REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz w VAT prenumeratę czasopism

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Otrzymałam fakturę VAT na prenumeratę "MONITORA księgowego" na 2006 rok. Jak należy zaksięgować tę fakturę w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz jak rozliczyć VAT? Czy poprawne jest zaliczenie bezpośrednio w koszty tego roku, choć faktura dotyczy 2006 r.?
RADA
Rozliczenie faktury w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zależy od przyjętej metody rozliczeniowej. Jeśli stosuje Pani metodę kasową, koszt prenumeraty należy ująć w dacie jego poniesienia w kolumnie 14 księgi. W metodzie memoriałowej koszt opłacenia prenumeraty za 2006 r. powinien zostać ujęty dopiero w tym roku podatkowym, którego dotyczy, czyli w 2006 r. W 2005 r. można jednak odnotować pojawienie się kosztu dotyczącego lat następnych w kolumnie 16. Jeśli chodzi o rozliczenie VAT, to otrzymanie przez podatnika faktury za prenumeratę stanowi dla niego podstawę do odliczenia VAT wykazanego na tej fakturze w rozliczeniu za miesiąc, w którym ją otrzymał, albo za miesiąc następny.

UZASADNIENIE
Rozliczenie w pkpir
Moment rozliczenia faktury za prenumeratę czasopisma na następny rok zależy od tego, jaką metodę rozliczania kosztów w czasie Pani stosuje. W odróżnieniu od podatników prowadzących księgi rachunkowe podatnicy prowadzący ewidencję w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów mają możliwość wyboru pomiędzy dwiema metodami:
•  tzw. kasową, która polega na ujmowaniu kosztów w dacie ich poniesienia,
•  tzw. memoriałową, polegającą na ujmowaniu kosztów w tym roku podatkowym, którego przychodów dotyczą. Oznacza to, że w danym roku podatkowym rozliczeniu podlegają koszty:
– poniesione i dotyczące tego roku,
– jeszcze nieponiesione, ale dotyczące tego roku,
– poniesione w roku lub w latach poprzednich, ale dotyczące tego roku,
pod warunkiem że dany koszt jest określony co do rodzaju i kwoty.
W praktyce oznacza to, że podatnik dysponuje dokumentem, na podstawie którego może dokonać zapisu w księdze. W przeciwnym razie koszt podlega rozliczeniu w dacie jego poniesienia. Metoda ta może być stosowana, gdy w każdym roku podatkowym księga będzie prowadzona w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów odnoszących się tylko do danego roku podatkowego.
Wyboru jednej z metod księgowania kosztów należy dokonać w momencie zaprowadzenia księgi. Nie można jej później zmienić ani w trakcie roku podatkowego, ani z początkiem kolejnego. Raz wybraną metodę należy stosować do końca działalności.
Korzyści
Należy pamiętać, że wybór jednej z metod nie ma wpływu na księgowanie niektórych kosztów, np. zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych (rozliczane są niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży) oraz kosztów rozliczanych na mocy ustawy „kasowo”, np. zapłaconych odsetek.
Wobec tego, jeżeli ujmuje Pani koszty stosując metodę „kasową”, to koszt prenumeraty powinien zostać ujęty w księdze w dacie jego poniesienia. Zapisu należy dokonać w kolumnie 14 księgi. Natomiast gdy koszty są rozliczane „memoriałowo”, to koszt opłacenia prenumeraty za 2006 r. powinien zostać ujęty dopiero w tym roku podatkowym, którego dotyczy, czyli w 2006 r. W 2005 r. można jednak odnotować pojawienie się kosztu dotyczącego lat następnych w kolumnie 16. Wartości ujmowanych w tej kolumnie nie sumuje się z kosztami uzyskania przychodów danego okresu. Dopiero w księdze zaprowadzonej dla 2006 r. koszt prenumeraty zostanie ujęty w kolumnie 14 księgi, tym samym stanie się kosztem uzyskania przychodów 2006 r.
PRZYKŁAD
Pan Jan K., prowadzący działalność gospodarczą i rozliczający się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, w październiku br. opłacił prenumeratę „MONITORA księgowego” na 2006 r. Podatnik stosuje kasową metodę rozliczania kosztów. Wobec tego koszt prenumeraty został ujęty w kolumnie 14 księgi w rozliczeniu za październik br.
PRZYKŁAD
Pani Maria T., prowadząca działalność gospodarczą i rozliczająca się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, w listopadzie br. opłaciła prenumeratę „MONITORA księgowego” na 2006 r. Podatniczka stosuje memoriałową metodę rozliczania kosztów. Wobec tego wartość prenumeraty w księdze prowadzonej dla 2005 r. wpisała w kolumnie 16, co oznacza niezaliczenie jej do kosztów podatkowych bieżącego roku. Koszt prenumeraty zostanie zaliczony do kosztów uzyskania przychodów dopiero w 2006 r. poprzez wpisanie go w kolumnie 14 księgi zaprowadzonej dla 2006 r.
Rozliczenie VAT
Opłacenie prenumeraty na następny rok podatkowy stanowi dokonanie przedpłaty. Wobec tego wydawnictwo jest zobowiązane do wystawienia faktury potwierdzającej wpływ pieniędzy. Otrzymanie przez podatnika takiej faktury stanowi dla niego podstawę do odliczenia VAT wykazanego na tej fakturze w rozliczeniu za miesiąc, w którym podatnik ją otrzymał, albo za miesiąc następny. Odliczenie VAT w przypadku dokonania przedpłaty nie jest uzależnione od otrzymania towaru, tutaj – w postaci zaprenumerowanego czasopisma. Wystarczające jest właśnie otrzymanie faktury.
PRZYKŁAD
Firma X opłaciła prenumeratę „MONITORA księgowego”, dokonując przelewu 27 października br. Wydawnictwo otrzymało pieniądze 28 października br. i z tą datą wystawiło fakturę VAT, przesyłając ją do prenumeratora. Faktura ta dotarła do firmy X 2 listopada br. Wobec tego firma X ma prawo do odliczenia VAT wykazanego na fakturze w rozliczeniu za listopad lub grudzień br.

•  art. 22 ust. 4–6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
•  § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807
•  art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. b) i ust. 10–11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obniżka stóp procentowych NBP już w maju 2025 r.? Prezes NBP, członkowie RPP i ekonomiści uważają, że to możliwe

Zdaniem Prezesa NBP prof. Adama Glapińskiego, Rada Polityki Pieniężnej przymierza się do cięcia stóp procentowych NBP, być może już w maju, w zależności od danych. Zdaniem Glapińskiego w 2025 roku możliwe są obniżki dwa razy po 0,5 pp., a w 2026 r. stopy mogą spaść do 3,5 proc. Podobnego zdania są niektórzy członkowie RPP a także analitycy i ekonomiści.

Kompromitacja „JPK-ów” – zwroty VAT-u w 2024 r. wyniosły 188 mld zł. Prof. Modzelewski: Jest źle ale nie beznadziejnie; trzeba rozszerzyć stosowanie MPP

Według najnowszych informacji kwoty zwrotów podatku od towarów i usług wciąż są bardzo wysokie i wyniosły w 2024 r. 188 mld zł. Co prawda spadły o 31 mld zł w stosunku do rekordowej kwoty z 2023 r. Są jednak wciąż wyższe od kwoty wypłaconej w 2022 r. (177 mld zł) i o ponad 70 mld zł niż w ostatnim „normalnym” roku, czyli w 2021 (113 mld zł). Czyli rok poprzedni zakończył się jednak jakimś sukcesem – rozdano trochę mniej pieniędzy niż w poprzednich latach. Udział zwrotów we wpływach z tego podatku jest wciąż na alarmującym poziomie – wyniósł około 40%: jest więc źle, a nie beznadziejnie – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Cła wzajemne Trumpa: Gospodarcza rewolucja czy ryzyko recesji?

Amerykański prezydent Donald Trump wprowadził nowe cła na importowane towary, określając je jako "deklarację niepodległości gospodarczej" USA. Eksperci jednak ostrzegają przed możliwymi skutkami ekonomicznymi, takimi jak wzrost inflacji, kryzys gospodarczy i problemy na rynku pracy. Jakie będą konsekwencje tej decyzji dla gospodarki USA i jej partnerów handlowych?

Dobroczynność, dzięki której zapłacisz niższy podatek. Sprawdź, jak to zrobić!

Angażujesz się w działania filantropijne? Wspierasz darowiznami fundacje i stowarzyszenia? Choć robisz to bezinteresownie, możesz na tym zyskać nie tylko w wymiarze społeczno-emocjonalnym. Darowiznę możesz odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem podatku. Pamiętaj jednak, że to nie jest to samo co przekazanie 1,5% podatku.

REKLAMA

Rozliczenie VAT przy uznanej reklamacji, gdy kupujący zatrzymuje część wadliwego towaru

Zgłosiliśmy reklamację w związku z wadliwym towarem. Kontrahent uznał reklamację, ale zamiast wystawić fakturę korygującą, wystawił notę uznaniową. Zwrócił nam zapłatę za część towaru, który został u nas i który sami zutylizujemy. Część towaru została wymieniona na towar wolny od wad. Czy korygujemy odliczony VAT? Czy dokonując utylizacji we własnym zakresie świadczymy usługę na rzecz sprzedawcy? Czy ta wymiana towaru powinna być rozliczona w VAT?

Odstąpienie od umowy: kiedy trzeba skorygować VAT z faktury zaliczkowej

Otrzymanie zaliczki na poczet dostawy towarów lub świadczenia usług wiąże się zasadniczo z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Rezygnacja z transakcji, skutkująca zwrotem zaliczki i wystawieniem faktury korygującej, umożliwia sprzedawcy obniżenie kwoty podatku należnego. Nabywca jest z kolei obowiązany do odpowiedniej korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego. Jak jednak postąpić w sytuacji, gdy kontrahenci odstępują wprawdzie od zawartej umowy, lecz zaliczka zostaje zwrócona znacznie później lub jej zwrot w ogóle nie następuje. Transakcja nie dochodzi ostatecznie do skutku. Nie ma jednak również zwrotu zaliczki, a to jej wpłata generowała powstanie obowiązku podatkowego.

Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

REKLAMA

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF jest już za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

REKLAMA