiąg rachunkowych do ceny sprzedaży netto, a w przypadku jej braku – do ustalonej w inny sposób wartości godziwej, tzn. takiej wartości, po której towary te mogłyby być sprzedane.
Odpisy aktualizujące wartość rzeczowych składników aktywów obrotowych dokonane w związku z utratą ich wartości zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych.
Obniżając ceny towarów muszą państwo pamiętać o sporządzeniu protokołu, w którym należy podać:
– wartość towarów przed obniżką i po obniżce cen oraz różnicę wynikającą z obniżenia cen (w cenach przyjętych do ewidencji zapasów),
– odchylenia od cen ewidencyjnych (zarówno z tytułu marży, jak i podatku od towarów i usług),
– wartość obniżki według cen zakupu.
Sporządzony protokół powinien spełniać wymagania dla dowodów księgowych, które zostały określone w art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości, gdyż będzie on stanowił podstawę dokonania zapisów w księgach rachunkowych. Do protokołu powinien być dołączony szczegółowy wykaz towarów objętych obniżką cen. Przykładowy wykaz sporządzony na okoliczność posezonowej obniżki cen towarów, stanowiący załącznik do protokołu, może wyglądać następująco (patrz tabela).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


W przypadku opisanym w pytaniu, posezonowa obniżka spowoduje zmniejszenie cen, które należy ująć jako utratę wartości handlowej. Związane jest to z tym, że każde obniżenie ceny ewidencyjnej spowoduje jednocześnie obniżenie wartości towarów w cenach zakupu.
Skutki obniżki cen towarów, które pozostają w dalszym ciągu w magazynie, księguje się: Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne”/Ma konto „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu aktualizacji wartości zapasów towarów” lub „Odpisy aktualizujące wartość towarów”.
Należy podkreślić, że kwota dokonanej obniżki cen, która została zaksięgowana na koncie „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu aktualizacji wartości zapasów towarów” lub „Odpisy aktualizujące wartość towarów”, pozostaje tam aż do momentu sprzedaży towarów znajdujących się w magazynie, które zostały objęte obniżką cen. W momencie sprzedaży tych towarów, odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu obniżenia wartości należy przeksięgować w ciężar konta „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)”. Można tego dokonać zapisem: Wn konto „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu aktualizacji wartości zapasów towarów” lub „Odpisy aktualizujące wartość towarów”/Ma konto „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)”.
W celu przybliżenia powyższego, sytuację opisaną w pytaniu można przedstawić w następujący sposób.
Przykład
Firma dokonująca sprzedaży hurtowej obniżyła posezonowo ceny towarów w magazynie (50 proc.), kontrolowanych ilościowo-wartościowo, księgowanych w cenach ewidencyjnych, które zostały ustalone na poziomie cen zakupu. Przed obniżką cen w magazynie znajdował się towar o wartości 5000 zł, natomiast wartość tych towarów po obniżce wynosiła 2500 zł.
Jednostka dokonała sprzedaży towarów objętych obniżką cen po cenach sprzedaży netto. Przy sprzedaży zastosowano marżę w wysokości 500 zł. Podatek należny z tytułu sprzedaży tych towarów według stawki 22 proc. wyniósł 660 zł.
Księgowanie:
1) skutki obniżki cen: Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne” 2500 zł/Ma konto „Odpisy aktualizujące wartość towarów” 2500 zł,
2) zaksięgowanie faktury dotyczącej sprzedaży towarów po obniżonej cenie: Wn konto „Rozrachunki z odbiorcami” 3660 zł (wartość brutto)/Ma konto „Sprzedaż towarów” 3000 zł (wartość według obniżonych cen sprzedaży netto) i Ma konto „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego” 660 zł (VAT należny),
3) rozchód sprzedanych towarów w cenach przyjętych do ewidencji zapasów – w cenach przed obniżką cen: Wn konto „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)” 5000 zł/ /Ma konto „Towary” 5000 zł,
4) wyksięgowanie odchyleń od cen ewidencyjnych z tytułu obniżki cen przypadających na towary sprzedane: Wn konto „Odpisy aktualizujące wartość towarów” 2500 zł/Ma konto „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)” 2500 zł.

Joanna Jesionowska

Podstawa prawna:
art. 21, art. 28 ust. 7, art. 34 ust. 5 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.).


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA