REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na używanie samochodu na podstawie umowy najmu i użyczenia są kosztem podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza spółka zalicza bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów wszelkie koszty (tj. koszty benzyny, wynajmu) związane z wynajęciem samochodów przez pracowników w trakcie zagranicznej podróży służbowej. Tak samo postępujemy z samochodami będącymi w użyczeniu, gdy leasingowane samochody są w serwisie. Czy organy skarbowe mogą zakwestionować postępowanie spółki?
RADA
Tak, ze względu na brak ewidencji przebiegu pojazdu. Prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu dla jednorazowo wynajętego czy użyczonego samochodu wydaje się formalistyczne i nieracjonalne. Jednakże w przypadku samochodów użyczonych ryzyko zakwestionowania przez organy skarbowe zaliczenia kosztu wydatku na ten samochód do kosztów uzyskania przychodów jest bardzo duże. Dlatego w tym przypadku sugerowałabym niezaliczanie tego wydatku do kosztów podatkowych. Natomiast zdecydowanie mniejszym ryzykiem obarczone jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z wynajętym samochodem w trakcie podróży zagranicznej.
UZASADNIENIE
Kosztu uzyskania przychodów nie stanowią koszty używania, na potrzeby działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika – w części przekraczającej kwotę wynikającą z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu dla celów podatnika oraz stawki za 1 kilometr przebiegu.
Do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się:
• w jazdach zamiejscowych – wydatków w wysokości przekraczającej kwotę ustaloną z zastosowaniem stawek za 1 km przebiegu pojazdu,
• w jazdach lokalnych – kosztów w wysokości przekraczającej wysokość miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo w wysokości przekraczającej stawki za 1 kilometr przebiegu.
Wydatek poniesiony w związku z używaniem samochodu osobowego niestanowiącego składnika majątku podatnika może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu pod warunkiem, iż pracownik będzie prowadził ewidencję przebiegu pojazdu, którą pracodawca powinien potwierdzić na koniec każdego miesiąca.
WAŻNE!
Powyższe ograniczenie ma zastosowanie do wszelkich samochodów osobowych niestanowiących własności podatnika (spółki). Nie ma więc znaczenia, czy samochód, który jest używany przez pracownika, został wynajęty, czy też jego używanie wynika z umowy użyczenia.
Jak rozumiem, spółka stosuje powyższe ograniczenie do samochodów używanych przez pracowników, które wzięte są w leasing. Natomiast w sytuacji gdy samochody te znajdują się w serwisie, otrzymują Państwo do użytkowania samochody zastępcze na podstawie umowy użyczenia, a wydatki poniesione w związku z ich używaniem (także paliwo) zaliczają Państwo do kosztów uzyskania przychodów bez prowadzenia ewidencji. Postępowanie takie może zostać zakwestionowane przez organy skarbowe. Również w przypadku umów użyczenia obowiązują ograniczenia. W związku z tym organy skarbowe mogą orzec, iż również w tym przypadku podstawą zaliczenia kosztów benzyny powinna być prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu użytkowanego na podstawie umowy użyczenia.
Natomiast odnośnie do podróży służbowej to należy zauważyć, iż pracownikowi z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju przysługują:
• diety;
• zwrot kosztów:
– przejazdów i dojazdów,
– noclegów,
– innych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.
Pracodawca może ustalić inne koszty, które będą podlegały zwrotowi w pełnej wysokości, jeżeli ich poniesienie jest konieczne dla realizacji celu podróży służbowej. Wszystkie niezbędne koszty poniesione za zgodą pracodawcy przez pracownika w związku z podróżą służbową obciążają pracodawcę. Zaliczenie przez pracodawcę do kosztów uzyskania przychodu tych wydatków uzależnione jest od tego, czy podróż służbowa jest związana z możliwością uzyskania przychodu i działalnością gospodarczą pracodawcy, czy wydatek nie został zawarty w katalogu art. 16 ust. 1 updop oraz czy został on należycie udokumentowany.
W interpretacji z 15 listopada 2004 r. Opolski Urząd Skarbowy (nr PDP-423-31/GC/2004) stwierdził, iż: (...) Jak wynika z podanego wyżej stanu prawnego, ograniczenie określone w art. 16 ust. 1 pkt 30 dotyczy wyłącznie wysokości zwrotu kosztów przejazdu. Nie ma ono natomiast zastosowania do innych udokumentowanych wydatków, których zwrot jest możliwy na podstawie przepisów rozporządzenia. Rozporządzenie nie wymienia, o jakie wydatki chodzi, jak również nie ogranicza ich wysokości, pozostawiając to pracodawcy. Tak więc to pracodawca decyduje o zwrocie innych, faktycznie poniesionych wydatków przez pracownika odbywającego podróż służbową (np. opłaty za parking, opłaty za przejazdy płatnymi autostradami) i jeżeli wydatki te będą prawidłowo udokumentowane i będą miały związek z odbytą podróżą, wówczas będą one stanowić dla pracodawcy koszt uzyskania przychodu.
Zatem niewątpliwie sam koszt najmu, jak też innych opłat stanowi koszt uzyskania przychodu. Bardziej kontrowersyjne jest stwierdzenie, czy takim kosztem będzie koszt paliwa.
W interpretacji z 17 marca 2005 r. Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku (nr IIUSpbIA/1/415-8/27a/10/05/ /BB) stwierdził, iż: (…) poniesione za granicą wydatki w związku z podróżą służbową pracowników na wynajem samochodu osobowego i na zużyte w czasie korzystania z tego samochodu paliwo w całości stanowią koszt uzyskania przychodów.
Przykład
Pracownicy spółki X wyjeżdżają w delegację zagraniczną, gdzie wynajmują samochód w celu swobodnego przemieszczania się. Wydatki poniesione w związku z używaniem tego samochodu można rozpatrywać jako koszt podróży zagranicznej i zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów.

• art. 15 ust. 1, art. 16, ust. 1 pkt 30 i 51, ust. 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Marta Balcer
specjalista w zakresie podatków


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA