REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak określić limit utraty prawa do zwolnienia na 2006 r.

REKLAMA

Firma zajmuje się pośrednictwem finansowym na rzecz banku (usługi zwolnione z VAT). Jednocześnie prowadzi punkt Lotto, który z takiego zwolnienia nie korzysta. Przychody z prowizji Totolotka rzadko przekraczają 2300 zł na miesiąc. Czy taka firma musi zarejestrować się jako podatnik VAT na 2006 r.
RADA
Nie, gdyż do ustalenia kwoty sprzedaży powodującej utratę prawa do zwolnienia należy brać pod uwagę wyłącznie wartość sprzedaży z tytułu prowadzenia punktu Lotto, a nie łączną wartość sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej.
UZASADNIENIE
Przy wyliczaniu wartości sprzedaży uprawniającej do korzystania ze zwolnienia nie należy uwzględniać odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (zwolnionych przedmiotowo) na podstawie ustawy, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Przykład
Przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Prowadzi jednocześnie działalność, która na podstawie ustawy podlega opodatkowaniu, jak i działalność, która jest zwolniona z opodatkowania. Sprzedaż całkowita za okres od stycznia do grudnia br. wyniosła łącznie 45 000 zł, przy czym wartość sprzedaży zwolnionej z opodatkowania stanowi wartość 43 800 zł, a wartość sprzedaży opodatkowanej 1200 zł. Firma nie traci jednak statusu podatnika zwolnionego, gdyż wartość sprzedaży opodatkowanej stanowi zaledwie 1200 zł, czyli poniżej kwoty limitu, uprawniającej do tego zwolnienia. Firma może nadal korzystać ze zwolnienia.
Należy jednak zauważyć, że w przypadku podatników, dla których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonywane usługi, pomniejszona o kwotę podatku, czyli agentów, zleceniobiorców lub innych osób świadczących usługi o podobnym charakterze, przez wartość sprzedaży uprawniającą do wyboru zwolnienia rozumie się 30-krotność kwoty prowizji lub innych postaci wynagrodzenia. Kwota graniczna limitu, uprawniająca do zwolnienia podmiotowego, będzie dla nich kwotą 333,33 euro, a nie 10 000 euro. W przeliczeniu na złote dla całego roku 2006 jest to kwota 39 200 : 30 = 1307 zł. Jeżeli natomiast podmiot rozpocznie wykonywanie czynności w trakcie roku podatkowego, będzie to kwota proporcjonalna odpowiednio do okresu prowadzonej działalności.
Przykład
Podatnik rozpocznie 1 marca 2006 r. wykonywanie usług pośrednictwa, podlegających opodatkowaniu. Kwota limitu uzyskanej prowizji uprawniającej do zwolnienia będzie u niego wynosiła [(39 200 : 12) x 10] : 30 = = 32 667 : 30 = 1089 zł.
W niektórych przypadkach dla podatników wykonujących czynności wynikające z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze, dla których podstawę opodatkowania stanowi kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń, przepisy określają również inny sposób wyliczenia kwoty uprawniającej do wyboru zwolnienia. W tych przypadkach kwota limitu uprawniająca do wyboru zwolnienia stanowi kwotę wartości sprzedaży w danym roku podatkowym z tytułu wykonywania tych czynności, nieprzekraczająca wyrażonej w złotych równowartości 10 000 euro. Zasada ta ma zastosowanie do tych podmiotów, u których wartość sprzedaży opodatkowanej netto nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej równowartości 10 000 euro, czyli uprawnionych do kontynuacji korzystania ze zwolnienia. Natomiast nie ma ona zastosowania do:
• podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”,
• wykonujących również inne czynności opodatkowane VAT,
• wykonujących czynności, które nie uprawniają do wyboru zwolnienia (wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy),
• podatników, którzy zrezygnowali z prawa do zwolnienia podmiotowego lub utracili to prawo w poprzednich latach podatkowych i od daty rezygnacji ze zwolnienia lub jego utraty nie upłynął okres 3 lat.
W przedstawionej sytuacji istotna dla utraty zwolnienia będzie tylko wartość sprzedaży podlegającej opodatkowaniu, a nie łączna wartość całego obrotu – czyli obrót bez wartości sprzedaży zwolnionej z opodatkowania.
ZAPAMIĘTAJ
W 2006 r. będą mogli korzystać ze zwolnienia podatnicy, u których wartość obrotów w 2005 r. nie przekroczyła 39 200 zł. To oznacza, że uległa zmniejszeniu kwota limitu uprawniająca do zwolnienia na 2006 r. Dlatego w przypadku, gdy do końca roku 2005 r. podatnik korzysta ze zwolnienia, gdyż jego obrót nie przekroczył kwoty 43 800 zł, to aby korzystać ze zwolnienia w następnym roku, nie może w 2005 r. przekroczyć 39 200 zł.

• art. 113 ust. 1, 2, 8, 9 i 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 193, poz. 1617

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

Zmiany w JPK VAT 2026: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI. MFiG podpisał nowelizację rozporządzenia

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Sankcje na Rosję i Białoruś: polskie firmy narażone na postępowania karne nawet, gdy nie handlują z tymi państwami. Ryzyko dotyczy całego łańcucha dostaw

Liczba postępowań karnych związanych z naruszeniem sankcji wobec Rosji i Białorusi rośnie lawinowo w całej Europie – w Niemczech trwa już 6 tysięcy spraw, podobne tendencje widać w Polsce. Ryzyko dotyczy już nie tylko dużych eksporterów, ale praktycznie każdego uczestnika łańcucha dostaw – ostrzega Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Rząd ma plan: co roku faktyczna podwyżka PIT dla najlepiej zarabiających do 2028 r. To skutek zamrożenia waloryzacji progów podatkowych

Od początku obowiązywania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, t.j od 1992 r., progi podatkowe były waloryzowane corocznie. Przerwa nastąpiła w latach 2002 – 2006, a następnie od 2009 r. do 2021 r. Ostatnia waloryzacja miała miejsce w 2022 r. Od tamtego czasu przeciętne wynagrodzenie brutto wg danych GUS wzrosło o 12,8% w 2023 r., 14,3% w 2024 r. oraz wg prognozy o 8% w tym roku. Oznacza to, że brak waloryzacji progów podatkowych powoduje, że coraz więcej osób przekracza drugi próg podatkowy – a więc płaci wyższy podatek dochodowy. Najczęściej następuje to pod koniec roku i wówczas jest to niemałe zaskoczenie. Obecnie problem ten dotyczy osób, których wynagrodzenie miesięczne brutto jest wyższe od około 12.000,00 zł. Sytuacja ta będzie jednak dotyczyła coraz większej liczby podatników ponieważ płaca minimalna podlega waloryzacji a w konsekwencji też inne wynagrodzenia, a zgodnie z przyjętymi przez Radę Ministrów założeniami w "Średniookresowym planie budżetowo-strukturalnym na lata 2025-2028” - zamrożenie progów podatkowych w PIT zaplanowano do 2028 roku.

REKLAMA

KSeF 2026: cztery nowe rozporządzenia. Wyłączenia z e-faktur, zmiany w fakturach uproszczonych i JPK_VAT

Minister Finansów i Gospodarki podpisał cztery kluczowe rozporządzenia wykonawcze do Krajowego Systemu e-Faktur. Przepisy precyzują m.in. przypadki, w których nie trzeba wystawiać faktur ustrukturyzowanych, nowe zasady faktur uproszczonych, szczegółowe reguły korzystania z KSeF (w tym ZAW-FA) oraz zmiany w JPK_VAT z deklaracją obowiązujące od 1 lutego 2026 r.

Czy KSeF utopi politycznie koalicję rządową? Będzie katastrofa na miarę tzw. Polskiego Ładu czy kolejne przesunięcie terminu wdrożenia?

Obowiązkowy KSeF, to pomysł podrzucony obecnej kolacji rządowej jeszcze przez „pisowskie rządy”, a dobrze poinformowani twierdzą, że stała za tym jakaś firma doradcza („międzynarodowa”?), która wcześniej utopiła politycznie prawicowe rządy tzw. Polskim Ładem. Wiadomo, że szykuje się zarobek dla biznesu informatycznego i tych wszystkich, którzy zarabiają na katastrofach – pisze profesor Witold Modzelewski.

Zewnętrzne finansowanie filmu bez VAT? Przełomowy wyrok WSA wyznacza granice opodatkowania

Nie każdy przepływ pieniędzy musi oznaczać VAT. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uznał, że zewnętrzne finansowanie produkcji filmu z udziałem w zyskach nie stanowi usługi opodatkowanej VAT. Wyrok ma znaczenie nie tylko dla branży filmowej, ale także dla wszystkich projektów finansowanych partnersko, gdzie strony wspólnie ponoszą ryzyko, a środki nie są zapłatą za konkretne świadczenie.

AliExpress, Temu i inne chińskie internetowe platformy handlowe wygrywają konkurencję w Polsce i Europie. e-Izba: bo nie muszą przestrzegać przepisów UE

Chińskie internetowe platformy handlowe zwiększają udziały w polskim rynku; przewagę zapewnia im w szczególności to, że nie muszą przestrzegać przepisów Unii Europejskiej - informuje Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba). W jej ocenie, aby polski e-commerce mógł się rozwijać, konieczne są zmiany przepisów.

REKLAMA

Zmiany w PIT i CIT od 2026 roku: tylko jeden warunek przyspieszonej amortyzacja środków trwałych (budynków i budowli) w gminach o wysokim bezrobociu

W dniu 15 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o PIT i ustawy o CIT, która ma ułatwić stosowanie przez przedsiębiorców przyspieszonej amortyzacji budynków i budowli w gminach o podwyższonym wskaźniku bezrobocia.

Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA