REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować licencję na oprogramowanie

REKLAMA

Zakupiliśmy licencję na oprogramowanie. W jaki sposób powinniśmy dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z zaleceniami Międzynarodowych Standardów Rachunkowości? Jaki standard stosować i jak ustalić stawkę amortyzacji? Jak problem amortyzacji reguluje polskie prawo bilansowe?
RADA
Amortyzację wartości niematerialnych i prawnych szczegółowo reguluje Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 38. Dodatkowo należy posługiwać się MSR nr 36 „Utrata wartości aktywów”. Międzynarodowe Standardy Rachunkowości nie narzucają okresu i metody amortyzacji, jednak okres amortyzacji powinien być zgodny z faktycznym okresem wykorzystania aktywów i zrealizowanymi korzyściami z tytułu ich wykorzystania. Amortyzacja wartości niematerialnych i prawnych jest również regulowana przez polskie prawo podatkowe i bilansowe. Zgodnie z wymogami podatkowymi wartości niematerialne i prawne należy amortyzować w okresach nie krótszych niż 2, 3 i 5 lat (w zależności od rodzaju aktywów). Przepisy ustawy o rachunkowości nakazują, aby odpisów amortyzacyjnych od wartości niematerialnych i prawnych dokonywać w drodze systematycznego, planowego rozłożenia ich wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji.

UZASADNIENIE
Aktywa niematerialne to inaczej aktywa niemające postaci pieniądza oraz nieposiadające właściwości fizycznych. Mogą być one ujęte w bilansie pod warunkiem:
• istnienia prawdopodobieństwa uzyskania przez przedsiębiorstwo przyszłych korzyści ekonomicznych,
• możliwości wiarygodnej ich wyceny.
Zgodnie z MSR nr 36 odpisów aktualizujących dokonujemy w momencie, gdy wartość bilansowa aktywów przekracza ich cenę sprzedaży lub wartość użytkową. Natomiast MSR nr 38 nie narzuca okresu i metody dokonywania odpisów amortyzacyjnych wartości niematerialnych, lecz jedynie zaleca, aby okres amortyzacji był zgodny z faktycznym okresem wykorzystania aktywów poddawanych amortyzacji oraz zrealizowanymi w tym okresie korzyściami z tytułu wykorzystania składnika aktywów. Dopuszczalne jest zastosowanie liniowej metody amortyzacji (jest to metoda najczęściej stosowana w praktyce przedsiębiorstw.
Jeśli składnik aktywów nie może być sprzedany po okresie wykorzystania przez przedsiębiorstwo, stawkę amortyzacji oblicza się przyjmując wartość rezydualną na poziomie równym zeru. Przedsiębiorstwo powinno w każdym roku weryfikować stawki amortyzacji i wprowadzać zmiany, jeśli są one konieczne. Zmiany powinny odzwierciedlać faktyczne wykorzystanie aktywów.
Przedsiębiorstwo poddające aktywa niematerialne amortyzacji w swoim sprawozdaniu finansowym powinno podać szczegółowe informacje dotyczące:
• przyjętych stawek amortyzacyjnych,
• planowanego okresu użytkowania,
• przyjętych metod amortyzacji,
• wartości niematerialnych i prawnych, w przypadku których przedsiębiorstwo ma ograniczone prawa,
• wartości niematerialnych i prawnych otrzymanych jako granty rządowe,
• wartości aktywów niematerialnych (brutto) i dotychczasowych umorzeń,
• wartości niematerialnych i prawnych, dla których przyjęto nieokreślony okres wykorzystania, wraz z uzasadnieniem przyjęcia takiego okresu,
• wartości niematerialnych i prawnych, które są finansowane przez zobowiązania oraz wartość tych zobowiązań.
Ustawa o rachunkowości nakazuje, aby odpisów amortyzacyjnych wartości niematerialnych i prawnych dokonywać w drodze systematycznego, planowego rozłożenia ich wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji. Przy ustalaniu okresu amortyzacji i rocznej stawki amortyzacyjnej uwzględnia się okres ekonomicznej użyteczności aktywów. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od momentu przyjęcia wartości niematerialnych do używania i kończy, gdy wartość odpisów zrówna się z wartością początkową lub nastąpi likwidacja bądź sprzedaż tych wartości. Podobnie jak w przypadku MSR stawki i okresy amortyzacji powinny być okresowo weryfikowane. Jeżeli wartość amortyzowanych aktywów nie przekracza 3500 zł, istnieje możliwość dokonania amortyzacji jednorazowej. Ustawa dodatkowo precyzuje okres amortyzacji kosztów prac rozwojowych i wartości firmy. W obu przypadkach nie może on przekroczyć 5 lat. W uzasadnionych przypadkach okres amortyzacji wartości firmy może być wydłużony do 20 lat.

Jacek Folga
analityk finansowy w firmie z branży FMCG

• art. 32 ust. 1–4 i ust. 6, art. 33 ust. 3–4, art. 44b ust. 10–12 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
• § 79–96 Międzynarodowego Standardu Rachunkowości nr 38
• § 58 Międzynarodowego Standardu Rachunkowości nr 36


Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA