REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ujmować w księgach zmiany w umowach o usługi budowlane

REKLAMA

Jesteśmy spółką świadczącą usługi w zakresie budownictwa. W lutym 2005 r. zawarliśmy umowę na wybudowanie hali produkcyjnej oraz magazynu materiałów. Zgodnie z umową czas realizacji umowy wyniesie 2 lata. We wrześniu 2005 r. zleceniodawca zgłosił możliwość rozszerzenia zakresu prac przy hali produkcyjnej oraz rozpoczął negocjacje zmiany warunków umowy w sprawie budowy magazynu. W jaki sposób należy w tym przypadku ustalić całkowity przychód z tej umowy w celu prawidłowego oszacowania kwoty przychodów, która zostanie wykazana w rachunku zysków i strat za 2005 r.?
RADA
W przedstawionej sytuacji spółka powinna zaliczyć zawartą umowę do kontraktów długoterminowych, a tym samym przychód z jej wykonania ustalić zgodnie z przepisami art. 34a ustawy o rachunkowości. W przepisach ustawy nie określono sposobów ustalania całkowitych przychodów związanych z kontraktem długoterminowym. Dlatego spółka może w tym celu wykorzystać postanowienia MSR nr 11 „Umowy o usługę budowlaną”. Zgodnie z nimi na całkowitą kwotę przychodu z zawartej umowy o budowę złoży się:
• początkowa kwota przychodów ustalona w umowie zawartej w lutym 2005 r.,
• zmniejszenie kwoty przychodu w związku ze zmniejszeniem zakresu robót dotyczących budowy magazynu, pod warunkiem zawarcia stosownego aneksu do umowy, na podstawie którego jest możliwe wiarygodne ustalenie kwoty zmniejszenia.
UZASADNIENIE
Zgodnie z postanowieniami MSR nr 11 „Umowy o usługę budowlaną” (pkt 11–15) przychody z zawartej umowy o budowę obejmują:
• początkową kwotę przychodów ustaloną w umowie,
• zmiany dokonywane w trakcie wykonywania umowy, roszczenia oraz premie:
a) w takim zakresie, w jakim istnieje prawdopodobieństwo, że przyniosą przychód oraz
b) jeżeli możliwe jest wiarygodne ustalenie ich wartości.
Przychody z umowy wycenia się według wartości godziwej otrzymanej lub należnej zapłaty. Wycena przychodów z umowy jest utrudniona z powodu wielu niewiadomych uzależnionych od rezultatów przyszłych zdarzeń. Szacunki muszą być często aktualizowane w miarę następowania tych zdarzeń i rozstrzygania kolejnych wątpliwości. Oto przykładowe sytuacje:
a) wykonawca i odbiorca mogą uzgodnić zmiany lub uwzględnić roszczenia, co spowoduje wzrost lub spadek przychodów z umowy w okresie następującym po okresie, w którym umowa została pierwotnie zawarta,
b) wielkość przychodów uzgodniona w umowie w cenach stałych może wzrosnąć w wyniku zastosowania klauzul umożliwiających podniesienie cen,
c) wielkość przychodów z umowy może zmaleć w wyniku zastosowania kar z tytułu opóźnień w realizacji umowy, spowodowanych przez wykonawcę,
d) w przypadku zawarcia umowy w cenach stałych za daną ukończoną jednostkę (etap budowy), przychody z umowy rosną wraz ze wzrostem liczby wybudowanych jednostek.
Roszczenia wykonawcy wyrażają się w kwotach, jakie chce on otrzymać od zamawiającego z tytułu zwrotu kosztów nieuwzględnionych w cenie umowy. Przykładowo, są to skutki zawinionych przez zleceniodawcę opóźnień w pracach spowodowanych błędami dokumentacji lub projektu, nieuzyskania na czas potrzebnych zezwoleń itp. Wycena kwoty przychodów z tytułu roszczeń jest obarczona wysokim stopniem niepewności i często zależy od wyników negocjacji.
W niektórych przypadkach umowa zawiera możliwość wypłaty dodatkowej premii. Warunkiem uwzględnienia premii w przychodach z umowy są:
a) znaczne zaawansowanie postępu prac, co powoduje, że można oczekiwać osiągnięcia lub przekroczenia norm wykonania umowy,
b) możliwość wiarygodnego oszacowania kwoty premii.
UWAGA!
Przepisami ustawy o rachunkowości nie zostały unormowane zagadnienia dotyczące kwoty przychodów, które wynikają z zawartych umów, dlatego jednostki mogą w tych zagadnieniach posiłkować się postanowieniami MSR nr 11.
Podstawą szacunków kwoty przychodów będzie niewątpliwie kwota wynikająca z umowy i podpisanych aneksów do niej. Kwotę tę należy skorygować o przewidywane zwiększenia lub zmniejszenia przychodów, ale po spełnieniu podanych wcześniej warunków. Zleceniodawca rozpoczął negocjacje w sprawie zmiany warunków umowy dotyczących budowy magazynu, dlatego istnieje domniemanie, że można wiarygodnie określić kwotę zmniejszenia przychodów oraz istnieje prawdopodobieństwo podpisania stosownego aneksu do umowy. Zgłoszenie przez zleceniodawcę możliwości rozszerzenia zakresu prac dotyczących budowy hali produkcyjnej nie stanowi podstawy do zwiększenia kwoty przychodów. Będzie to możliwe dopiero z chwilą skonkretyzowania dodatkowego zakresu prac oraz wiarygodnego ustalenia ich wartości (np. podpisanie stosownego protokołu, zawarcie aneksu do umowy).
Teresa Fołta
biegły rewident
• art. 34a ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539


Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA