REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak określić limit utraty prawa do zwolnienia na 2006 r.

REKLAMA

Firma zajmuje się pośrednictwem finansowym na rzecz banku (usługi zwolnione z VAT). Jednocześnie prowadzi punkt Lotto, który z takiego zwolnienia nie korzysta. Przychody z prowizji Totolotka rzadko przekraczają 2300 zł na miesiąc. Czy taka firma musi zarejestrować się jako podatnik VAT na 2006 r.
RADA
Nie, gdyż do ustalenia kwoty sprzedaży powodującej utratę prawa do zwolnienia należy brać pod uwagę wyłącznie wartość sprzedaży z tytułu prowadzenia punktu Lotto, a nie łączną wartość sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej.
UZASADNIENIE
Przy wyliczaniu wartości sprzedaży uprawniającej do korzystania ze zwolnienia nie należy uwzględniać odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (zwolnionych przedmiotowo) na podstawie ustawy, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Przykład
Przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Prowadzi jednocześnie działalność, która na podstawie ustawy podlega opodatkowaniu, jak i działalność, która jest zwolniona z opodatkowania. Sprzedaż całkowita za okres od stycznia do grudnia br. wyniosła łącznie 45 000 zł, przy czym wartość sprzedaży zwolnionej z opodatkowania stanowi wartość 43 800 zł, a wartość sprzedaży opodatkowanej 1200 zł. Firma nie traci jednak statusu podatnika zwolnionego, gdyż wartość sprzedaży opodatkowanej stanowi zaledwie 1200 zł, czyli poniżej kwoty limitu, uprawniającej do tego zwolnienia. Firma może nadal korzystać ze zwolnienia.
Należy jednak zauważyć, że w przypadku podatników, dla których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonywane usługi, pomniejszona o kwotę podatku, czyli agentów, zleceniobiorców lub innych osób świadczących usługi o podobnym charakterze, przez wartość sprzedaży uprawniającą do wyboru zwolnienia rozumie się 30-krotność kwoty prowizji lub innych postaci wynagrodzenia. Kwota graniczna limitu, uprawniająca do zwolnienia podmiotowego, będzie dla nich kwotą 333,33 euro, a nie 10 000 euro. W przeliczeniu na złote dla całego roku 2006 jest to kwota 39 200 : 30 = 1307 zł. Jeżeli natomiast podmiot rozpocznie wykonywanie czynności w trakcie roku podatkowego, będzie to kwota proporcjonalna odpowiednio do okresu prowadzonej działalności.
Przykład
Podatnik rozpocznie 1 marca 2006 r. wykonywanie usług pośrednictwa, podlegających opodatkowaniu. Kwota limitu uzyskanej prowizji uprawniającej do zwolnienia będzie u niego wynosiła [(39 200 : 12) x 10] : 30 = = 32 667 : 30 = 1089 zł.
W niektórych przypadkach dla podatników wykonujących czynności wynikające z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze, dla których podstawę opodatkowania stanowi kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń, przepisy określają również inny sposób wyliczenia kwoty uprawniającej do wyboru zwolnienia. W tych przypadkach kwota limitu uprawniająca do wyboru zwolnienia stanowi kwotę wartości sprzedaży w danym roku podatkowym z tytułu wykonywania tych czynności, nieprzekraczająca wyrażonej w złotych równowartości 10 000 euro. Zasada ta ma zastosowanie do tych podmiotów, u których wartość sprzedaży opodatkowanej netto nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej równowartości 10 000 euro, czyli uprawnionych do kontynuacji korzystania ze zwolnienia. Natomiast nie ma ona zastosowania do:
• podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”,
• wykonujących również inne czynności opodatkowane VAT,
• wykonujących czynności, które nie uprawniają do wyboru zwolnienia (wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy),
• podatników, którzy zrezygnowali z prawa do zwolnienia podmiotowego lub utracili to prawo w poprzednich latach podatkowych i od daty rezygnacji ze zwolnienia lub jego utraty nie upłynął okres 3 lat.
W przedstawionej sytuacji istotna dla utraty zwolnienia będzie tylko wartość sprzedaży podlegającej opodatkowaniu, a nie łączna wartość całego obrotu – czyli obrót bez wartości sprzedaży zwolnionej z opodatkowania.
ZAPAMIĘTAJ
W 2006 r. będą mogli korzystać ze zwolnienia podatnicy, u których wartość obrotów w 2005 r. nie przekroczyła 39 200 zł. To oznacza, że uległa zmniejszeniu kwota limitu uprawniająca do zwolnienia na 2006 r. Dlatego w przypadku, gdy do końca roku 2005 r. podatnik korzysta ze zwolnienia, gdyż jego obrót nie przekroczył kwoty 43 800 zł, to aby korzystać ze zwolnienia w następnym roku, nie może w 2005 r. przekroczyć 39 200 zł.

• art. 113 ust. 1, 2, 8, 9 i 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 193, poz. 1617

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA