REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na używanie samochodu na podstawie umowy najmu i użyczenia są kosztem podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza spółka zalicza bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów wszelkie koszty (tj. koszty benzyny, wynajmu) związane z wynajęciem samochodów przez pracowników w trakcie zagranicznej podróży służbowej. Tak samo postępujemy z samochodami będącymi w użyczeniu, gdy leasingowane samochody są w serwisie. Czy organy skarbowe mogą zakwestionować postępowanie spółki?
RADA
Tak, ze względu na brak ewidencji przebiegu pojazdu. Prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu dla jednorazowo wynajętego czy użyczonego samochodu wydaje się formalistyczne i nieracjonalne. Jednakże w przypadku samochodów użyczonych ryzyko zakwestionowania przez organy skarbowe zaliczenia kosztu wydatku na ten samochód do kosztów uzyskania przychodów jest bardzo duże. Dlatego w tym przypadku sugerowałabym niezaliczanie tego wydatku do kosztów podatkowych. Natomiast zdecydowanie mniejszym ryzykiem obarczone jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z wynajętym samochodem w trakcie podróży zagranicznej.
UZASADNIENIE
Kosztu uzyskania przychodów nie stanowią koszty używania, na potrzeby działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika – w części przekraczającej kwotę wynikającą z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu dla celów podatnika oraz stawki za 1 kilometr przebiegu.
Do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się:
• w jazdach zamiejscowych – wydatków w wysokości przekraczającej kwotę ustaloną z zastosowaniem stawek za 1 km przebiegu pojazdu,
• w jazdach lokalnych – kosztów w wysokości przekraczającej wysokość miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo w wysokości przekraczającej stawki za 1 kilometr przebiegu.
Wydatek poniesiony w związku z używaniem samochodu osobowego niestanowiącego składnika majątku podatnika może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu pod warunkiem, iż pracownik będzie prowadził ewidencję przebiegu pojazdu, którą pracodawca powinien potwierdzić na koniec każdego miesiąca.
WAŻNE!
Powyższe ograniczenie ma zastosowanie do wszelkich samochodów osobowych niestanowiących własności podatnika (spółki). Nie ma więc znaczenia, czy samochód, który jest używany przez pracownika, został wynajęty, czy też jego używanie wynika z umowy użyczenia.
Jak rozumiem, spółka stosuje powyższe ograniczenie do samochodów używanych przez pracowników, które wzięte są w leasing. Natomiast w sytuacji gdy samochody te znajdują się w serwisie, otrzymują Państwo do użytkowania samochody zastępcze na podstawie umowy użyczenia, a wydatki poniesione w związku z ich używaniem (także paliwo) zaliczają Państwo do kosztów uzyskania przychodów bez prowadzenia ewidencji. Postępowanie takie może zostać zakwestionowane przez organy skarbowe. Również w przypadku umów użyczenia obowiązują ograniczenia. W związku z tym organy skarbowe mogą orzec, iż również w tym przypadku podstawą zaliczenia kosztów benzyny powinna być prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu użytkowanego na podstawie umowy użyczenia.
Natomiast odnośnie do podróży służbowej to należy zauważyć, iż pracownikowi z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju przysługują:
• diety;
• zwrot kosztów:
– przejazdów i dojazdów,
– noclegów,
– innych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.
Pracodawca może ustalić inne koszty, które będą podlegały zwrotowi w pełnej wysokości, jeżeli ich poniesienie jest konieczne dla realizacji celu podróży służbowej. Wszystkie niezbędne koszty poniesione za zgodą pracodawcy przez pracownika w związku z podróżą służbową obciążają pracodawcę. Zaliczenie przez pracodawcę do kosztów uzyskania przychodu tych wydatków uzależnione jest od tego, czy podróż służbowa jest związana z możliwością uzyskania przychodu i działalnością gospodarczą pracodawcy, czy wydatek nie został zawarty w katalogu art. 16 ust. 1 updop oraz czy został on należycie udokumentowany.
W interpretacji z 15 listopada 2004 r. Opolski Urząd Skarbowy (nr PDP-423-31/GC/2004) stwierdził, iż: (...) Jak wynika z podanego wyżej stanu prawnego, ograniczenie określone w art. 16 ust. 1 pkt 30 dotyczy wyłącznie wysokości zwrotu kosztów przejazdu. Nie ma ono natomiast zastosowania do innych udokumentowanych wydatków, których zwrot jest możliwy na podstawie przepisów rozporządzenia. Rozporządzenie nie wymienia, o jakie wydatki chodzi, jak również nie ogranicza ich wysokości, pozostawiając to pracodawcy. Tak więc to pracodawca decyduje o zwrocie innych, faktycznie poniesionych wydatków przez pracownika odbywającego podróż służbową (np. opłaty za parking, opłaty za przejazdy płatnymi autostradami) i jeżeli wydatki te będą prawidłowo udokumentowane i będą miały związek z odbytą podróżą, wówczas będą one stanowić dla pracodawcy koszt uzyskania przychodu.
Zatem niewątpliwie sam koszt najmu, jak też innych opłat stanowi koszt uzyskania przychodu. Bardziej kontrowersyjne jest stwierdzenie, czy takim kosztem będzie koszt paliwa.
W interpretacji z 17 marca 2005 r. Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku (nr IIUSpbIA/1/415-8/27a/10/05/ /BB) stwierdził, iż: (…) poniesione za granicą wydatki w związku z podróżą służbową pracowników na wynajem samochodu osobowego i na zużyte w czasie korzystania z tego samochodu paliwo w całości stanowią koszt uzyskania przychodów.
Przykład
Pracownicy spółki X wyjeżdżają w delegację zagraniczną, gdzie wynajmują samochód w celu swobodnego przemieszczania się. Wydatki poniesione w związku z używaniem tego samochodu można rozpatrywać jako koszt podróży zagranicznej i zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów.

• art. 15 ust. 1, art. 16, ust. 1 pkt 30 i 51, ust. 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Marta Balcer
specjalista w zakresie podatków


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie – ekstrawagancja czy uzasadniony koszt? Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

REKLAMA

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA