REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak określić limit utraty prawa do zwolnienia na 2006 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma zajmuje się pośrednictwem finansowym na rzecz banku (usługi zwolnione z VAT). Jednocześnie prowadzi punkt Lotto, który z takiego zwolnienia nie korzysta. Przychody z prowizji Totolotka rzadko przekraczają 2300 zł na miesiąc. Czy taka firma musi zarejestrować się jako podatnik VAT na 2006 r.
RADA
Nie, gdyż do ustalenia kwoty sprzedaży powodującej utratę prawa do zwolnienia należy brać pod uwagę wyłącznie wartość sprzedaży z tytułu prowadzenia punktu Lotto, a nie łączną wartość sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej.
UZASADNIENIE
Przy wyliczaniu wartości sprzedaży uprawniającej do korzystania ze zwolnienia nie należy uwzględniać odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (zwolnionych przedmiotowo) na podstawie ustawy, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Przykład
Przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Prowadzi jednocześnie działalność, która na podstawie ustawy podlega opodatkowaniu, jak i działalność, która jest zwolniona z opodatkowania. Sprzedaż całkowita za okres od stycznia do grudnia br. wyniosła łącznie 45 000 zł, przy czym wartość sprzedaży zwolnionej z opodatkowania stanowi wartość 43 800 zł, a wartość sprzedaży opodatkowanej 1200 zł. Firma nie traci jednak statusu podatnika zwolnionego, gdyż wartość sprzedaży opodatkowanej stanowi zaledwie 1200 zł, czyli poniżej kwoty limitu, uprawniającej do tego zwolnienia. Firma może nadal korzystać ze zwolnienia.
Należy jednak zauważyć, że w przypadku podatników, dla których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonywane usługi, pomniejszona o kwotę podatku, czyli agentów, zleceniobiorców lub innych osób świadczących usługi o podobnym charakterze, przez wartość sprzedaży uprawniającą do wyboru zwolnienia rozumie się 30-krotność kwoty prowizji lub innych postaci wynagrodzenia. Kwota graniczna limitu, uprawniająca do zwolnienia podmiotowego, będzie dla nich kwotą 333,33 euro, a nie 10 000 euro. W przeliczeniu na złote dla całego roku 2006 jest to kwota 39 200 : 30 = 1307 zł. Jeżeli natomiast podmiot rozpocznie wykonywanie czynności w trakcie roku podatkowego, będzie to kwota proporcjonalna odpowiednio do okresu prowadzonej działalności.
Przykład
Podatnik rozpocznie 1 marca 2006 r. wykonywanie usług pośrednictwa, podlegających opodatkowaniu. Kwota limitu uzyskanej prowizji uprawniającej do zwolnienia będzie u niego wynosiła [(39 200 : 12) x 10] : 30 = = 32 667 : 30 = 1089 zł.
W niektórych przypadkach dla podatników wykonujących czynności wynikające z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze, dla których podstawę opodatkowania stanowi kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń, przepisy określają również inny sposób wyliczenia kwoty uprawniającej do wyboru zwolnienia. W tych przypadkach kwota limitu uprawniająca do wyboru zwolnienia stanowi kwotę wartości sprzedaży w danym roku podatkowym z tytułu wykonywania tych czynności, nieprzekraczająca wyrażonej w złotych równowartości 10 000 euro. Zasada ta ma zastosowanie do tych podmiotów, u których wartość sprzedaży opodatkowanej netto nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej równowartości 10 000 euro, czyli uprawnionych do kontynuacji korzystania ze zwolnienia. Natomiast nie ma ona zastosowania do:
• podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”,
• wykonujących również inne czynności opodatkowane VAT,
• wykonujących czynności, które nie uprawniają do wyboru zwolnienia (wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy),
• podatników, którzy zrezygnowali z prawa do zwolnienia podmiotowego lub utracili to prawo w poprzednich latach podatkowych i od daty rezygnacji ze zwolnienia lub jego utraty nie upłynął okres 3 lat.
W przedstawionej sytuacji istotna dla utraty zwolnienia będzie tylko wartość sprzedaży podlegającej opodatkowaniu, a nie łączna wartość całego obrotu – czyli obrót bez wartości sprzedaży zwolnionej z opodatkowania.
ZAPAMIĘTAJ
W 2006 r. będą mogli korzystać ze zwolnienia podatnicy, u których wartość obrotów w 2005 r. nie przekroczyła 39 200 zł. To oznacza, że uległa zmniejszeniu kwota limitu uprawniająca do zwolnienia na 2006 r. Dlatego w przypadku, gdy do końca roku 2005 r. podatnik korzysta ze zwolnienia, gdyż jego obrót nie przekroczył kwoty 43 800 zł, to aby korzystać ze zwolnienia w następnym roku, nie może w 2005 r. przekroczyć 39 200 zł.

• art. 113 ust. 1, 2, 8, 9 i 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 193, poz. 1617

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA