REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na używanie samochodu na podstawie umowy najmu i użyczenia są kosztem podatkowym

REKLAMA

Nasza spółka zalicza bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów wszelkie koszty (tj. koszty benzyny, wynajmu) związane z wynajęciem samochodów przez pracowników w trakcie zagranicznej podróży służbowej. Tak samo postępujemy z samochodami będącymi w użyczeniu, gdy leasingowane samochody są w serwisie. Czy organy skarbowe mogą zakwestionować postępowanie spółki?
RADA
Tak, ze względu na brak ewidencji przebiegu pojazdu. Prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu dla jednorazowo wynajętego czy użyczonego samochodu wydaje się formalistyczne i nieracjonalne. Jednakże w przypadku samochodów użyczonych ryzyko zakwestionowania przez organy skarbowe zaliczenia kosztu wydatku na ten samochód do kosztów uzyskania przychodów jest bardzo duże. Dlatego w tym przypadku sugerowałabym niezaliczanie tego wydatku do kosztów podatkowych. Natomiast zdecydowanie mniejszym ryzykiem obarczone jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z wynajętym samochodem w trakcie podróży zagranicznej.
UZASADNIENIE
Kosztu uzyskania przychodów nie stanowią koszty używania, na potrzeby działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika – w części przekraczającej kwotę wynikającą z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu dla celów podatnika oraz stawki za 1 kilometr przebiegu.
Do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się:
• w jazdach zamiejscowych – wydatków w wysokości przekraczającej kwotę ustaloną z zastosowaniem stawek za 1 km przebiegu pojazdu,
• w jazdach lokalnych – kosztów w wysokości przekraczającej wysokość miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo w wysokości przekraczającej stawki za 1 kilometr przebiegu.
Wydatek poniesiony w związku z używaniem samochodu osobowego niestanowiącego składnika majątku podatnika może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu pod warunkiem, iż pracownik będzie prowadził ewidencję przebiegu pojazdu, którą pracodawca powinien potwierdzić na koniec każdego miesiąca.
WAŻNE!
Powyższe ograniczenie ma zastosowanie do wszelkich samochodów osobowych niestanowiących własności podatnika (spółki). Nie ma więc znaczenia, czy samochód, który jest używany przez pracownika, został wynajęty, czy też jego używanie wynika z umowy użyczenia.
Jak rozumiem, spółka stosuje powyższe ograniczenie do samochodów używanych przez pracowników, które wzięte są w leasing. Natomiast w sytuacji gdy samochody te znajdują się w serwisie, otrzymują Państwo do użytkowania samochody zastępcze na podstawie umowy użyczenia, a wydatki poniesione w związku z ich używaniem (także paliwo) zaliczają Państwo do kosztów uzyskania przychodów bez prowadzenia ewidencji. Postępowanie takie może zostać zakwestionowane przez organy skarbowe. Również w przypadku umów użyczenia obowiązują ograniczenia. W związku z tym organy skarbowe mogą orzec, iż również w tym przypadku podstawą zaliczenia kosztów benzyny powinna być prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu użytkowanego na podstawie umowy użyczenia.
Natomiast odnośnie do podróży służbowej to należy zauważyć, iż pracownikowi z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju przysługują:
• diety;
• zwrot kosztów:
– przejazdów i dojazdów,
– noclegów,
– innych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.
Pracodawca może ustalić inne koszty, które będą podlegały zwrotowi w pełnej wysokości, jeżeli ich poniesienie jest konieczne dla realizacji celu podróży służbowej. Wszystkie niezbędne koszty poniesione za zgodą pracodawcy przez pracownika w związku z podróżą służbową obciążają pracodawcę. Zaliczenie przez pracodawcę do kosztów uzyskania przychodu tych wydatków uzależnione jest od tego, czy podróż służbowa jest związana z możliwością uzyskania przychodu i działalnością gospodarczą pracodawcy, czy wydatek nie został zawarty w katalogu art. 16 ust. 1 updop oraz czy został on należycie udokumentowany.
W interpretacji z 15 listopada 2004 r. Opolski Urząd Skarbowy (nr PDP-423-31/GC/2004) stwierdził, iż: (...) Jak wynika z podanego wyżej stanu prawnego, ograniczenie określone w art. 16 ust. 1 pkt 30 dotyczy wyłącznie wysokości zwrotu kosztów przejazdu. Nie ma ono natomiast zastosowania do innych udokumentowanych wydatków, których zwrot jest możliwy na podstawie przepisów rozporządzenia. Rozporządzenie nie wymienia, o jakie wydatki chodzi, jak również nie ogranicza ich wysokości, pozostawiając to pracodawcy. Tak więc to pracodawca decyduje o zwrocie innych, faktycznie poniesionych wydatków przez pracownika odbywającego podróż służbową (np. opłaty za parking, opłaty za przejazdy płatnymi autostradami) i jeżeli wydatki te będą prawidłowo udokumentowane i będą miały związek z odbytą podróżą, wówczas będą one stanowić dla pracodawcy koszt uzyskania przychodu.
Zatem niewątpliwie sam koszt najmu, jak też innych opłat stanowi koszt uzyskania przychodu. Bardziej kontrowersyjne jest stwierdzenie, czy takim kosztem będzie koszt paliwa.
W interpretacji z 17 marca 2005 r. Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku (nr IIUSpbIA/1/415-8/27a/10/05/ /BB) stwierdził, iż: (…) poniesione za granicą wydatki w związku z podróżą służbową pracowników na wynajem samochodu osobowego i na zużyte w czasie korzystania z tego samochodu paliwo w całości stanowią koszt uzyskania przychodów.
Przykład
Pracownicy spółki X wyjeżdżają w delegację zagraniczną, gdzie wynajmują samochód w celu swobodnego przemieszczania się. Wydatki poniesione w związku z używaniem tego samochodu można rozpatrywać jako koszt podróży zagranicznej i zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów.

• art. 15 ust. 1, art. 16, ust. 1 pkt 30 i 51, ust. 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Marta Balcer
specjalista w zakresie podatków


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA