REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszt sprzedaży towarów i środków trwałych wniesionych aportem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Osoba fizyczna wniosła do spółki aport w postaci środka trwałego (samochodu ciężarowego) o wartości 100 000 zł oraz towarów o wartości 20 000 zł. Wnoszący ten aport wspólnik objął udziały w wysokości 30 000 zł. Pozostała kwota została przekazana na kapitał zapasowy. Jak ustalić koszt sprzedaży tych towarów oraz jak określić koszt w przypadku ewentualnej sprzedaży środka trwałego wniesionego aportem?
Sprzedaż aportu: W przypadku wniesienia aportem środka trwałego i przeznaczenia części jego wartości na kapitał zapasowy kosztem uzyskania przychodów będą odpisy amortyzacyjne tylko od tej części jego wartości, która została przekazana na kapitał zakładowy. Jednak przy sprzedaży tego środka trwałego w koszcie uzyskania przychodu z tytułu jego sprzedaży należy uwzględnić wszystkie odpisy amortyzacyjne, nawet te, które nie mogły być zaliczone do kosztów. W przypadku wniesienia aportem towarów przepisy nie przewidują wyłączenia z kosztów części ich wartości wniesionej na kapitał zapasowy.
Z pytania wynika, że jedynie 25% wartości aportu zostało przekazane na kapitał zakładowy. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. d updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodu odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych nabytych w formie wkładu niepieniężnego od tej części ich wartości, która nie została przekazana na utworzenie lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej. Dlatego odpisy amortyzacyjne od wniesionego aportem środka trwałego będą stanowiły koszt uzyskania przychodu jedynie w wysokości 25%.
Przykład 1
Do spółki został wniesiony aport w postaci samochodu ciężarowego o wartości rynkowej 100 000 zł. Na podstawie art. 16g ust. 1 pkt 4 updop spółka w tej wysokości mogła przyjąć jego wartość początkową.
Spółka przyjęła liniową metodę amortyzacji. Stawka amortyzacji wynosi 20%. Roczny odpis amortyzacyjny będzie zatem wynosił 100 000 zł × 20% = 20 000 zł, w tym jedynie kwota 5000 zł (20 000 zł × 25%) będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu.
W przypadku sprzedaży tego środka trwałego należy jednak uwzględnić w kosztach niezaliczoną do kosztów uzyskania przychodów część odpisów amortyzacyjnych. Na podstawie bowiem art. 16 ust. 1 pkt 1 kosztem uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych są wydatki na nabycie środków, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych. Suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Kosztem uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych są wydatki na nabycie tych środków, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych.
Przykład 2
Po 2 latach spółka sprzedała wniesiony do niej aportem samochód ciężarowy za kwotę 80 000 zł. Jego wartość początkowa wynosiła 100 000 zł. W ciągu tych 2 lat spółka dokonała odpisów amortyzacyjnych w wysokości 40 000 zł.
Wobec tego spółka osiągnie dochód z tytułu tej sprzedaży w wysokości 80 000 zł – (100 000 zł – 40 000 zł) = 20 000 zł.
Dla ustalenia tego dochodu nie ma znaczenia, że jedynie 25% wartości samochodu zostało przekazane na podwyższenie kapitału zakładowego, a pozostała kwota na kapitał zapasowy i w związku z tym w ciągu 2 lat jedynie kwota odpisów amortyzacyjnych w wysokości 10 000 zł stanowiła koszt uzyskania przychodu. Koszty uzyskania przychodu w przypadku zbycia samochodu zmniejszają zarówno odpisy amortyzacyjne, które stanowiły koszt uzyskania przychodu, jak i te, które nie stanowiły kosztu podatkowego.
Natomiast w przypadku nabycia towarów w formie aportu istnieje pewna luka w przepisach. Analogicznie bowiem jak w przypadku wartości początkowej środka trwałego (100 000 zł) ich wartość należy w księgach spółki przyjąć w pełnej wysokości (tj. 20 000 zł). Natomiast przepisy art. 16 ust. 1 upodp nie przewidują w tym względzie wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów części ich wartości przekazanej na kapitał zapasowy. Nie można również twierdzić, że spółka poniosła wydatki na ich nabycie jedynie w wysokości 25% ich wartości, ponieważ to, że spółka wydała w zamian za nie udziały o takiej wartości nominalnej, nie oznacza, że za taką kwotę nabyła te towary.
Mimo niższej wartości objętych udziałów wniesienie tego aportu mogło być w pełni ekwiwalentne w związku ze spodziewanymi przychodami z udziału w zysku spółki. A zatem nie można uznać, że wydanie udziałów o niższej nominalnej wartości od przedmiotu aportu powoduje obowiązek przyjęcia przez spółkę w tej niższej wartości kosztu nabycia tych towarów.
Ponadto skoro objęcie udziałów o niższej wartości niż wartość środka trwałego nie wpływa na przyjęcie wartości początkowej tego środka trwałego w spółce (jest ona ustalana według wartości rynkowej, a dopiero część odpisów amortyzacyjnych nie będzie stanowiła kosztów podatkowych), to nie ma podstaw, aby zasada ta nie miała zastosowania do ustalenia kosztu nabycia towarów wniesionych aportem. W związku z tym należy uznać, że kosztem sprzedaży towarów wniesionych aportem będzie wartość towarów na dzień wniesienia ich aportem do spółki, bez względu na to, jaka część ich wartości została przekazana na kapitał zakładowy, a jaka na kapitał zapasowy. Ustawodawca nie przewidział bowiem, tak jak w przypadku środków trwałych, wyłączenia z kosztów podatkowych części ich wartości nieprzekazanej na kapitał zakładowy.
Przykład 3
Spółka sprzedała towary za kwotę 22 000 zł. Uprzednio towary te zostały wniesione do spółki aportem przez osobę fizyczną. Wartość tych towarów na dzień wniesienia aportu wynosiła 20 000 zł i spółka w takiej wysokości przyjęła ich wartość w księgach.
Kosztem uzyskania dla spółki z tytułu sprzedaży tych towarów będzie zatem kwota 20 000 zł. Dla przyjęcia kosztu w tej wysokości nie ma znaczenia, że jedynie 25% wartości tych towarów zostało przekazane na kapitał zakładowy, a pozostała część była przekazana na kapitał zapasowy.

Krzysztof Lis
odpowiadamy na pytania:
www.infor.pl/pytaniasfk

Podstawa prawna
•  ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA