REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak określić limit utraty prawa do zwolnienia na 2006 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma zajmuje się pośrednictwem finansowym na rzecz banku (usługi zwolnione z VAT). Jednocześnie prowadzi punkt Lotto, który z takiego zwolnienia nie korzysta. Przychody z prowizji Totolotka rzadko przekraczają 2300 zł na miesiąc. Czy taka firma musi zarejestrować się jako podatnik VAT na 2006 r.
RADA
Nie, gdyż do ustalenia kwoty sprzedaży powodującej utratę prawa do zwolnienia należy brać pod uwagę wyłącznie wartość sprzedaży z tytułu prowadzenia punktu Lotto, a nie łączną wartość sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej.
UZASADNIENIE
Przy wyliczaniu wartości sprzedaży uprawniającej do korzystania ze zwolnienia nie należy uwzględniać odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (zwolnionych przedmiotowo) na podstawie ustawy, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Przykład
Przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Prowadzi jednocześnie działalność, która na podstawie ustawy podlega opodatkowaniu, jak i działalność, która jest zwolniona z opodatkowania. Sprzedaż całkowita za okres od stycznia do grudnia br. wyniosła łącznie 45 000 zł, przy czym wartość sprzedaży zwolnionej z opodatkowania stanowi wartość 43 800 zł, a wartość sprzedaży opodatkowanej 1200 zł. Firma nie traci jednak statusu podatnika zwolnionego, gdyż wartość sprzedaży opodatkowanej stanowi zaledwie 1200 zł, czyli poniżej kwoty limitu, uprawniającej do tego zwolnienia. Firma może nadal korzystać ze zwolnienia.
Należy jednak zauważyć, że w przypadku podatników, dla których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonywane usługi, pomniejszona o kwotę podatku, czyli agentów, zleceniobiorców lub innych osób świadczących usługi o podobnym charakterze, przez wartość sprzedaży uprawniającą do wyboru zwolnienia rozumie się 30-krotność kwoty prowizji lub innych postaci wynagrodzenia. Kwota graniczna limitu, uprawniająca do zwolnienia podmiotowego, będzie dla nich kwotą 333,33 euro, a nie 10 000 euro. W przeliczeniu na złote dla całego roku 2006 jest to kwota 39 200 : 30 = 1307 zł. Jeżeli natomiast podmiot rozpocznie wykonywanie czynności w trakcie roku podatkowego, będzie to kwota proporcjonalna odpowiednio do okresu prowadzonej działalności.
Przykład
Podatnik rozpocznie 1 marca 2006 r. wykonywanie usług pośrednictwa, podlegających opodatkowaniu. Kwota limitu uzyskanej prowizji uprawniającej do zwolnienia będzie u niego wynosiła [(39 200 : 12) x 10] : 30 = = 32 667 : 30 = 1089 zł.
W niektórych przypadkach dla podatników wykonujących czynności wynikające z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze, dla których podstawę opodatkowania stanowi kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń, przepisy określają również inny sposób wyliczenia kwoty uprawniającej do wyboru zwolnienia. W tych przypadkach kwota limitu uprawniająca do wyboru zwolnienia stanowi kwotę wartości sprzedaży w danym roku podatkowym z tytułu wykonywania tych czynności, nieprzekraczająca wyrażonej w złotych równowartości 10 000 euro. Zasada ta ma zastosowanie do tych podmiotów, u których wartość sprzedaży opodatkowanej netto nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej równowartości 10 000 euro, czyli uprawnionych do kontynuacji korzystania ze zwolnienia. Natomiast nie ma ona zastosowania do:
• podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”,
• wykonujących również inne czynności opodatkowane VAT,
• wykonujących czynności, które nie uprawniają do wyboru zwolnienia (wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy),
• podatników, którzy zrezygnowali z prawa do zwolnienia podmiotowego lub utracili to prawo w poprzednich latach podatkowych i od daty rezygnacji ze zwolnienia lub jego utraty nie upłynął okres 3 lat.
W przedstawionej sytuacji istotna dla utraty zwolnienia będzie tylko wartość sprzedaży podlegającej opodatkowaniu, a nie łączna wartość całego obrotu – czyli obrót bez wartości sprzedaży zwolnionej z opodatkowania.
ZAPAMIĘTAJ
W 2006 r. będą mogli korzystać ze zwolnienia podatnicy, u których wartość obrotów w 2005 r. nie przekroczyła 39 200 zł. To oznacza, że uległa zmniejszeniu kwota limitu uprawniająca do zwolnienia na 2006 r. Dlatego w przypadku, gdy do końca roku 2005 r. podatnik korzysta ze zwolnienia, gdyż jego obrót nie przekroczył kwoty 43 800 zł, to aby korzystać ze zwolnienia w następnym roku, nie może w 2005 r. przekroczyć 39 200 zł.

• art. 113 ust. 1, 2, 8, 9 i 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 193, poz. 1617

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA