REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sporządzić zeznanie roczne (PIT-28) dla podatnika opodatkowanego ryczałtem ewidencjonowanym

REKLAMA

W 2005 r. wybrałem opodatkowanie w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Do 31 stycznia muszę złożyć zeznanie roczne. Jak prawidłowo je wypełnić? Czy przysługują mi jakieś ulgi albo odliczenia? Proszę o zaprezentowanie takiego rozliczenia na przykładzie.
RADA
Podatnik opodatkowany ryczałtem ewidencjonowanym ma prawo korzystać z ulg i odliczeń, z tym że odliczeń dokonuje od przychodu ( a nie od dochodu) bądź kwoty ryczałtu. Szczegółowe zasady sporządzenia zeznania w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Podatnicy opodatkowani ryczałtem ewidencjonowanym są pierwszą grupą zobligowaną do złożenia zeznania rocznego. Muszą to uczynić nie później niż do 31 stycznia następnego roku. W tym samym terminie muszą rozliczyć się z podatku za ostatni okres płatności (grudzień – jeśli opłacali ryczałt miesięcznie, lub czwarty kwartał roku podatkowego, jeśli opłacali ryczałt za takie okresy).
Zeznanie podatkowe powinno być wypełnione na podstawie danych wynikających z prowadzonych przez podatnika ewidencji lub innych dokumentów związanych z prowadzoną działalnością.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Do zeznania nie należy dołączać żadnych innych dokumentów poza wymaganymi przez przepisy załącznikami, które stanowią integralną część zeznania.
Podatnicy mogą dołączyć do zeznania za 2005 r. następujące załączniki:
• PIT-28/A – Informacja o przychodach podatnika z działalności prowadzonej na własne nazwisko oraz z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze,
• PIT-28/B – Informacja o przychodach podatnika z działalności prowadzonej w formie spółki (spółek) osób fizycznych,
• PIT/D – Informacja o odliczeniu wydatków mieszkaniowych w 2005 r.,
• PIT/O – Informacja o odliczeniach od dochodu (przychodu) i od podatku,
• PIT-2K – Oświadczenie o wysokości wydatków związanych z inwestycją służącą zaspokajaniu celów mieszkaniowych.
Zeznanie może zostać złożone osobiście lub przesłane pocztą. W tym drugim przypadku datą złożenia zeznania będzie data nadania przesyłki w urzędzie pocztowym.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Do złożenia zeznania są zobligowani nie tylko przedsiębiorcy, ale również osoby osiągające przychody z umów najmu, podnajmu, dzierżawy itp., które wybrały ich opodatkowanie w formie ryczałtu ewidencjonowanego.
Podatnicy opodatkowani w tej formie mogą korzystać ze wszystkich ulg i odliczeń przysługujących podatnikom opodatkowanym na zasadach ogólnych. Są to ulgi odliczane zarówno od przychodu, jak i od zryczałtowanego podatku.
Rozliczenie podatnika opodatkowanego w formie ryczałtu ewidencjonowanego prezentuje poniższy przykład.
Przykład
Jan Maliniak od 2003 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na własne nazwisko – tzw. małą gastronomię. W 2004 r. był opodatkowany na zasadach ogólnych. W zeznaniu za ten rok wykazał stratę z tej działalności w wysokości 2600 zł. Od 2005 r. jest opodatkowany ryczałtem. Ponadto od 1 stycznia 2005 r. wynajmuje lokal mieszkalny stanowiący jego prywatną własność. Przychody z najmu również opodatkowuje ryczałtem.
Pan Maliniak w 2005 r. osiągnął przychody z działalności handlowej w kwocie 180 567,00 zł, a z najmu 15 600 zł – zgodnie z zawartą umową najmu.
Z ewidencji przychodów za 2005 r. wynika, że pan Maliniak opłacił ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w łącznej kwocie 6371,60 zł. Wysokość ryczałtu opłaconego w poszczególnych miesiącach tego roku wyniosła:
– za styczeń – 551,90 zł,
– za luty – 573,90 zł,
– za marzec – 552,10 zł,
– za kwiecień – 508,90 zł,
– za maj – 540,50 zł,
– za czerwiec – 532,20 zł,
– za lipiec – 605,70 zł,
– za sierpień – 465,20 zł,
– za wrzesień – 664,60 zł,
– za październik – 674,00 zł,
– za listopad – 702,60 zł.
Pan Maliniak poniósł w 2005 r. następujące wydatki:
1) uprawniające do dokonania odliczeń od przychodu:
składki na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe), opłacone od minimalnej podstawy wymiaru, oraz składka na ubezpieczenie wypadkowe – 1,93% podstawy wymiaru. Łącznie składki do odliczenia – 6249,78 zł;
darowizna na cele kultu religijnego – 1300 zł;
odsetki od kredytu zaciągniętego w 2003 r. na zakup od dewelopera lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku – 4560 zł; oświadczenie PIT-2K o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z tą inwestycją zostało dołączone do zeznania za 2004 r. złożonego w 2005 r.;
na korzystanie z Internetu w mieszkaniu będącym jego miejscem zamieszkania – 1547,40; odliczeniu podlega kwota mieszcząca się w granicach limitu, tj. 760 zł;
2) uprawniające do pomniejszenia ryczałtu ewidencjonowanego:
składki na ubezpieczenie zdrowotne – zostały opłacone w łącznej kwocie 1883,65 zł, ale odliczeniu podlega jedynie kwota stanowiąca 7,75% podstawy wymiaru, tj. 1721,60 zł;
wydatki na remont własnego lokalu mieszkalnego udokumentowane fakturami VAT – 18 446,50 zł, ale odliczeniu podlegać będzie 19% poniesionych wydatków, czyli kwota 3504,84 zł; podatnik nie korzystał z ulgi ani w 2003, ani w 2004 r., dlatego kwota do odliczenia w całości mieści się w granicach limitu obowiązującego w latach 2003–2005, który wynosi 4725 zł.
Zanim pan Maliniak przystępując do sporządzenia zeznania na PIT-28, musi w pierwszej kolejności wypełnić właściwe załączniki. Do zeznania będzie zatem musiał dołączyć:
PIT-28/A,
PIT/D,
PIT/O.
W załączniku PIT-28/A zostaną wykazane następujące kwoty:
w poz. 9 – 180 567,20 zł jako przychody z działalności gastronomicznej, opodatkowane stawką 3%, a następnie kwotę tę trzeba przenieść do poz. 19 i 25 zeznania na formularzu PIT-28,
przychody z najmu lokalu mieszkalnego tylko w poz. 15 – 15 600 zł, gdyż przychód nie przekroczył limitu dla stawki 8,5% wynoszącego w 2005 r. – 17 514,80 zł.
W załączniku PIT/D zostaną rozliczone wydatki poniesione na cele mieszkaniowe:
od przychodu odliczona zostanie kwota 4560 zł; podatnik wykaże ją w poz. 27 i powtórzy w poz. 28 oraz 30 załącznika, a następnie przeniesie ją do PIT-28, do poz. 66 zeznania;
od podatku opłaconego w formie ryczałtu zostaną odliczone wydatki na remont własnego lokalu mieszkalnego (w wysokości 19% poniesionych wydatków) – 3504,84 zł; w poz. 45 załącznika podatnik zaznaczy kwadrat nr 1, w poz. 48 zostanie wykazany limit odliczeń przysługujący podatnikowi (czyli 4725 zł), w poz. 51 zostanie wpisana kwota poniesionych wydatków, czyli 18 446,50 zł, natomiast w poz. 52 – kwota przysługującego podatnikowi odliczenia, czyli 3504,84 zł (19% z 18 446,50 zł). Kwotę 3504,84 zł podatnik następnie przeniesie do zeznania PIT-28, do poz. 99.
W załączniku PIT/O zostaną wykazane następujące wydatki podlegające odliczeniu od przychodu:
w poz. 11 – 1300 zł z tytułu darowizny przekazanej na cele kultu religijnego (dla parafii),
w poz. 19 – 760 zł – maksymalny limit odliczenia wydatków na Internet,
w poz. 21 – łączna kwota wydatków podlegających odliczeniu – 1060 zł, którą następnie podatnik przeniesie do PIT-28, do poz. 64 zeznania,
w części D.1.1. – wpisze pełne dane obdarowanego (nazwa obdarowanej parafii, kraj, województwo, powiat, gmina, ulica, numer domu i lokalu, w którym parafia ma siedzibę, miejscowość, kod pocztowy oraz poczta),
w części D.1.2 w poz. 40 – kwota darowizny w wysokości 1300 zł.
Zeznanie pana Maliniaka złożone za 2005 r. na druku PIT-28 będzie wyglądać następująco:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zeznanie podatkowe podatnik jest obowiązany złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych według miejsca zamieszkania podatnika.

• art. 11, 13 i 21 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Dz.U. Nr 144, poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA