REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszt sprzedaży towarów i środków trwałych wniesionych aportem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Osoba fizyczna wniosła do spółki aport w postaci środka trwałego (samochodu ciężarowego) o wartości 100 000 zł oraz towarów o wartości 20 000 zł. Wnoszący ten aport wspólnik objął udziały w wysokości 30 000 zł. Pozostała kwota została przekazana na kapitał zapasowy. Jak ustalić koszt sprzedaży tych towarów oraz jak określić koszt w przypadku ewentualnej sprzedaży środka trwałego wniesionego aportem?
Sprzedaż aportu: W przypadku wniesienia aportem środka trwałego i przeznaczenia części jego wartości na kapitał zapasowy kosztem uzyskania przychodów będą odpisy amortyzacyjne tylko od tej części jego wartości, która została przekazana na kapitał zakładowy. Jednak przy sprzedaży tego środka trwałego w koszcie uzyskania przychodu z tytułu jego sprzedaży należy uwzględnić wszystkie odpisy amortyzacyjne, nawet te, które nie mogły być zaliczone do kosztów. W przypadku wniesienia aportem towarów przepisy nie przewidują wyłączenia z kosztów części ich wartości wniesionej na kapitał zapasowy.
Z pytania wynika, że jedynie 25% wartości aportu zostało przekazane na kapitał zakładowy. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. d updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodu odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych nabytych w formie wkładu niepieniężnego od tej części ich wartości, która nie została przekazana na utworzenie lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej. Dlatego odpisy amortyzacyjne od wniesionego aportem środka trwałego będą stanowiły koszt uzyskania przychodu jedynie w wysokości 25%.
Przykład 1
Do spółki został wniesiony aport w postaci samochodu ciężarowego o wartości rynkowej 100 000 zł. Na podstawie art. 16g ust. 1 pkt 4 updop spółka w tej wysokości mogła przyjąć jego wartość początkową.
Spółka przyjęła liniową metodę amortyzacji. Stawka amortyzacji wynosi 20%. Roczny odpis amortyzacyjny będzie zatem wynosił 100 000 zł × 20% = 20 000 zł, w tym jedynie kwota 5000 zł (20 000 zł × 25%) będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu.
W przypadku sprzedaży tego środka trwałego należy jednak uwzględnić w kosztach niezaliczoną do kosztów uzyskania przychodów część odpisów amortyzacyjnych. Na podstawie bowiem art. 16 ust. 1 pkt 1 kosztem uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych są wydatki na nabycie środków, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych. Suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Kosztem uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych są wydatki na nabycie tych środków, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych.
Przykład 2
Po 2 latach spółka sprzedała wniesiony do niej aportem samochód ciężarowy za kwotę 80 000 zł. Jego wartość początkowa wynosiła 100 000 zł. W ciągu tych 2 lat spółka dokonała odpisów amortyzacyjnych w wysokości 40 000 zł.
Wobec tego spółka osiągnie dochód z tytułu tej sprzedaży w wysokości 80 000 zł – (100 000 zł – 40 000 zł) = 20 000 zł.
Dla ustalenia tego dochodu nie ma znaczenia, że jedynie 25% wartości samochodu zostało przekazane na podwyższenie kapitału zakładowego, a pozostała kwota na kapitał zapasowy i w związku z tym w ciągu 2 lat jedynie kwota odpisów amortyzacyjnych w wysokości 10 000 zł stanowiła koszt uzyskania przychodu. Koszty uzyskania przychodu w przypadku zbycia samochodu zmniejszają zarówno odpisy amortyzacyjne, które stanowiły koszt uzyskania przychodu, jak i te, które nie stanowiły kosztu podatkowego.
Natomiast w przypadku nabycia towarów w formie aportu istnieje pewna luka w przepisach. Analogicznie bowiem jak w przypadku wartości początkowej środka trwałego (100 000 zł) ich wartość należy w księgach spółki przyjąć w pełnej wysokości (tj. 20 000 zł). Natomiast przepisy art. 16 ust. 1 upodp nie przewidują w tym względzie wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów części ich wartości przekazanej na kapitał zapasowy. Nie można również twierdzić, że spółka poniosła wydatki na ich nabycie jedynie w wysokości 25% ich wartości, ponieważ to, że spółka wydała w zamian za nie udziały o takiej wartości nominalnej, nie oznacza, że za taką kwotę nabyła te towary.
Mimo niższej wartości objętych udziałów wniesienie tego aportu mogło być w pełni ekwiwalentne w związku ze spodziewanymi przychodami z udziału w zysku spółki. A zatem nie można uznać, że wydanie udziałów o niższej nominalnej wartości od przedmiotu aportu powoduje obowiązek przyjęcia przez spółkę w tej niższej wartości kosztu nabycia tych towarów.
Ponadto skoro objęcie udziałów o niższej wartości niż wartość środka trwałego nie wpływa na przyjęcie wartości początkowej tego środka trwałego w spółce (jest ona ustalana według wartości rynkowej, a dopiero część odpisów amortyzacyjnych nie będzie stanowiła kosztów podatkowych), to nie ma podstaw, aby zasada ta nie miała zastosowania do ustalenia kosztu nabycia towarów wniesionych aportem. W związku z tym należy uznać, że kosztem sprzedaży towarów wniesionych aportem będzie wartość towarów na dzień wniesienia ich aportem do spółki, bez względu na to, jaka część ich wartości została przekazana na kapitał zakładowy, a jaka na kapitał zapasowy. Ustawodawca nie przewidział bowiem, tak jak w przypadku środków trwałych, wyłączenia z kosztów podatkowych części ich wartości nieprzekazanej na kapitał zakładowy.
Przykład 3
Spółka sprzedała towary za kwotę 22 000 zł. Uprzednio towary te zostały wniesione do spółki aportem przez osobę fizyczną. Wartość tych towarów na dzień wniesienia aportu wynosiła 20 000 zł i spółka w takiej wysokości przyjęła ich wartość w księgach.
Kosztem uzyskania dla spółki z tytułu sprzedaży tych towarów będzie zatem kwota 20 000 zł. Dla przyjęcia kosztu w tej wysokości nie ma znaczenia, że jedynie 25% wartości tych towarów zostało przekazane na kapitał zakładowy, a pozostała część była przekazana na kapitał zapasowy.

Krzysztof Lis
odpowiadamy na pytania:
www.infor.pl/pytaniasfk

Podstawa prawna
•  ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA