REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak określić limit utraty prawa do zwolnienia na 2006 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma zajmuje się pośrednictwem finansowym na rzecz banku (usługi zwolnione z VAT). Jednocześnie prowadzi punkt Lotto, który z takiego zwolnienia nie korzysta. Przychody z prowizji Totolotka rzadko przekraczają 2300 zł na miesiąc. Czy taka firma musi zarejestrować się jako podatnik VAT na 2006 r.
RADA
Nie, gdyż do ustalenia kwoty sprzedaży powodującej utratę prawa do zwolnienia należy brać pod uwagę wyłącznie wartość sprzedaży z tytułu prowadzenia punktu Lotto, a nie łączną wartość sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej.
UZASADNIENIE
Przy wyliczaniu wartości sprzedaży uprawniającej do korzystania ze zwolnienia nie należy uwzględniać odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (zwolnionych przedmiotowo) na podstawie ustawy, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Przykład
Przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Prowadzi jednocześnie działalność, która na podstawie ustawy podlega opodatkowaniu, jak i działalność, która jest zwolniona z opodatkowania. Sprzedaż całkowita za okres od stycznia do grudnia br. wyniosła łącznie 45 000 zł, przy czym wartość sprzedaży zwolnionej z opodatkowania stanowi wartość 43 800 zł, a wartość sprzedaży opodatkowanej 1200 zł. Firma nie traci jednak statusu podatnika zwolnionego, gdyż wartość sprzedaży opodatkowanej stanowi zaledwie 1200 zł, czyli poniżej kwoty limitu, uprawniającej do tego zwolnienia. Firma może nadal korzystać ze zwolnienia.
Należy jednak zauważyć, że w przypadku podatników, dla których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonywane usługi, pomniejszona o kwotę podatku, czyli agentów, zleceniobiorców lub innych osób świadczących usługi o podobnym charakterze, przez wartość sprzedaży uprawniającą do wyboru zwolnienia rozumie się 30-krotność kwoty prowizji lub innych postaci wynagrodzenia. Kwota graniczna limitu, uprawniająca do zwolnienia podmiotowego, będzie dla nich kwotą 333,33 euro, a nie 10 000 euro. W przeliczeniu na złote dla całego roku 2006 jest to kwota 39 200 : 30 = 1307 zł. Jeżeli natomiast podmiot rozpocznie wykonywanie czynności w trakcie roku podatkowego, będzie to kwota proporcjonalna odpowiednio do okresu prowadzonej działalności.
Przykład
Podatnik rozpocznie 1 marca 2006 r. wykonywanie usług pośrednictwa, podlegających opodatkowaniu. Kwota limitu uzyskanej prowizji uprawniającej do zwolnienia będzie u niego wynosiła [(39 200 : 12) x 10] : 30 = = 32 667 : 30 = 1089 zł.
W niektórych przypadkach dla podatników wykonujących czynności wynikające z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze, dla których podstawę opodatkowania stanowi kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń, przepisy określają również inny sposób wyliczenia kwoty uprawniającej do wyboru zwolnienia. W tych przypadkach kwota limitu uprawniająca do wyboru zwolnienia stanowi kwotę wartości sprzedaży w danym roku podatkowym z tytułu wykonywania tych czynności, nieprzekraczająca wyrażonej w złotych równowartości 10 000 euro. Zasada ta ma zastosowanie do tych podmiotów, u których wartość sprzedaży opodatkowanej netto nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej równowartości 10 000 euro, czyli uprawnionych do kontynuacji korzystania ze zwolnienia. Natomiast nie ma ona zastosowania do:
• podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”,
• wykonujących również inne czynności opodatkowane VAT,
• wykonujących czynności, które nie uprawniają do wyboru zwolnienia (wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy),
• podatników, którzy zrezygnowali z prawa do zwolnienia podmiotowego lub utracili to prawo w poprzednich latach podatkowych i od daty rezygnacji ze zwolnienia lub jego utraty nie upłynął okres 3 lat.
W przedstawionej sytuacji istotna dla utraty zwolnienia będzie tylko wartość sprzedaży podlegającej opodatkowaniu, a nie łączna wartość całego obrotu – czyli obrót bez wartości sprzedaży zwolnionej z opodatkowania.
ZAPAMIĘTAJ
W 2006 r. będą mogli korzystać ze zwolnienia podatnicy, u których wartość obrotów w 2005 r. nie przekroczyła 39 200 zł. To oznacza, że uległa zmniejszeniu kwota limitu uprawniająca do zwolnienia na 2006 r. Dlatego w przypadku, gdy do końca roku 2005 r. podatnik korzysta ze zwolnienia, gdyż jego obrót nie przekroczył kwoty 43 800 zł, to aby korzystać ze zwolnienia w następnym roku, nie może w 2005 r. przekroczyć 39 200 zł.

• art. 113 ust. 1, 2, 8, 9 i 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 193, poz. 1617

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

Od 2026 roku o 50% wzrośnie stawka podatku od wygranych i nagród (np. w lotto, konkursach, grach, sprzedaży premiowej) – z 10% do 15% [projekt]

Budżet państwa jest chyba naprawdę w trudnej sytuacji, skoro Ministerstwo Finansów planuje podnieść od przyszłego roku (i to o 50%) stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Obecnie stawka ta wynosi 10% wartości wygranej lub nagrody a ma wzrosnąć do 15%. Ten podatek płacimy np. od wygranej w lotto (choć dopiero od wygranej większej niż 2000 zł).

Podatek dla banków idzie ostro w górę. Rząd podał nowe stawki

Rząd szykuje istotne zmiany w podatkach dla sektora finansowego. Nowy projekt przewiduje podwyższenie CIT dla banków, instytucji kredytowych i SKOK-ów oraz korekty podatku od niektórych instytucji finansowych. Celem reformy jest pozyskanie środków na modernizację i rozbudowę polskiej armii.

Nowe przepisy restrukturyzacyjne już od 23 sierpnia! Druga szansa dla firm czy większe ryzyko upadłości?

Polskie firmy czekają na ważne zmiany w prawie – od 23 sierpnia zaczyna obowiązywać unijna dyrektywa drugiej szansy. Nowe zasady restrukturyzacji mają chronić przedsiębiorców przed upadłością, ale eksperci ostrzegają: okres przejściowy może być trudny, a sądy i doradcy będą uczyć się nowych reguł w praktyce.

REKLAMA

Ile zdrożeje piwo i inne trunki od 2026 roku? Ministerstwo Finansów szykuje podwyżkę akcyzy na alkohol oraz opłaty cukrowej

Ministerstwo Finansów informuje, że przedstawiło dwa projekty ustaw dotyczących zdrowia publicznego. Jako pierwsze proponuje aktualizację (czytaj: podniesienie) stawek akcyzy na wszystkie napoje alkoholowe, co ma na celu ograniczenie spożycia napojów alkoholowych, a w konsekwencji redukcję negatywnych skutków jego nadużycia. Ministerstwo Finansów przygotowuje również aktualizację ustawy o zdrowiu publicznym, której celem jest ograniczenie ekonomicznej dostępności napojów słodzonych.

BCC o zmianach w Ordynacji podatkowej: przedawnienie zobowiązań, hipoteka i nowe przepisy karne

Business Centre Club (BCC) przedstawiło uwagi do propozycji nowelizacji ordynacji podatkowej z postulatami w zakresie dalszych zmian w tym obszarze. Eksperci BCC (Daniel Panek i Wojciech Pławiak) odnieśli się do modyfikacji wprowadzonych do treści projektu w porównaniu z wersją z 26 marca 2025 r.

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze 2025: tylko do 1 września! Sprawdź, ile możesz odzyskać! Trzeba pamiętać o dokumentach

Rolnicy mają kolejną szansę na odzyskanie części kosztów związanych z zakupem paliwa. Od 1 sierpnia do 1 września 2025 roku można składać wnioski o zwrot podatku akcyzowego, który obejmuje olej napędowy wykorzystywany w produkcji rolnej.

Szokujące dane KRUS: Rolnicy pracują ponad 29 lat, zanim dostaną emeryturę. Świadczenia wciąż daleko od ZUS!

Rolnicy w Polsce pracują średnio ponad 29 lat, zanim otrzymają emeryturę z KRUS. Mimo długiego stażu ich świadczenia wynoszą przeciętnie nieco ponad 2 tysiące złotych, co znacząco odbiega od średnich emerytur wypłacanych przez ZUS.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

REKLAMA