REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sporządzić zeznanie roczne (PIT-28) dla podatnika opodatkowanego ryczałtem ewidencjonowanym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2005 r. wybrałem opodatkowanie w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Do 31 stycznia muszę złożyć zeznanie roczne. Jak prawidłowo je wypełnić? Czy przysługują mi jakieś ulgi albo odliczenia? Proszę o zaprezentowanie takiego rozliczenia na przykładzie.
RADA
Podatnik opodatkowany ryczałtem ewidencjonowanym ma prawo korzystać z ulg i odliczeń, z tym że odliczeń dokonuje od przychodu ( a nie od dochodu) bądź kwoty ryczałtu. Szczegółowe zasady sporządzenia zeznania w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Podatnicy opodatkowani ryczałtem ewidencjonowanym są pierwszą grupą zobligowaną do złożenia zeznania rocznego. Muszą to uczynić nie później niż do 31 stycznia następnego roku. W tym samym terminie muszą rozliczyć się z podatku za ostatni okres płatności (grudzień – jeśli opłacali ryczałt miesięcznie, lub czwarty kwartał roku podatkowego, jeśli opłacali ryczałt za takie okresy).
Zeznanie podatkowe powinno być wypełnione na podstawie danych wynikających z prowadzonych przez podatnika ewidencji lub innych dokumentów związanych z prowadzoną działalnością.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Do zeznania nie należy dołączać żadnych innych dokumentów poza wymaganymi przez przepisy załącznikami, które stanowią integralną część zeznania.
Podatnicy mogą dołączyć do zeznania za 2005 r. następujące załączniki:
• PIT-28/A – Informacja o przychodach podatnika z działalności prowadzonej na własne nazwisko oraz z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze,
• PIT-28/B – Informacja o przychodach podatnika z działalności prowadzonej w formie spółki (spółek) osób fizycznych,
• PIT/D – Informacja o odliczeniu wydatków mieszkaniowych w 2005 r.,
• PIT/O – Informacja o odliczeniach od dochodu (przychodu) i od podatku,
• PIT-2K – Oświadczenie o wysokości wydatków związanych z inwestycją służącą zaspokajaniu celów mieszkaniowych.
Zeznanie może zostać złożone osobiście lub przesłane pocztą. W tym drugim przypadku datą złożenia zeznania będzie data nadania przesyłki w urzędzie pocztowym.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Do złożenia zeznania są zobligowani nie tylko przedsiębiorcy, ale również osoby osiągające przychody z umów najmu, podnajmu, dzierżawy itp., które wybrały ich opodatkowanie w formie ryczałtu ewidencjonowanego.
Podatnicy opodatkowani w tej formie mogą korzystać ze wszystkich ulg i odliczeń przysługujących podatnikom opodatkowanym na zasadach ogólnych. Są to ulgi odliczane zarówno od przychodu, jak i od zryczałtowanego podatku.
Rozliczenie podatnika opodatkowanego w formie ryczałtu ewidencjonowanego prezentuje poniższy przykład.
Przykład
Jan Maliniak od 2003 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na własne nazwisko – tzw. małą gastronomię. W 2004 r. był opodatkowany na zasadach ogólnych. W zeznaniu za ten rok wykazał stratę z tej działalności w wysokości 2600 zł. Od 2005 r. jest opodatkowany ryczałtem. Ponadto od 1 stycznia 2005 r. wynajmuje lokal mieszkalny stanowiący jego prywatną własność. Przychody z najmu również opodatkowuje ryczałtem.
Pan Maliniak w 2005 r. osiągnął przychody z działalności handlowej w kwocie 180 567,00 zł, a z najmu 15 600 zł – zgodnie z zawartą umową najmu.
Z ewidencji przychodów za 2005 r. wynika, że pan Maliniak opłacił ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w łącznej kwocie 6371,60 zł. Wysokość ryczałtu opłaconego w poszczególnych miesiącach tego roku wyniosła:
– za styczeń – 551,90 zł,
– za luty – 573,90 zł,
– za marzec – 552,10 zł,
– za kwiecień – 508,90 zł,
– za maj – 540,50 zł,
– za czerwiec – 532,20 zł,
– za lipiec – 605,70 zł,
– za sierpień – 465,20 zł,
– za wrzesień – 664,60 zł,
– za październik – 674,00 zł,
– za listopad – 702,60 zł.
Pan Maliniak poniósł w 2005 r. następujące wydatki:
1) uprawniające do dokonania odliczeń od przychodu:
składki na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe), opłacone od minimalnej podstawy wymiaru, oraz składka na ubezpieczenie wypadkowe – 1,93% podstawy wymiaru. Łącznie składki do odliczenia – 6249,78 zł;
darowizna na cele kultu religijnego – 1300 zł;
odsetki od kredytu zaciągniętego w 2003 r. na zakup od dewelopera lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku – 4560 zł; oświadczenie PIT-2K o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z tą inwestycją zostało dołączone do zeznania za 2004 r. złożonego w 2005 r.;
na korzystanie z Internetu w mieszkaniu będącym jego miejscem zamieszkania – 1547,40; odliczeniu podlega kwota mieszcząca się w granicach limitu, tj. 760 zł;
2) uprawniające do pomniejszenia ryczałtu ewidencjonowanego:
składki na ubezpieczenie zdrowotne – zostały opłacone w łącznej kwocie 1883,65 zł, ale odliczeniu podlega jedynie kwota stanowiąca 7,75% podstawy wymiaru, tj. 1721,60 zł;
wydatki na remont własnego lokalu mieszkalnego udokumentowane fakturami VAT – 18 446,50 zł, ale odliczeniu podlegać będzie 19% poniesionych wydatków, czyli kwota 3504,84 zł; podatnik nie korzystał z ulgi ani w 2003, ani w 2004 r., dlatego kwota do odliczenia w całości mieści się w granicach limitu obowiązującego w latach 2003–2005, który wynosi 4725 zł.
Zanim pan Maliniak przystępując do sporządzenia zeznania na PIT-28, musi w pierwszej kolejności wypełnić właściwe załączniki. Do zeznania będzie zatem musiał dołączyć:
PIT-28/A,
PIT/D,
PIT/O.
W załączniku PIT-28/A zostaną wykazane następujące kwoty:
w poz. 9 – 180 567,20 zł jako przychody z działalności gastronomicznej, opodatkowane stawką 3%, a następnie kwotę tę trzeba przenieść do poz. 19 i 25 zeznania na formularzu PIT-28,
przychody z najmu lokalu mieszkalnego tylko w poz. 15 – 15 600 zł, gdyż przychód nie przekroczył limitu dla stawki 8,5% wynoszącego w 2005 r. – 17 514,80 zł.
W załączniku PIT/D zostaną rozliczone wydatki poniesione na cele mieszkaniowe:
od przychodu odliczona zostanie kwota 4560 zł; podatnik wykaże ją w poz. 27 i powtórzy w poz. 28 oraz 30 załącznika, a następnie przeniesie ją do PIT-28, do poz. 66 zeznania;
od podatku opłaconego w formie ryczałtu zostaną odliczone wydatki na remont własnego lokalu mieszkalnego (w wysokości 19% poniesionych wydatków) – 3504,84 zł; w poz. 45 załącznika podatnik zaznaczy kwadrat nr 1, w poz. 48 zostanie wykazany limit odliczeń przysługujący podatnikowi (czyli 4725 zł), w poz. 51 zostanie wpisana kwota poniesionych wydatków, czyli 18 446,50 zł, natomiast w poz. 52 – kwota przysługującego podatnikowi odliczenia, czyli 3504,84 zł (19% z 18 446,50 zł). Kwotę 3504,84 zł podatnik następnie przeniesie do zeznania PIT-28, do poz. 99.
W załączniku PIT/O zostaną wykazane następujące wydatki podlegające odliczeniu od przychodu:
w poz. 11 – 1300 zł z tytułu darowizny przekazanej na cele kultu religijnego (dla parafii),
w poz. 19 – 760 zł – maksymalny limit odliczenia wydatków na Internet,
w poz. 21 – łączna kwota wydatków podlegających odliczeniu – 1060 zł, którą następnie podatnik przeniesie do PIT-28, do poz. 64 zeznania,
w części D.1.1. – wpisze pełne dane obdarowanego (nazwa obdarowanej parafii, kraj, województwo, powiat, gmina, ulica, numer domu i lokalu, w którym parafia ma siedzibę, miejscowość, kod pocztowy oraz poczta),
w części D.1.2 w poz. 40 – kwota darowizny w wysokości 1300 zł.
Zeznanie pana Maliniaka złożone za 2005 r. na druku PIT-28 będzie wyglądać następująco:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zeznanie podatkowe podatnik jest obowiązany złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych według miejsca zamieszkania podatnika.

• art. 11, 13 i 21 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Dz.U. Nr 144, poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA