REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz w VAT prenumeratę czasopism

REKLAMA

Otrzymałam fakturę VAT na prenumeratę "MONITORA księgowego" na 2006 rok. Jak należy zaksięgować tę fakturę w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz jak rozliczyć VAT? Czy poprawne jest zaliczenie bezpośrednio w koszty tego roku, choć faktura dotyczy 2006 r.?
RADA
Rozliczenie faktury w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zależy od przyjętej metody rozliczeniowej. Jeśli stosuje Pani metodę kasową, koszt prenumeraty należy ująć w dacie jego poniesienia w kolumnie 14 księgi. W metodzie memoriałowej koszt opłacenia prenumeraty za 2006 r. powinien zostać ujęty dopiero w tym roku podatkowym, którego dotyczy, czyli w 2006 r. W 2005 r. można jednak odnotować pojawienie się kosztu dotyczącego lat następnych w kolumnie 16. Jeśli chodzi o rozliczenie VAT, to otrzymanie przez podatnika faktury za prenumeratę stanowi dla niego podstawę do odliczenia VAT wykazanego na tej fakturze w rozliczeniu za miesiąc, w którym ją otrzymał, albo za miesiąc następny.

UZASADNIENIE
Rozliczenie w pkpir
Moment rozliczenia faktury za prenumeratę czasopisma na następny rok zależy od tego, jaką metodę rozliczania kosztów w czasie Pani stosuje. W odróżnieniu od podatników prowadzących księgi rachunkowe podatnicy prowadzący ewidencję w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów mają możliwość wyboru pomiędzy dwiema metodami:
•  tzw. kasową, która polega na ujmowaniu kosztów w dacie ich poniesienia,
•  tzw. memoriałową, polegającą na ujmowaniu kosztów w tym roku podatkowym, którego przychodów dotyczą. Oznacza to, że w danym roku podatkowym rozliczeniu podlegają koszty:
– poniesione i dotyczące tego roku,
– jeszcze nieponiesione, ale dotyczące tego roku,
– poniesione w roku lub w latach poprzednich, ale dotyczące tego roku,
pod warunkiem że dany koszt jest określony co do rodzaju i kwoty.
W praktyce oznacza to, że podatnik dysponuje dokumentem, na podstawie którego może dokonać zapisu w księdze. W przeciwnym razie koszt podlega rozliczeniu w dacie jego poniesienia. Metoda ta może być stosowana, gdy w każdym roku podatkowym księga będzie prowadzona w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów odnoszących się tylko do danego roku podatkowego.
Wyboru jednej z metod księgowania kosztów należy dokonać w momencie zaprowadzenia księgi. Nie można jej później zmienić ani w trakcie roku podatkowego, ani z początkiem kolejnego. Raz wybraną metodę należy stosować do końca działalności.
Korzyści
Należy pamiętać, że wybór jednej z metod nie ma wpływu na księgowanie niektórych kosztów, np. zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych (rozliczane są niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży) oraz kosztów rozliczanych na mocy ustawy „kasowo”, np. zapłaconych odsetek.
Wobec tego, jeżeli ujmuje Pani koszty stosując metodę „kasową”, to koszt prenumeraty powinien zostać ujęty w księdze w dacie jego poniesienia. Zapisu należy dokonać w kolumnie 14 księgi. Natomiast gdy koszty są rozliczane „memoriałowo”, to koszt opłacenia prenumeraty za 2006 r. powinien zostać ujęty dopiero w tym roku podatkowym, którego dotyczy, czyli w 2006 r. W 2005 r. można jednak odnotować pojawienie się kosztu dotyczącego lat następnych w kolumnie 16. Wartości ujmowanych w tej kolumnie nie sumuje się z kosztami uzyskania przychodów danego okresu. Dopiero w księdze zaprowadzonej dla 2006 r. koszt prenumeraty zostanie ujęty w kolumnie 14 księgi, tym samym stanie się kosztem uzyskania przychodów 2006 r.
PRZYKŁAD
Pan Jan K., prowadzący działalność gospodarczą i rozliczający się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, w październiku br. opłacił prenumeratę „MONITORA księgowego” na 2006 r. Podatnik stosuje kasową metodę rozliczania kosztów. Wobec tego koszt prenumeraty został ujęty w kolumnie 14 księgi w rozliczeniu za październik br.
PRZYKŁAD
Pani Maria T., prowadząca działalność gospodarczą i rozliczająca się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, w listopadzie br. opłaciła prenumeratę „MONITORA księgowego” na 2006 r. Podatniczka stosuje memoriałową metodę rozliczania kosztów. Wobec tego wartość prenumeraty w księdze prowadzonej dla 2005 r. wpisała w kolumnie 16, co oznacza niezaliczenie jej do kosztów podatkowych bieżącego roku. Koszt prenumeraty zostanie zaliczony do kosztów uzyskania przychodów dopiero w 2006 r. poprzez wpisanie go w kolumnie 14 księgi zaprowadzonej dla 2006 r.
Rozliczenie VAT
Opłacenie prenumeraty na następny rok podatkowy stanowi dokonanie przedpłaty. Wobec tego wydawnictwo jest zobowiązane do wystawienia faktury potwierdzającej wpływ pieniędzy. Otrzymanie przez podatnika takiej faktury stanowi dla niego podstawę do odliczenia VAT wykazanego na tej fakturze w rozliczeniu za miesiąc, w którym podatnik ją otrzymał, albo za miesiąc następny. Odliczenie VAT w przypadku dokonania przedpłaty nie jest uzależnione od otrzymania towaru, tutaj – w postaci zaprenumerowanego czasopisma. Wystarczające jest właśnie otrzymanie faktury.
PRZYKŁAD
Firma X opłaciła prenumeratę „MONITORA księgowego”, dokonując przelewu 27 października br. Wydawnictwo otrzymało pieniądze 28 października br. i z tą datą wystawiło fakturę VAT, przesyłając ją do prenumeratora. Faktura ta dotarła do firmy X 2 listopada br. Wobec tego firma X ma prawo do odliczenia VAT wykazanego na fakturze w rozliczeniu za listopad lub grudzień br.

•  art. 22 ust. 4–6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
•  § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807
•  art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. b) i ust. 10–11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, prawnik


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA