REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sporządzić zeznanie roczne (PIT-28) dla podatnika opodatkowanego ryczałtem ewidencjonowanym

REKLAMA

W 2005 r. wybrałem opodatkowanie w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Do 31 stycznia muszę złożyć zeznanie roczne. Jak prawidłowo je wypełnić? Czy przysługują mi jakieś ulgi albo odliczenia? Proszę o zaprezentowanie takiego rozliczenia na przykładzie.
RADA
Podatnik opodatkowany ryczałtem ewidencjonowanym ma prawo korzystać z ulg i odliczeń, z tym że odliczeń dokonuje od przychodu ( a nie od dochodu) bądź kwoty ryczałtu. Szczegółowe zasady sporządzenia zeznania w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Podatnicy opodatkowani ryczałtem ewidencjonowanym są pierwszą grupą zobligowaną do złożenia zeznania rocznego. Muszą to uczynić nie później niż do 31 stycznia następnego roku. W tym samym terminie muszą rozliczyć się z podatku za ostatni okres płatności (grudzień – jeśli opłacali ryczałt miesięcznie, lub czwarty kwartał roku podatkowego, jeśli opłacali ryczałt za takie okresy).
Zeznanie podatkowe powinno być wypełnione na podstawie danych wynikających z prowadzonych przez podatnika ewidencji lub innych dokumentów związanych z prowadzoną działalnością.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Do zeznania nie należy dołączać żadnych innych dokumentów poza wymaganymi przez przepisy załącznikami, które stanowią integralną część zeznania.
Podatnicy mogą dołączyć do zeznania za 2005 r. następujące załączniki:
• PIT-28/A – Informacja o przychodach podatnika z działalności prowadzonej na własne nazwisko oraz z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze,
• PIT-28/B – Informacja o przychodach podatnika z działalności prowadzonej w formie spółki (spółek) osób fizycznych,
• PIT/D – Informacja o odliczeniu wydatków mieszkaniowych w 2005 r.,
• PIT/O – Informacja o odliczeniach od dochodu (przychodu) i od podatku,
• PIT-2K – Oświadczenie o wysokości wydatków związanych z inwestycją służącą zaspokajaniu celów mieszkaniowych.
Zeznanie może zostać złożone osobiście lub przesłane pocztą. W tym drugim przypadku datą złożenia zeznania będzie data nadania przesyłki w urzędzie pocztowym.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Do złożenia zeznania są zobligowani nie tylko przedsiębiorcy, ale również osoby osiągające przychody z umów najmu, podnajmu, dzierżawy itp., które wybrały ich opodatkowanie w formie ryczałtu ewidencjonowanego.
Podatnicy opodatkowani w tej formie mogą korzystać ze wszystkich ulg i odliczeń przysługujących podatnikom opodatkowanym na zasadach ogólnych. Są to ulgi odliczane zarówno od przychodu, jak i od zryczałtowanego podatku.
Rozliczenie podatnika opodatkowanego w formie ryczałtu ewidencjonowanego prezentuje poniższy przykład.
Przykład
Jan Maliniak od 2003 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na własne nazwisko – tzw. małą gastronomię. W 2004 r. był opodatkowany na zasadach ogólnych. W zeznaniu za ten rok wykazał stratę z tej działalności w wysokości 2600 zł. Od 2005 r. jest opodatkowany ryczałtem. Ponadto od 1 stycznia 2005 r. wynajmuje lokal mieszkalny stanowiący jego prywatną własność. Przychody z najmu również opodatkowuje ryczałtem.
Pan Maliniak w 2005 r. osiągnął przychody z działalności handlowej w kwocie 180 567,00 zł, a z najmu 15 600 zł – zgodnie z zawartą umową najmu.
Z ewidencji przychodów za 2005 r. wynika, że pan Maliniak opłacił ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w łącznej kwocie 6371,60 zł. Wysokość ryczałtu opłaconego w poszczególnych miesiącach tego roku wyniosła:
– za styczeń – 551,90 zł,
– za luty – 573,90 zł,
– za marzec – 552,10 zł,
– za kwiecień – 508,90 zł,
– za maj – 540,50 zł,
– za czerwiec – 532,20 zł,
– za lipiec – 605,70 zł,
– za sierpień – 465,20 zł,
– za wrzesień – 664,60 zł,
– za październik – 674,00 zł,
– za listopad – 702,60 zł.
Pan Maliniak poniósł w 2005 r. następujące wydatki:
1) uprawniające do dokonania odliczeń od przychodu:
składki na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe), opłacone od minimalnej podstawy wymiaru, oraz składka na ubezpieczenie wypadkowe – 1,93% podstawy wymiaru. Łącznie składki do odliczenia – 6249,78 zł;
darowizna na cele kultu religijnego – 1300 zł;
odsetki od kredytu zaciągniętego w 2003 r. na zakup od dewelopera lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku – 4560 zł; oświadczenie PIT-2K o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z tą inwestycją zostało dołączone do zeznania za 2004 r. złożonego w 2005 r.;
na korzystanie z Internetu w mieszkaniu będącym jego miejscem zamieszkania – 1547,40; odliczeniu podlega kwota mieszcząca się w granicach limitu, tj. 760 zł;
2) uprawniające do pomniejszenia ryczałtu ewidencjonowanego:
składki na ubezpieczenie zdrowotne – zostały opłacone w łącznej kwocie 1883,65 zł, ale odliczeniu podlega jedynie kwota stanowiąca 7,75% podstawy wymiaru, tj. 1721,60 zł;
wydatki na remont własnego lokalu mieszkalnego udokumentowane fakturami VAT – 18 446,50 zł, ale odliczeniu podlegać będzie 19% poniesionych wydatków, czyli kwota 3504,84 zł; podatnik nie korzystał z ulgi ani w 2003, ani w 2004 r., dlatego kwota do odliczenia w całości mieści się w granicach limitu obowiązującego w latach 2003–2005, który wynosi 4725 zł.
Zanim pan Maliniak przystępując do sporządzenia zeznania na PIT-28, musi w pierwszej kolejności wypełnić właściwe załączniki. Do zeznania będzie zatem musiał dołączyć:
PIT-28/A,
PIT/D,
PIT/O.
W załączniku PIT-28/A zostaną wykazane następujące kwoty:
w poz. 9 – 180 567,20 zł jako przychody z działalności gastronomicznej, opodatkowane stawką 3%, a następnie kwotę tę trzeba przenieść do poz. 19 i 25 zeznania na formularzu PIT-28,
przychody z najmu lokalu mieszkalnego tylko w poz. 15 – 15 600 zł, gdyż przychód nie przekroczył limitu dla stawki 8,5% wynoszącego w 2005 r. – 17 514,80 zł.
W załączniku PIT/D zostaną rozliczone wydatki poniesione na cele mieszkaniowe:
od przychodu odliczona zostanie kwota 4560 zł; podatnik wykaże ją w poz. 27 i powtórzy w poz. 28 oraz 30 załącznika, a następnie przeniesie ją do PIT-28, do poz. 66 zeznania;
od podatku opłaconego w formie ryczałtu zostaną odliczone wydatki na remont własnego lokalu mieszkalnego (w wysokości 19% poniesionych wydatków) – 3504,84 zł; w poz. 45 załącznika podatnik zaznaczy kwadrat nr 1, w poz. 48 zostanie wykazany limit odliczeń przysługujący podatnikowi (czyli 4725 zł), w poz. 51 zostanie wpisana kwota poniesionych wydatków, czyli 18 446,50 zł, natomiast w poz. 52 – kwota przysługującego podatnikowi odliczenia, czyli 3504,84 zł (19% z 18 446,50 zł). Kwotę 3504,84 zł podatnik następnie przeniesie do zeznania PIT-28, do poz. 99.
W załączniku PIT/O zostaną wykazane następujące wydatki podlegające odliczeniu od przychodu:
w poz. 11 – 1300 zł z tytułu darowizny przekazanej na cele kultu religijnego (dla parafii),
w poz. 19 – 760 zł – maksymalny limit odliczenia wydatków na Internet,
w poz. 21 – łączna kwota wydatków podlegających odliczeniu – 1060 zł, którą następnie podatnik przeniesie do PIT-28, do poz. 64 zeznania,
w części D.1.1. – wpisze pełne dane obdarowanego (nazwa obdarowanej parafii, kraj, województwo, powiat, gmina, ulica, numer domu i lokalu, w którym parafia ma siedzibę, miejscowość, kod pocztowy oraz poczta),
w części D.1.2 w poz. 40 – kwota darowizny w wysokości 1300 zł.
Zeznanie pana Maliniaka złożone za 2005 r. na druku PIT-28 będzie wyglądać następująco:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zeznanie podatkowe podatnik jest obowiązany złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych według miejsca zamieszkania podatnika.

• art. 11, 13 i 21 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Dz.U. Nr 144, poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: nie ma nowego podatku od ogrodzeń, 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

REKLAMA