REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować skutki kontroli podatkowej

REKLAMA

W tym roku spółka z o.o. miała kontrolę z urzędu kontroli skarbowej. Kontrola obejmowała prawidłowość naliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego od osób prawnych za 2001 r. W wyniku kontroli stwierdzono, że podatek został zaniżony. Na podstawie tego została wydana decyzja, na mocy której mamy zapłacić 20 000 zł podatku plus odsetki. Jak prawidłowo zaksięgować zaległy podatek i naliczone odsetki?
RADA
Ewidencja skutków kontroli podatkowej jest uzależniona od faktu, czy kwota „sankcyjnego” podatku dochodowego i naliczonych odsetek istotnie może zniekształcić obraz sytuacji majątkowej i finansowej oraz wynik finansowy bieżącego roku, czy też nie. Jeżeli kwota ta nie wpłynie istotnie na wskazane elementy, należy je zaksięgować jako wierzytelności bieżące w księgach rachunkowych roku obrotowego, w którym informacje te spółka otrzymała. Gdy sytuacja będzie odwrotna, tj. kwota domiaru z tytułu podatku dochodowego i odsetek wpływa znacząco na obraz sytuacji jednostki, wówczas należy ją potraktować jako błąd podstawowy i wykazać jako stratę z lat ubiegłych. Szczegóły ewidencji obydwu przypadków – w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Ewidencja księgowa skutków kontroli podatkowej będzie uzależniona od faktu, czy kwota „sankcyjnego” podatku dochodowego i naliczonych odsetek istotnie może zniekształcić obraz sytuacji majątkowej i finansowej oraz wynik finansowy bieżącego roku, czy też nie. Jeżeli kwota ta nie wpłynie istotnie na wskazane elementy, to w myśl art. 54 ust. 2 ustawy o rachunkowości skutek błędu popełnionego w latach ubiegłych po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego jednostka ujmuje w księgach rachunkowych roku obrotowego, w którym informacje te otrzymała.
PRZYKŁAD
W listopadzie 2005 r. spółka z o.o. miała kontrolę z urzędu kontroli skarbowej. Kontrola obejmowała prawidłowość naliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego od osób prawnych za 2001 r. W wyniku kontroli stwierdzono, że podatek został zaniżony. Wydana decyzja wskazuje na obowiązek zapłaty 20 000 zł podatku plus 13 000 zł odsetek od zaległości podatkowych.
1. Decyzja urzędu kontroli skarbowej, na której widnieje kwota zobowiązania wobec budżetu z tytułu podatku dochodowego:
Wn konto 870 „Obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego – podatek dochodowy” 20 000 zł,
Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych” 20 000 zł.
2. Odsetki za zwłokę z tytułu zaniżenia podatku dochodowego w 2002 r.:
Wn konto 755 „Koszty finansowe” 13 000 zł,
Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki dotyczące odsetek z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych” 13 000 zł.
Jeżeli jednak ujęcie w 2005 r. podatku dochodowego i naliczonych odsetek istotnie wpływało na obraz sytuacji majątkowej i finansowej oraz wynik finansowy bieżącego roku, to kwoty te należy potraktować jako błąd podstawowy (art. 54 ust. 3 ustawy o rachunkowości) i wykazać je jako straty z lat ubiegłych.
1. Decyzja urzędu kontroli skarbowej, na której widnieje kwota zobowiązania wobec budżetu z tytułu podatku dochodowego:
Wn konto 821 „Rozliczenie wyniku finansowego za lata poprzednie – straty z lat ubiegłych” 20 000 zł,
Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych” 20 000 zł.
2. Odsetki za zwłokę z tytułu pomniejszenia podatku dochodowego w 2002 r.:
Wn konto 821 „Rozliczenie wyniku finansowego za lata poprzednie – straty z lat ubiegłych” 13 000 zł,
Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki dotyczące odsetek z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych” 13 000 zł.

• art. 54 ust. 2, art. 54 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539

Paweł Muż
ekonomista, pracownik redakcji


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA