REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować licencję na oprogramowanie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zakupiliśmy licencję na oprogramowanie. W jaki sposób powinniśmy dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z zaleceniami Międzynarodowych Standardów Rachunkowości? Jaki standard stosować i jak ustalić stawkę amortyzacji? Jak problem amortyzacji reguluje polskie prawo bilansowe?
RADA
Amortyzację wartości niematerialnych i prawnych szczegółowo reguluje Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 38. Dodatkowo należy posługiwać się MSR nr 36 „Utrata wartości aktywów”. Międzynarodowe Standardy Rachunkowości nie narzucają okresu i metody amortyzacji, jednak okres amortyzacji powinien być zgodny z faktycznym okresem wykorzystania aktywów i zrealizowanymi korzyściami z tytułu ich wykorzystania. Amortyzacja wartości niematerialnych i prawnych jest również regulowana przez polskie prawo podatkowe i bilansowe. Zgodnie z wymogami podatkowymi wartości niematerialne i prawne należy amortyzować w okresach nie krótszych niż 2, 3 i 5 lat (w zależności od rodzaju aktywów). Przepisy ustawy o rachunkowości nakazują, aby odpisów amortyzacyjnych od wartości niematerialnych i prawnych dokonywać w drodze systematycznego, planowego rozłożenia ich wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji.

UZASADNIENIE
Aktywa niematerialne to inaczej aktywa niemające postaci pieniądza oraz nieposiadające właściwości fizycznych. Mogą być one ujęte w bilansie pod warunkiem:
• istnienia prawdopodobieństwa uzyskania przez przedsiębiorstwo przyszłych korzyści ekonomicznych,
• możliwości wiarygodnej ich wyceny.
Zgodnie z MSR nr 36 odpisów aktualizujących dokonujemy w momencie, gdy wartość bilansowa aktywów przekracza ich cenę sprzedaży lub wartość użytkową. Natomiast MSR nr 38 nie narzuca okresu i metody dokonywania odpisów amortyzacyjnych wartości niematerialnych, lecz jedynie zaleca, aby okres amortyzacji był zgodny z faktycznym okresem wykorzystania aktywów poddawanych amortyzacji oraz zrealizowanymi w tym okresie korzyściami z tytułu wykorzystania składnika aktywów. Dopuszczalne jest zastosowanie liniowej metody amortyzacji (jest to metoda najczęściej stosowana w praktyce przedsiębiorstw.
Jeśli składnik aktywów nie może być sprzedany po okresie wykorzystania przez przedsiębiorstwo, stawkę amortyzacji oblicza się przyjmując wartość rezydualną na poziomie równym zeru. Przedsiębiorstwo powinno w każdym roku weryfikować stawki amortyzacji i wprowadzać zmiany, jeśli są one konieczne. Zmiany powinny odzwierciedlać faktyczne wykorzystanie aktywów.
Przedsiębiorstwo poddające aktywa niematerialne amortyzacji w swoim sprawozdaniu finansowym powinno podać szczegółowe informacje dotyczące:
• przyjętych stawek amortyzacyjnych,
• planowanego okresu użytkowania,
• przyjętych metod amortyzacji,
• wartości niematerialnych i prawnych, w przypadku których przedsiębiorstwo ma ograniczone prawa,
• wartości niematerialnych i prawnych otrzymanych jako granty rządowe,
• wartości aktywów niematerialnych (brutto) i dotychczasowych umorzeń,
• wartości niematerialnych i prawnych, dla których przyjęto nieokreślony okres wykorzystania, wraz z uzasadnieniem przyjęcia takiego okresu,
• wartości niematerialnych i prawnych, które są finansowane przez zobowiązania oraz wartość tych zobowiązań.
Ustawa o rachunkowości nakazuje, aby odpisów amortyzacyjnych wartości niematerialnych i prawnych dokonywać w drodze systematycznego, planowego rozłożenia ich wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji. Przy ustalaniu okresu amortyzacji i rocznej stawki amortyzacyjnej uwzględnia się okres ekonomicznej użyteczności aktywów. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od momentu przyjęcia wartości niematerialnych do używania i kończy, gdy wartość odpisów zrówna się z wartością początkową lub nastąpi likwidacja bądź sprzedaż tych wartości. Podobnie jak w przypadku MSR stawki i okresy amortyzacji powinny być okresowo weryfikowane. Jeżeli wartość amortyzowanych aktywów nie przekracza 3500 zł, istnieje możliwość dokonania amortyzacji jednorazowej. Ustawa dodatkowo precyzuje okres amortyzacji kosztów prac rozwojowych i wartości firmy. W obu przypadkach nie może on przekroczyć 5 lat. W uzasadnionych przypadkach okres amortyzacji wartości firmy może być wydłużony do 20 lat.

Jacek Folga
analityk finansowy w firmie z branży FMCG

• art. 32 ust. 1–4 i ust. 6, art. 33 ust. 3–4, art. 44b ust. 10–12 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
• § 79–96 Międzynarodowego Standardu Rachunkowości nr 38
• § 58 Międzynarodowego Standardu Rachunkowości nr 36


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA