REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obniżka cen towarów w księgach rachunkowych jednostki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzimy sprzedaż hurtową. Dokonaliśmy posezonowej obniżki cen towarów w naszym magazynie. Towary kontrolujemy ilościowo-wartościowo, a księgujemy je w cenach ewidencyjnych ustalonych na poziomie cen zakupu. Jak należy zaksięgować dokonaną przez naszą firmę obniżkę cen?
W praktyce gospodarczej posezonowe obniżki cen towarów są często stosowaną metodą umożliwiającą upłynnienie zalegających zapasów towarów. Stosuje się je przede wszystkim w przypadku zaistnienia obawy utraty przydatności użytkowej lub handlowej towarów.
Ewidencja obniżki cen jest przeprowadzana na podstawie treść art. 28 ust. 7 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, przewidującego prawdopodobieństwo braku korzyści ekonomicznych poprzez utraty wartości towarów. Taka sytuacja uzasadnia dokonanie odpisu aktualizującego doprowadzającego wartość składnika aktywów wynikającą z ksiąg rachunkowych do ceny sprzedaży netto, a w przypadku jej braku – do ustalonej w inny sposób wartości godziwej, tzn. takiej wartości, po której towary te mogłyby być sprzedane.
Odpisy aktualizujące wartość rzeczowych składników aktywów obrotowych dokonane w związku z utratą ich wartości zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych.
Obniżając ceny towarów muszą państwo pamiętać o sporządzeniu protokołu, w którym należy podać:
– wartość towarów przed obniżką i po obniżce cen oraz różnicę wynikającą z obniżenia cen (w cenach przyjętych do ewidencji zapasów),
– odchylenia od cen ewidencyjnych (zarówno z tytułu marży, jak i podatku od towarów i usług),
– wartość obniżki według cen zakupu.
Sporządzony protokół powinien spełniać wymagania dla dowodów księgowych, które zostały określone w art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości, gdyż będzie on stanowił podstawę dokonania zapisów w księgach rachunkowych. Do protokołu powinien być dołączony szczegółowy wykaz towarów objętych obniżką cen. Przykładowy wykaz sporządzony na okoliczność posezonowej obniżki cen towarów, stanowiący załącznik do protokołu, może wyglądać następująco (patrz tabela).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


W przypadku opisanym w pytaniu, posezonowa obniżka spowoduje zmniejszenie cen, które należy ująć jako utratę wartości handlowej. Związane jest to z tym, że każde obniżenie ceny ewidencyjnej spowoduje jednocześnie obniżenie wartości towarów w cenach zakupu.
Skutki obniżki cen towarów, które pozostają w dalszym ciągu w magazynie, księguje się: Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne”/Ma konto „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu aktualizacji wartości zapasów towarów” lub „Odpisy aktualizujące wartość towarów”.
Należy podkreślić, że kwota dokonanej obniżki cen, która została zaksięgowana na koncie „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu aktualizacji wartości zapasów towarów” lub „Odpisy aktualizujące wartość towarów”, pozostaje tam aż do momentu sprzedaży towarów znajdujących się w magazynie, które zostały objęte obniżką cen. W momencie sprzedaży tych towarów, odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu obniżenia wartości należy przeksięgować w ciężar konta „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)”. Można tego dokonać zapisem: Wn konto „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów z tytułu aktualizacji wartości zapasów towarów” lub „Odpisy aktualizujące wartość towarów”/Ma konto „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)”.
W celu przybliżenia powyższego, sytuację opisaną w pytaniu można przedstawić w następujący sposób.
Przykład
Firma dokonująca sprzedaży hurtowej obniżyła posezonowo ceny towarów w magazynie (50 proc.), kontrolowanych ilościowo-wartościowo, księgowanych w cenach ewidencyjnych, które zostały ustalone na poziomie cen zakupu. Przed obniżką cen w magazynie znajdował się towar o wartości 5000 zł, natomiast wartość tych towarów po obniżce wynosiła 2500 zł.
Jednostka dokonała sprzedaży towarów objętych obniżką cen po cenach sprzedaży netto. Przy sprzedaży zastosowano marżę w wysokości 500 zł. Podatek należny z tytułu sprzedaży tych towarów według stawki 22 proc. wyniósł 660 zł.
Księgowanie:
1) skutki obniżki cen: Wn konto „Pozostałe koszty operacyjne” 2500 zł/Ma konto „Odpisy aktualizujące wartość towarów” 2500 zł,
2) zaksięgowanie faktury dotyczącej sprzedaży towarów po obniżonej cenie: Wn konto „Rozrachunki z odbiorcami” 3660 zł (wartość brutto)/Ma konto „Sprzedaż towarów” 3000 zł (wartość według obniżonych cen sprzedaży netto) i Ma konto „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego” 660 zł (VAT należny),
3) rozchód sprzedanych towarów w cenach przyjętych do ewidencji zapasów – w cenach przed obniżką cen: Wn konto „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)” 5000 zł/ /Ma konto „Towary” 5000 zł,
4) wyksięgowanie odchyleń od cen ewidencyjnych z tytułu obniżki cen przypadających na towary sprzedane: Wn konto „Odpisy aktualizujące wartość towarów” 2500 zł/Ma konto „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)” 2500 zł.

Joanna Jesionowska

Podstawa prawna:
art. 21, art. 28 ust. 7, art. 34 ust. 5 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA