REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszt sprzedaży towarów i środków trwałych wniesionych aportem

REKLAMA

Osoba fizyczna wniosła do spółki aport w postaci środka trwałego (samochodu ciężarowego) o wartości 100 000 zł oraz towarów o wartości 20 000 zł. Wnoszący ten aport wspólnik objął udziały w wysokości 30 000 zł. Pozostała kwota została przekazana na kapitał zapasowy. Jak ustalić koszt sprzedaży tych towarów oraz jak określić koszt w przypadku ewentualnej sprzedaży środka trwałego wniesionego aportem?
Sprzedaż aportu: W przypadku wniesienia aportem środka trwałego i przeznaczenia części jego wartości na kapitał zapasowy kosztem uzyskania przychodów będą odpisy amortyzacyjne tylko od tej części jego wartości, która została przekazana na kapitał zakładowy. Jednak przy sprzedaży tego środka trwałego w koszcie uzyskania przychodu z tytułu jego sprzedaży należy uwzględnić wszystkie odpisy amortyzacyjne, nawet te, które nie mogły być zaliczone do kosztów. W przypadku wniesienia aportem towarów przepisy nie przewidują wyłączenia z kosztów części ich wartości wniesionej na kapitał zapasowy.
Z pytania wynika, że jedynie 25% wartości aportu zostało przekazane na kapitał zakładowy. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. d updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodu odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych nabytych w formie wkładu niepieniężnego od tej części ich wartości, która nie została przekazana na utworzenie lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej. Dlatego odpisy amortyzacyjne od wniesionego aportem środka trwałego będą stanowiły koszt uzyskania przychodu jedynie w wysokości 25%.
Przykład 1
Do spółki został wniesiony aport w postaci samochodu ciężarowego o wartości rynkowej 100 000 zł. Na podstawie art. 16g ust. 1 pkt 4 updop spółka w tej wysokości mogła przyjąć jego wartość początkową.
Spółka przyjęła liniową metodę amortyzacji. Stawka amortyzacji wynosi 20%. Roczny odpis amortyzacyjny będzie zatem wynosił 100 000 zł × 20% = 20 000 zł, w tym jedynie kwota 5000 zł (20 000 zł × 25%) będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu.
W przypadku sprzedaży tego środka trwałego należy jednak uwzględnić w kosztach niezaliczoną do kosztów uzyskania przychodów część odpisów amortyzacyjnych. Na podstawie bowiem art. 16 ust. 1 pkt 1 kosztem uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych są wydatki na nabycie środków, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych. Suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Kosztem uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych są wydatki na nabycie tych środków, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych.
Przykład 2
Po 2 latach spółka sprzedała wniesiony do niej aportem samochód ciężarowy za kwotę 80 000 zł. Jego wartość początkowa wynosiła 100 000 zł. W ciągu tych 2 lat spółka dokonała odpisów amortyzacyjnych w wysokości 40 000 zł.
Wobec tego spółka osiągnie dochód z tytułu tej sprzedaży w wysokości 80 000 zł – (100 000 zł – 40 000 zł) = 20 000 zł.
Dla ustalenia tego dochodu nie ma znaczenia, że jedynie 25% wartości samochodu zostało przekazane na podwyższenie kapitału zakładowego, a pozostała kwota na kapitał zapasowy i w związku z tym w ciągu 2 lat jedynie kwota odpisów amortyzacyjnych w wysokości 10 000 zł stanowiła koszt uzyskania przychodu. Koszty uzyskania przychodu w przypadku zbycia samochodu zmniejszają zarówno odpisy amortyzacyjne, które stanowiły koszt uzyskania przychodu, jak i te, które nie stanowiły kosztu podatkowego.
Natomiast w przypadku nabycia towarów w formie aportu istnieje pewna luka w przepisach. Analogicznie bowiem jak w przypadku wartości początkowej środka trwałego (100 000 zł) ich wartość należy w księgach spółki przyjąć w pełnej wysokości (tj. 20 000 zł). Natomiast przepisy art. 16 ust. 1 upodp nie przewidują w tym względzie wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów części ich wartości przekazanej na kapitał zapasowy. Nie można również twierdzić, że spółka poniosła wydatki na ich nabycie jedynie w wysokości 25% ich wartości, ponieważ to, że spółka wydała w zamian za nie udziały o takiej wartości nominalnej, nie oznacza, że za taką kwotę nabyła te towary.
Mimo niższej wartości objętych udziałów wniesienie tego aportu mogło być w pełni ekwiwalentne w związku ze spodziewanymi przychodami z udziału w zysku spółki. A zatem nie można uznać, że wydanie udziałów o niższej nominalnej wartości od przedmiotu aportu powoduje obowiązek przyjęcia przez spółkę w tej niższej wartości kosztu nabycia tych towarów.
Ponadto skoro objęcie udziałów o niższej wartości niż wartość środka trwałego nie wpływa na przyjęcie wartości początkowej tego środka trwałego w spółce (jest ona ustalana według wartości rynkowej, a dopiero część odpisów amortyzacyjnych nie będzie stanowiła kosztów podatkowych), to nie ma podstaw, aby zasada ta nie miała zastosowania do ustalenia kosztu nabycia towarów wniesionych aportem. W związku z tym należy uznać, że kosztem sprzedaży towarów wniesionych aportem będzie wartość towarów na dzień wniesienia ich aportem do spółki, bez względu na to, jaka część ich wartości została przekazana na kapitał zakładowy, a jaka na kapitał zapasowy. Ustawodawca nie przewidział bowiem, tak jak w przypadku środków trwałych, wyłączenia z kosztów podatkowych części ich wartości nieprzekazanej na kapitał zakładowy.
Przykład 3
Spółka sprzedała towary za kwotę 22 000 zł. Uprzednio towary te zostały wniesione do spółki aportem przez osobę fizyczną. Wartość tych towarów na dzień wniesienia aportu wynosiła 20 000 zł i spółka w takiej wysokości przyjęła ich wartość w księgach.
Kosztem uzyskania dla spółki z tytułu sprzedaży tych towarów będzie zatem kwota 20 000 zł. Dla przyjęcia kosztu w tej wysokości nie ma znaczenia, że jedynie 25% wartości tych towarów zostało przekazane na kapitał zakładowy, a pozostała część była przekazana na kapitał zapasowy.

Krzysztof Lis
odpowiadamy na pytania:
www.infor.pl/pytaniasfk

Podstawa prawna
•  ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA