REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podmiot zwolniony z VAT przy likwidacji działalności musi składać zgłoszenie VAT-Z i remanent likwidacyjny

REKLAMA

Jeśli podatnik (niebędący podatnikiem VAT, bo nie złożył deklaracji VAT-R) zawiesza działalność gospodarczą i po 10 miesiącach nieuzyskiwania żadnego przychodu zdecydował, że chce zamknąć działalność, powinien złożyć deklaracje VAT-Z (wykreślenie z rejestru), pomimo że nie jest VAT-owcem? Jaką deklarację powinien złożyć i co z remanentem likwidacyjnym?
RADA
Skoro firma nie została zarejestrowana jako podatnik VAT, to przy likwidacji działalności nie musi składać zawiadomienia na druku VAT-Z ani w innej formie. Nie ma również obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego posiadanych towarów na dzień likwidacji.
UZASADNIENIE
Obowiązek zgłoszenia o zaprzestaniu prowadzenia działalności do naczelnika urzędu skarbowego dotyczy podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT. Co do zasady, podmioty wymienione w art. 15 ustawy VAT (podmioty wykonujące czynności podlegające opodatkowaniu VAT) zobowiązane są przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne dla celów VAT. Do celów tych przeznaczony jest druk VAT-R. Obowiązek ten odnosi się do podmiotów, które chcą być „czynnymi” podatnikami VAT, rozliczającymi podatek od towarów i usług.
Inaczej jest w przypadku przedsiębiorców dokonujących wyboru zwolnienia podmiotowego. Mają oni możliwość postąpienia na dwa różne sposoby. Na tę grupę podatników przepisy nie nakładają obowiązku zawiadamiania urzędu skarbowego o wyborze zwolnienia. Mogą z niego korzystać na podstawie regulacji art. 113 ustawy po spełnieniu określonych w nim warunków. Zwolnienie podmiotowe jest skuteczne obligatoryjnie, bez konieczności zawiadamiania czy składania deklaracji o jego wyborze w urzędzie skarbowym. W takiej sytuacji przedsiębiorca może albo w ogóle nie składać żadnego zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby VAT i traktować siebie jako podatnika zwolnionego z opodatkowania tak długo, dopóki obrót ze sprzedaży oraz rodzaj wykonywanych czynności uprawniają go do tego statusu. Może również złożyć zgłoszenie rejestracyjne na druku VAT-R, deklarując w nim wybór zwolnienia podmiotowego w VAT. W tym przypadku urząd skarbowy rejestruje przedsiębiorcę jako „podatnika VAT zwolnionego”.
Podatnicy ci zostają również zarejestrowani jako podatnicy VAT, tyle że posiadający status podatników zwolnionych, tak samo jak ci, którzy zgłoszenia nie złożyli i korzystają ze zwolnienia na podstawie przepisu.
WAŻNE
Jeżeli przedsiębiorca złoży zgłoszenie rejestracyjne z informacją o wyborze zwolnienia podmiotowego, to przy likwidacji działalności obowiązek zawiadomienia o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego, określony przepisem art. 96 ust. 6 ustawy, będzie miał do niego zastosowanie. W przeciwieństwie do tych przedsiębiorców, którzy takiego zgłoszenia nie złożyli.
Jeżeli zatem firma nie złożyła zgłoszenia rejestracyjnego (co wynika z pytania) przy rozpoczęciu działalności na druku VAT-R, z zaznaczeniem opcji wyboru zwolnienia, to również przy likwidacji działalności nie musi zawiadamiać o tym naczelnika urzędu skarbowego na druku VAT-Z. Informacja złożona na tym druku skutkuje wykreśleniem podatnika VAT z rejestru. Skoro jednak firma nie została zarejestrowana, bo nie złożyła druku VAT-R, to również nie musi być z tego rejestru wykreślana.
Podobna sytuacja będzie miała miejsce w przypadku remanentu likwidacyjnego.
Obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego odnosi się do podatników „czynnych VAT”, którzy w dniu likwidacji posiadają towary, które nie były przedmiotem dostawy, a od których przysługiwało odliczenie podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. Przepis nie ma zastosowania do przedsiębiorców korzystających ze zwolnienia podmiotowego na podstawie przepisu art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, czyli takich jak firma.
Oznacza to, że obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego posiadanych towarów w dniu likwidacji działalności nie dotyczy podatników zwolnionych, ze względu na fakt, że nie mają oni ani obowiązku opodatkowania tych towarów, ani też nie przysługiwało im prawo odliczenia podatku przy nabyciu tych towarów – i z prawa tego nie korzystali.
W przypadku firmy przepisy o VAT nie nakładają przedstawionych w pytaniu obowiązków.

• art. 96 ust. 1, 3, 4, 6, art. 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA