REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy rozliczyć podatek naliczony na podstawie proporcji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasz klient prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Od 1 czerwca 2005 r. jest podatnikiem VAT. W roku bieżącym obrót firmy wyniósł 44 219 zł, w tym: pośrednictwo ubezpieczeniowe 4488,37 zł, doradztwo techniczne 1526,00 zł, usługi wewnątrzwspólnotowe 38 204,63 zł. Czy należy ustalić proporcję rocznego udziału obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego?
RADA
W przedstawionej sytuacji firma powinna przede wszystkim rozważyć możliwość prowadzenia odrębnej ewidencji nabytych towarów i usług, wykorzystywanych do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo odliczenia podatku (opodatkowanych VAT), jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (zwolnionych z opodatkowania). Jeżeli nie jest to możliwe, należy ustalić proporcję sprzedaży na podstawie art. 90 i 91 ustawy w celu ustalenia kwoty podatku naliczonego, podlegającej odliczeniu.
UZASADNIENIE
Podstawowym prawem podatnika podatku od towarów i usług jest prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Prawo to przysługuje wyłącznie, gdy nabycie towarów i usług związane jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu. Również w tym zakresie przepisy określają różnego rodzaju wyłączenia z prawa do tego odliczenia. W sytuacji natomiast, gdy przedsiębiorca wykonuje jednocześnie czynności opodatkowane, jak i czynności, w związku z którymi prawo do odliczenia podatku nie przysługuje, jest on zobowiązany, na podstawie art. 90 ustawy o VAT, do odrębnego określania kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego – tj. z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT.
Jeżeli wyodrębnienie tego podatku nie jest możliwe, wówczas w celu ustalenia kwoty przypadającej do odliczenia stosuje się procentowy, proporcjonalny udział rocznego obrotu ze sprzedaży opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu sprzedaży. Jeżeli nabycie nastąpiło w trakcie 2005 r., to do wyliczenia tej proporcji w celu ustalenia przypadającej kwoty odliczenia (w danym miesiącu) należy zastosować kwoty obrotu za ubiegły rok podatkowy, czyli rok 2004, a następnie, po zakończeniu roku, dokonać korekty podatku naliczonego na podstawie struktury obrotu z roku podatkowego, w którym miały miejsce te czynności.
ZAPAMIĘTAJ
Jeżeli podatnik w ramach działalności gospodarczej wykonuje czynności opodatkowane, jak i zwolnione i nie ma możliwości wyodrębnienia wydatków ponoszonych w tym celu, wówczas jest zobowiązany do ustalenia kwoty przypadającej do odliczenia na podstawie struktury obrotu.
Przepisy ustawy nie określają katalogu czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku. Z pewnością są to zarówno czynności zwolnione z opodatkowania, jak i czynności niepodlegające opodatkowaniu. Usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 (zał. nr 4 do ustawy, poz. 3), co oznacza, że poniesione w związku z ich świadczeniem wydatki nie będą uprawniały do odliczenia podatku naliczonego. Z pytania nie wynika dokładnie, w jakim zakresie świadczone są usługi doradztwa technicznego, zatem trudno zająć stanowisko, czy one również korzystają ze zwolnienia czy też podlegają opodatkowaniu.
Natomiast co do usług wewnątrzwspólnotowych, to regulacje ustawy przyznają w tym przypadku prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju (art. 86 ust. 8 ustawy). Dotyczy to sytuacji, gdy dane czynności są opodatkowane u nabywcy usługi (wewnątrzwspólnotowego usługobiorcy) zgodnie z przepisami o miejscu ich świadczenia. Są to usługi niepodlegające opodatkowaniu w kraju usługodawcy, ale z prawem do odliczenia podatku naliczonego. Podatnik może odliczyć podatek związany z tymi czynnościami pod warunkiem, że wykonując takie czynności w kraju (na rzecz polskiego usługobiorcy) miałby prawo do odliczenia takiego podatku. Oznacza to, że w stosunku do tych usług przepisy ustawy o VAT nie zakazują odliczenia podatku w związku z ich wykonaniem, albo że czynności te nie korzystają ze zwolnienia (tzn. kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami, mimo że czynności te niepodlegają opodatkowaniu). W pytaniu nie określono konkretnie, jakie usługi zostały wykonane. Zatem należy dokonać dokładnej ich analizy również pod względem prawa do odliczenia podatku naliczonego.
W przedstawionej w pytaniu sytuacji, ze względu na fakt, że firma wykonuje jednocześnie czynności zwolnione z opodatkowania oraz opodatkowane, z pewnością powinna prowadzić odrębną ewidencję czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Jeżeli wyodrębnienie takie nie będzie możliwe, znajdzie zastosowanie przepis art. 90 i 91 ustawy i należy postąpić zgodnie z ich postanowieniami.

• art. 86, art. 90, art. 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA