REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować licencję na oprogramowanie

REKLAMA

Zakupiliśmy licencję na oprogramowanie. W jaki sposób powinniśmy dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z zaleceniami Międzynarodowych Standardów Rachunkowości? Jaki standard stosować i jak ustalić stawkę amortyzacji? Jak problem amortyzacji reguluje polskie prawo bilansowe?
RADA
Amortyzację wartości niematerialnych i prawnych szczegółowo reguluje Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 38. Dodatkowo należy posługiwać się MSR nr 36 „Utrata wartości aktywów”. Międzynarodowe Standardy Rachunkowości nie narzucają okresu i metody amortyzacji, jednak okres amortyzacji powinien być zgodny z faktycznym okresem wykorzystania aktywów i zrealizowanymi korzyściami z tytułu ich wykorzystania. Amortyzacja wartości niematerialnych i prawnych jest również regulowana przez polskie prawo podatkowe i bilansowe. Zgodnie z wymogami podatkowymi wartości niematerialne i prawne należy amortyzować w okresach nie krótszych niż 2, 3 i 5 lat (w zależności od rodzaju aktywów). Przepisy ustawy o rachunkowości nakazują, aby odpisów amortyzacyjnych od wartości niematerialnych i prawnych dokonywać w drodze systematycznego, planowego rozłożenia ich wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji.

UZASADNIENIE
Aktywa niematerialne to inaczej aktywa niemające postaci pieniądza oraz nieposiadające właściwości fizycznych. Mogą być one ujęte w bilansie pod warunkiem:
• istnienia prawdopodobieństwa uzyskania przez przedsiębiorstwo przyszłych korzyści ekonomicznych,
• możliwości wiarygodnej ich wyceny.
Zgodnie z MSR nr 36 odpisów aktualizujących dokonujemy w momencie, gdy wartość bilansowa aktywów przekracza ich cenę sprzedaży lub wartość użytkową. Natomiast MSR nr 38 nie narzuca okresu i metody dokonywania odpisów amortyzacyjnych wartości niematerialnych, lecz jedynie zaleca, aby okres amortyzacji był zgodny z faktycznym okresem wykorzystania aktywów poddawanych amortyzacji oraz zrealizowanymi w tym okresie korzyściami z tytułu wykorzystania składnika aktywów. Dopuszczalne jest zastosowanie liniowej metody amortyzacji (jest to metoda najczęściej stosowana w praktyce przedsiębiorstw.
Jeśli składnik aktywów nie może być sprzedany po okresie wykorzystania przez przedsiębiorstwo, stawkę amortyzacji oblicza się przyjmując wartość rezydualną na poziomie równym zeru. Przedsiębiorstwo powinno w każdym roku weryfikować stawki amortyzacji i wprowadzać zmiany, jeśli są one konieczne. Zmiany powinny odzwierciedlać faktyczne wykorzystanie aktywów.
Przedsiębiorstwo poddające aktywa niematerialne amortyzacji w swoim sprawozdaniu finansowym powinno podać szczegółowe informacje dotyczące:
• przyjętych stawek amortyzacyjnych,
• planowanego okresu użytkowania,
• przyjętych metod amortyzacji,
• wartości niematerialnych i prawnych, w przypadku których przedsiębiorstwo ma ograniczone prawa,
• wartości niematerialnych i prawnych otrzymanych jako granty rządowe,
• wartości aktywów niematerialnych (brutto) i dotychczasowych umorzeń,
• wartości niematerialnych i prawnych, dla których przyjęto nieokreślony okres wykorzystania, wraz z uzasadnieniem przyjęcia takiego okresu,
• wartości niematerialnych i prawnych, które są finansowane przez zobowiązania oraz wartość tych zobowiązań.
Ustawa o rachunkowości nakazuje, aby odpisów amortyzacyjnych wartości niematerialnych i prawnych dokonywać w drodze systematycznego, planowego rozłożenia ich wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji. Przy ustalaniu okresu amortyzacji i rocznej stawki amortyzacyjnej uwzględnia się okres ekonomicznej użyteczności aktywów. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od momentu przyjęcia wartości niematerialnych do używania i kończy, gdy wartość odpisów zrówna się z wartością początkową lub nastąpi likwidacja bądź sprzedaż tych wartości. Podobnie jak w przypadku MSR stawki i okresy amortyzacji powinny być okresowo weryfikowane. Jeżeli wartość amortyzowanych aktywów nie przekracza 3500 zł, istnieje możliwość dokonania amortyzacji jednorazowej. Ustawa dodatkowo precyzuje okres amortyzacji kosztów prac rozwojowych i wartości firmy. W obu przypadkach nie może on przekroczyć 5 lat. W uzasadnionych przypadkach okres amortyzacji wartości firmy może być wydłużony do 20 lat.

Jacek Folga
analityk finansowy w firmie z branży FMCG

• art. 32 ust. 1–4 i ust. 6, art. 33 ust. 3–4, art. 44b ust. 10–12 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
• § 79–96 Międzynarodowego Standardu Rachunkowości nr 38
• § 58 Międzynarodowego Standardu Rachunkowości nr 36


Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA