REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podmiot zwolniony z VAT przy likwidacji działalności musi składać zgłoszenie VAT-Z i remanent likwidacyjny

REKLAMA

Jeśli podatnik (niebędący podatnikiem VAT, bo nie złożył deklaracji VAT-R) zawiesza działalność gospodarczą i po 10 miesiącach nieuzyskiwania żadnego przychodu zdecydował, że chce zamknąć działalność, powinien złożyć deklaracje VAT-Z (wykreślenie z rejestru), pomimo że nie jest VAT-owcem? Jaką deklarację powinien złożyć i co z remanentem likwidacyjnym?
RADA
Skoro firma nie została zarejestrowana jako podatnik VAT, to przy likwidacji działalności nie musi składać zawiadomienia na druku VAT-Z ani w innej formie. Nie ma również obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego posiadanych towarów na dzień likwidacji.
UZASADNIENIE
Obowiązek zgłoszenia o zaprzestaniu prowadzenia działalności do naczelnika urzędu skarbowego dotyczy podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT. Co do zasady, podmioty wymienione w art. 15 ustawy VAT (podmioty wykonujące czynności podlegające opodatkowaniu VAT) zobowiązane są przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne dla celów VAT. Do celów tych przeznaczony jest druk VAT-R. Obowiązek ten odnosi się do podmiotów, które chcą być „czynnymi” podatnikami VAT, rozliczającymi podatek od towarów i usług.
Inaczej jest w przypadku przedsiębiorców dokonujących wyboru zwolnienia podmiotowego. Mają oni możliwość postąpienia na dwa różne sposoby. Na tę grupę podatników przepisy nie nakładają obowiązku zawiadamiania urzędu skarbowego o wyborze zwolnienia. Mogą z niego korzystać na podstawie regulacji art. 113 ustawy po spełnieniu określonych w nim warunków. Zwolnienie podmiotowe jest skuteczne obligatoryjnie, bez konieczności zawiadamiania czy składania deklaracji o jego wyborze w urzędzie skarbowym. W takiej sytuacji przedsiębiorca może albo w ogóle nie składać żadnego zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby VAT i traktować siebie jako podatnika zwolnionego z opodatkowania tak długo, dopóki obrót ze sprzedaży oraz rodzaj wykonywanych czynności uprawniają go do tego statusu. Może również złożyć zgłoszenie rejestracyjne na druku VAT-R, deklarując w nim wybór zwolnienia podmiotowego w VAT. W tym przypadku urząd skarbowy rejestruje przedsiębiorcę jako „podatnika VAT zwolnionego”.
Podatnicy ci zostają również zarejestrowani jako podatnicy VAT, tyle że posiadający status podatników zwolnionych, tak samo jak ci, którzy zgłoszenia nie złożyli i korzystają ze zwolnienia na podstawie przepisu.
WAŻNE
Jeżeli przedsiębiorca złoży zgłoszenie rejestracyjne z informacją o wyborze zwolnienia podmiotowego, to przy likwidacji działalności obowiązek zawiadomienia o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego, określony przepisem art. 96 ust. 6 ustawy, będzie miał do niego zastosowanie. W przeciwieństwie do tych przedsiębiorców, którzy takiego zgłoszenia nie złożyli.
Jeżeli zatem firma nie złożyła zgłoszenia rejestracyjnego (co wynika z pytania) przy rozpoczęciu działalności na druku VAT-R, z zaznaczeniem opcji wyboru zwolnienia, to również przy likwidacji działalności nie musi zawiadamiać o tym naczelnika urzędu skarbowego na druku VAT-Z. Informacja złożona na tym druku skutkuje wykreśleniem podatnika VAT z rejestru. Skoro jednak firma nie została zarejestrowana, bo nie złożyła druku VAT-R, to również nie musi być z tego rejestru wykreślana.
Podobna sytuacja będzie miała miejsce w przypadku remanentu likwidacyjnego.
Obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego odnosi się do podatników „czynnych VAT”, którzy w dniu likwidacji posiadają towary, które nie były przedmiotem dostawy, a od których przysługiwało odliczenie podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. Przepis nie ma zastosowania do przedsiębiorców korzystających ze zwolnienia podmiotowego na podstawie przepisu art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, czyli takich jak firma.
Oznacza to, że obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego posiadanych towarów w dniu likwidacji działalności nie dotyczy podatników zwolnionych, ze względu na fakt, że nie mają oni ani obowiązku opodatkowania tych towarów, ani też nie przysługiwało im prawo odliczenia podatku przy nabyciu tych towarów – i z prawa tego nie korzystali.
W przypadku firmy przepisy o VAT nie nakładają przedstawionych w pytaniu obowiązków.

• art. 96 ust. 1, 3, 4, 6, art. 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

REKLAMA

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – zmiany rewolucyjne, czy ewolucyjne?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

REKLAMA